GERARD EGAN
PENGENALAN
Kaunseling adalah satu proses
yang amat penting dalam kehidupan manusia secara sedar atau tidak. Tujuan kaunseling sendiri adalah proses dalam
membantu seseorang manusia kearah kehidupan yang lebih baik dan berkesan.
Kamus Dwibahasa Dewan Bahasa & Pustaka
mentakrifkan ‘proses’ sebagai suatu siri tindakan, perubahan, perkembangan, dan
lain-lain perkara sama ada secara disedari atau tidak, termasuk juga
tindakan-tindakan yang menggunakan cara atau kaedah yang khusus serta tertentu.
Shertzer, Bruce & Sherley (1980) menjelaskan bahawa proses kaunseling adalah satu proses pembelajaran
yang dijalankan untuk menolong seseorang individu yang
memerlukan bantuan untuk mengenali alam sekitarnya dengan lebih jelas dan
terang.
Hansen,
Stevic & Warner (1972) dalam buku mereka menjelaskan:
‘…altought individuals experience
problems, counseling is not necessarily remedial. The consellor may assist an
individual with the dicision-making process in educational and vocational
matters as well as resolving interpersonal concerns. Counseling is an applied
field in wich the counselor uses behavioral knowledge to help the client…’.
Jelaslah
untuk melakukan suatu proses perubahan diri bagi seseorang individu itu, kaunselor perlu terlebih dahulu mengetahui serta
menggunakan pengetahuan tingkah laku manusia itu terlebih dahulu. Dengan
mengetahui selok belok pengetahuan ini barulah pertolongan dapat memanfaatkan
klien sepenuhnya. Walaubagaimanapun, proses menjalankan kaunseling bukanlah mudah kerana ia memerlukan
satu cara yang sistematik melalui proses pergerakkan dari satu fasa kepada satu
fasa yang lain.
DEFINISI KAUNSELING
Kaunseling
berasal daripada perkataan Inggeris iaitu ”counselling”.
Melihat kepada makna perkataan ”counseling”
iaitu “professional advice and help
given to people with problems” (New
Oxford Dictionary: 2005) yang difahami sebagai nasihat dan bantuan yang diberi
secara professional kepada orang-orang yang bermasalah. Kamus “Steadman's Medical” menakrifkan
kaunseling sebagai "a professional relationship and activity in which one
person endeavors to help another to understand and to solve his or her
adjustment problems; the giving of advice, opinion, and instruction to direct
the judgment or conduct of another" (Stedman's Electronic Medical
Dictionary, 1994). Iaitu aktiviti dan perhubungan professional di mana
seseorang membantu orang lain memahami dan menyelesaikan atau memberi nasihat, pendapat dan tunjuk ajar
dalam memandunya memperimbangkan penyelesian masalah.
Kaunseling
menurut Krumboltz (1965) adalah apa sahaja aktiviti yang beretika yang
dilakukan oleh kaunselor dalam usaha untuk membantu klien yang menunjukkan
tingkah laku yang mendorong kepada penyelesaian masalah klien. Menurut Burks dan Stefflre (1979), kaunseling merujuk
kepada perhubungan professional antara seorang kaunselor terlatih dan klien.
Perhubungan ini biasanya bersifat person-to-person,
walaupun kadangkala melibatkan lebih dari dua orang. Perhubungan ini dibentuk
untuk membantu klien memahami dan menyatakan pandangan mereka tentang ruang
hidupnya, dan mempelajari mencapai matlamat pilihan kendiri melalui pilihan
yang bermakna dan bermaklumat setelah menyelesaikan masalah yang bersifat
emosional dan interpersonal.
Boy dan Pine (1968) menjelaskan bahawa kaunseling merupakan
satu hubungan bersemuka di mana seorang klien mendapatkan bantuan dari seorang
kaunselor. Perhubungan ini mempunyai ciri seperti komunikasi yang efektif,
saling hormat menghormati, penerimaan klien secara tulin oleh kaunselor dan
penumpuan diberikan kepada keperluan-keperluan, masalah serta perasaan klien.
