Rabu, 17 Januari 2018

APLIKASI NEURO-LINGUISTIK PROGRAMMING (NLP) DALAM KAUNSELING



APLIKASI NEURO-LINGUISTIK PROGRAMMING (NLP)
DALAM KAUNSELING

PENGENALAN

a)   Sejarah NLP

Pada awal tahun 1970an, NLP telah dibangunkan dan dipelopori oleh Dr. John Grinder, seorang Profesor Linguistik dan Richard Bandler seorang pelajar Sarjana Komputer dan Matematik serta Psikologi di California iaitu di Universitiy of California. Beberapa orang yang lain seperti David Gordon, Leslie Cameron, Steve dan Connirae Andreas, Robert Dilts, dan lain-lain turut menyertai mereka kemudiannya.

Mereka telah menjalankan kajian ke atas hasil kerja Milton Erickson, seorang hipnoterapis terkemuka; Virginia Satir, seorang kaunselor keluarga yang efektif, dan Dr. Fritz Perls, seorang pakar Gestalt,  Gregory Bateson, seorang antropologis, Alfred Korzybski, seorang saintis dan lain-lain melalui kaedah modeling atau mencontohi dan meniru tingkah laku orang lain yang cemerlang. Kesemua ini telah membangunkan apa yang dikenali sebagai Neuro-Linguistic Programming atau NLP.

b)   Apa Itu NLP?

NLP adalah satu kajian sistematik mengenai tingkah laku manusia. Ia merupakan satu model yang unik yang membolehkan kita mengetahui bagaimana manusia belajar, memotivasikan diri mereka dan mengubah tingkah laku untuk mencapai kecemerlangan dalam apa jua bidang yang diingini.

NLP juga merupakan aplikasi amali bagaimana kebolehan dan keupayaan seseorang individu yang cemerlang boleh dipindahkan kepada individu yang lain dengan menggunakan kaedah pencontohan atau modeling. Ia membolehkan kita mencontohi model, atau meniru kecemerlangan seseorang individu dalam pelbagai bentuk.

NLP membolehkan individu mengenal pasti apa yang membuatkan seseorang itu amat berkebolehan atau berkemahiran, dan mendapatkan kebolehan dan kemahiran tersebut untuk diri sendiri atau mengajarnya kepada orang lain. NLP dapat membantu individu menjadi mahir dalam apa jua yang penting kepada dirinya, sama ada ianya mengenai hubungan dengan keluarga, hubungan dengan rakan sekerja ataupun menjadi seseorang yang lebih efektif di tempat kerja dan sebagainya.

NLP juga merupakan satu set kaedah terapeutik yang boleh digunakan untuk melakukan perubahan tingkah laku daripada yang tidak diingini kepada yang disukai. NLP membolehkan seorang terapis mengubah impak masa silam ke atas seorang kliennya. Kebanyakan kaedahnya adalah remedi atau pemulihan yang menfokus kepada penyelesaian masalah dari masa silam.
Apa yang dimaksudkan dengan perkataan Neuro-Linguistic Programming itu sendiri ialah seperti berikut:

Neuro             -                         
Sistem saraf atau neurologi di mana maklumat dan pengalaman diterima melalui lima deria iaitu penglihatan, pendengaran, sentuhan, bau dan rasa. Tingkah laku kita diasaskan daripada proses kelima-lima deria tersebut. Neurologi bukan sahaj merangkumi proses pemikiran yang tidak Nampak tetapi reaksi fisiologi yang jelas pada sesuatu yang diterima oleh deria.

Linguistic      -                   
Sistem bahasa dan komunikasi bukan lisan dimana sistem representasi mengkod, mengatur dan memberi makna. Di sini kita menyusun fikiran dan kelakuan melalui bahasa untuk berkomunikasi sama ada dengan diri sendiri atau orang lain.

Programming-
Keupayaan untuk mengatur sistem neurologi melalui format dan proses tertentu, corak, model dan paradigm yang ada bagi mencapai matlamat yang spesifik atau hasil yang diingini.


c)   Empat Tonggak NLP

Pemahaman mengenai NLP memerlukan seseorang itu untuk mengetahui tentang empat tonggak utama NLP seperti berikut:

·         Hubungan Mesra atau Rapport
Membina hubungan mesra atau rapport merupakan anugerah paling utama terbit dari NLP. Ianya berasal dari perkataan Perancis, “rapporter” yang bermaksud “kembalikan atau bawa balik”, manakala kamus Inggeris mendefinisikannya sebagai “hubungan yang bersimpati atau memahami”. Ianya adalah bagaimana seseorang individu membina hubungan dua hala dengan orang lain. Keupayaan membina hubungan mesra yang baik membolehkan seseorang itu melaksanakan sesuatu kerja dengan baik, mengurangkan tekanan, mempengaruhi atau meyakinkan orang lain, dan ini tentunya boleh melonjakkan kejayaan diri seseorang itu ke tahap yang lebih tinggi.

