SULIT KATEGORI 1a
BORANG PENILAIAN TAHAP KECEMERLANGAN GURU
TAHUN: 2017
Sekolah : SMA AL MADRASAH AL ALAWIYAH AD DINIAH
Nama Pegawai Yang Dinilai : CAMPAKA BINTI YAAKOB
No. Kad Pengenalan :
Gred Penyandang : 29 / 41 (Sila bulatkan gred berkenaan)
Mata Pelajaran Diajar : BIMBINGAN DAN KAUNSELING
Gred Yang Dipohon : 32 / 44 (Sila bulatkan gred berkenaan)
Arahan: 1. Sila berikan huraian yang ringkas dan padat dalam ruang yang disediakan bagi menjelaskan pencapaian
ANDA bagi setiap
domain.
2. Setiap huraian perlu disertakan dengan *dokumen sokongan
yang telah disahkan sebagai bukti.
3. Borang hendaklah ditaip atau ditulis dengan jelas menggunakan dakwat hitam.
4. Sila serahkan Borang ini kepada Ketua Jabatan setelah lengkap diisi.
A. LAPORAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Bil.
|
Domain
|
Elemen
|
Huraian Ringkas (10 hingga 20 perkataan bagi setiap elemen)
|
1.
|
PENGETAHUAN
ISI KANDUNGAN (CONTENT KNOWLEDGE)
|
a. Penguasaan isi kandungan; atau
b. Pengetahuan dan
kemahiran kaunseling
(terpakai kepada guru
bimbingan dan kaunseling.
|
- Dapat
menjelaskan konsep, fakta ,
menberikan
alternatif dan
jawapan
yakin dan jelas berdasarkan
permasalahan.
- Menggunakan kemahiran ,teori ,
pendekatan kaunseling dan contoh kes
dalam menyelesaikan masalah pelajar.
Mempunyai kemahiran meningkatkan
sahsiah
diri dan pencapaian akademik mengikut potensi pelajar.
|
2.
|
PENYAMPAIAN
|
a. Objektif pengajaran atau
objektif program
|
- Mencapai
objektif yang dirancang
|
b. Strategi dan aktiviti
|
- Melaksanakan
strategi berfokus yang
bersesuaian kepada pelajar.
-Menggunakan dan mengadakan pelbagai
sumber yang bersesuaian dengan tahap pelajar.
|
||
c. Bahan / sumber
pengajaran dan pembelajaran
|
- Sesi
kaunseling individu, sesi kaunseling kelompok, sesi bimbingan individu, sesi
bimbingan kelompok, bengkel,penyertaan aktiviti dalam dan luar sekolah.
|
||
3.
|
PENILAIAN
PEMBELAJARAN
|
Peningkatan pencapaian
murid dari segi:
§ Pengetahuan
§ Kemahiran berfikir
§ Kemahiran memimpin
§ Kemahiran dwi bahasa
§ Etika dan kerohanian
§ Identiti nasional
|
-Sesi kaunseling individu dan kelompok.
-Sesi bimbingan individu dan kelompok.
-100% penyertaan program bimbingan dan
kaunseling.
- 100% pelajar mengikuti ujian psikometrik.
- 90% ke atas disiplin pelajar terkawal.
-96% ke atas pelajar melanjutkan pelajaran
selepas SPM.
- Pelajar menyertai program diluar dan
dalam sekolah.
-Meningkatkan kemahiran murid dari segi
kemahiran berfikir, kemahiran memimpin
dan kemahiran belajar.
-Meningkatkan pengetahuan kerjaya murid
dan hala tuju kerjaya selepas peperiksaan.
-Meningkatkan sahsiah diri murid dan
mengurangkan salah laku dengan
menggunakan teknik kaunseling den intervensi-intervensi yang
bersesuaian.
|
B. LAPORAN KOKURIKULUM
Bil
|
Kelab/ Persatuan/
Badan
Beruniform/
Sukan dan
Permainan
|
Peringkat Pencapaian (√ )
|
Catatan
(Sila nyatakan tahun)
|
||||
Sekolah
|
Daerah
|
Negeri
|
Kebangsaan
|
Antarabangsa
|
|||
1
|
Kelab Pembimbing Rakan Sebaya
|
√
|
|
|
|
|
2007-2017
|
2
|
Kelab
Memanah
|
√
|
√
|
|
|
|
2010-2017
|
C. TUGAS KHAS / SUMBANGAN PROFESIONAL
Bil
|
Aktiviti
|
Peringkat Pencapaian (√ )
|
Catatan
(Sila nyatakan tahun)
|
||||
|
|
Sekolah
|
Daerah
|
Negeri
|
Kebangsaan
|
Antarabangsa
|
|
1
|
Pen.Setiausaha
Pengurusan Sekolah
|
√
|
|
|
|
|
2011-2017
|
2
|
Setiausaha
Kecemeralangan
|
√
|
|
|
|
|
2008-2017
|
3
|
AJK
Perkembangan Staf
|
√
|
|
|
|
|
2008-2017
|
4
|
AJK
Guru Kaunseling Perlis
|
|
|
√
|
|
|
2015-2016
|
5
|
AJK
PBS
|
√
|
|
|
|
|
2012-2017
|
6
|
Pen.Setiausaha
MAKTAB
|
√
|
|
|
|
|
2011-2017
|
7
|
Pen.