Blocher
(1974) mendefinasikan kaunseling sebagai suatu proses untuk menolong individu
supaya ia menjadi lebih sedar tentang dirinya dan bagaimana ia dapat bertindak
balas dalam alam persekitarannya. .
James (1982) pula mendefinasikan kaunseling sebagai suatu proses
pembelajaran yang lebih menekankan kepada proses membantu individu untuk
mencapai kehendaknya, membimbing dan menilai potensi yang ada pada diri
individu.
Akhirnya
Corey (1977) sepertimana dengan Blocher menekankan tentang proses di mana
seorang klien diberi peluang untuk menerokai aspek diri dan kehidupannya
yang menimbulakan masalah pada dirinya.
Takrif kaunseling
menurut Jabatan Perkhidmatan Awam ialah proses perhubungan menolong sistematik
berasaskan prinsip psikologi yang dilakukan oleh kaunselor profesional bagi
menghasilkan perubahan, perkembangan dan penyesuaian peribadi klien yang baik
dan menyeluruh berlandaskan etika kaunseling.
Merumus definisi yang
telah dinyatakan, kesemua takrifan
kaunseling menyentuh berkenaan proses
membantu menyelesaikan masalah secara sistematik dan beretika. Ianya juga
dibuat secara perhubungan profesional dan ini dirangkumkan dalam definisi oleh
Zainal Abidin ( 2005) iaitu satu perbincangan antara seorang kaunselor terlatih
dengan seorang individu atau kelompok kecil yang mengalami kekeliruan dan
memerlukan bantuan, bersama-sama
memikirkan dan meneliti beberapa alternatif untuk mengatasi sesuatu
kecelaruan dan seterusnya melaksanakan alternatif yang dipilih.
BIODATA GERARD EGAN
Diperkenalkan
oleh Gerard Egan, seorang professor dalam bidang Pengajian Psikologi dan
Orgranisasi di University Layola, Chicago. Beliau juga merupakan, seorang koordinator
program di Pusat Perkembangan Organisasi di universiti tersebut.
Banyak
mengajar dan menulis berkenaan dengan
komunikasi, kaunseling, pendidikan kaunselor, keberkesanan perniagaan dan
pengurusan, perkembangan pengurusan, kepimpinan dan pengurusan inovasi dan
perubahan. Juga mengendalikan bengkel
tentang tajuk-tajuk tersebut di USA dan sekitarnya.
Selain
itu, Egan juga turut menjadi perunding kepada berbagai-bagai syarikat dan
institusi di seluruh dunia. Beliau telah menerima anugerah daripada Persatuan
Universiti (University Association) di atas sumbangan hebat beliau dalam bidang
Perkembangan Sumber Manusia.
THE SKILLED HELPER MODEL
Menurut
Egan, model dalam proses menolong adalah seperti PETA
yang membantu kaunselor tahu apa yang perlu
dilakukan semasa berinteraksi dengan klien.
Selain
itu, model juga berperanan sebagai :-
·
pemandu kaunselor dalam menentukan
di mana kaunselor
berada ketika bersama klien.
·
Bantu kaunselor tentukan
jenis intervensi / pendekatan terbaik untuk bantu klien.
TITIK MULA KEPADA PROSES
KAUNSELING
Egan
mengatakan bahawa klien yang menyumbang kepada titik permulaan proses
kaunseling. Klien akan datang kepada kaunselor untuk bantuan kerana :
1. Situasi
masalah
2. Potensi
yang tidak digunakan.
SITUASI MASALAH (PROBLEM
SITUATIONS)
·
Klien kebiasaannya hadir
untuk mendapatkan bantuan kerana mereka
menghadapi
i)
krisis
ii)kesusahan
iii)kesukaran
iv)kecewa
v)
bimbang
Hai
ini adalah masalah yang tidak boleh kita
samakan dengan penyelesaian masalah matematik kerana dalam hal ini kerap kali
emosi bergolak dan tidak ada penyelesaian yang jelas.
