Sarana
Ibu Bapa
merupakan
suatu inisiatif kebangsaan
bagi
meningkatkan penglibatan ibu bapa dalam
pembelajaran
anak-anak di dalam dan di luar sekolah
demi
kecemerlangan masa hadapan
negara
yang tercinta:
M A
L A Y S I A
Pengantar
Penglibatan ibu
bapa (IB) dalam pembelajaran anak sangatlah penting. Terdapat banyak bukti yang
menunjukkan bahawa penglibatan IB dan komuniti dalam pendidikan anak membawa
perubahan yang ketara kepada kejayaannya. Berbanding 52% masa yang dihabiskan di rumah dan di
dalam komuniti hanya 15% masa seseorang anak dihabiskan di sekolah. Istilah ibu
bapa yang digunakan dalam konteks ini merujuk kepada sesiapa sahaja yang
bertanggung jawab terhadap kebajikan anak dan terlibat secara aktif dengan
pendidikannya.
|
Kegunaan masa murid berumur 7 – 16 tahun, berdasarkan
42 minggu di sekolah dan purata 5.5 jam di sekolah setiap hari (sekolah
rendah dan menengah), 2 jam masa kokurikulum wajib seminggu dan masa tidur
8 jam sehari.
SUMBER: KPM,
sampel jadual waktu murid, 2011
|
Kajian peringkat antarabangsa
PISA 2009 (PISA: Programme for
International Student Assessment – Program Pentaksiran Murid Antarabangsa),
dijalankan oleh OECD, (Organisation for
Economic Cooperation dan Development – Pertubuhan untuk Kerjasama Ekonomi
dan Pembangunan) menunjukkan bahawa cara
bagaimana IB menggunakan masa bersama anak di rumah mempengaruhi kejayaannya.
Oleh itu, amatlah penting IB
menilai penglibatan bersama anak dan mengambil tindakan yang sewajarnya bagi
membantu anak meraih kejayaan pada masa hadapan. Dalam sarana ini, satu kaedah
yang dicadangkan ialah IB mengisi borang soal selidik yang dibekalkan dan
menganalisis sendiri kekuatan dan kelemahan dalam empat bidang:
·
Menyediakan suasana pembelajaran
di rumah
·
Interaksi sosial
·
Komunikasi dengan anak
·
Sokongan akademik
Namun sekiranya IB
ingin melebarkan kefahaman dan mengambil iktibar daripada pengalaman IB lain,
sila berhubung dengan PIBG sekolah berkenaan.
Kumpulan Sokongan Ibu Bapa (KSIB) PIBG sekolah anak anda bersedia
berkongsi buah fikiran bagi menangani setiap isu. Anda juga mungkin boleh
memberi sumbangan idea bernas kepada mereka.
|
Sehingga 31
Januari 2012, Kementerian Pelajaran Malaysia mempunyai: 7,723 Sekolah Rendah dan 2,296 Sekolah
Menengah. Jumlah 10,019 sekolah.
Bilangan Murid:
Prasekolah 186, 298 orang
Sekolah Rendah 2, 804, 405 orang
Sekolah Menengah 2, 281, 775 orang
|
5, 272, 478 murid
|
|
Sumber: Kementerian Pelajaran Malaysia
Pengenalan
Sarana ini ditujukan
khas kepada IB dan boleh dikongsikan bersama-sama ahli keluarga yang lain.
Tujuan asasnya ialah untuk membantu IB melaksanakan tugas pertama dan paling
penting, mendidik anak-anak mereka.
Sarana ini
mengandungi soal selidik untuk IB dan boleh dianalisis sendiri untuk menentukan
tahap penglibatan dalam pembelajaran anak. Cadangan tindakan susulan diberikan
sebagai garis panduan kepada IB menambahbaik dalam bidang-bidang tertentu. Sebenarnya
IB telah melakukan banyak usaha mengikut kemampuan masing-masing supaya anak-anak
berjaya dalam pelajaran. Usaha ini jika dipertingkatkan, akan memberi kesan
yang lebih besar.
Amalan-amalan terbaik
daripada IB, PIBG dan sekolah dalam dan luar negara dipaparkan untuk memberi
gambaran bagaimana mereka mengatasi cabaran yang dihadapi. Adalah diharapkan
amalan-amalan ini akan dapat menokok tambah kepada usaha-usaha yang telah
dilaksanakan oleh IB.
Cadangan-cadangan
yang diberikan melalui sarana ini bukanlah satu senarai lengkap kerana setiap IB
mempunyai persekitaran, kemudahan serta pengalaman yang unik dan berbeza-beza.
Walaupun demikian, setiap suatu usaha yang diambil oleh IB untuk terlibat lebih
mendalam dengan pembelajaran anak di rumah sangatlah dialu-alukan.
Apabila anak-anak
mengetahui bahawa ibu bapa mereka sangat mengutamakan pendidikan, maka nilai
pembelajaran menjadi begitu tinggi dalam diri mereka.
|
Sarana Penglibatan Ibu Bapa Penjaga Dengan
Pembelajaran Anak
|
|
Sarana: (Segala) sesuatu yang dapat digunakan sebagai
alat dan sebagainya untuk mencapai atau melaksanakan sesuatu.
-
Kamus
Dewan Edisi Keempat
|
Kandungan
1.
Pengantar ............................................................................................................................
2
2.
Pengenalan
.........................................................................................................................
3
3.
Kenapa Ibu Bapa Patut Terlibat Dalam
Pembelajaran Anak? ............................................. 5
4.
Bagaimana Menggunakan Sarana Ini?
................................................................................
6
5.
Soal selidik Penglibatan Ibu
Bapa/Penjaga dalam Pembelajaran Anak .............................. 8
6.
Analisis Kendiri oleh Ibu Bapa
.............................................................................................
11
7.
Analisis Keseluruhan
........................................................................................................... 15
8.
Bagaimana Merancang Untuk
Mengatasi Masalah? .......................................................... 16
9.
Beberapa Contoh Amalan Terbaik
...................................................................................... 20
10.
Peranan Ibu Bapa
................................................................................................................ 23
11.
Borang A: Penyertaan Kumpulan
Perbincangan Ibu Bapa .................................................. 35
12.
Borang B: Khidmat Bantu Kepada
Sekolah
......................................................................... 36
Kenapa ibu bapa patut terlibat dalam
pembelajaran anak?
Bagaimana Menggunakan Sarana Ini?
|
|
|
Faedah kepada ibu
bapa:
·
Boleh belajar bagaimana untuk membantu
anak menyelesaikan kerja rumah.
·
Ibu bapa dapat mengetahhui prosedur dan
kaedah membantu anak di sekolah
·
Dapat berkongsi ilmu keibubapaan bersama
ahli PIBG yang lain.
·
Anda akan dapati lebih mudah untuk menyediakan
suasana rumah yang sihat.
|
Oleh
kerana kesan sesuatu masalah ke atas individu adalah berbeza, maka
pandangan setiap individu terhadap masalah yang sama adalah berbeza-beza. Perkongsian
idea adalah amalan murni yang saling memberi faedah.
|
|
|
Sebenarnya
|
Faedah kepada anak:
·
Mendapat markah dan gred ujian yang lebih
baik.
·
Mempunyai nilai kendiri dan motivasi yang
lebih tinggi.
·
Kehadiran ke sekolah lebih bagus.
·
Kadar pelanggaran disiplin sekolah
berkurangan.
·
Keciciran persekolahan dapat dielakkan.
|
|
Sarana ini bertujuan meningkatkan penglibatan IB dalam
pembelajaran anak-anak. Tidak kira
penglibatan anda minimum atau maksimum, masih ada ruang untuk peningkatan. Gunakan
sarana ini seperti berikut:
|
Soal selidik penglibatan
ibu bapa dalam pembelajaran anak-anak
|
|
Kajian ini bertujuan untuk IB menganalisis
sendiri penglibatan dalam pembelajaran anak-anak dan mengambil tindakan
sewajarnya ke atas keperluan-keperluan yang timbul.
|
Hasil yang diharapkan:
·
IB boleh menggunakan analisis kendiri bagi mendapatkan profil
keterlibatan dalam pembelajaran anak dan merancang program peningkatan
kendiri.
