EMPATI
YANG TEPAT
Definisi
empati (1) kemampuan untuk memahami
pengalaman klien, dan (2) kebolehan
untuk merasai pengalaman klien secara emosi seolah-olah ia berlaku pada diri
sendiri tanpa mengenepikan maksud perkataan "seolah-olah".
Watson (2002) mencatatkan bahawa empati merupakan
proses yang kompleks dan sering digunakan dalam cara yang berbeza dan untuk
tujuan yang berbeza dalam hubungan membantu.
Apabila
digunakan secara berkesan, empati meningkatkan rasa selamat dan rasa difahami, serta
meningkatkan kepuasan klien terhadap proses membantu. Ia juga mengurangkan
kecenderungan untuk penamatan awal sesi dan menggalakkan penerokaan klien.
Memahami
empati meliputi 2 langkah utama: (1) "Hubungan
Empatik " - iaitu, merasai dengan tepat dunia klien dan mampu melihat
sesuatu dengan cara yang dia lakukan.
2. "Penyesuaian Melalui Komunikasi" - iaitu, berkongsi pemahaman anda dengan klien secara lisan (Bohart & Greenberg, 1997)
2. "Penyesuaian Melalui Komunikasi" - iaitu, berkongsi pemahaman anda dengan klien secara lisan (Bohart & Greenberg, 1997)
Untuk belajar
memahami bukan satu perkara yang mudah. Ia memerlukan:
(1) Kemahiran mendengar – supaya kita dapat mendengar bukan
sahaja yang tersurat malah yang tersirat yang mana klien sendiri tidak sedari.
(2) Batas dalaman yang baik – ini membantu seseorang untuk
mengasingkan pemikiran, perasaan dan tingkahlaku sendiri daripada pemikiran, perasaan
dan tingkahlaku orang lain.
Rogers (1957) menegaskan
bahawa empati ialah sensitif terhadap klien yang sedang mengalami sesuatu
perasaan. Kadangkala ia disebut sebagai “resonant empathy”, iaitu anda boleh
rasa apa yang klien anda rasa tanpa mengambil perasaan itu ke dalam diri anda,
dan pada masa yang sama, sebenarnya anda merasainya sendiri.
Ini kadangkala memberi masalah kepada kaunselor baru,
di mana mereka bersemangat untuk membantu sehingga kadangkala mereka terlalu
terlibat dalam dunia klien hingga tidak dapat membezakan perasaan sendiri
dengan klien dan terbawa-bawa walau pun sesi telah tamat bersama klien. Dan
akhirnya, kaunselor ini tidak akan dapat membantu klien kerana mereka gagal mendengar,
melihat dan menyatakan perkara yang penting dalam sesi.
Sekiranya ini berlaku kepada anda, anda boleh
berbincang dengan penyelia anda. Anda juga boleh cuba berhubung semula dengan
diri anda semasa sesi dengan mengambil beberapa minit untuk fokus ke dalam diri
anda, iaitu apa yang anda rasa, dan melakukan teknik pernafasan.
Memahami dari perspektif klien tidak mencukupi. Anda
perlu meluahkan pemahaman anda kepada klien secara lisan. Komunikasi cara ini
adalah seperti cermin iaitu memberitahu klien tentang perasaan mereka tanpa
menunjukkan persetujuan, kepastian atau penafian. Empati yang tepat bukan
sahaja mencerminkan perasaan klien, tetapi juga sebahagian proses secara langsung.
Contohnya, jika klien berterusan bertanya pelbagai soalan yang terkeluar dari
isu yang sebenar, anda boleh menyatakan seperti berikut: “anda mempunyai banyak
soalan yang ingin ditanya sekarang”, atau “anda kelihatan seperti mahu banyak
maklumat tentang perkara ini”, atau “anda banyak bertanya. Saya tertanya-tanya jika anda merasa tidak yakin tentang apa yang
diharapkan”.