·          Kesedaran Sensori atau Sensory Awareness
Manusia mempunyai lima pancaindera yang menerima pelbagai maklumat iaitu penglihatan, pendengaran, sentuhan atau perasaan, rasa dan bau. Apa jua maklumat yang diterima diproses melalui kelima-lima pancaindera ini. Lebih tajam pancaindera seseorang itu, maka lebih bertambahlah kesedaran sensori atau deria seseorang itu. Ketajaman deria setiap individu berbeza antara satu sama lain. Kesedaran sensori boleh ditajamkan melalui amalan dan latihan. NLP menunjukkan cara kesedaran sensori atau deria ini dipertingkatkan kerana pemikiran, fisiologi dan deria adalah saling berkait rapat. Proses pemikiran akan mengubah keadaan fisiologi seseorang itu.

·         Fikiran Penyudah atau Outcome Thinking
Kehidupan seseorang itu dibentuk daripada pilihan kepada keputusan yang telah dibuat. Bagi setiap pilihan dan keputusan yang diambil ianya bergantung kepada apa yang seseorang itu mahukan. Persoalan seperti “apakah yang saya mahu?” merupakan paksi kepada segala kehidupan seseorang itu yang mana ia merupakan soalan pemandu kepada matlamat yang seseorang itu inginkan atau capai.

·         Tingkah laku Fleksibel atau Behavioural Flexibility
Ini merupakan salah satu kelebihan atau satu kekuatan diri yang perlu diteroka dan diterapkan dalam diri seseorang individu. Seseorang yang fleksibel lebih terbuka, mempunyai kesanggupan untuk menilai semula dan mengubah tingkah laku serta tindakan jika apa yang dilakukan tidak membuahkan hasil yang diingini.

ANDAIAN-ANDAIAN DAN PRINSIP NLP
NLP berdasarkan kepada andaian-andaian yang merupakan landasan atau kepercayaan mengenai diri seseorang itu dan dunia yang didiaminya. Andaian ini menjadi prinsip yang memandu seseorang itu mengatur kehidupannya dan menjadi “penapis” kepada sudut pandangannya.

Walau bagaimanapun andaian-andaian tersebut tidak semestinya benar atau salah. Perkataan dalam andaian mungkin berbeza mengikut penyampai tetapi niat dan maknanya tetap sama. Idea asal adalah dari pemerhatian yang dibuat terhadap Milton Erickson, Virginia Satir dan Fritz Perls yang merupakan model kepada pengasas NLP iaitu Richard Bandler dan John Grinder.

Terdapat lebih daripada sepuluh andaian-andaian NLP. Antara andaian-andaian yang sering digunakan dalam NLP adalah seperti berikut:

  1. Manusia sentiasa berkomunikasi. Manusia tidak boleh tidak berkomunikasi.
Berkomunikasi adalah fitrah semula jadi manusia. Setiap masa dan dalam apa jua keadaan kita sentiasa berkomunikasi sama ada dengan diri sendiri, tuhan, orang lain dan juga objek tertentu secara lisan atau bukan lisan. Apabila kita berkomunikasi, kita akan melibatkan semua aspek iaitu daripada segi gaya penyampaian, pilihan bahasa, fisiologi dan keadaan diri kita. Semua aspek tersebut mesti dalam keadaan selari supaya mesej yang ingin disampaikan walaupun kepada diri sendiri menjadi lebih efektif.


  1. Manusia sentiasa membuat pilihan terbaik yang boleh dilakukannya pada masa tersebut.
Dalam kehidupan seharian, kita sentiasa perlu membuat pilihan dan keputusan. Kebiasaannya pilihan dan keputusan yang kita buat pada satu-satu masa adalah berdasarkan apa yang kita rasa, fikirkan dan kita nampak terbaik pada ketika itu, walaupun kemudiannya kita dapati keputusan yang kita buat itu adalah satu kesilapan. Kita tidak perlu bimbang tentang kesilapan itu kerana itulah pilihan yang terbaik ketika itu. Dengan menerima keadaan ini, kita akan lebih pasrah dan reda dengan pilihan yang kita buat kerana itulah yang termampu kita lakukan pada ketika itu.

  1. Tidak ada kegagalan, hanya maklumbalas. Maklumbalas hanyalah maklumat sahaja.
Orang yang berjaya dan cemerlang kebiasaannya adalah orang yang pernah gagal sama ada sekali atau beberapa kali dalam hidupnya. Daripada satu kegagalan yang dilalui, kita dapat mempelajari sesuatu daripadanya. Apa yang dipelajari ini merupakan maklumbalas yang dapat mengajar kita meningkatkan keupayaan diri untuk melakukan sesuatu dengan lebih baik.

  1. Peta itu bukan kawasan. Ianya adalah reprensentasi simbolik kawasan tersebut.
Peta Pulau Pinang mempunyai butiran-butiran terperinci yang boleh kita jadikan panduan untuk bersiar-siar di negeri itu. Namun, peta tersebut bukanlah sebuah kawasan yang sebenarnya. Setiap individu mempunyai peta di dalam mindanya iaitu peta mengenai agama, bahasa, budaya, kerjaya, politik dan sebagainya. Peta minda inilah yang memberi panduan kepada kita untuk bertindak balas terhadap situasi-situasi yang berlaku dalam kehidupan seharian. Peta ini juga menjadi penapis kepada tingkah laku dan tindak balas kita terhadap sesuatu perkara. Jika peta ini mengalami kekangan atau kekurangan maklumat yang menghalang kita untuk maju ke depan, maka kita perlulah mengubahnya atau mewujudkan peta minda yang baru.