·
Sekolah dan PIBG boleh merancang program bagi meningkatkan
penglibatan IB dalam pembelajaran anak bertujuan menghasilkan suatu
persekitaran pembelajaran yang berkesinambungan dari sekolah ke rumah dan
komuniti.
|
Penghargaan
Kerjasama tuan/puan menjayakan kaji selidik ini
amatlah dihargai.
|
|
|
|
Apa
itu Kumpulan Sokongan Ibu Bapa (KSIB)?
KSIB adalah
saluran kerjasama dan komunikasi untuk merapatkan hubungan di antara ibu
bapa, murid dan sekolah. Melalui KSIB lebih banyak interaksi, perkongsian
dan percambahan ilmu dapat berlaku demi mewujudkan hubungan yang bermakna
antara anda dan anak anda.
|
SOAL SELIDIK
Arahan: Sila tandakan (√) atau tulis respons anda di ruang yang berkenaan.
A. Latar
Belakang Ibu Bapa/ Penjaga
1. Kedudukan rumah anda
Bandar
Luar Bandar
FELDA/RISDA/Perladangan
Pedalaman
Kepulauan
Petempatan Orang Asli
Rumah Panjang
Lain-lain:
(sila nyatakan): …………………………………………..
2. Kelulusan Tertinggi Ibu
Bapa/Penjaga
Tiada Kelulusan (Tidak bersekolah)
Pendidikan Sekolah Rendah
PMR/Tingkatan 3
SPM/Tingkatan 5
STPM/Tingkatan 6/Sijil
Diploma
Ijazah dan ke atas
3. Pendapatan Kasar Keluarga
Kurang RM 500
RM 501 – RM 1000
RM 1001 – RM 3000
RM 3001 – RM 5000
RM 5001 ke atas
4. Bilangan anak dalam tanggungan
1 – 2 orang
3 – 4 orang
5 – 6 orang
Lebih 6 orang
5.
Soal selidik ini dilengkapi oleh
Ibu
Penjaga
Bapa Lain-lain
(Nyatakan) .................................................
B. Penglibatan
ibu bapa/penjaga dengan pembelajaran murid di rumah
Bagi setiap item 1 – 5, skor berikut
diberikan: Ya = 1, Tidak = 0. Catatkan jumlah skor anda ke dalam petak di
bahagian kanan dan jumlahkannya.
Penyediaan suasana
pembelajaran di rumah
|
SKOR
Ya=1
Tidak = 0
|
Ya
|
Tidak
|
1.
|
|
|
belajar
di rumah.
2.
|
|
|
jadual belajar di rumah.
3.
|
|
|
radio/televisyen semasa anak saya
belajar.
4.
|
|
|
saya sentiasa kemas dan
bersih.
5.
|
|
|
yang cukup.
JUMLAH SKOR
|
|
Bagi
setiap item 1- 5, skor merupakan bilangan hari anda terlibat.
SKOR
(Ikut
bilangan hari)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
7
|
4
|
5
|
2
|
3
|
0
|
1
|
Interaksi sosial dengan anak
|
BILANGAN HARI
|
|
saya sebanyak hari
____ seminggu.
|
2.
|
|
|
|
|
|
|
|
sebanyak ___ hari seminggu.
|
- Saya meluangkan masa untuk
melakukan aktiviti bersama anak
sebanyak _____ hari seminggu
|
anak saya ____ hari seminggu.
|
5.
|
|
|
|
|
|
|
|
agama/moral kepada anak
____ hari seminggu.
JUMLAH SKOR
|
|
Komunikasi dengan anak
|
SKOR
(Ikut
bilangan hari)
|
BILANGAN HARI
|
6
|
7
|
4
|
5
|
2
|
3
|
0
|
1
|
|
mengenai kemajuan pelajarannya
sebanyak ____ hari seminggu.
|
|
|
|
|
|
|
|
tentang peristiwa di sekolah
sebanyak ____ hari seminggu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Saya mengambil tahu tentang
kerja
rumah anak saya sebanyak
_____
hari seminggu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.
Saya mengambil tahu tentang
perancangan
aktiviti anak saya
_____
hari seminggu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Saya dapat bertukar-tukar
fikiran
|
JUMLAH SKOR
|
_____ hari seminggu.
Bagi
setiap item 1 – 5 skor merupakan
bilangan hari anda terlibat.
SKOR
(Ikut
bilangan hari)
|
Sokongan terhadap kecemerlangan anak
|
6
|
7
|
4
|
5
|
2
|
3
|
0
|
1
|
BILANGAN HARI
|
1.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rangsangan kepada anak saya
sebanyak ____ hari seminggu.
2.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kepada anak sebanyak ____ hari
seminggu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Saya dan keluarga melakukan
Aktiviti membaca sebanyak ____
hari seminggu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.
Saya
membimbing anak saya
menyiapkan kerja rumah
sebanyak ____ hari seminggu
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.
Saya
menyediakan bimbingan/
tuisyen
JUMLAH SKOR
|
|
seminggu.
ANALISIS KENDIRI OLEH
IBU BAPA / PENJAGA
Analisis
ini memberikan gambaran ringkas mengenai 4 aspek, iaitu:
- Penyediaan suasana pembelajaran di rumah.
- Interaksi sosial dengan anak.
- Komunikasi dengan anak.
- Sokongan terhadap kecemerlangan anak.
Penyediaan suasana
pembelajaran di rumah
Indikator
Jumlah Skor
|
Indikator penyediaan suasana pembelajaran
di rumah
|
Senarai penyediaan suasana pembelajaran di
rumah
|
0 – 1
|
Asas
·
Anda telah menyediakan sekurang-kurangnya
satu keperluan bagi suasana pembelajaran anak.
·
Anda perlu berusaha untuk menyediakan satu
hingga tiga lagi keperluan untuk anak anda.
|
Penyediaan
suasana pembelajaran di rumah:
·
Ruang belajar
·
Jadual belajar
·
Mengurangkan gangguan bunyi
·
Tempat belajar yang kemas dan bersih
·
Penggunaan tempat belajar yang berkesan
·
Buku rujukan yang cukup
|
2 – 3
|
Sedang Maju
·
Anda telah menyediakan sebahagian besar
keperluan bagi suasana pembelajaran anak.
·
Anda perlu berusaha untuk memenuhi tiga
hingga empat lagi keperluan untuk anak anda.
|
|
4 – 5
|
Cemerlang
·
Anda telah menyediakan semua/hampir semua
keperluan bagi suasana pembelajaran anak anda.
·
Anda boleh menambah satu lagi keperluan
dari senarai dalam petak di sebelah kanan.
·
Mungkin anda boleh menambah keselesaan anak
dengan cara menemani anak belajar, menyediakan sedikit minuman dan makanan
semasa dia berehat sebentar, melibatkannya dengan aktiviti belajar
berkumpulan dan sebagainya.
|
Interaksi sosial
dengan anak
Indikator
Jumlah Skor
|
Indikator interaksi
sosial dengan anak
|
Senarai aktvititi interaksi
sosial dengan anak
|
0 – 7
|
Asas
·
Interaksi sosial antara anda dan anak
sangat sedikit.
·
Anda perlu berusaha untuk melakukan
sekurang-kurangnya satu daripada aktiviti yang disenaraikan di petak sebelah
kanan.
|
Interaksi
sosial dengan anak
·
Berbual-bual dengan anak
·
Bercerita kepada anak
·
Makan bersama anak
·
Beriadah/aktiviti bersama anak
|
8 – 21
|
Sedang Maju
·
Terdapat interaksi sosial antara anda dan
anak anda.
·
Anda perlu berusaha agar dapat melakukan
sekurang-kurang dua aktiviti lagi yang tersenarai dalam petak di sebelah
kanan.
|
|
22 – 35
|
Cemerlang
·
Anda telah melakukan hampir semua/semua
aktiviti sosial bersama anak anda.
·
Hubungan anda dan anak akan lebih akrab
jika anda dapat meluangkan lebih banyak masa agar dapat melakukan aktiviti
yang tersenarai dalam petak di sebelah kanan dengan lebih kerap lagi.
·
Anda juga boleh menjemput kawan-kawan anak
anda belajar bersamanya di rumah.
|
Komunikasi dengan
anak
Indikator
Jumlah Skor
|
Indikator komunikasi dengan anak
|
Senarai komunikasi dengan anak
|
0 – 7
|
Asas
·
Tahap komunikasi anda dengan anak sangat
rendah.
·
Anda perlu berusaha berbual-bual dengan
anak anda dengan lebih kerap.
|
Komunikasi
dengan anak
·
Berbincang dengan anak mengenai pelajaran.
