REBT
Suradi Salim(1996)
-
Manusiaberupaya untuk berfikiran rasional dan tidak rasional.
-
Kaunselor mewujudkan system kepercayaan.
-
Manusia mempercayai tahyul menyebabkan mereka membuat sesuatu keputusan
yang tidak menggembirakan.
-
Dalam pemikiran seseorang terdapat system kepercayaan yang kecenderung
untuk berfikir kea rah tidak rasional.
-
Terapis dan klien bekerjasama untuk mencabar kepercayaan tidak rasional yang
mengakibatkan gangguan emosi.
-
Mengubah perkara yang tidak reality , tidak matang , terlaku menuntut
dan tidak logik kepada pemikiran yang logik, matang dan realistic.
-
Individu yang mengalami gangguan kerana sentiasa berterusan mengulangi
ayat-ayat yang tidak logikal.
-
Gangguan emosi ( wujudnya depresi dan anxiety dalam diri seseorang).
Geoege & Cristiani (1995)
Rebt juga memandang bahawa manusia dilahirkan dengan beberapa
kecenderungan kea rah perkembangan dan pengiktirafan diri.
-
Manusia bertindak sebagai penilai , perunding dan pengawal diri.
-
Gangguan emosi& tingkahlaku akan berulang apabila anusia menganggao
beberapa keutamaan seperti keinginan untuk disayangi, diperakui kejayaan dan
menganggap keutamaan tersebut sebagai keperluan diri.
-
Mereka akan mengkianatinya disebabkan oleh kecenderungan untuk berfikir
tidak rasional dan contoh-contoh mengalah diri yang telah mereka pelajari.
Geraid Corey (1996)
-
Terapi RET berlandaskan kepada andaian : manusia dilahirkan dengan
keupayaan untuk berfikiran secara rasional dan tidak rasional.
-
Manusia berupaya memelihara dirinya , bergembira, berfikir,
menterjemahkan diri , sayang menyayangi, berkomunikasi dengan orang lain,
berkembang daan mengiktiraf diri sendiri.
-
Manusia berkecenderungan merosakkan dirinya, tidak mahu berfikir, suka menangguh untuk membuat sesuatu,
mengulangi kesilapan, tidak sabra, mementingkan kesempurnaan semata-mata,
selalu menyalahkan diri sendiri, cuba menggelakkan pengiktirafan dan
pertumbuhan potensi.
-
Fenomena ini menyakinkan terapi ini dapat membantu manusia menerima
kembali diri mereka sendiri setelah melakukan kesilapan dan belajar hidup
harmonis.
Harkey dan Commier (
1995)
-
Manusia mempunyai keupayaan untuk mengubah proses-proses kognitif ,
emotif dan tingkahlaku.
-
Hubungan antaraemosi dan pemikiran terlalu rapat sehingga tidak boleh
dipisahkan kedua-duanya.
-
Manusia sendiri yang menyebabkan dirinya merasa terganggu dan gangguan
ini bukanlah disebabkan oleh sumber-sumber luaran tetapi berpunca diri individu
dan diri sendiri.