Belajar untuk menjadi
empati dengan klien anda atau orang lain akan memakan masa kerana empati bukan
sahaja memahami perasaan klien, tetapi juga memahami pengalaman klien. Menurut Bohart, terapis yang benar-benar empati
tidak hanya menyebut semula perkataan atau menggambarkan kandungan perkataan
tersebut, tetapi, mereka menggambarkan semula setiap pengalaman, maksud dan
implikasi perkataan itu juga. Jika digunakan secara berkesan, empati membantu
klien untuk “melambangkan, mengatur, dan memahami pengalaman mereka.
Terdapat beberapa
perkara perlu diingatkan dalam memahami empati. 1) Kesan empati sangat berguna apabila dua syarat utama yang lain
juga ada iaitu, penerimaan positif dan kongruen, 2) empati bukan simpati, 3)
bukan semua klien melihat empati berguna – sebahagian mereka mungkin mengalami
empati sebagai mengganggu, mengarah, atau asing bagi mereka.
Perkaitan otak dan empati
Pada tahun 1996, di
Itali, sepasukan neuroscientists menemui
letusan neuron di otak yang dipanggil neuron “cermin”. Neuron ini secara
khususnya disesuaikan untuk mencerminkan emosi dan respon tubuh badan orang
lain. Ini bermaksud cermin respon empati adalah berpunca lebih banyak daripada
otak dan tubuh badan berbanding pemikiran.
Siegel (2006)
menyatakan, apabila anda melihat ekspresi orang lain, otak mampu untuk
menjadikan keadaan dalaman dalam tubuh iaitu pemikiran untuk “bergema” bersama
dengan orang lain itu. Beliau juga menegaskan bahawa menjadi empati terhadap
klien lebih daripada membuatkan mereka rasa lebih baik. Empati membantu klien
merasai “dirasai” dan akhirnya menyebabkan perubahan di dalam otak klien
melalui pewujudan corak letusan neuron dan menambahkan persepaduan neuron.
Empati Budaya dan Hubungan
Empati juga meliputi
pemahaman tentang jantina dan latar belakang budaya klien.
Menurut Tannen (1990), terdapat peningkatan
bukti bahawa lelaki dan wanita berbicara dengan cara yang berbeza. Latar
belakang sejarah dan budaya juga memberi kesan kepada maksud yang disampaikan
oleh klien dan juga maksud yang ditafsir oleh terapis.
Menurut O’Hara (1997), terdapat bukti bahawa
setiap individu melalui pengalaman yang berbeza dan dunia mereka berbeza
mengikut zaman dan juga berbeza dari satu konteks ke satu konteks yang lain.
Chung dan Bemak (2002),
menyatakan bahawa di Amerika Utara, konsep empati berasal daripada nilai
“Western Eurocentric”. Mereka percaya bahawa terdapat keperluan untuk sensitif
terhadap empati budaya. Empati Budaya ialah satu cara untuk berhubung secara
interpersonal serta memahami dan berkomunikasi secara silang budaya dan
meluaskan sempadan empati tradisi.
Empati budaya juga dipengaruhi oleh neuron cermin. Pengkaji Itali juga meneroka peranan neuron cermin dalam menyampaikan maklumat tentang emosi dan kehidupan sosial silang budaya. Tidak diragui adalah diluar kemampuan otak untuk mencipta dan memelihara empati budaya dan hubungan. Empati budaya merangkumi pertimbangan konteks dan masyarakat di mana kaunselor dan klien tinggal. Apabila konteks diabaikan, dan percubaan untuk memahami dibuat melalui rangka rujuk oleh hanya seorang individu akan menghasilkan kecenderungan “menyalahkan mangsa”.
O’Hara menyatakan, kaunseling yang efektif ialah lebih
daripada hanya usaha antara dua orang,
tetapi ia adalah pelbagai peringkat, situasi yang berkait. Teoris telah mencipta
istilah “relational empathy” atau empati hubungan untuk menggambarkan proses
tersebut. Empati Hubungan melibatkan empati terhadap diri sendiri, orang lain
dan perhubungan dalam kaunseling. Dalam sesi, klien membina rasa empati diri
serta meningkatkan empati terhadap orang lain. Ini membawa kepada keupayaan
berhubung dan meningkatkan harga diri. Untuk lebih efektif bekerja dengan klien
yang berlainan budaya, seseorang terapis perlu mampu untuk keluar daripada cara
biasa dan terbuka kepada pelbagai cara yang berbeza untuk melihat sesuatu.