  1. Kita bertindak balas mengikut peta kenyataan atau pengalaman diri kita, bukan kenyataan yang sebenarnya.
Setiap individu melalui pengalaman yang berbeza. Daripada pengalaman ini kita membentuk satu peta realiti dalam minda kita. Peta ini akan menentukan cara kita bertindak balas terhadap sesuatu perkara atau peristiwa yang berlaku di sekeliling kita. Oleh sebab setiap individu melalui pengalaman yang berbeza, maka peta realiti dalam minda dan cara tindak balas masing-masing juga berbeza. Perbezaan ini menyebabkan komunikasi menjadi lebih kompleks. Oleh itu, sebelum kita berkomunikasi atau cuba menyampaikan sesuatu mesej, kita perlu pastikan peta minda seseorang itu terhadap perkara tersebut lebih kurang sama dengan peta minda kita.



APLIKASI NLP DALAM KAUNSELING
a)    Sistem Representasi
Sistem Representasi adalah satu sistem dimana seseorang individu memberi keutamaan atau mempunyai kecenderungan terhadap sesuatu deria dalam menerima, memproses dan menyampaikan maklumat berdasarkan kepada ketajaman setiap derianya. Maklumat yang diterima oleh seseorang individu itu diproses melalui lima sensori atau deria yang dipanggil modaliti iaitu lihat (Visual), dengar (Auditory), perasaan atau sentuhan (Kinesthetic), bau (Olfactory) dan rasa (Gustatory). Ianya lebih dikenali dengan VAKOG. Secara umumnya kebanyakan pemerolehan dan tapisan maklumat adalah dengan tiga cara iaitu VAK.

Sistem representasi boleh memainkan peranan yang penting dalam kaunseling kerana dengan mengetahui sistem representasi diri dan sistem representasi orang lain, seorang kaunselor boleh mempertingkat kemahiran komunikasinya dan seterusnya memudahkan dia untuk membina perhubungan yang mesra bersama klien. Ini disebabkan sistem representasi membolehkan seseorang itu lebih peka terhadap gaya bahasa yang digunakan setiap individu dan dia juga boleh mengubah gaya bahasanya mengikut kesesuaian sistem representasi orang di sekelilingnya.

Sebahagian daripada ciri-ciri sistem representasi yang dimiliki oleh individu yang cenderung memilih gaya Visual, Auditory atau Kinesthetic adalah seperti berikut:


V- Melihat (Visual)
Mata
Menggerakkan mata, ke atas kiri dan kanan, atau mata mereka nampak tidak fokus.
Gerak Tubuh
Gerak tubuh mereka pantas, bersudut termasuk menunjuk; gerak isyarat sebelah atas yang beria-ria.
Pernafasan
Bernafas di bahagian dada, cetek dan cepat.
Percakapan
Bercakap dengan lebih cepat atau laju serta nada yang nyaring.
Perkataan
Perkataan yang menambat perhatian mereka termasuk: lihat, tengok, bayangkan, menampakkan, perspektif, bercahaya, berdepan, berseri, berwarna, cerah, fokus, gambar, gelap, grafik, imbas, intip, jelma, jelas, jelling, jerebu, kabus dan lain-lain. Dalam NLP, perkataan-perkataan ini dipanggil predikat.
Penyampaian
Lebih gemarkan gambar, rajah, wayang atau video

·           Kurang sensitif kepada bunyi, lebih minat dengan rupa bentuk benda, mudah bosan dengan arahan lisan.

A - Mendengar (Auditory)
Mata
Bergerak secara melintang, kiri dan kanan
Gerak Tubuh
Gerak tubuh mereka lebih seimbang, menyentuh muka (menggosok dagu), gerak isyarat sebelah tengah dan cenderung untuk menyendeng.
Pernafasan
Bernafas di bahagian tengah dada, berirama serta perlahan.
Percakapan
Gemar bercakap dan dengan berirama (rhythm)
Perkataan
Perkataan yang menambat perhatian mereka termasuk: Dengar, tanya, cakap, klik, senada, adu, bincang, bercakap, berceloteh, bergaung, beritahu, berleter, bertelingkah, bertengkar, bersungut, bersyarah, bisik, bising, caci, celah, cela, deklamasi, dering dan lain-lain. Dalam NLP, perkataan-perkataan ini dipanggil predikat.
Penyampaian
Lebih gemarkan senarai, ringkasan, petikan, bacaan

·           Memberi lebih perhatian kepada bunyi, nada dan mudah terganggu dengan kebisingan, gemar nada suara, bahasa yang spesifik.
K – Perasaaan atau Sentuhan (Kinesthetic)
Mata
Melihat ke kanan dan ke bawah
Gerak Tubuh
Gerak tubuh mereka berirama, menyentuh bahagian dada (lebih kepada lelaki)
Pernafasan
Bernafas di bahagian bawah dengan lebih dalam dan lebih perlahan
Percakapan
Bercakap dengan lebih perlahan atau lambat
Perkataan
Perkataan yang menambat perhatian mereka termasuk: rasa, sentuh, pegang, sambut, angkut, bawa, beban, bengkuk, bergelut, bergelumang, berus, cubit, ganggu, remuk, sapu, selesa, seksa, konkrit, kukuh , lambung, lari, lembut dan lain-lain. Dalam NLP, perkataan-perkataan ini dipanggil predikat.
Penyampaian
Menuju (matlamat): mencapai, mendapat, meraih  
Lari Dari (Masalah): elak, keluar, lega    

