Khamis, 16 Mac 2017

BUAT PANDUAN PELAJAR SIJIL SPM .... SPM ....SPM

Bagi yang cemerlang tahniah , bagi yang kurang cemerlang jangan berputus asa . Segalanya bukan penghujung tapi permulaan yang lebih baik. Peluang-peluang yang ada dalam dan luar negara banyak, cuma kita kena cari peluang -peluang itu.

IPTA
Boleh isi melalui UPU online. Beli nombor pi di BSN. Keutamaan untuk isi kursus-kursus tersebut adalah berdasarkan minat dan keputusan peperiksaan. Kalau minat saja result tidak bersesuaian tak boleh juga.

IPTS
Banyak iklan yang dipaparkan oleh media masa atau media cetak. Rujuk dan rajin-rajin telefon untuk bertanya. Tak semestinya IPTS tu semua terlampau mahal, kadangkala bergantung pada negeri dan dana yang ada. Pastikan kursus yang dipilih diiktiraf dan ada MQA.

STAM
Sudah tentu aliran agama. Tujuan untuk kearah mendapatkan ijazah .Tempoh pembelajaran STAM adalah 1-2 tahun bergantung pakej sekolah. STAM setaraf diploma.

STPM
Tujuan untuk ke arah mendapat ijazah. Tempohpembelajaran 2 tahun. Setaraf diploma. STPM selalunya tidak dipohon sebab JPN akan atur pelajar-pelajar yang sekolah sekitar.

Asasi
Kursus yang ditawarkan oleh Universiti itu sendiri , tujuannya untuk sambung ijazah di Universiti itu juga. Permohonan menggunakan SPM. Masa pengajian 1- 1 1/2 tahun. Sijil Asasi tidak boleh pohon pekerjaan.

Matrikulasi
Tujuan ke arah ijazah juga. Boleh membuat ijazah di semua ipta. 1- 1 1/2 tahun. Sijil matrikulasi tidak boleh pohon pekerjaan.

Diploma
Tujuan juga ke arah memiliki ijazah juga . Pembelajaran 2-3 tahun. Boleh tranfer kredit jika nanti diploma dan ijazah kursus yang sama. Sijil boleh guna untuk pohon pekerjaan.


Separa Perubatan
Pelajar boleh isi borang spa8 ... tak kira la pelajar sains tulen atau sains sosial www.spa8.gov.my ... ambil bahagian separa perubatan.