(D`Zurilla
& Goldfried, Egan G 1990). Adalah lebih baik untuk dinyatakan bahawa klien
hadir bukan dengan masalah tetapi dengan situasi masalah. Situasi
masalah ia itu masalah-masalah yang kompleks dalam kehidupan
yang tidak dapat mereka dikendalikan dengan baik.
PELUANG YANG TERLEPAS DAN POTENSI YANG TIDAK DIGUNAKAN
·
Titik mula untuk membantu.
·
Dalam hal ini,
persoalannya ialah bukan apa yang salah
tetapi apa sepatutnya dilakukan dengan lebih baik.
PROSES KAUNSELING
·
Egan telah membahagikan
proses kaunseling kepada 3 Tahap utama iaitu
:
1.
Senario Semasa (Present Scenario)
2.
Senario Dikehendaki (Preferred Scenario)
3.
Strategi : Menuju Matlamat (Getting there)
TAHAP 1: THE PRESENT
SCENARIO
(SENARIO SEKARANG)
·
Membantu klien
mengenalpasti, meneroka dan menjelaskan
situasi masalah dan peluang yang terlepas.
·
Klien tidak boleh
menguruskan masalah atau potensi yang terlepas melainkan ia perlu faham dahulu
mengenai situasi masalah dan peluang yang terlepas. Penerokaan dan penjelasan
masalah ini berada ditahap 1.
TAHAP 2:PREFERRED SCENARIO
(SENARIO YANG DIINGINI)
·
Membantu klien membina
matlamat, objektif atau agenda berorientasikan tindakan bagi
memahami masalah.
·
Apabila
klien sudah memahami akan situasi
masalah atau peluang ia akan dapat mengembang dengan lebih jelas. Klien yang dirujuk
perlu faham tentang perubahan yang
dikehendaki oleh individu yang menghantar mereka.
TAHAP 3:STRATEGY:GETTING THERE
( MENUJU MATLAMAT )
·
Bantu klien bertindak mengikut
strategi bagi mencapai matlamat.
·
Klien sudah tahu apa yang
mesti mereka sempurnakan dan dimana harus bertindak tetapi masih perlu bantuan
dalam menentukan bagaimana untuk mendapatkan.
·
Tahap 3 ini adalah
tahap perubahan dari situasi semasa kepada situasi dikehendaki. Lebih kepada
TINDA KA N.
Hasil:
Tindakan Yang Lakukan : Semua Tahap
·
Membantu klien bertindak
berdasarkan kepada apa yang mereka pelajari melalui proses menolong.
Kesimpulan
Kaunselor
perlu membantu klien bertindak terhadap apa
yang telah mereka
pelajari
dalam proses menolong. Dalam model ini klien perlu bertindak bagi pihaknya
bermula dari saat mula sesi hingga tamat, berbeza daripada kebanyakan proses
lain yang biasanya dibuat dihujung sesi. Klien yang dirujuk perlu dibantu untuk
bertindak kadangkala didesak untuk bertindak Tidak
semudah apa yang kita lihat dalam gambajarah. Model ini adalah sistematik,
kejayaan peringkat adalah bergantung kepada kualiti peringkat 1.
TAHAP 1: THE PRESENT
SCENARIO
(Mengenalpasti Dan Memperjelaskan Situasi
Masalah
Dan Peluang Yang Tidak Digunakan)
Kita
jarang meminta bantuan daripada kaunselor professional. Kita mengendalikan
masalah dalam urusan kehidupan sama ada
berjaya atau tidak, secara sendirian atau dengan bantuan secara tidak rasmi dari
keluarga, rakan. Disebelah pihak. Mereka masih mencari dan tidak dapat berupaya
mengendalikan masalah dalam kehidupan mereka dimana mereka tidak mahu berkongsi
dengan keluarga, rakan dan merasakan rakan
dan keluarga tidak cukup berupaya untuk membantu.
Mereka
mungkin akan meminta bantuan sekiranya:
·
Jika masalah itu serius dan
benar-benar menganggu.
·
Jika mereka serius mengenai
masalah pengurusan masalah dan mengembangkan
Peluang jika mereka percaya ia benar-benar boleh membantu.