·           Lebih berminat untuk merasa sesuatu itu betul atau menimbulkan perasaan betul

Setiap individu memproses maklumat dengan deria  yang berbeza. Bahasa yang mereka gunakan akan mendedahkan cara representasi mereka. Kaunselor perlu peka terhadap ciri-ciri tersebut dan mengenalpasti sistem representasi klien. Masalah komunikasi selalunya terjadi apabila dua orang atau lebih bercakap dalam sistem representasi yang tidak sama atau selari. Sebagai contoh, maklumat yang ingin disampaikan adalah sama, tetapi diluahkan dengan berbeza oleh individu yang berbeza sistem representasinya seperti berikut:

            Lihat (V)         : “Saya nampak apa yang anda maksudkan”
            Dengar (A)    : “Saya dengar apa yang anda katakan”
            Perasaan (K)            : “Saya dapat pegang perkara itu”

Oleh itu, kaunselor perlu lebih peka dan cuba mengubahsuai sistem representasi sendiri dengan menggunakan perkataan-perkataan atau predikat yang dapat menambat hati klien supaya komunikasi lebih efektif.

Bagaimana kaunselor boleh menggunakan ketajaman deria dan seterusnya membina hubungan mesra?
1)    Sentiasa bernafas bersama dengan klien. Jika mereka bernafas dengan cepat, atur rentak supaya menjadi perlahan. Lakukan teknik pernafasan yang betul.
2)    Cerminkan betul-betul kedudukan atau postur dan pergerakan klien. Ikut rentak mereka seperti jika mereka duduk condong ke hadapan, kaunselor turut duduk dalam gaya yang serupa. Jangan mengajuk, hanya ikut rentak mereka.
3)    Samakan (match) jenis perkataan yang klien gunakan. Jika klien berkata mereka tidak melihat sesuatu berhasil, mereka tidak dapat membayangkan dengan jelas hasil akhirnya, kaunselor hendaklah menandingi (match) perkataan “lihat” (visual); iaitu melihat gambar dengan jelas.
4)    Jejak balik (backtrack) apa yang klien beritahu anda.

CORAK-CORAK NLP
Kaunselor boleh menggunakan corak-corak NLP dalam sesi kaunseling untuk membantu klien dalam proses penyelesaian pelbagai masalah atau isu. NLP dapat mengani isu fobia dan trauma, konflik dalam diri, penghargaan kendiri yang rendah dan sebagainya dengan menggunakan corak-corak NLP seperti berikut:

a)     Mengikis Ketakutan Dan Fobia
Corak atau teknik ini dapat meneutralkan perasaan-perasaan negatif yang kuat disebabkan fobia atau trauma dan juga akibat kejadian-kejadian yang menyedihkan. Fobia atau trauma adalah sesuatu yang dipelajari dengan pantas dalam satu situasi yang sebenarnya bahaya atau nampak merbahaya. Kenyataan bahawa individu dapat melakukan one trial learning seperti yang dikatakan oleh ahli psikologi membuktikan bahawa minda manusia dapat belajar dengan pantas apabila berdepan dengan sesuatu situasi atau kejadian. Kebolehan untuk belajar dengan cepat memudahkan kita mempelajari kaedah baru bagi membalas sebarang fobia atau pengalaman traumatik. Tujuan teknik ini ialah untuk memperhalusi dan meningkatkan kemampuan minda bagi melindungi kita dengan pengemaskinian maklumat di dalam minda. Kaedahnya adalah seperti berikut:

  1. Kaunselor minta klien duduk dalam keadaan yang paling dia rasa selesa. Lakukan teknik pernafasan dan teknik relaksasi yang ringkas.

  1. Kemudian, kaunselor minta klien relaks dan tumpukan perhatian kepada suara kaunselor. “Dengan mata anda tertutup atau terbuka, bayangkan diri anda sedang duduk di dalam sebuah panggung wayang (atau auditorium) dan anda sedang melihat satu gambaran diri anda di atas kain layar (atau skrin)”.

  1. “Sekarang, keluarkan diri dari tubuh anda dan apungkan diri naik ke atas di belakang panggung wayang ke dalam bilik tayangan (projection room). Bilik ini dilindungi oleh pelindung yang kuat dan tahan pecah serta tidak lut peluru jenis “plexiglass”. Dari bilik tayang ini, lihat diri anda yang sedang duduk di dalam panggung wayang melalui cermin, yang sedang melihat gambar hitam putih anda di atas kain layar (atau skrin) di hadapan. Ingatkan diri bahawa anda dilindungi di dalam bilik yang kukuh dengan dinding “plexiglass” pada bahagian hadapan.”

  1. “Sekarang lihat dan dengar, dengan dilindungi dalam bilik tayangan ini, semasa anda menonton wayang hitam putih pada waktu anda mula melalui situasi di mana anda mengalami fobia atau trauma tersebut. Tonton keseluruhan kejadian itu, bermula sebelum insiden tersebut berlaku. Perhatikan sehingga ke akhirnya apabila semuanya kembali baik seperti sediakala.”