Setiausaha Penetapan Target
|
√
|
|
|
|
|
2008-2017
|
8
|
Penyelaras
Permata Pintar
|
√
|
|
|
|
|
2012-2017
|
9
|
AJK
Urusan Kemasukan Timur Tengah
|
√
|
|
|
|
|
2012-2017
|
10
|
Ajk
Kewangan Sekolah
|
√
|
|
|
|
|
2012-2017
|
11
|
Pen
.Setiausaha KBAT Sekolah
|
√
|
|
|
|
|
2014-2017
|
12
|
AJK
Pengurusan Disiplin Sekolah
|
√
|
|
|
|
|
2016-2017
|
13
|
AJK
Lembaga Tatatertib
|
√
|
|
|
|
|
2013-2017
|
14
|
AJK
Pencegahan Dadah
|
√
|
|
|
|
|
2008-2017
|
15
|
Ajk
Biasiswa
|
√
|
|
|
|
|
2008-2017
|
16
|
Pen
.Setiausaha UBK
|
√
|
|
|
|
|
2007-2017
|
17
|
AJK
Kelab Pencegahan Jenayah dan Rakan Cop
|
√
|
|
|
|
|
2008-2017
|
*Dokumen sokongan
merujuk kepada Buku
Persediaan
Mengajar Guru, sijil penghargaan / penyertaan, laporan aktiviti kurikulum / kokurikulum dan dokumen
lain yang berkaitan dalam tempoh tiga (3)
tahun terakhir di
Gred semasa.
PENGAKUAN
PEMOHON
|
Saya mengesahkan bahawa maklumat-maklumat yang dinyatakan di atas adalah benar dan memahami bahawa
sekiranya maklumat yang diberikan didapati palsu, penilaian ini akan dibatalkan.
Tarikh :
28 MEI 2017
(Tandatangan PYD)
|
PENGESAHAN KETUA JABATAN
|
Disahkan bahawa maklumat-maklumat yang diberikan oleh pegawai berkenaan adalah benar.
Tarikh
:
(Tandatangan Ketua Jabatan) Cop
Rasmi
|
RUMUSAN
PENILAIAN TAHAP KECEMERLANGAN
(Markah – Diisi oleh Panel Penilai)
Panel Penilai dikehendaki memberikan penilaian menggunakan skala 1 hingga 10 seperti di Lampiran A (Skala Penilaian
Kriteria Kecemerlangan)
Nama Pegawai Yang Dinilai
: CAMPAKA BINTI YAAKOB No. Kad Pengenalan : 800119-02-5180
BAHAGIAN A – PENGAJARAN
DAN
PEMBELAJARAN (80%)
KRITERIA
(Dinilai berdasarkan laporan dan disertakan dokumen sokongan sebagai bukti)
|
Penilai Pertama
(PP)
|
Penilai Kedua
(PK)
|
Ketua Penilai
(KP)
|
1. Pengetahuan Isi Kandungan (Content
Knowledge)
2. Penyampaian
3. Penilaian Pembelajaran
|
/10
/10
/10
|
/10
/10
/10
|
/10
/10
/10
|
Jumlah markah mengikut wajaran
|
x 80 =
30
|
x 80 =
30
|
x 80 =
30
|
BAHAGIAN B – LAPORAN
KOKURIKULUM
(10%)
KRITERIA
(Dinilai berdasarkan laporan dan disertakan dokumen sokongan sebagai bukti)
|
Penilai Pertama
(PP)
|
Penilai Kedua
(PK)
|
Ketua Penilai
(KP)
|
1. Penglibatan dalam Kelab / Persatuan / Badan
Beruniform / Sukan dan Permainan
|
/10
|
/10
|
/10
|
Jumlah markah mengikut wajaran
|
x 10 =
10
|
x 10 =
10
|
x 10 =
10
|
BAHAGIAN
C –
TUGAS KHAS / SUMBANGAN PROFESIONAL (10%)
KRITERIA
(Dinilai berdasarkan laporan dan disertakan dokumen sokongan sebagai bukti)
|
Penilai Pertama
(PP)
|
Penilai Kedua
(PK)
|
Ketua Penilai
(KP)
|
1. Penglibatan dalam tugas khas / sumbangan profesional
|
/10
|
/10
|
/10
|
Jumlah markah mengikut wajaran
|
x 10 =
10
|
x 10 =
10
|
x 10 =
10
|
BAHAGIAN
D –
JUMLAH MARKAH KESELURUHAN (100%)
MARKAH KESELURUHAN
|
PP (%)
/100
|
PK (%)
/100
|
KP (%)
/100
|
MARKAH PURATA (%)
/100
|
Penilai Pertama
Penilai Kedua
Tandatangan
Tandatangan
Nama Pegawai
:
Nama Pegawai :
Jawatan : _ Jawatan
:
Tarikh :
Tarikh :
BAHAGIAN
E –
TAHAP KECEMERLANGAN (Diisi oleh Ketua Penilai)
Sila tandakan (√)
di
ruang berkenaan
Tahap
Kecemerlangan
|
Cemerlang
|
Sangat Baik
|
Baik
|
Sederhana
|
Lemah
|
KEPUTUSAN
PANEL
PENILAI
Diperaku Tidak Diperaku
Ulasan :
Ketua Penilai (Pengerusi)
_
Tandatangan
Nama Pegawai : Jawatan : Tarikh :
Nota : (i) Ketua Penilai WAJIB membuat ulasan bagi PPP yang diperaku atau tidak diperaku.
(ii) Ulasan dan keputusan yang dibuat hendaklah berdasarkan persetujuan bersama dengan ahli-ahli panel.