PROSES
1. PEMBINAAN FAIL DATA
BAHAGIAN
A –Demografi
Gariskan jawapan yang tepat.
1. Kelayakan Akademik : 1) Sarjana Muda 2) Sarjana
3)Kedoktoran
2.Jantina :
1) Lelaki 2) Perempuan
3. Bangsa :
1) Melayu 2) Cina 3) India
BAHAGIAN
B – Soalan Kajian
Pilih kenyataan yang anda rasa paling
tepat dan bulatkan skor yang disediakan pada setiap soalan dibawah.
1 = Sangat Tidak Setuju 3= Neutral 5= Sangat Setuju
2 = Tidak Setuju 4= Setuju
Bil
|
Item
|
Penilaian
|
1
|
Adakah
anda lebih banyak mendapatkan maklumat berkaitan pelajaran melalui internet?
|
1 2
3 4 5
|
2
|
Adakah
anda lebih selesa mencari maklumat melalui internet berbanding dengan sumber
lain?
|
1
2 3 4
5
|
3
|
Adakah
anda memperuntukkan masa lebih dari 1 jam untuk mengakses maklumat yang
dikehendaki?
|
1
2 3 4
5
|
4
|
Adakah
maklumat daripada internet dapat meningkatkan pencapaian akademik anda?
|
1
2 3 4
5
|
5
|
Adakah
kemudahan teknologi memudahkan serta mempercepatkan tugasan anda?
|
1
2 3 4
5
|
6
|
Adakah
maklumat yang diperolehi membantu anda penambahan maklumat akademik?
|
1
2 3 4
5
|
7
|
Adakah
dengan penggunaan internet mempengaruhi prestasi pelajaran anda?
|
1
2 3 4
5
|
8
|
Adakah
maklumat yang diperolehi daripada
internet lebih lengkap berbanding maklumat yang diperolehi daripada rakan dan
pensyarah?
|
1
2 3 4
5
|
9
|
Adakah
anda gemar mendapatkan maklumat daripada rakan dan pensyarah berbanding
menggunakan internet?
|
1
2 3 4
5
|
10
|
andakah penggunaan internet dapat meningkatkan
pmk anda setiap semester?
|
1
2 3 4
5
|
2. Langkah-langkah membina satu fail
data berdasarkan soal selidik melalui perisian SPSS.
i)
Buka perisian SPSS
ii) Aktifkan
skrin Variable View dengan klik butang Variable
View
iii) Taipkan
nama pembolehubah yang pertama iaitu Id dan seterusnya pembolehubah
3. Bangsa terbahagi kepada 4 maka label
bagi nilai pembolehubah boleh disenaraikan .
4. Pembolehubah yang ketiga iaitu
jantina
5. Pembolehubah seterusnya Kelayakan
Akademik
6.Taipkan pembolehubah S1 hingga S10
7. RECODE
1.
Transform
2.
Recode
3.
Pilih Into same variable/into diffrent variable
4.
Pilih item = masukkan semua soalan.
5.
Masukkan ke dalam kotak variable
6.
Klik old
value- taip 1 dalam value box
7.
Dalam kotak new
value- taip 5 dalam value box
8.
Klik add
9.
Ulangi proses yang sama
10.
Continue dan klik ok
COMPUTE
1.
Transform
2.
Compute
3.
Target variable
4.
Numeric expression
ANALISIS KORELASI
1.
Analyze
2.
Correlate
3.
Bivariate
4.
Klik
‘Penggunaan Internet’ dan ‘Prestasi Akademik’ di petak variabel
5.
Klik
pearson dan two-tailed
6.
Klik
option dan pilih means and standard deviations dan klik continue
7.
Klik
OK
ANALISIS
REGRESI
1. Analyze
2.Regression
3. Linear
4. Klik ‘Penggunaan Internet’(Dependent) dan ‘Prestasi Akademik’(Independent) di petak variabel
5.Statistic-Estimates-model fit-Descriptives
6.Continue
7. OK
ANOVA SATU HALA
1.
Analyze
2.
Compare mean
3.
One-way anova
4.
Masukkan
‘Prestasi Akademik ke dalam petak dependent list
5.
Masukkan
‘Bangsa dalam petak factor
6.
Klik
Post Hoc - klik Tukey dan continue
7.
Klik
option dan klik Descriptive
8.
Klik OK
UJIAN T SAMPEL BEBAS
1.
Analyze
2.
Compare Means
3.
Independent
Sample T-Test
4.
Dalam
tetingkap Independent Sample T-Test – masukkan pemboleh ubah
Penggunaan
Internet ke dalam petak Test Variables dan pemboleh ubah jantina
dalam kotak Grouping Variable
5.
Klik define group – taip 1 dalam group1
dan 2 dalam group 2 – klik continue
6.
Klik OK
UJIAN-T BERPASANGAN
1.
Analyze
2.
Compare mean
3.
Paired-Sample T-Test
4.
Klik
PRAU dan POSU ke petak paired variabel
5.
Klik
OK
ANALISIS X2 (CROSS-TAB)
1.
Analyze
2.
Descriptive Statistic
3.
Klik
crosstabs
4.
Masukkan
‘JANTINA’ dalam ‘Row’ dan ‘KELAYAKAN AKADEMIK’dalam
‘Colum’
5.
Klik
‘Cell display’ dan klik row, column dan total di percentages (untuk melihat
peratus) kemudian
continue.
6.
Klik
statistics dan klik Chi-square, Corelation dan di nominal klik contigency
coeffiency kemudian continue
7.
Klik
OK