Cikgu
Ali merupakan seorang guru bimbinan dan kaunseling sekolah menengah. Hasil
perbincangan beliau dengan PP telah bersetuju:
1. Menetapkan aspek, deskripsi, wajaran dan
sasaran bagi elemen keberhasilan pada awal tahun:
BIL
|
ASPEK
|
KOD DESKRIPSI
|
DESKRIPSI
|
WAJARAN
|
SASARAN
|
Keberhasilan Utama
|
1
|
Kesedaran
|
3.1
|
Peningkatan
kesedaran klien menangani pengurusan emosi
|
25
|
Bilangan klien meningkat 10%
|
3.3
|
Peningkatan
kesedaran klien dalam memotivasi diri
|
25
|
Bilangan
klien meningkat 10%
|
Keberhasilan Tugas Lain
|
2
|
Sahsiah dan etika
|
4.1
|
Peningkatan
usaha klien dalam menepati masa
|
25
|
Bilangan
klien menepati masa meningkat 10%
|
4.2
|
Peningkatan sahsiah klien
dalam berbudi bahasa
|
25
|
Bilangan
klien dalam amalan berbudi bahasa meningkat 10%
|
2. Hasil perbincangan ini perlu
dicatat dalam borang markah keberhasilan seperti berikut:
BIL
|
KEBERHASILAN
|
PENCAPAIAN
|
Pertengahan tahun / semester/ penggal
|
AGIHAN
WAJARAN
|
TAHAP
|
JULAT
SKOR
(0-100)
|
MARKAH
|
KEBERHASILAN
UTAMA (50%)
|
|
|
3.1
|
Peningkatan
kesedaran klien menangani pengurusan emosi
|
25
|
|
|
|
3.3
|
Peningkatan
kesedaran klien dalam memotivasi diri
|
25
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jumlah
Kecil (A)
|
50
|
|
|
|
KEBERHASILAN
TUGAS-TUGAS LAIN (50%)
|
|
|
4.1
|
Peningkatan
usaha klien dalam menepati masa
|
25
|
|
|
|
4.2
|
Peningkatan
sahsiah klien dalam berbudi bahasa
|
25
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jumlah
Kecil (B)
|
50
|
|
|
|
JUMLAH
KESELURUHAN (A+B)
|
100
|
|
|
|
SKOR
KEBERHASILAN
|
|
|
3. Penilaian Pertengahan tahun
Dapatan
peningkatan / pencapaian sasaran pertengahan tahun serta rumusan adalah:
SASARAN
|
Peningkatan/pencapaian sasaran pertengahan tahun
|
Rumusan
|
Bilangan klien meningkat 10%
|
Bilangan klien meningkat 8%
|
Menghampiri sasaran
|
Bilangan klien meningkat 10%
|
Bilangan
klien meningkat 3%
|
Jauh dari sasaran
|
Bilangan
klien menepati masa meningkat 10%
|
Bilangan
klien meningkat 8%
|
Menghampiri sasaran
|
Bilangan
klien dalam amalan berbudi bahasa meningkat 10%
|
Bilangan
klien meningkat 7%
|
Menghampiri sasaran
|
4. Rumusan menunjukkan bahawa:
a. Tiga daripada sasaran telah
menghampiri sasaran
b. Satu daripada sasaran jauh dari
sasaran
5. Penilaian secara holistik dan
profesional menunjukkan bahawa tahap keberhasilan bagi Encik Ali yang telah
dipersetujui oleh beliau dan PP ialah:
BIL
|
KEBERHASILAN
|
PENCAPAIAN
|
Pertengahan tahun / semester/ penggal
|
AGIHAN
WAJARAN
|
TAHAP
|
JULAT
SKOR
(0-100)
|
MARKAH
|
KEBERHASILAN
UTAMA (50%)
|
|
|
3.1
|
Peningkatan
kesedaran klien menangani pengurusan emosi
|
25
|
|
|
|
3.3
|
Peningkatan
kesedaran klien dalam memotivasi diri
|
25
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jumlah
Kecil (A)
|
50
|
|
|
|
KEBERHASILAN
TUGAS-TUGAS LAIN (50%)
|
|
|
4.1
|
Peningkatan
usaha klien dalam menepati masa
|
25
|
|
|
|
4.2
|
Peningkatan
sahsiah klien dalam berbudi bahasa
|
25
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jumlah
Kecil (B)
|
50
|
|
|
|
JUMLAH
KESELURUHAN (A+B)
|
100
|
|
|
|
SKOR
KEBERHASILAN
|
|
|
6. Hasil penilaian komponen
kebehasilan pertengahan tahun/
semester/penggal bagi Cikgu Ali adalah skor 3 dan skor ini perlu ditanda dalam
system SMG Model e-prestasi kemudian disimpan.