LANGKAH 1-A: PENCERITAAN
·
Membantu klien menceritakan
kisahnya.
·
Kaunselor tidak dapat memberikan
perkhidmatan jika klien gagal untuk mengembangkan pemahaman
klien tentang kesukaran dan kemungkinan dalam kehidupannya. Kesediaan
klien menceritakan masalahnya tanpa segan silu sementara kesediaan kaunselor
mendengar dengan cermat dan teliti, sambil memikirkan alternatif yang sesuai
untuk diambil oleh kliennya merupakan satu jalinan ikatan kontrak.
LANGKAH 1-B: BLIND SPOTS
Kaunselor
perlu bantu klien supaya lebih sedar dan mengatasi blindspots dan mengembangkan perspektif baru dalam dirinya dan situasi masalahnya. Satu perkara penting Kaunselor boleh membantu
klien mengenalpasti blind spots mengembang yang baru bagi situasi masalah dan
peluang yang tidak terlepas Ramai
orang gagal untuk mengatasi masalah dalam kehidupan mereka atau menggunakankan peluang kerana mereka tidak melihat dari sudut perspektif yang baru.
Matlamat
awal dalam proses kaunseling individu
ditentukan dan dijelaskan kepada klien. Terdapat klien yang menyedari
dengan jelas akan masalahnya dan tujuan ia berjumpa dengan kaunselor. Ada juga
klien yang mengemukakan masalah awal kepada kaunselor yang bukan masalah utama
yang akan menjadi topik perbincangan dengan kecenderungan menyelesaikan masalah
yang mungkin lemah, pertengahan atau tinggi. Apa pun, kaunselor mesti
memastikan bersama klien apakah matlamat yang ingin dicapai diakhir sesi.
Engelkes dan Vandergeot (1982) mengatakan ‘baharulah kita sebagai kaunselor
yang menggunakan kemahiran membantu klien itu mencapai objektifnya. Tanpa
identifikasi yang cermat, pemilihan yang tepat, dan diskripsi perhatian untuk
membantunya ke arah lebih selamat dan sempurna dalam objektifnya, akan
merosakkan seluruh matlamat hubungan kaunseling dan bimbingan itu sendiri.
LANGKAH 1-C: MENCARI
KEKUATAN
Bantu
klien mengenalpasti dan bertindak atas masalah,isu, atau peluang yang boleh mendatangkan
kelainan Leverage adalah istilah yang
digunakan secara umum bagi langkah 3
ini. Ia merangkumi 3 aktiviti yang berkaitan.
·
Pertama: saranan yang
bernilai
·
Kedua: jika klien telah
menceritakan kisahnya,
mendedahkan/catatkan
nombor masalah pada setiap masa atau situasi masalah yang dibincangkan menjadi kompleks, selepas itu criteria
diperlukan bagi menentukan perlu dilakukan dahulu. Dengan kata lain kaunselor
perlu membantu klien menstabilkan
keutamaan dan mencari apa yang terbaik semasa
berurusan dengan situasi masalah yang kompleks.
Tahap
2 :
(Membangunkan
Senario Yang Diingini)
Kaunselor mesti mengambil berat
mengenai aspek menstruktur sesi temu bual awal dan pada hubungan kaunseling
jangka panjang kerana ia penting kepada klien terhadap gambaran apa yang
akan berlaku dalam proses kaunseling. Menurut Egan (1990),
penstrukturan adalah penerangan yang berkaitan dengan proses kaunseling
yang dialami dalam usaha membentuk klien memahami diri dan menyelesaikan
masalah yang dihadapi.Kaunselor yang serius dalam kerjanya memerlukan
penglibatan dan struktur yang tegas. Pada pertemuan kali pertama ini kaunselor
perlu menjelaskan kepada klien mengenai peranan kaunselor, peranan klien,
matlamat dan risiko klien bertemu kaunselor, kerahsiaan dalam kaunseling
dan isu atau masalah yang akan ditumpukan.