“Jika anda tidak sisihkan sepenuhnya dari kejadian itu, jadikan skrin panggung itu kecil, mengecil dan semakin jauh. Jadikan gambar yang dilihat kasar dan hentikan wayang itu. Mulakan kembali wayang itu sehingga apabila anda menontonnya anda tidak lagi lekat dan berkait dengannya. Akhirkan wayang itu selepas kejadian yang menyebabkan fobia dengan merangkakan gambar kaku (freeze frame) anda.”

  1. “Selepas itu, tinggalkan bilik tayangan dan masukkan diri anda semula ke dalam tubuh anda sekarang di tempat duduk. Bangun dari tempat duduk dan berjalanlah ke hadapan dan masuk ke dalam “gambar kaku” diri anda di dalam skrin di akhir wayang tadi. Sekarang tayangkan keseluruhan wayang secara depan ke belakang (rewind) dipenuhi dengan warna, dengan kelajuan dua saat. Pastikan tayang ke belakang iaitu sebelum insiden itu bermula. Lihat, dengar dan rasa semuanya menjadi terbalik (backwards) dalam lima saat,. Sekali lagi dalam masa 10 saat. Rewind dalam masa lima saat. Rewind sekali lagi dalam masa dua saat.”

  1. “Baiklah, tarik nafas sedalam-dalamnya dan lepaskan perlahan-lahan.”

  1.  “Sekarang, cubalah kembali kepada keadaan fobik dengan apa cara yang boleh. Apa kata jika anda berada dalam situasi tersebut sekarang? Bilakah agaknya anda akan berhadapan dengan salah satu situasi begitu? Jika anda masih  mendapat respon fobia, kita akan ulang semula langkah 1 hingga 5 dengan tepat, tetapi dengan lebih pantas setiap kali sehingga tiada respons fobia yang tinggal.”

  1. “Sejak anda menjadi fobia atau traumatik, anda telah menjauhi situasi tertentu yang mana membuatkan anda berasa fobia dan menjadikan anda tidak berpeluang untuk belajar mengenainya. Bermula apabila anda berhadapan dengan meneroka situasi ini pada masa akan datang, adalah ditekankan supaya anda berhati-hati sehinggalah anda berasa selesa dengannya.”

  1. “Baiklah, tarik nafas sedalam-dalamnya dan lepaskan perlahan-lahan, dan bukalah mata anda perlahan-lahan (jika klien menutup mata sepanjang proses tersebut) apabila anda telah bersedia.

b)      “Visual Squash” 
Corak “Visual Squash” adalah satu proses penyelesaian konflik dalaman yang membolehkan kita mengintegrasikan bahagian diri kita yang bertentangan. Sebagai contoh, i) satu bahagian kita inginkan berat badan yang ideal tetapi satu bahagian lagi mahukan makanan yang berlebihan; ii) satu bahagian kita amat cermat dengan wang tetapi satu bahagian lagi ingin berbelanja dengan berlebihan. Kaedahnya sepeti berikut:

1.    Pertama, buatkan klien berfikir mengenai seseorang, atau tempat, atau perkara yang mereka sukai. Di manakah mereka merasai perasaan ini? Minta klien menunjukkan tempat tersebut dan menghuraikannya dengan lebih terperinci mengenai warnanya, bentuk, bunyi, dan tempat letaknya.

2.    Minta klien pejamkan mata jika perlu. Lakukan kaedah pernafasan dan relaksasi. Memadai dengan relaksasi biasa, untuk mengenepikan minda sedar klien dari mengganggu.

3.    Setelah klien menjadi relaks, kaunselor memulakan teknik, “Bayangkan, dalam mata minda anda, bahagian diri anda ingin berubah, bahagian yang anda bawa ke sini, yang sebenar-benarnya mahukan matlamat ini__________________ (kaunselor ulang matlamat itu di sini dalam bentuk positif semestinya). Anda tahu sebabnya (senaraikan beberapa sebab yang telah diberitahu pada anda; seperti ingin nampak lebih sihat, lebih yakin, lebih bergaya dan segak, dan lain-lain) dan beberapa sebab lain yang anda tidak sedar. Itu tidak mengapa. Biarkan bahagian ini mempunyai warna, bentuk, bunyi, dan rasa. Ianya mungkin apa sahaja; awan putih, hati yang ungu, apa juga ianya adalah ianya. Saya mahu ucapkan terima kasih pada bahagian ini, dan anda juga patut berterima kasih, kerana ianya mahukan yang terbaik untuk anda.”