·
Mendengar anak bercerita tentang sekolah.
·
Berhubung dengan pihak sekolah mengenai
kemajuan anak
|
8 – 21
|
Sedang Maju
·
Komunikasi anda dengan anak berada pada
tahap sederhana.
·
Di samping berbual dengan anak, anda boleh
cuba bercerita kepada anak (jika sesuai) atau meluangkan masa untuk makan
bersama anak beberapa kali seminggu dan melakukan beberapa aktiviti/riadah
bersama anak apabila mempunyai masa.
·
Cubalah untuk melakukan ketiga-tiga
aktiviti yang disenaraikan dalam petak di sebelah kanan.
|
|
22 – 35
|
Cemerlang
·
Komunikasi anda dan anak adalah baik.
·
Anda mungkin boleh mempertingkatkan keadaan
dengan melakukan aktiviti-aktivti dengan lebih kerap dan tekal.
·
Bertanya anak tentang perasaan dan
persediaannya menghadapi ujian dapat membantu anda memahami minat,
kecenderungan dan kebimbangannya.
·
Berbincanglah dengan anak untuk mengetahui
target dan rancangannya dalam pelajaran.
·
Anda harus memberi kepercayaan kepada
perancangan dan menghormati pendapatnya.
·
Jadikan pertemuan dengan guru sebagai
rutin.
|
Sokongan terhadap kecemerlangan
anak
Indikator
Jumlah Skor
|
Indikator sokongan akademik
|
Senarai aktiviti sokongan akademik
|
0 – 7
|
Asas
·
Tahap sokongan anda terhadap kemajuan
akademik anak anda adalah rendah.
·
Anda boleh memperbaikinya melalui aktiviti
membaca bersama/kepada anak.
·
Perlu libatkan diri dengan pembelajaran
anak secara lebih kerap.
|
Sokongan
akademik melibatkan:
·
Berbincang dengan anak mengenai pelajaran.
·
Membacakan buku kepada anak
·
Membaca buku bersama-sama anak
·
Membimbing anak menyiapkan kerja rumah
·
Memberi bimbingan melalui anak-anak
lain/orang lain
|
8 – 21
|
Sedang Maju
·
Di samping membaca kepada / bersama anak
anda boleh membantu anak menyiapkan kerja rumah.
·
Perlu libatkan diri dengan pembelajaran
anak secara lebih kerap.
·
Memberi bimbingan kepada anak akan membantunya
cemerlang.
|
|
22 – 35
|
Cemerlang
·
Anda menunjukkan ciri-ciri cemerlang dalam
membantu pencapaian akademik anak.
·
Ini boleh dipertingkatkan dengan melibatkan
orang lain dalam membantu anak anda, misalnya, memberi tuisyen bila perlu.
·
Galakkan anak anda mencabar keupayaan
dirinya, tetapi jangan menghukumnya jika tidak tercapai.
|
ANALISIS KESELURUHAN
Jumlahkan
kesemua markah anda
Bil
|
Aspek
|
Markah
|
1
|
Penyediaan suasana pembelajaran di rumah
|
|
2
|
Interaksi sosial dengan anak
|
|
3
|
Komunikasi dengan anak
|
|
4
|
Sokongan terhadap kecemerlangan anak
|
|
JUMLAH
MARKAH KESELURUHAN
|
|
Indikator
Jumlah Markah
keseluruhan
|
Indikator
|
0 – 22
|
Asas
·
Penglibatan
anda dengan pelajaran anak adalah di peringkat asas/minimum
·
Berbincanglah
dengan Kumpulan Sokongan Ibu bapa (Parents Support Group) PIBG sekolah anda
·
Guru-guru
juga boleh membantu anda dalam hal berkaitan pelajaran anak anda
·
Kunjungilah
sekolah atau hubungi PIBG, mereka boleh membantu anda.
|
23 – 88
|
Sedang maju
·
Penglibatan
anda adalah pada peringkat sederhana
·
Anda boleh
menghubungi sekolah atau Pasukan Sokongan Ibu Bapa, PIBG bagi mendapatkan penjelasan/bantuan
dalam beberapa perkara tertentu
·
Anda juga
dialu-alukan menyertai Pasukan Sokongan Ibu Bapa PIBG untuk menyumbang di
mana boleh.
|
89 – 110
|
Cemerlang
·
Anda
merupakan ibu bapa yang berdikari
·
Sekiranya
memerlukan sebarang penjelasan, anda boleh terus berhubung dengan pihak
sekolah.
·
Sertailah
Pasukan Sokongan Ibu Bapa PIBG sekolah anak anda – anda sudah pasti dapat
membantu lebih ramai ahli PIBG lain.
|
Bagaimana merancang
untuk mengatasi masalah?
Carta
alir di bawah akan membantu anda mengatasi sesuatu masalah/memperbaiki sesuatu
keadaan.
Tidak
|
Ya
|
Tidak
|
Mula
|
1. Kenal pasti masalah dan senaraikan
masalah-masalah itu
Senaraikan masalah:
Masalah 1:
...................................................................................
Masalah 2:
.........................................................................,
dsb.
|
Ya
|
5. Atasi punca
masalah yang dikenal pasti
·
Mengapakah punca itu wujud?
·
Apa yang perlu dilakukan?
·
Siapa yang boleh membantu?
·
Bagaimana menghapuskan punca masalah itu?
·
Apakah peralatan/bantuan yang saya
perlukan?
·
Bila tarikh akhir punca masalah ini perlu
di atasi?
·
Di manakah tempat yang paling sesuai
memulakan langkah penyelesaian?
|
7. Adakah masalah
itu dapat diselesaikan?
·
Jika tidak dapat diselesaikan ulangi
langkah 3 – 6 dengan pendekatan berbeza.
|
Tamat
·
Tahniah kerana dapat merangka
penyelesaian.
·
Teruskan dengan masalah yang
berikut (jika ada).
|
6. Adakah lagi
punca lain kepada sesuatu masalah itu
yang
perlu diselesaikan?
·
Jika ada ulangi langkah 5 bagi
menyelesaikannya
|
2. Susun masalah
mengikut keutamaan menyelesaikannya
Masalah pertama untuk diselesaikan
ialah:..................................
Masalah kedua untuk diselesaikan ialah:
..........................., dsb.
|
3. Kenal pasti punca
bagi setiap masalah itu?
Punca-punca kepada masalah pertama
ialah:
a. .................................................................................................
b. .......................................................................................,
dsb.
|
4. Senaraikan dan
susun punca masalah mengikut
keutamaan
Apakah yang mesti diatasi terlebih
dahulu?
|
Penyediaan Suasana
Pembelajaran di rumah
1.
Perkara asas yang perlu disediakan ialah satu
tempat/ruang untuk anak belajar
a.
Tempat ini boleh jadi kekal atau bukan kekal.
Misalnya jika ruang rumah menjadi satu masalah, suatu ruang/sudut boleh
dilapangkan dan disediakan untuk anak belajar.
b.
Keselesaan seperti suhu, edaran udara dan
pencahayaan perlu diberi perhatian supaya anak dapat belajar dengan selesa.
c.
Kemudahan-kemudahan lain untuk ruang belajar
ini boleh ditambah mengikut keselesaan anda.
2.
Perkara kedua yang perlu dipastikan ialah
jadual waktu belajar/ ulangkaji anak. Kerja rumah, ulang kaji dan menelaah akan
menjadikan anak anda lebih bersedia menguasai sesuatu mata pelajaran.
a.
Jadual belajar hendaklah memasukkan masa
untuk kerja rumah, menelaah dan mengulang kaji semua mata pelajaran. Jadual ini
perlu disediakan untuk setiap hari dalam seminggu.
b.
Adalah baik menasihati anak supaya memecahkan
masa membaca kepada 20 – 30 minit disusuli dengan aktiviti menjawab soalan yang
berkaitan atau membuat nota. Ini akan mengukuhkan kefahaman dan ingatan anak.
c.
Nasihatkan anak supaya menyelesaikan kerja
rumah terlebih dahulu sebelum menelaah. Membuat kerja rumah juga merupakan
suatu bentuk belajar.
|
3.
Jauhkan
sebarang bentuk gangguan (bunyi, cahaya, bau, suhu, kacau ganggu) yang akan
mengurangkan tumpuan anak.
4.
Pastikan anak anda mengemas dan membersihkan
tempat belajar.
5.