7. Selepas penilaian komponen
keberhasilan bagi pertengahan tahun/semester/penggal, Cikgu Ali perlu
berbincang dengan PP sama ada mengekal atau mengubah sasaran beliau. Hasil
perbincangan perubahan sasaran adalah seperti berikut:
SASARAN
|
Peningkatan/pencapaian sasaran pertengahan tahun
|
PERUBAHAN
SASARAN
|
CATATAN
|
Bilangan klien meningkat 10%
|
Bilangan klien mencapai 8%
|
Bilangan klien meningkat 10%
|
Sasaran kekal
|
Bilangan
klien meningkat 10%
|
Bilangan
klien mencapai 3%
|
Bilangan
klien meningkat 5%
|
Sasaran berubah
|
Bilangan
klien menepati masa meningkat 10%
|
Bilangan
klien meningkat 8%
|
Bilangan
klien menepati masa meningkat 10%
|
Sasaran kekal
|
Bilangan
klien dalam amalan berbudi bahasa meningkat 10%
|
Bilangan
klien meningkat 7%
|
Bilangan
klien dalam amalan berbudi bahasa meningkat 10%
|
Sasaran kekal
|
8. Hasil daripada perubahan sasaran
ini, Cikgu Ali dan PP telah bersetuju mengubah wajaran seperti berikut:
BIL
|
KEBERHASILAN
|
|
PENCAPAIAN
|
|
Pertengahan tahun / semester/ penggal
|
|
Akhir tahun / semester/ penggal
|
|
AGIHAN
WAJARAN
|
TAHAP
|
JULAT
SKOR
(0-100)
|
MARKAH
|
AGIHAN
WAJARAN
|
TAHAP
|
JULAT
SKOR
(0-100)
|
MARKAH
|
|
KEBERHASILAN
UTAMA (50%)
|
|
|
|
3.1
|
Peningkatan
kesedaran klien menangani pengurusan emosi
|
25
|
|
|
|
25
|
|
|
|
|
3.3
|
Peningkatan
kesedaran klien dalam memotivasi diri
|
25
|
|
|
|
25
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jumlah
Kecil (A)
|
50
|
|
|
|
50
|
|
|
|
|
KEBERHASILAN
TUGAS-TUGAS LAIN (50%)
|
|
|
|
4.1
|
Peningkaan
usaha klien dalam menepati masa
|
25
|
|
|
|
25
|
|
|
|
|
4.2
|
Peningkatan
sahsiah klien dalam amalan berbudi bahasa
|
25
|
|
|
|
25
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jumlah
Kecil (B)
|
50
|
|
|
|
50
|
|
|
|
|
JUMLAH
KESELURUHAN (A+B)
|
100
|
|
|
|
100
|
|
|
|
|
SKOR
KEBERHASILAN
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. Selepas penentuan wajaran bagi
akhir tahun/ semester/penggal maka , Cikgu Ali akan dinilai sehingga akhir
tahun. Peningkatan/pencapaian sasaran pada akhir tahun adalah seperti berikut:
SASARAN AKHIR TAHUN
|
PENINGKATAN/PENCAPAIAN
SASARAN AKHIR TAHUN
|
CATATAN
|
Bilangan klien meningkat 10%
|
Bilangan klien meningkat 10%
|
Mencapai sasaran
|
Bilangan
klien meningkat 5%
|
Bilangan
klien meningkat 5%
|
Mencapai sasaran
|
Bilangan
klien menepati masa meningkat 10%
|
Bilangan
klien menepati masa meningkat 10%
|
Menghampiri sasaran
|
Bilangan
klien dalam amalan berbudi bahasa meningkat 10%
|
Bilangan
klien dalam amalan berbudi bahasa meningkat 10%
|
Mencapai sasaran
|
10. Hasil peningkatan/pencapaian sasaran
akhir tahun maka Cikgu Ali perlu berbincang dengan PP bagi penentuan skor
penilaian keberhasilan pada akhir tahun secara holistik dan profesional. Hasil
perbincangan Ali dengan PP adalah seperti berikut:
BIL
|
KEBERHASILAN
|
|
PENCAPAIAN
|
Pertengahan tahun / semester/ penggal
|
|
Akhir tahun / semester/ penggal
|
AGIHAN
WAJARAN
|
TAHAP
|
JULAT
SKOR
(0-100)
|
MARKAH
|
AGIHAN
WAJARAN
|
TAHAP
|
JULAT
SKOR
(0-100)
|
MARKAH
|
KEBERHASILAN
UTAMA (50%)
|
|
|
3.1
|
Peningkatan kesedaran klien menangani pengurusan
emosi
|
25
|
|
|
|
25
|
|
|
|
3.2
|
Peningkatan kesedaran klien dalam memotivasi diri
|
25
|
|
|
|
25
|
|
|
|
Jumlah
Kecil (A)
|
50
|
|
|
|
50
|
|
|
|
KEBERHASILAN
TUGAS-TUGAS LAIN (50%)
|
|
|
4.1
|
Peningkatan usaha klien dalam menepati masa
|
25
|
|
|
|
25
|
|
|
|
4.2
|
Peningkatan sahsiah klien dalam berbudi bahasa
|
25
|
|
|
|
25
|
|
|
|
Jumlah
Kecil (B)
|
50
|
|
|
|
50
|
|
|
|
JUMLAH
KESELURUHAN (A+B)
|
100
|
|
|
|
100
|
|
|
|
SKOR
KEBERHASILAN
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11. Hasil penilaian komponen kebehasilan akhir tahun/ semester/penggal bagi Cikgu Ali
adalah skor 4 dan skor ini perlu ditanda dalam system SMG Model e-prestasi
kemudian disimpan dan dihantar.