4.    “Sekarang bayangkan di sebelahnya pula, dalam mata minda anda, bahagian diri anda yang apa jua sebabnya, menghalang anda dari mencapai perubahan ini. Anda tahu sebabnya, atau anda tidak tahu sebabnya tanpa disedari. Itu tidak mengapa. Biarkan bahagian ini mempunyai warna, bentuk, bunyi dan rasa. Apa jua yang terlintas di dalam minda anda ianya diterima. Ianya adalah bahagian anda yang menahan anda dari mencapai matlamat ini. Sekarang saya mahu ucapkan terima kasih kepada bahagian ini, dan anda juga patut berbuat begitu. Kita mungkin tidak suka apa yang telah dilakukannya, tetapi dia telah melakukannya untuk sebab-sebab tertentu. Saya mahu anda membiarkan bahagian ini untuk melihat pada semua perlakuan dan kepercayaan yang telah menyebabkan ia melakukan perkara ini. Semasa kita membesar, kita mempelajari perkara yang kita tidak inginkan. Seorang kanak-kanak mungkin mendengar, “Basuh pinggan anda, orang lain kebuluran di sesetengah pelusuk dunia.” Ibu bapa kita bermaksud jangan bazirkan makanan, bukan terlebih makan. Yang sebenarnya, kita tersilap belajar tentang pengajarannya. (Masukkan di sini perkara spesifik seperti: kadangkala, minda sebelum sedar kita tidak memahami kejadian atau situasi. Ianya bukanlah sesuatu yang jarang bagi ibubapa atau pihak atasan memberitahu kita untuk “kerjalah dengan lebih gigih atau anda tidak akan berjaya,” ataupun “anda seorang yang kalah,” dan minda kita hanya mendengar perkara yang negatif sahaja). Kadangkala sesuatu perkara tidak menjadi seperti yang kita mahu, bola yang terlepas, gerakan yang tidak betul, tergamam dalam sesaat, yang boleh menyebabkan kita memainkan kejadian-kejadian ini seolah-olah ianya sebahagian dari kita, iaitu ianya bukan sesuatu yang telah terjadi yang boleh kita pelajari dan jadikan iktibar.”

5.    “Sekarang saya menjemput bahagian ini untuk melepaskan kejadian ini dan yang lain-lain yang mengekang diri anda. Anda boleh benarkan diri anda melihat kejadian-kejadian ini ataupun sebabnya dalam perspektif baru. Sekarang bahagian ini boleh mempelajari semua apa yang perlu bagi menjana diri anda dengan lebih baik lagi.”

6.    “Sekarang biarkan kedua-dua bahagian ini berhadapan antara satu sama lain dalam minda anda, setiap bahagian memperakui yang lain. Ramai orang nampak hubungan tenaga di antara keduanya. Kedua-dua bahagian menyedari mereka tidak menyerahkan apa-apa; mereka semakin kuat kerana bersatu. Setiap bahagian mempunyai sesuatu yang diperlukan oleh bahagian yang lain. Begitulah cara yang betul.”

7.    “Sekarang pandang dan dengar dengan kedua-dua bahagian yang berharga ini. Izinkan kedua-duanya menjadi satu secepat mungkin supaya mereka berpadu dan sebati dalam cara yang paling selesa dan berguna pada anda… iaitu dengan cara tiada bahagian anda yang kehilangan apa-apa, dapat mengekalkan kegunaan dan kepentingan kedua-duanya, setiap bahagian mendapat keuntungan dari kualiti dan keupayaan bahagian yang lain di mana mereka sendiri kekurangannya tetapi ada di dalam bahagian yang satu lagi.

Anda mungkin terpesona memerhatikan sesetengah perubahan yang berlaku pada dua-dua imej itu apabila mereka mula bersama secepat yang boleh untuk menerapkan perubahan. Anda juga mungkin terkejut dengan imej yang diwujudkan bila dua imej itu akhirnya bercantum dan menjadi satu imej apabila keduanya lebur ke dalam satu sama lain dan mengambil keupayaan satu sama lain. Perhatikan bagaimana imej baru itu kelihatan kerana bahagian baru ini mewakili gabungan keupayaan yang anda tidak pernah miliki sebelum ini, dan oleh itu bahagian baru ini akan mempunyai kemahiran dan kebolehan tambahan yang anda tidak pernah duga, yang boleh anda nikmati. Kaedah baru dalam mencapai semua kehendak hasil secara serentak.”

8.    Kaitkan dengan bahagian yang baru.
9.    “Bila anda bersedia, bayangkan bahagian ini datang dalam diri anda, ke dalam tempat dimana anda berasa kasih sayang dan kepercayaan, yang entah bagaimana meresap masuk ke dalam tubuh anda, dengan menjadi sebahagian dari anda dan semua kelakuan anda yang bersedia diperolehi pada bila-bila masa. Apabila anda melakukan ini, anda berasa tenaga melanda ke dalam tubuh anda semasa bahagian ini bersatu dengan anda. Ambillah sedikit masa untuk menghargai kualiti bahagian baru yang unik ini.”

10. “Sekarang fikirkan pada masa-masa dan tempat-tempat yang tertentu di mana anda mahukan kualiti-kualiti dan keupayaan yang bersepadu ini dalam kendalian anda sepenuhnya untuk masa hadapan.”

11.  “Baiklah, tarik nafas sedalam-dalamnya dan lepaskan perlahan-lahan, dan bukalah mata anda perlahan-lahan (jika klien menutup mata sepanjang proses tersebut) apabila anda telah bersedia.”

c)        ‘Swish’
Teknik ini mengambil mana-mana tingkah laku yang tidak dikehendaki dan mengubahnya kepada keinginan untuk menjadi seseorang yang diingini. Ia adalah berguna pada bila-bila masa klien ingin mengubah tingkah laku atau perasaan yang tidak dikehendaki. Kaedahnya:

  1. Teknik pernafasan dan relaksasi ringkas.

  1. Apabila klien relaks, kaunselor minta klien membayangkan gambaran diri yang ingin diubah dengan imej yang besar dan berwarna terang. Letakkan ia di sebelah untuk seketika.