Sekiranya anak-anak berkongsi tempat yang
sama untuk belajar, ibu bapa perlu memantau supaya setiap orang fokus kepada
pelajaran, supaya maa tidak dibazirkan dengan berbual kosong atau bermain
antara satu sama lain.
6.
Buku rujukan sangat membantu. Memiliki buku
rujukan (walaupun yang terpakai/telah dimiliki oleh adik-beradik lain) akan
membantu anak membuat penyelidikan bagi memahami sesuatu perkara.
7.
Elok jika set alat tulis (pen, pensel,
pembaris, kalkulator, kertas A4 dsb.) tersedia di tempat belajar bagi
memudahkan anak menyiapkan kerja rumah, mengira atau membuat nota.
8.
Jika boleh, temankan anak anda semasa dia
sedang belajar kerana kehadiran anda mengukuhkan perasaan dan mengekalkan
tumpuannya. Kehadiran anda juga membantu mendisiplinkan anak-anak yang belajar
di tempat yang sama. Namun begitu, perbincangan dan tunjuk ajar di antara
adik-beradik amatlah digalakkan kerana ini menyuburkan kasih sayang, kerjasama
dan meningkatkan kefahaman. Cuma, pupuk supaya anak dapat berdikari dan merujuk
sendiri terlebih dahulu sebelum bertanya kepada orang lain.
9.
Benarkan anak berehat dalam suatu selang masa
(misalnya selepas 45 minit atau sejam belajar). Pada masa ini anda boleh
menceriakan suasana dengan menyediakan minuman dan sedikit snek.
|
Interaksi
sosial dengan anak
- Perbualan dengan anak merupakan interaksi yang asas. Bualkan tentang apa sahaja. Galakkan anak bercakap dan beri tumpuan kepada apa yang diucapkan oleh anak. Sekali-sekala angguk dan sambut percakapan anak dengan perkataan “ya”, “bagus” dan sebagainya. Hadiahkan puji-pujian dan jika boleh nyatakan semula apa yang diperkatakanoleh anak dalam ayat anda sendiri. Ini menunjukkan anda mendengar dengan teliti. Elakkan suasana tegang ketika bercakap dengan anak. Anda boleh menguruskan masalah dengan sopan dan lembut tetapi tegas. Jika ini perlu dilakukan, banyakkan bersabar dan jangan terlalu mengasak anak. Matlamatnya ialah mengekalkan interaksi dengan anak.
- Bagi anak-anak yang masih kecil, cerita yang datang dari ibu atau bapa lebih bermakna. Aktiviti ini boleh dilakukan apabila masa dan tempatnya sesuai. Bercerita tidak dihadkan kepada cerita rakyat atau cerita dari buku, tetapi penerangan tentang pengalaman diri anda, sejarah tempat dan keluarga/orang-orang di keliling anda juga boleh dijadikan penghubung di antara anda dan anak.
- Makan bersama menghidupkan kemesraan sesebuah keluarga. Sambil menikmati hidangan harian ibu bapa/penjaga dapat berbual mesra. Elakkan menimbulkan isu atau ketegangan semasa makan. Tanamkan sifat kemesraan dan memupuk kebahagiaan keluarga semasa makan. Hidupkan suasana dengan perbualan umum yang tidak “mengancam” atau mengganggu perasaan mereka yang hadir. Makan bersama merupakan pemupukan kemahiran sosial dalam diri anak dan ibu bapa/penjaga.
- Beriadah atau melibatkan anak dalam aktiviti seperti berkebun, menjahit, mengemas rumah atau bersantai akan mengeratkan silaturahim. Ikatan kekeluargaan semakin kukuh jika ibu bapa mengamalkan hubungan sihat dan saling menghormati anak-anak dan satu sama lain.
- Melalui interaksi dengan anak, ibu bapa dapat menerapkan kefahaman agama/moral, budi bahasa, adat resam, serta seni dan budaya. Ini dapat mengelak perkara-perkara tersebut daripada terhakis dan hilang.
- Kekalkan interaksi dengan anak sepanjang usia. Ini dapat mengelakkan daripada gejala jurang umur, terutama ketika anak berada pada usia remaja.
Komunikasi
dengan anak
- Berkomunikasi lebih daripada sekadar bercakap-cakap. Dalam berkomunikasi hasrat hati dari dua pihak disampaikan dan fahami. Semasa berkomunikasi, masalah/isu yang timbul diselesaikan bersama supaya mencapai kata sepakat.
- Berbincang dengan anak mengenai pelajaran bertujuan untuk:
- Mengetahui pelajarannya hari itu dan apa yang belaku di sekolah
- Mengetahui keraguan/kerisauan anak supaya dapat diatasi bersama
- Memberi pengukuhan kepada pencapaian anak di sekolah
- Membimbing anak merangka tindakan/merancang kemajuan dalam pelajaran
- Menenteramkan kerisauan/kegugupan anak
- Adalah amat baik jika anda dapat mengunjungi sekolah dan berbincang dengan guru-guru anak anda bagi mengetahui kemajuan (dan permasalahan?) anak anda. Ini memberi kelebihan kepada anda agar sentiasa kemas kini dengan apa yang berlaku di sekolah dan apa yang berlaku kepada anak anda.
- Adalah baik jika kita mengenali setiap orang dalam kalangan kawan-kawan anak.
Sokongan
akademik
- Penting untuk ibu bapa mengetahui kemajuan pelajaran anak. Pengetahuan tentang sukatan pelajaran dan mata pelajaran yang dipelajari oleh anak akan memudahkan perbincangan ibu bapa/penjaga dengan anak. Di pihak anak, keyakinan dan harapan untuk mendapat bantuan daripada ibu bapa akan menyuburkan rasa hormat kepada ibu bapa. Perbincangan ibu bapa – anak mengenai pelajaran akan menghasilkan suatu pandangan bersama tentang target anak dalam pelajaran, di samping membantu anak mencapai cita-citanya.
- Membacakan buku kepada anak yang masih kecil merupakan satu aktiviti yang dapat merangsang minat terhadap membaca. Lontaran, intonasi, ton suara dan aksi ibu bapa /penjaga semasa membaca merupakan pendidikan tidak formal yang membentuk sikap terhadap membaca dalam kalangan anak.
- Sesuai dengan perubahan umur anak, ibu bapa boleh membaca bersama anak. Aktiviti ini menyemai kecintaan terhadap buku dan ilmu.
- Anak-anak mungkin memerlukan bimbingan untuk menyiapkan kerja rumah. Amat baik jika anda dapat memberi bimbingan secara langsung kepada anak, atau meminta adik-beradik saling bantu-membantu.
- Apabila perlu, hantar anak anda untuk belajar secara berkumpulan.
Beberapa Contoh Amalan
Terbaik
1.
Menyediakan suasana pembelajaran di rumah
a.
SK Ulu Lubai,
Limbang, Sarawak
Cabaran: Murid tidak
memanfaatkan masa untuk belajar.
Tindakan: Program belajar di
rumah panjang bertujuan untuk membolehkan murid menggunakan masa hujung minggu
dengan mengulang kaji dan menyiapkan kerja rumah. Program belajar malam di rumah panjang diadakan setiap
jumaat malam dan sabtu malam dan juga sepanjang cuti sekolah. Ibu bapa dari
rumah-rumah panjang di empat kampung – Kampung Rantau Panjai, Kampung Mulong,
Kampung Limau Manis dan Kampung Krangan Batu – memantau kehadiran anak-anak di
ruang belajar rumah panjang masing-masing. Kehadiran diambil oleh pengawas dan
disemak oleh Guru Bertugas Harian pada hari Isnin minggu sekolah berikutnya.
Kesan: Kejayaan
100% dalam UPSR 2010, 2011
b.
Kemudahan
ruang belajar di rumah pangsa
Cabaran: Ketiadaan
tempat yang sesuai dan selesa untuk murid belajar
Tindakan: Menyediakan pusat
ulang kaji pelajaran dikenali sebagai Terminal Sejahtera untuk kemudahan kepada
pelajar mengulang kaji pelajaran dalam situasi lebih selesa dan kondusif
diusahakan oleh Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar.
Impak: Anak-anak
dapat belajar dalam keadaan lebih selesa.
