Isnin, 6 Mac 2017

Pandangan tokoh terhadap rebt



REBT

Suradi Salim(1996)

-          Manusiaberupaya untuk berfikiran rasional dan tidak rasional.
-          Kaunselor mewujudkan system kepercayaan.
-          Manusia mempercayai tahyul menyebabkan mereka membuat sesuatu keputusan yang tidak menggembirakan.
-          Dalam pemikiran seseorang terdapat system kepercayaan yang kecenderung untuk berfikir kea rah tidak rasional.

Ellis (1993)

-          Terapis dan klien bekerjasama untuk mencabar kepercayaan tidak rasional yang mengakibatkan gangguan emosi.
-          Mengubah perkara yang tidak reality , tidak matang , terlaku menuntut dan tidak logik kepada pemikiran yang logik, matang dan realistic.
-          Individu yang mengalami gangguan kerana sentiasa berterusan mengulangi ayat-ayat yang tidak logikal.
-          Gangguan emosi ( wujudnya depresi dan anxiety dalam diri seseorang).

Geoege &  Cristiani (1995)

       Rebt juga memandang bahawa manusia dilahirkan dengan beberapa kecenderungan kea rah perkembangan dan pengiktirafan diri.
-          Manusia bertindak sebagai penilai , perunding dan pengawal diri.
-          Gangguan emosi& tingkahlaku akan berulang apabila anusia menganggao beberapa keutamaan seperti keinginan untuk disayangi, diperakui kejayaan dan menganggap keutamaan tersebut sebagai keperluan diri.
-          Mereka akan mengkianatinya disebabkan oleh kecenderungan untuk berfikir tidak rasional dan contoh-contoh mengalah diri yang telah mereka pelajari.

Geraid Corey (1996)

-          Terapi RET berlandaskan kepada andaian : manusia dilahirkan dengan keupayaan untuk berfikiran secara rasional dan tidak rasional.
-          Manusia berupaya memelihara dirinya , bergembira, berfikir, menterjemahkan diri , sayang menyayangi, berkomunikasi dengan orang lain, berkembang daan mengiktiraf diri sendiri.
-          Manusia berkecenderungan merosakkan dirinya, tidak mahu berfikir,  suka menangguh untuk membuat sesuatu, mengulangi kesilapan, tidak sabra, mementingkan kesempurnaan semata-mata, selalu menyalahkan diri sendiri, cuba menggelakkan pengiktirafan dan pertumbuhan potensi.
-          Fenomena ini menyakinkan terapi ini dapat membantu manusia menerima kembali diri mereka sendiri setelah melakukan kesilapan dan belajar hidup harmonis.

Harkey dan Commier ( 1995)

-          Manusia mempunyai keupayaan untuk mengubah proses-proses kognitif , emotif dan tingkahlaku.
-          Hubungan antaraemosi dan pemikiran terlalu rapat sehingga tidak boleh dipisahkan kedua-duanya.
-          Manusia sendiri yang menyebabkan dirinya merasa terganggu dan gangguan ini bukanlah disebabkan oleh sumber-sumber luaran tetapi berpunca diri individu dan diri sendiri.