  1. Kaunselor mulakan, “Sekarang, gambarkan diri anda seolah-olah anda sudah dapat mengawal destini anda iaitu anda sudah mencapai segala yang dihajatkan dalam kehidupan anda. Bayangkan hal ini dengan intensiti yang kuat dengan penuh dorongan dan perhatian. Lengkapkan lagi gambar ini dengan suara yang bersemangat dan bertenaga bagi mengesahkan kehendak anda pada masa hadapan.”

  1. “Ambil imej diri yang tidak dikehendaki tadi yang terang dan besar, dan letakkan satu imej kecil yang gelap iaitu imej yang anda kehendaki pada bahagian sudut bawah sebelah kiri. Jadikan gambar besar yang terang tadi tiba-tiba gelap; dan serentak itu gambar kecil yang gelap tadi timbul semakin membesar saiznya dan terang menggantikan gambar imej diri yang ingin diubah tadi, dan jeritkan “Swish!” atau “Tukar!” (sambil melagakan atau selisihkan kedua-dua telapak tangan, kiri dan kanan)

·   Ulang proses ini dengan cepat sebanyak 5 kali berturut-turut, dan setiap kali menyebut (menjerit!) ‘SWISH’. Buka mata anda pada setiap satu proses sebagai selingan.

d)         Membina Penghargan Kendiri
(Melihat Diri Dari Kaca Mata Orang Yang Menyayangi Kita)
Teknik ini membantu anda untuk memperolehi penghargaan untuk diri sendiri yang orang lain ada untuk anda. Ianya berguna bagi membentuk penghargaan dan keyakinan diri.

  1. Teknik Pernafasan dan relaksasi ringkas. Minta klien pejamkan mata jika perlu.

  1. Apabila klien relaks, minta klien fikirkan seseorang yang menyayanginya. “Sekarang fikirkan yang anda tahu menyayangi diri anda. Fikirkan seseorang yang tanpa anda ragu amat menyayangi diri anda. Dia mungkin ibu bapa anda, isteri (suami) anda, datuk atau nenek anda, kekasih anda, anak-anak anda atau sesiapa sahaja yang menyayangi anda. Jika anda tidak dapat memikirkan seseorang yang anda tahu menyayangi anda, cuba fikirkan seseorang yang anda telah bantu apa jua dan orang itu amat menghargai diri anda. Sama ada anda memikirkan seseorang yang menyayangi anda atau menghargai anda, cuba amati siapa orang itu sekarang. Anda akan menggunakan sumber ini kemudian”

  1. “Sekarang, bayangkan anda sedang duduk di sebuah meja menulis autobiografi atau riwayat hidup anda. Tidak kiralah samada anda sedang menulis dengan pen atau pensil ataupun dengan mesin taip ataupun menggunakan komputer. Anda sedang menulis autobiografi anda, cerita atau riwayat hidup anda. Anda dapat rasakan kerusi dan meja yang sedang gunakan. Anda dapat lihat dalam beberapa saat atau pun sebentar lagi perkataan-perkataan yang menceritakan kehidupan diri anda menjelma kepada anda, dan semasa anda menulis, anda menyedari fikiran anda kepada seseorang yang anda tahu menyayangi diri anda ataupun yang menghargai anda. Anda mula berfikir dengan semakin jelas mengenai orang yang menyayangi diri anda.”

  1. “Sekarang ambil masa untuk perhatikan di sebelah bilik dimana anda sedang menulis autobiografi anda. Anda dapat lihat seseorang sedang berdiri di sebelah pintu kaca, seseorang yang anda tahu amat menyayangi anda. Dan semasa anda melihat orang yang menyayangi atau menghargai diri anda ini, anda menyedari bahawa dia sedang melihat anda, memerhatikan anda, dan anda memutuskan untuk memerikan kehidupan anda. Ambil masa untuk menceritakan apa yang anda lihat dan apa yang anda rasai mengenai orang ini. Masukkan jua apa yang anda dengar anda katakan pada diri anda mengenai kisah hidup anda. Ambillah sebanyak masa yang anda mahu.”

  1. “Oleh kerana anda sekarang mengetahui sepenuhnya perihal orang yang anda tahu menyayangi anda, benarkan diri anda meninggalkan anda dari meja tersebut dan apungkan kesedaran diri anda dari bilik itu melalui pintu kaca dan perhatikan bagaimana rasanya berdiri disamping orang yang menyayangi diri anda. Ambil masa untuk melihat dari pintu kaca tersebut dan perhatikan diri anda menulis biografi anda. Berdirilah di situ dan tengoklah bagaimana anda kelihatan dari perspektif ini iaitu dibelakang pintu kaca itu. Dan perhatikan berapa banyak anda hargai diri anda waktu ini. Perhatikan perasaan anda yang sebenarnya mengenai diri anda semasa anda melihat diri anda melalui pintu kaca tersebut. Anda dapat perhatikan betapa banyaknya sanjungan  sendiri ataupun hanya dapat perhatikan sedikit sahaja. Apa pun yang anda perhatiakan terimalah pengalaman ini dengan baik dan seadanya”.