Chung dan Bemak (2002), menawarkan 3 cara yang spesifik
untuk memupuk empati budaya dan empati hubungan:
- Mempunyai minat yang tulus dalam mempelajari lebih banyak tentang sekutu budaya klien
- Mempunyai penghargaan yang ikhlas terhadap perbezaan budaya antara kaunselor dan klien
- Menggabungkan tingkah laku help-seeking sesuai dengan budaya dan hasil rawatan dan harapan ke dalam proses membantu mengikut keperluan.
Malu dan Ikatan Empati
Malu
dilihat sebagai komponen pusat atau pengatur utama kehidupan afektif seseorang. Malu yang
biasa adalah tentang nilai dan had; ia diiktiraf, dibicarakan dan diterima.
Malu yang dianggap bermasalah dan merupakan penyumbang utama kepada sifat
agresif, ketagihan, obsesi, narsisisme dan kemurungan adalah malu yang
tersembunyi – iaitu malu yang tidak diiktiraf, ditahan atau dipertahankan yang
mana hasilnya sama ada serangan terhadap orang lain atau membenci diri sendiri.
Menurut Lewis (1971), malu tidak dapat lari
daripada hubungan kaunselor-klien dan mempunyai implikasi yang besar dalam
pertalian empati antara kaunselor dan klien. Karen (1992) memetik kata-kata Lewis:
Betapa baik pun sebab anda mendapatkan rawatan, selagi anda, orang dewasa berbicara
dengan orang dewasa yang lain tentang perkara peribadi, terdapat malu yang
tersembunyi dalam setiap sesi.
Lewis (1971) menegaskan bahawa
kaunselor bukan sahaja tidak mengendahkan malu pada klien dan tidak menanganinya,
tetapi mereka secara tidak sengaja menambah ke dalam “shame tank” atau tangki
yang terkandung sifat malu klien melalui interpretasi yang menghukum.
Penilaian tentang
budaya klien juga boleh menyumbang kepada perasaan malu. Menurut Lewis, apabila ini berlaku, klien akan
merasa marah terhadap kaunselor. Akan tetapi, disebabkan klien tidak dapat
menerima perasaan marah terhadap seseorang yang digelar “penolong”, ia bertukar
arah ke dalam diri dan menjadikannya kemurungan dan merendahkan diri sendiri. Lewis memberi amaran kepada kaunselor
supaya berhati-hati terhadap keadaan malu klien supaya mereka boleh membantu
klien mengendali dan menghilangkan perasaan itu.
Petanda utama bagi
malu muncul adalah disebabkan oleh kekurangan empati daripada ibu bapa. Menurut
Miller (1985), harga diri seorang
kanak-kanak sebahagian besarnya berpunca dari kemampuan ibu bapa untuk
mendengar secara empati dengan anak-anak, untuk mencermin dan menggambarkan
kanak-kanak itu di saat dia membesar.
Karen (1992), menyatakan, dalam
terapi, keadaan yang sama memerlukan terapis lebih sensitif. Klien sangat sensitif
tentang penerimaan dan tidak pasti sama ada dia boleh percaya atau tidak kepada
kaunselor dan berkemungkinan besar terapi itu akan lebih memburukkan lagi
permasalahannya. Terapis perlu menangani malu yang tersembunyi ini dan
perlahan-lahan menyembuhkannya. Untuk ini, kaunselor perlu mewujudkan ikatan
empati bersama klien iaitu hubungan secara emosi, perasaan yang tulen terhadap
klien.
Perasaan malu juga
boleh terikat dengan budaya. Hardy dan
Laszloffy (1995) menyatakan, setiap kumpulan budaya mempunyai isu
keangkuhan dan malu, iaitu aspek sesuatu budaya yang dihukum sebagai negatif
atau positif. Ini adalah isu yang penting untuk dikenal pasti tentang kumpulan
budaya klien kerana ia membantu untuk menentukan tingkah laku yang sesuai atau
tidak sesuai dalam konteks budaya.