Pada
tahap kedua ini pendekatan kearah menguruskan masalah. Pada kacamata Egan, Ada
sesetengah orang mengambil pendekatan satu-tahap dalam menangani masalah Bila
berlaku sesuatu masalah terus bertindak . Ada mengambil
pendekatan´ dua-tahap dalam menguruskan
masalah iaitu
1)analisis
masalah
2)teroka
penyelesaian, kemudian bertindak menguruskan masalah atau peluang yang tidak
digunakan.
LANGKAH 2-A: KEMUNGKINAN
Bantu
klien mengembangkan Kemungkinan untuk masa depan
yang baik. Kaunselor membantu klien melihat kemungkinan yang akan berlaku
sekiranya keadaan permasalahan klien menjadi lebih baik.
LANGKAH 2-B: AGENDA
Bantu
klien menterjemahkan kemungkinan tadi kepada agenda-agenda
yang realistic dan boleh dicapai. Berbagai kemungkinan boleh
dikembangkan berdasarkan kepada matlamat yang mungkin diperolehi
dalam proses menolong.
LANGKAH 2-C: COMMITMENT
Bantu
klien mengenal pasti galakan yang membolehkan mereka untuk meningkatkan
komitmen terhadap agenda yang dibentuk. Sebaiknya
klien memilih sendiri agenda mengikut pandangannya,
Kaunselor yang berkesan akan menyerahkan tanggungjawab untuk membuat pilihan kepada
klien.
TAHAP KE 3 ( STAGE 3)
MERUMUS STRATEGI DAN
RANCANGAN.
Menerangkan
bagaimana matlamat hendak dicapai / disempurnakan.
·
Ada klien yang tahu apa
yang mereka inginkan tetapi tidak tahu bagaimana
matlamat tersebut hendak dicapai.
·
Ada pula klien yang
bertindak tanpa mengetahui apa sebenarnya yang mereka kehendaki.
·
Oleh yang demikian,
imej-imej kabur tentang matlamat ini perlu diransang
dan klien perlu dibantu agar tindakan mereka
mempunyai arah dan tujuan yang betul.
LANGKAH 1 : SUMBANGSARAN
(BRAINSTORMING) STRATEGI
Membantu
klien brainstorm, strategi-strategi untuk melaksanakan agenda yang telah
dirancang / disenaraikan di dalam Tahap 2..Di
dalam langkah ini, klien dibantu untuk memikirkan bagaimana
untuk mencapai matlamat yang telah dirancang
berdasarkan strategi- strategi.
Strategi-strategi
ini berkemungkinan untuk menjadi lebih berkesan jika dipilih
daripada beberapa kemungkinan yang dinyatakan pada tahap 2.Preffered
scenario adalah matlamat,
penamat, kejayaan atau hasil-hasil yang ingin
dicapai dalam proses menolong. Sementara strategi pula
adalah satu set tindakan yang dibentuk
untuk mencapai matlamat tersebut.
Sekiranya
preffered scenario ini sesuatu yang kompleks, ia perlu dibahagikan kepada
beberapa hasil atau
pencapaian yang berkaitan.Setiap sub-matlamat ini
kemudiannya perlu mempunyai strategi-strategi mereka yang tersendiri.
Proses divide and conquer ini boleh membawa kepada
kejayaan dan penyelesaian masalah walaupun pada mulanya kelihatan mustahil.
Satu
sebab mengapa gagal dalam mencapai matlamat adalah kerana mereka tidak meneroka
jalan yang berbeza dalam mencapai dan menyelesaikan matlamat. .Mereka memilih
sesuatu strategi tanpa membuat penerokaan yang menyeluruh, mencuba strategi
tersebut dan apabila gagal, mereka terus mengatakan matlamat tersebut tidak
boleh dilaksanakan.
Menzahirkan
seberapa banyak strategi atau jalan akan meningkatkan kemungkinan untuk salah
satu atau kombinasi beberapa strategi yang
dibentuk, akan sesuai dengan keadaan klien. Dalam peringkat ini, seberapa
banyak strategi yang mungkin perlu diteroka. Strategi yang kelihatan pelik atau
ganjil mungkin akan memberikan klu untuk satu tindakan yang lebih realistik. Teknik seperti brainstorming dan fantasi selalunya dapat membantu klien
mengenalpasti strategi berbeza untuk mencapai matlamat
LANGKAH 2 : MEMILIH
STRATEGI YANG TERBAIK
·
Membantu klien memilih set
strategi yang menepati persekitaran dan keupayaan klien.