Melibatkan
IB dalam komuniti termiskin: Kajian kes dari Western Cape, Afrika Selatan
Wilayah Western Cape adalah sebuah
kawasan pentadbiran yang besar terletak di Afrika Selatan. Wilayah ini mempunyai
600,000 murid dan 17,000 guru di 1,100 sekolah rendah. Sejak tahun 2002,
wilayah ini telah menyaksikan peningkatan kadar literasi dalam kalangan murid
tahun 3 dan tahun 6. Wilayah ini telah berjaya menghapuskan jurang literasi di
antara kelompok murid miskin dan murid terkaya.
Salah satu strategi utama Jabatan Pelajaran Western Cape ialah
melibatkan IB dengan pembelajaran murid. Kempen kesedaran mengenai cara
bagaimana IB boleh membantu anak menguasai kemahiran membaca, menulis dan
mengira dilaksanakan dengan mengedarkan risalah seperti brosur dan surat edaran
yang mencadangkan IB:
·
Meluangkan masa untuk berbual dengan anak
berkenaan sekolah
·
Membacakan buku cerita kepada anak sebelum
tidur
·
Membudayakan tabiat bercerita; bercerita
mengenai keluarga dan menggalakkan anak bercerita mengenai pengalaman mereka
·
Membantu anak membaca perkataan (“baca nama
pada label ini”).
Melibatkan
IB dalam membuat keputusan
SK
Sultan Sulaiman 1, Terengganu merupakan sekolah rendah nombor satu dari
segi pencapaian. IB sekolah tersebut merupakan golongan profesional dan
komuniti kelas pertengahan. IB sekolah ini sudah sedia aktif dalam MAT PIBG,
Hari Pelaporan dan aktviti-akvtiviti lain. Sekolah ini berhasrat untuk meraih
kejayaan lebih tinggi melalui penglibatan IB.
Pada setiap awal tahun, IB dan murid
tahun 4, 5, dan 6 berbincang bersama-sama untuk menentukan target mereka pada tahun itu. Setelah mencapai
persefahaman, murid dan IB kemudiannya menandatangani akujanji. Biasanya murid
berikrar untuk belajar dengan rajin dan bersungguh-sungguh sementara IB
berikrar membantu dan menyokong anak-anak. Permuafakatan ini meletakkan IB dan
murid dalam keadaan bertanggung jawab. Kedua-dua pihak memahami bahawa kejayaan
murid tidak hanya bergantung kepada usaha sekolah semata-mata tetapi perlu
melibatkan usahasama IB, murid dan
sekolah. “Sekarang, IB tidak lagi
bertanya apa yang mahu saya buat, tetapi apa yang boleh kami lakukan bersama
demi kemajuan anak”, kata seorang guru.
Membina
perkongsian komuniti
SMK
Sri Lalang, Johor hanyalah sebuah sekolah Band 5 yang menyediakan
persekolah kepada anak-anak keluarga berpendapatan rendah. Kebanyakan keluarga
dengan ladang FELDA, atau dengan syarikat-syarikat kecil di bandar. Kali
pertama menjejakkan kaki di situ pada tahun 2009, Pengetua mendapati kehadiran
murid merupakan masalah utama: kadar tidak hadir setinggi 12.8%. Untuk
menyelesaikan isu ini, Pengetua melibatkan beberapa ketua komuniti seperti
ketua-ketua kampung dan pengurus FELDA. Bersama-sama mereka berkunjung ke rumah
murid yang bermasalah untuk hadir bagi memahami puncanya dan menyenaraikan
komitmen IB bagi mengatasi hal ini. Kini kadar tidak hadir telah susut ke paras
5.2%.
Sekolah ini kemudiannya mengundang
penglibatan lebih 40 agensi kerajaan dan pertubuhan masyarakat (cth:,
kesihatan, polis) dalam aktiviti sekolah di peringkat komuniti. Briged Komuniti ni kemudian pergi ke tiga
buah kampung yang menjadi penyumbang utama murid ke SMK Sri Lalang, untuk
menyampaikan mesej tentang kepentingan pelajaran kepada anak-anak, strategi
sekolah untuk mengurangkan kadar ponteng dan bantuan yang disediakan oleh
agensi berkenaan serta tindakan yang boleh diambil oleh IB berkenaan. Sejak
itu, penglibatan IB telah meningkat. Briged Komuniti juga kekal dengan komitmen
untuk membantu keperluan murid-murid.
Jika semua pihak bekerjasama, banyak
perkara boleh dilakukan. Yang penting ialah memulakan LANGKAH PERTAMA itu.
Melibatkan
IB berpendatapan rendah dan komuniti dengan sekolah
SK
BabaganToki, Sabah
terletak di kawasan pergunungan, 30km dari Kota Kinabalu. Terdiri dari hanya
sebuah bangunan kayu dengan 5 bilik kelas, 60 murid dan 12 guru. Murid-muridnya
datang dari 3 buah kampung yang layak
diberi bantuan miskin dan miskin tegar.
Sukar mendapat penglibatan IB kerana kesibukan mereka,
dan kerana mereka tidak meletakkan pendidikan sebagai perkara yang penting. Anak-anak
diminta bekerja membantu keluarga. Bagi mengatasi perkara ini Guru Besarnya
menggunakan agihan KWAPM sebagai satu insentif. IB hanya boleh mengambil wang
KWAPM selepas melaksanakan aktiviti yang ditetapkan (seperti gotong royong,
perbincangan dengan guru). Keduanya, guru-guru yang telah berkhidmat melebihi
10 tahun ditugaskan melawat dan membimbing IB tentang pentingnya anak ke
sekolah dan belajar dengan rajin.
Penglibatan IB bertambah baik dan murid-murid semakin
bermotivasi. Walaupun IB tidak mampu membantu anak menyiapkan kerja rumah,
tetapi mereka meluangkan masa untuk membantu sekolah memperbaiki kerosakan,
menyediakan pengangkutan untuk murid yang mengikuti kelas tambahan dan
mengaturkan sesi belajar bersama-sama di rumah mereka.
Penglibatan
Ibu Bapa Penjaga dengan Sekolah1
Apabila IB menjadi rakan yang berkesan dalam pendidikan
murid, pencapaian sekolah semakin meningkat. Perkara yang paling tepat bagi meramal
pencapaian murid di sekolah bukanlah status sosial IB tetapi sejauh mana
sesebuah keluarga berupaya untuk:
·
Menyediakan suasana yang menggalakkan
pembelajaran di rumah;
·
Berbincang dan bermuafakat dengan anak
mengenai pencapaian dan kerjayanya pada masa hadapan;
·
Terlibat dengan pendidikan anak di sekolah
dan di dalam komuniti.
Apabila
IB terlibat dengan pendidikan, maka anak:
·
Lebih berjaya, tanpa mengira status sosio-ekonomi,
kaum atau tahap pendidikan IB;
·
Mencapai markah dan gred yang lebih baik, kehadiran
bertambah baik dan menyiapkan kerja rumah dengan lebih konsisten;
·
Mempunyai sikap yang lebih positif
Penglibatan
IB pada peringkat awal pendidikan anak adalah lebih berkesan, bukan sahaja pada
tahap sekolah rendah tetapi juga pada semua peringkat umur. Kaedah penglibatan IB
yang berlainan memberi kesan yang berbeza kepada anak:
·
Apabila IB bekerjasama dengan guru, jangkaan guru
terhadap anak lebih tinggi;
·
Apabila IB terlibat sepenuhnya (cth.; dalam membuat
keputusan), pencapaian murid dari kalangan berpendapatan rendah meningkat
dengan baik sekali. Perubahan paling ketara berlaku dalam kalangan murid yang
paling ketinggalan
·
Walaupun kerjasama dengan keluarga merupakan asas
kepada kejayaan sekolah ia BUKAN ganti kepada program pendidikan bermutu tinggi
atau strategi penambahbaikan yang menyeluruh sesebuah sekolah
1 SUMBER: http://outreach.msu.edu/bpbriefs/issues/brief30.pdf Hakcipta © 2004
University Outreach & Engagement, Board of Trustees of Michigan State
University.
|
Peranan Ibu
Bapa/Penjaga
1. Jurulatih
Menyediakan
peluang dan ruang belajar yang
seluas-luasnya untuk anak belajar di sekolah dan di rumah.
|
2. Mentor
Menasihat, membimbing,
mengajar, menyokong, menjaga, menggalakkan, menunjuk cara dll.
|
Menulis untuk
keseronokan.