  1. “Sekarang, dengan lemah dan lembut, benarkan diri anda masuk ke dalam tubuh insan di sebelah yang anda tahu menyayangi diri anda. Ambillah sebanyak masa yang perlu untuk melakukannya dengan selesa dan mudah. Apabila anda telah sepenuhnya masuk ke dalam tubuh insan yang menyayangi atau yang amat menghargai anda, lihatlah melalui matanya pada diri anda di sana yang sedang menulis autobiografi anda. Perhatikan apa rupa diri anda di sana yang sedang menulis autobiografi tersebut. Perhatikan bagaimana anda bergerak dan bernafas. Ambillah masa secukupnya untuk menghargai semua kualiti dan aspek-aspek istimewa diri anda yang anda sedari mungkin buat pertama kali semasa anda lihat dari mata yang penuh kesayangan, semasa anda berada di sana iaitu di meja tulis dari perspektif seseorang menyayangi diri anda.”

  1. “Apabila anda sudah menyedari sepenuhnya tentang kualiti dan ciri-ciri istimewa diri anda yang menjadikan siapa dan apa sebenarnya diri anda, dengan lemah lembut benarkan kesedaran diri keluar dari tubuh insan yang menyayangi anda itu dan apungkan diri kembali melalui pintu kaca merentasi bilik dan kembali ke dalam tubuh anda di meja penulisan autobiografi anda.”

  1. “Ambillah masa anda sekarang untuk menulis ke dalam autobiografi anda apa yang anda baru sahaja alami dengan melihat diri anda dari kaca mata kasih sayang dan penuh penghargaan. Semasa anda menulis apa yang anda alami pastikan anda perihalkan beberapa kualiti dan ciri-ciri istimewa yang anda perhatikan pada diri apabila anda melihat dari kaca mata kasih sayang.”

  1. “Semasa anda menulis pengalaman ini ke dalam autobiografi anda, mula fikirkan masa hadapan anda iaitu perkara masa akan datang yang anda jangka dan perkara yang tidak dijangka yang akan memeranjatkan anda. Fikirkan semua tempat dan waktu-waktu di masa hadapan tersebut iaitu esok, lusa, minggu berikutnya, bulan-bulan berikutnya dan tahun-tahun seterusnya supaya mudah bagi anda untuk mengimbau, mengkaji dan mengenang kembali perkara-perkara yang amat bernilai ini dari kaca mata penuh kasih sayang. Perhatikan pada keistimewaan diri anda dan hargai dengan sewajarnya siapa dan apa diri anda sebenarnya dalam dunia ini.”

  1. “Sekarang dengan menarik nafas panjang dan dengan perlahan-lahan saya mahu anda kembali kepada kesedaran anda sepenuhnya. Dengan masa sendiri menjadi semakin sedar, bukalah mata perlahan-lahan, dan kembalilah ke masa kini”

Terdapat banyak lagi corak-corak NLP selain daripada di atas yang boleh digunakan oleh kaunselor untuk membantu kliennya dalam menangani isu atau masalah yang dihadapi klien. Kaunselor juga boleh membangunkan corak-corak yang lain dengan menggunakan kreativitinya sendiri asalkan isi kandungan asasnya masih ada.

KESIMPULAN

NLP merupakan satu kaedah alternatif yang boleh digunakan dalam kaunseling. NLP membantu mempermudahkan proses membina hubungan mesra melalui komunikasi dengan klien dengan kaedah mengenali sistem representasi klien. Selain itu, NLP membuatkan kaunselor lebih peka dengan sistem representasi sendiri dan mendorongnya untuk mengubahsuai sistem tersebut untuk disesuaikan dengan sistem representasi klien supaya komunikasi boleh dilaksanakan dengan lebih efektif. NLP telah memberi kelainan dan sumbangan yang penting dalam kemahiran berkomunikasi yang mana kemahiran ini sangat penting dalam menjayakan sesi kaunseling dan juga dalam hubungan interpersonal dalam kehidupan seharian. Selain itu, NLP memberi impak yang penting dalam bidang kaunseling yang mana ia dapat membantu kaunselor menangani isu berkaitan klien dengan cepat dan efektif.








RUJUKAN

Bailey, R., (1997), NLP Counseling: Helping People Change, The Essential Counseling Series, United Kingdom: Speechmark Publishing Ltd.
Bradbury, A., (2000), Develop your NLP Skills (Ed. Ke-2), London: Kogan Page Limited.
Hall, L.M., & Belnap, B.P., (2004), The Sourcebook of Magic: A Comprehensive Guide to NLP Change Patterns (Ed. Ke-2), United Kingdom: Crown House Publishing Limited.
Md. Taib Mat, (2009), NLP: Rahsia Sains dan Seni Kejayaan Diri, Shah Alam : MTM Consultants Sdn. Bhd.
Molden, D. & Hutchinson, P., (2008), Brilliant NLP: What The Most Successful People Know, Do And Say (Ed. Ke-2), Great Britain: Pearson Education Ltd.