·
Setelah beberapa pilihan
tindakan yang berbeza telah dikenalpasti, klien dan kaunselor
bersama-sama mengkaji pilihan yang ada dan cuba
memilih pilihan yang terbaik, sama ada 1 atau kombinasi
beberapa pilihan.
·
Terbaik bermaksud strategi
atau kombinasi beberapa strategi yang memenuhi kehendak, keutamaan dan
kemampuan klien.Strategi ini perlu dinilai dari sudut
realistik.
·
P ilihan yang
dibuat juga, perlu dibuat dari sudut nilai klien itu sendiri.
·
Realistik ini penting
kerana tiada gunanya memilih satu strategi yang pasti akan
gagal / tidak dapat dicapai
LANGKAH 3 : MENUKAR STRATEGI MENJADI RANCANGAN
·
Membantu klien merumus
rancangan, iaitu prosedurµ step by
step untuk mencapai / melaksanakan setiap matlamat yang
dibina dalam
preffered scenario. Strategi
yang nak dipilih perlu diterjemahkan kepadaµ step by step plan .
·
Klien lebih mudah bertindak
sekiranya mereka mengetahui apa yang perlu mereka lakukan langkah demi langkah.
·
Tempoh masa yang realistik
bagi melaksanakan setiap langkah
perlu
dititik beratkan
·
Salah satu cabaran bagi
model ini ialah tuntutan disiplin dalam
menjayakan sesi terletak di atas bahu klien.
·
Tanggungjawab kendiri klien
masih menjadi nilai utama dalam tahap ini.
·
Matlamat, strategi dan
tindakan mesti dibuat oleh klien sendiri. Kaunselor
hanya membantu untuk meransang klien bertindak.
TINDAKAN: MENYEDIAKAN DAN MENYOKONG
KLIEN UNTUK BERUBAH.
Fungsi
perancangan ialah memulakan dan memberi panduan kepada klien
dalam
bertindak terhadap pengurusan masalah dan pengembangan peluang klien.
·
Tindakan yang perlu diambil
oleh klien untuk melaksanakan apa yang dirancang membawa kepada satu proses
yang dipanggilµ transition phase.
·
Terdapat beberapa perkara
yang boleh dibuat oleh kaunselor untuk membantu klien menyediakan diri untuk
melaksanakan action program :
1. bantu klien dalam immediate preparation untuk bertindak f"orewarned
is forearmed´.
Kaunselor
membantu klien melihat kesukaran yang mungkin timbul ketika membuat perancangan
utk berubah.
2. kaunselor
boleh memberi sokongan
dan cabaran kepada klien
ketika
klien bertindak. Klien perlu sokongan dan cabaran dari dalam
dirinya
sendiri dan juga sokongan dan cabaran dari orang lain. Kaunselor juga boleh
mencabar klien untuk berubah mencapai apa yg dirancang dengan menggerakkan
kesemua kemampuan yang ada.
PENILAIAN BERTERUSAN
Kebanyakkan
model menolong, penilaian biasanya dibuat dipenghujung proses. Menurut
model ini, penilaian ini telah terlewat. Maka kerana
itu, penilaian bagi model ini diletakkan di setiap tahap sepanjang proses. Di
dalam model ini, penilaian bukanlah langkah atau peringkat akhir
proses kaunseling, bahkan ia adalah satu proses yang dilaksanakan
secara berterusan
MENGATASI KEKEKOKAN / KEKAKUAN KETIKA MENJALANKAN SESI
Kaunselor
yang baru terlibat dengan sesi kaunseling, kadangkala mengalami kekakuan /
kekekokan ketika menggunakan model menolong, kemahiran dan teknik di dalam
sesi kaunseling..Latihan dan pengalaman diperlukan bagi
membolehkan kaunselor menerapkan semua elemen di dalam model ini dengan lancar.