Semakin
usia anak anda bertambah, cadangkan agar mereka mengarang cerita mereka
sendiri atau menulis kesudahan yang lain bagi sesebuah kisah yang telah
mereka baca. Misalnya, “Upin dan Ipin tumbuh rambut, .....”
Galakkan
anak menulis surat atau emel kepada keluarga dan rakan-rakan. Juga rangsang mereka bercerita
menggunakan gambar. Jika boleh minta mereka mencatatkan suatu
perjalanan/percutian menggunakan kamera.
Gunakan
keratan kartun di majalah dan akhbar untuk bercerita.
Bincangkan
bersama anak mesej sesebuah iklan televisyen.
|
Pembentangan
Yang Berkesan
Pada masa ini,
anak-anak kerap diminta membuat pembentangan dalam kelas.
·
Bimbing
anak berlatih membuat pembentangan. Mulakan dengan membaca, kemudian
bimbing anak membentang tanpa skrip.
·
Puisi,
syair, pantun dan bercerita memerlukan latihan dan pengulangan. Bersabar
dan beri perangsang kepada anak anda.
·
Aksi
dan gaya merupakan antara kemahiran dalam pembentangan.
·
Cabar
anak membuat ucapan spontan.
|
Mengembara
Gunakan peta dunia dan
bersama anak anda dan mengembaralah ke tempat-tempat yang anda ingini.
Terdapat beberapa laman web yang memaparkan
perjalanan tertentu.
(perjalanan keretapi bawah tanah)
(Melawat pusat sains secara atas talian)
|
|
Matematik di mana sahaja
Matematik
terdapat dalam hidup seharian:
· Minta anak kecil membilang
cawan dan piring; mencari jumlah gelas dan pinggan; mencari beza antara
bilangan kerusi dan meja dsb.;
· Tunjukkan bagaimana membuat
bajet wang saku atau duit raya;
· Bincang cara membanding harga
dari beberapa kedai;
· Berapa kalori daripada
sekeping roti?
· Semasa memasak berapa nisbah
santan dan pulut?
· Menguasai sifir pendaraban
membantu anak menjawab cepat
|
Tips
· Tunjukkan
minat terhadap pembelajaran anak, puji dan dorong.
· Lakukannya
setiap hari.
· Galakkan
anak meneroka, menemukan dan memikirkan.
· Bekerja
dan bermain dengan anak.
· Membaca
bersama anak.
· Bantu
anak menemukan sains dan matematik di mana-mana.
|
Remaja
memerlukan
MOTIVASI BERTERUSAN
mengekalkan
minat dalam
MATEMATIK
|
· Berapa pulangannya jika jumlah bil telefon
setahun dilaburkan dalam amanah saham?
· Berapa kos penyelenggaraan sebuah kereta
setahun?
· Berapa hari perlu bekerja “separuh masa”
untuk membeli telefon pintar baru?
· Jika harga barang meningkat 1.5% setahun,
berapa harga secawan teh semasa anda tamat pengajian nanti?
|
Tinggi/cm
|
Belajar di rumah memberi
peluang kepada anak mengamalkan apa yang dipelajari di sekolah
· Menganggar
isipadu cat untuk bilik tidur
· Menyemai dan
mencatat pertumbuhan benih kacang hijau – membuat graf tinggi anak benih
berbanding bilangan hari;
· Membuat anggaran
kos menyediakan Nasi Goreng kepada 6 orang;
· Membuat ukuran
dan menjahit baju sendiri.
|
|
Membaca dan menulis.
Kemahiran
membaca memberi faedah kepada semua orang. Membaca tidak terhad kepada buku
sahaja. Akhbar, majalah, arahan pada
kotak dan bungkusan, tanda jalan dan laman web semuanya memberi peluang
untuk anak anda membaca.
Ketika
anak masih kecil, amalkan membaca bersama mereka. Rangsang minat dan
cetuskan imaginasi anak dengan meminta mereka meneka dan menyambung cerita
yang sedang dibaca bersama.
Bercerita
tentang diri dan keluarga adalah salah satu cara yang menyeronokkan bagi
mengajak anak mula menulis.
|
Mentor
· Apa yang anda pelajari dahulu mungkin tidak sama dengan apa yang
dipelajari oleh anak. Ini bukan sesuatu yang tidak dapat diatasi.
· Bantu anak mengenalpasti siapa yang dapat membantunya:
adik-beradik, rakan sekelas, rakan sekolah, guru atau sesiapa sahaja.
· Berbincang dengan anak dan tentukan bila (berapa cepat) kebuntuan
ini boleh di atasi.
|
Bagaimana
ibu bapa/penjaga boleh membantu anak menjadi pelajar bermotivasi kendiri?
· Galakkan anak menggunakan kaedah penyelesaian masalah untuk
menyiapkan kerja rumah, yakni:
o
Jelaskan apakah tugasan dan
apakah hasil yang diharapkan.
o
Jana idea melalui sumbang
saran dan tentukan idea mana yang akan digunakan.
o
Buat perancangan.
o
Jalankan perancangan
|
Beberapa soalan jenis Penyelesaian Masalah
untuk digunakan.
· Mari bincangkan kerja rumah adik.
· Apa tugas anda?
· Macam mana kawan adik buat kerja ini?
· Jika adik tidak dapat jawapannya, cuba tanya cikgu? Bila agaknya
adik boleh tanya cikgu?
|
Tips
· Puji dan raikan kejayaan.
· Jangan perbesarkan kesilapan anak.
· Beri anak keyakinan untuk mendapatkan
bantuan daripada guru.
· Bantu anak mengesan kemajuan mereka.
|
Sifat Mentor
|
Bukan
Sifat Mentor
|
Membimbing anak menjana idea.
|
Terus memberikan jawapan.
|
Menggunakan sumbang saran.
|
Tiada percambahan buah
fikiran.
|
Berbincang dan merangka
langkah penyelesaian dengan anak.
|
Memberikan kaedah penyelesaian
sendiri.
|
Menggalakkan anak merangka
jadual kerja.
|
Membiarkan anak tanpa ketentuan
masa.
|
Mencelikkan akal anak kepada
cara-cara berlainan menyelesaikan sesuatu masalah.
|
Hanya berpandu kepada cara
tertentu sahaja.
|
Menggalakkan anak mencuba
penyelesaian, tetapi masih boleh mengubah strategi jika gagal.
|
Hanya ada satu penyelesaian.
|
Meninjau kemungkinan lain jika
buntu.
|
Berhenti jika gagal.
|
Berbincang tentang peningkatan
sekiranya kejayaan telah dicapai
|
Berhenti selepas mencapai
kejayaan,
|
Mendengar, cuba memahami dan
empati dengan masalah yang dihadapi anak.
|
Mendengar atau pura-pura
mendengar tanpa sebarang perasaan.
|
|
IB sebagai
mentor hendaklah:
·
Menerima
anak dengan hati terbuka, penuh keikhlasan setiap kelemahan
·
atau
kecenderungannya;
·
Berniat
untuk menolong dan berazam untuk membantu anak sedaya upaya;
·
Hormat-menghormati
pandangan antara satu sama lain; tidak bererti setiap saranan IB mesti
dipatuhi atau anak tidak boleh melaksanakan sesuatu yang tidak dinyatakan
oleh IB;
·
Sentiasa
peka kepada apa yang berlaku ke atas anak;
·
Memberi
pengetahuan yang positif serta memberangsangkan kepada anak. Dengan lain
perkataan, IB perlu memberi bimbingan, nasihat atau kaunseling kepada anak.
|
3.
Penyokong
Menyokong, mempertahankan, menyakinkan anak
|
Mentor ditakrifkan sebagai seseorang yang
memegang peranan sebagai penyelia atau penasihat kepada pelajar atau
pelatih, serupa dengan tugas seorang guru atau kaunselor, tetapi lebih erat dengan anak didiknya.
Mentor ini selalunya seseorang yang berpengalaman dalam bidang yang sedang
diceburinya.
SUMBER: wikipedia
|
|
Menyokong kejayaan anak
anda.
Kejayaan
anak bergantung kepada apa yang guru, ibu bapa dan sekolah buat.
Persekitaran dan komuniti menjadi medan yang menguji sama ada anak anda
akan terus berkembang maju atau sebaliknya. Untuk menyokong dan menjamin
kejayaan anak:
·
Datanglah
bertemu guru anak-anak anda, kehadiran anda menyemarakkan semangat anak
kerana dia tahu antara anda dan gurunya ada suatu “perkaitan”.
·
Jika
guru dan IB saling mengenali, wujud rasa hormat-menghormati akan kepakaran
masaing-masing. Anak lebih mendengar cakap guru di sekolah dan pada masa
yang sama mengasihi kedua IB dan keluarga di rumah. Sekiranya perasaan ini
|
Pandangan pertama itu
penting!
·
Bagaimana
anak anda berinteraksi dengan murid lain mempunyai kesan ke atas
pembelajarannya. Murid yang bertimbang rasa dan menghormati orang lain
merupakan ahli pasukan yang digemari. Kerja kumpulan akan menjadi mudah dan
menyeronokkan dengan adanya persefahaman. Ajar anak anda berhubung dengan
baik sesama sendiri dan saling mengucapkan terima kasih dan pujian jika
kena pada tempatnya.
·
Kelakuan
baik dan tertib perlu dilatih. Didik anak memberi ucapan salam/selamat dan
bersalaman apabila bertemu saudara mara atau rakan. Sikap terbuka dan
menyukai orang lain sangat disenangi.
·
Ketika
makan di rumah atau di luar, jadikan kesabaran menunggu dan mengucapkan
terima kasih apabila diberi layanan sebagai kemestian.
|
4.
Sentiasa
bermaklumat
Terkini dengan apa yang berlaku di sekolah.
|
Lebih lima juta sukar henti merokok, budaya mula
pengaruhi pelajar sekolah
Lebih 5 juta
perokok tegar di Malaysia membelanjakan kira-kira RM 15 juta sehari.
· Kira-kira 10,000 kematian setahun akibat
tabiat merokok di Malaysia; 6 juta kematian setahun di seluruh dunia
(kajian WHO)
· Rakyat
negara ini masih memandang remeh kesan ketagihan rokok dan kempen
antimerokok
· Bilangan perokok masih gagal dikurangkan,
malah lebih membimbangkan apabila budaya merokok itu mula mempengaruhi
remaja yang masih bersekolah.
-
Prof.
Zulkifli Ahmad, Pakar Perubatan Pusat Pengajian Sains Perubatan(PPSP), USM,
Kubang Kerian
- http://www.bharian.com.my/articles/PerokokbelanjaRM15jutasehari/Article/
9 Mac 2012
|
|
Melentur buluh biar dari rebung!
http://topnews.ae/content/22255-toddler-seen-smoking-father-says-he-addicted
|
|
dipupuk
dan dikembangkan anak akan menjadi
murid yang cemerlang di sekolah, di rumah dan dalam komuniti.
· Dengar dan beri
tumpuan apabila anak merungut tentang guru di sekolah, tetapi cuba selidiki
dengan teliti tanpa membuat sebarang kritikan terhadap guru. Cuba cari
kebenaran tanpa menyebelahi mana-mana pihak.
· Guru juga adalah
IB, jadi sekiranya anda boleh berbincang dengan cara baik dan sihat dengan guru, kesulitan yang
anak anda hadapi boleh dirungkaikan.
· Sekiranya ingin
menghadiri majlis atau mesyuarat PIBG, tanyalah anak anda sekiranya dia
mempunyai soalan/cadangan. Suara murid hanya didengari melalui IB.
|
Asuhan budi.
·
Ajar
anak menghormati ruang dan harta kepunyaan orang lain. Semasa membeli
belah, puji pekerti mereka yang senyap dan baik tidak menyentuh barang
pameran dan melanggar orang lain.
·
Anak-anak
remaja perlu dihadapi dengan lebih tenang dan tidak menekan. Terlalu banyak
“ceramah” (leteran) menyebabkan remaja menutup telinga. Sikap baik IB menunjukkan contoh,
membimbing dan tidak menghukum tanpa usul periksa lebih mudah diterima. IB
juga harus belajar mengakui kesalahan.
·
Puji
pekerti budiman anak. Pandangan baik orang lain terhadap tingkah-lakunya
menjadikan anak yakin akan dirinya.
·
Anak
yang mempunyai rasa hormat kepada diri sendiri, belajar lebih bagus!
|
Memeriksa kerja rumah dan
peka terhadap kerja rumah adalah satu cara mengesan perkembangan pelajaran
anak anda.
Jangan puas hati apabila
anak menjawab: “Takda apa atau biasa saja”. Tanya anak anda soalan yang
lebih spesifik: “Tadi Cikgu bagi berapa soalan untuk Matematik?” “Sains
kena buat apa?”
|
Hubungi guru-guru anak anda melalui telefon, buku
komunikasi atau secara bersemuka.
|
Cari/semak maklumat dari laman web sekolah /guru.
|
Sediakan bekas/folio untuk surat/nota dari sekolah
|
Gantung kalendar perancangan untuk mengingatkan
tentang tugasan, tarikh akhir dan peristiwa sekolah.
|
Minta bantuan daripada keluarga lain (jika perlu).
|
Menukarkan
Keluk Lupaan menjadi Keluk Ingatan
·
Keluk Lupaan boleh dipertingkatkan semula
menjadi 100% jika seseorang murid
menggunakan 10 minit untuk mengulang kaji atau menulis semula nota dalam
jangka masa 24 jam selepas suatu pengajaran.
·
Pada Hari 7, masa yang diperlukan untuk
menelaah/mengulang kaji supaya dapat mengingat semula isi pelajaran
tersebut akan menjadi semakin singkat, misalnya 5 minit sahaja. Jika murid
menelaah/mengulang kaji setiap minggu, maka pada Hari 30, otak cuma
memerlukan 2 – 4 minit untuk mengingati maklumat berkenaan.
·
Secara ringkasnya, murid memerlukan lebih
kurang 30 minit untuk menelaah satu mata pelajaran setiap hari dan satu
setengah jam hingga dua jam pada hujung minggu.
·
Itulah sebabnya, setiap murid perlu
memiliki dan mematuhi jadual belajar di rumah.
|
Rajah: Keluk
Lupaan
http://uwaterloo.ca/counselling-services/curve-forgetting
|
|
Keluk Lupaan
|
Keluk Ingatan
|
·
Pada Hari 1, sebelum kelas, pengetahuan
murid adalah 0%. Setelah kelas, dia tahu 100% apa yang dia telah kuasai.
·
Otak sentiasa menerima maklumat dan
rangsangan baharu, jadi otak perlu menapis dan melupuskan maklumat yang
tidak berulang atau yang tidak memberi makna.
·
Maka, jika murid tidak merujuk kepada
nota, menelaah, memikirkan, membaca atau berbincang tentang apa yang
dipelajari, pada Hari 2, 50%-80%
pelajaran dari Hari 1 akan hilang (dilupakan)
·
Menjelang Hari 30 ingatan tentang
pelajaran Hari 1 hanya tinggal sekitar 2% - 3% sahaja.
·
Melalui kaedah menelaah/mengulangkaji
otak boleh diarahkan untuk menyimpan sesuatu maklumat sebagai ingatan
jangka panjang. Semakin kerap mengulangkaji, semakin sedikit masa bagi otak
untuk mengingat kembali maklumat yang diperlukan.
·
Keluk lupaan boleh ditukarkan menjadi
keluk ingatan!
|
Memperkukuh Pembelajaran di rumah
|
Terdapat
beberapa mata pelajaran yang memerlukan latihan secara berterusan untuk
membentuk ketajaman pemahaman, contohnya matematik. IB boleh membimbing anak
membina jadual yang seimbang antara pembelajaran kemahiran dan mengingat, di
antara menulis sebuah karangan dan merancang suatu eksperimen atau membaca
mengenai sejarah.
|
Menjawab
soalan menajamkan kefahaman dan memperkukuh ingatan. Soalan esei membina
keyakinan murid.
Jumlah
pelajaran yang difahami, diingati lebih penting berbanding jumlah masa yang
digunakan. Membaca 4 jam terus menerus tetapi hanya faham dan ingat 5% tidak
bermakna. Bandingkannya dengan membaca 20 minit, faham dan ingat 90%.
Tidak ada hari yang berlalu tanpa belajar
sesuatu.
|
5.
Menjadualkan
kehidupan
Mengaturkan kehidupan
supaya aman dan tenteram, tenang dan bahagia.
|
|
Kerja rumah
tidak boleh ditangguhkan. IB boleh membantu anak menyiapkan kerja, tetapi
bukan buat kerja itu.
|
Tidur yang
cukup menyediakan badan yang sihat bertenaga menghadapi hari yang baru.
|
Anak yang cukup dengan
latihan dan ulang kaji tidak perlu tuisyen. Tuisyen adalah satu cara
membantu yang lemah.
|
Berikan anak cukup rehat, cukup makan dan cukup
masa bermain. Kecukupan ini akan mempertingkat keupayaannya belajar.
|
6.
Sahabat kepada Anak Remaja
Mendampingi
anak remaja sebagai seorang sahabat.
|
Memberi
Ruang
|
•
Biarkan anak bercakap tentang sekolah dan apa sahaja.
•
Beri
peluang anak berinteraksi dengan rakan.
•
Izinkan
berfesyen yang bersopan.
•
Biar dia
mencuba, tapi awasi batas-batasnya.
|
Memberi
Peluang
|
•
Minta anak mengajarkan sesuatu kepada anda
•
Beri anak
kesempatan membuktikan kebolehannya
•
Jika dia
tersilap, izinkan dia berubah.
•
Latih anak
memikul tanggung jawab
|
Tegas
|
•
Tidak berubah-ubah.
•
Ada timbang
rasa.
•
Kena pada tempat dan gayanya.
•
Bukan
menunjuk kuasa.
•
Anda juga
manusia.
|
Dunia
Remaja Kini: Gajet, Internet, Laman Sosial
Gejala Negatif
|
|
|
Laporan Buletin Umum Pusat Racun Negara, USM
(PenawaRacun, bilangan 52, Mac 2004), menunjukkan bahawa
14 peratus daripada remaja di seluruh dunia adalah perokok. Di Malaysia
pula lebih kurang 8 peratus daripada 4.6 juta perokok adalah terdiri
daripada kalangan remaja. Statistik ini juga menunjukkan bahawa lebih
kurang 50-60 remaja mula merokok setiap hari. Kajian juga menunjukkan kadar
merokok di kalangan Melayu Islam adalah tertinggi iaitu 27.2 peratus
berbanding Cina 16.7 peratus dan India 15.6 peratus. Hal ini dilaporkan
oleh bernama.com bertarikh 22 September 2005.
-
http://fauzanibrahim.wordpress.com/2008/02/11/malaysia-dan-rokok/
|
|
Memupuk dan mengasuh anak dengan
sikap:
·
Tanggung
jawab
·
Semangat
Memburu Kejayaan
·
Mempunyai
Hala Tuju
adalah antara cara menghindar anak
terjebak dalam gejala negatif.
|
|
Terima
Kasih & Penghargaan
Pasukan pembina Sarana
Pn.
Asiah bt. Hamzah, Pegawai Pelajaran Daerah Pekan, Pahang
(Ketua
Peneraju Inisiatif Ibu Bapa, Komuniti dan Sektor Swasta, Makmal GTP 2.0)
Ahmad
Zafiru bin Mat Yassin, Penolong Pengarah Sektor Pengurusan Akademik, Jabatan
Pelajaran Pahang
(Pembina
Sarana Ibu Bapa)
Faridah
bt. Abd. Rahman, Penolong Pengarah Sektor Pengurusan Akademik, Jabatan
Pelajaran Pahang
(Pembina
Sarana Sekolah)
Maklum balas:
JK Induk Sarana Ibu Bapa dan Sarana Sekolah,
Kementerian Pelajaran Malaysia
Semua Pegawai Perhubungan PIBG Jabatan Pelajaran
Negeri dan Wilayah Persekutuan
Pengetua, Guru Besar, YDP /NYDP /JK PIBG:
SMK Palong 7, 73470 Gemas
SMK Bahau, 72100
Bahau
SMK Segambut Jaya, Jalan 4/38A, Segambut, 51200
Kuala Lumpur
SMK Dato’ Ibrahim Yaacob, Jalan Ipoh, 51200 Kuala
Lumpur
SMK Katholik, Jalan 10/3, 46000 Petaling Jaya
SMK Taman Dato’ Harun, Km 12 Jalan Klang Lama, 46000
Petaling Jaya
SMK Damansara Jaya, Jalan SS22A/1 Petaling Jaya, 47400 Petaling Jaya
SMK Durian Tunggal, Jalan Bukit Balai, Durian
Tunggal Alor Gajah Melaka, 76100 Melaka
SK Rompin, 73500 Rompin, Negeri Sembilan
SK Jempol, 72100 Bahau, Negeri Sembilan
SK Taman Maluri, Jalan Burung Kasawari, Taman Bukit
Maluri, Kepong, 52100 Kuala Lumpur
SK (L) Methodist Sentul, 51000 Kuala Lumpur
SK Bandar Utama Damansara (4), Bandar Utama
Damansara (4). 47800 Petaling Jaya
SK Assunta 1, Jalan Assunta, 46050 Petaling Jaya
SK Sungai Way, Jalan SS9/13, 47300 Petaling Jaya
SMK Ghaffar Baba, Masjid Tanah Melaka, 78300 Melaka
Sekolah Rintis:
Pengetua,
Guru Besar, PIBG, Ketua Kaum, Penghulu, Pemaju Masyarakat
SMK (P)
Methodist, 25000 Kuantan
SMK Seri
Bahagia, 28000 Temerloh
SMK Hwa
Lian, 284000 Mentakab
SMK
Sungai Lembing, 26200 Kuantan
SMK Lepar
Hilir, 26300 Gambang
SK Bukit
Sekilau, 25200 Kuantan
SJKC
Mentakab 1, 28400 Mentakab
SJKT
Ladang Mentakab, 28400 Mentakab
SK Bunut
Rendang, 25150 Kuantan
SK
Sungai Mas, 26200 Kuantan
SK St.
Edward, Belimbing, Padawan, 93150 Kuching
SMK
Pulau Gaya, 88852 Kota Kinabalu
Pengunjung
dan pemberi maklum balas ke Petak Pameran “Ibu Bapa dan Komuniti” pada Hari
Terbuka GTP2.0 di Kuala Lumpur, Kuching
dan Kota Kinabalu
Serta
semua yang telah memberi sumbangan secara langsung atau tidak langsung.
Inisiatif
Ibu Bapa, Komuniti dan Sektor Swasta, Makmal GTP 2.0
September
2012
Borang A
Maklumbalas
Kaji Selidik Ibu Bapa dan
Borang
Penyertaan Kumpulan Perbincangan Ibu Bapa/Penjaga
Nama
Ibu Bapa/Penjaga
...................................................................................................
Nama
anak: ............................................................ Kelas:
...............................................
Alamat
: ..............................................................................................................................
............................................................................................................................................
No.
Telefon untuk dihubungi :
.............................................................................................
1.
Saya berminat untuk berbincang mengenai isu
yang ditandakan ( √ ).
Bil.
|
Aspek
|
Markah
|
Minat
Bincang
|
1
|
Menyediakan suasana pembelajaran di rumah
|
|
|
2
|
Interaksi sosial
|
|
|
3
|
Komunikasi dengan anak
|
|
|
4
|
Sokongan akademik
|
|
|
JUMLAH
|
|
|
2.
Saya mempunyai kelapangan pada masa yang saya
tandakan ( √ ).
Hari Saya
ada Kelapangan
|
Pagi
|
Petang
|
Isnin
|
|
|
Selasa
|
|
|
Rabu
|
|
|
Khamis
|
|
|
Jumaat
|
|
|
Sabtu
|
|
|
Ahad
|
|
|
·
Nota: PIBG
akan menetapkan temu janji pada masa yang akan diberitahu kelak
Tandatangan:
....................................................... Tarikh: .................................
BORANG B
Bidang khidmat bantu kepada sekolah
(Sila
kembalikan borang ini kepada sekolah melalui anak anda)
______________________________________________________________________
Nama
Ibu Bapa/Penjaga:
..................................................................................................
No.
Kad Pengenalan Ibu Bapa/Penjaga:
..........................................................................
Nama
anak: ............................................................ Kelas:
...............................................
Alamat
:
..............................................................................................................................
............................................................................................................................................
Telefon:
.................................................................. E-mel:
...............................................
Saya
bersedia untuk memberi khidmat dalam bidang yang ditandakan (√).
|
1.
|
2.
|
3.
|
4.
|
5.
|
6.
|
7.
|
8. Saya
boleh mengiring pasukan sekolah jika tarikh dan
|
9. Saya
sanggup meluangkan masa untuk membantu sekolah sebanyak ……..
hari setahun.
Tandatangan:
....................................................... Tarikh: ..........................................