Langkah-langkah
berikut boleh dijadikan panduan bagi membantu tujuan
ini :
1.
Melihat / meniru (modeling) sesi yang dijalankan oleh
kaunselor yang lebih berkemahiran
2.
Latihan langkah demi langkah (step by step practice) yang diselia
oleh seseorang yang boleh menegur dan memperbaiki
sesi yang dijalankan.
3.
Latihan lanjutan kemahiran individu di luar sesi
latihan.
4.
Latihan yang diselia terhadap perjalanan keseluruhan model.
FLEKSIBEL DALAM MENGGUNAKAN MODEL
·
Kaunselor baru atau
kaunselor yang berpengalaman tetapi kurang
berkemahiran,
kadang kala akan menggunakan model ini secara
terlalu
rigid.
·
Model ini hanya membantu
perjalanan proses. Situasi fleksibel sangat
diperlukan
ketika sesi berjalan.
PENGKONGSIAN TANPA SYARAT MENURUT GERARD EGAN
Berkomunikasi
mengenai penghormatan tanpa syarat seringkali diistilahkan sebagai penerimaan ,
hormat , mengambil berat dan menghargai klien. Egan (1975) merujuk penerimaan
tanpa syarat sebagai satu perasaan hormat dan menyatakan bahawa ia adalah satu
nilai aktif kaunselor atau pembantu yang membunyai kefungsian yang tinggi.
Menurut
Egan lagi , perasaan hormat boleh dikomunikasikan dalam pelbagai bentuk atau
cara kaunselor mempersepsikan kliennya dan disebabkan oleh keperluan asas klien
terhadap potensi serta kemanusiaan untuk berkembang, penglibatan kaunselor
untuk membangunkan kliennya , membantu klien menjadi individu yang unik dan memperkembangkan keunikannya,
percaya kepada potensi klien kea rah tuju kendiri dan mengandaikan bahawa klien
adalah komited untuk berubah. Lima sikap ini boleh beroperasi dalam perhubungan
kaunseling sekiranya kaunselor mengikat dirinya dengan empat tingkah laku
tersebut:
·
Memberi perhatian
berkualiti kepada persoalan dan perasaan klien.
·
Berkomunikasi mengenai yang
tidak bernilai terhadap klien sebagai seorang yang berhak mendapat perhatian
yang tulen.
·
Bertindak balas dengan
klien melalui empati yang tepat sebagai satu bentuk berkomunikasi.
·
Mendemontrasikan kepada
klien potensidan kebolehan dirinya untuk tindakan.
URUTAN DAN PERTINDIHAN
·
P erjalanan
proses yang telah diterangkan sebelum ini hanya satu
proses
yang dilihat dari sudut dan logik dan ideal. Namun demikian, di dalam kehidupan sebenar, proses menolong tidaklah
sebegitu mudah dan teratur.
·
P erjalanan
proses kaunseling sebenar biasanya
tidaklah semudah
dan
teratur seperti mana yang telah diterangkan sebelum ini.
·
Walalupun garis panduan
perjalanan proses telah diberikan, kaunselor
perlu
peka dan bertindak balas dengan realiti sebenar yang berlaku semasa sesi
berjalan.
·
Tahap atau langkah dalam
proses kaunseling mungkin bertindih atau
berpatah
balik ke belakang demi menyesuaikan apa yang diutarakan oleh klien dengan
turutan langkah proses yang diutarakan oleh Egan.
THE STAGE SPESIFIC SPEACIALIST
·
Ada kaunselor yg
berkecenderungan untuk menguasai dan pakar dengan satu-satu tahap.
·
Ada yang mahir dan
menguasai penerokaan, ada yg pakar dalam membuat konfrontasi dan ada yg pakar dan
menguasai tahap tindakan dalam proses kaunseling
·
Kaunselor yang mahir dengan
setengah-setengah proses sahaja biasanya bukan sahaja meningkatkan risiko untuk
mengabaikan keperluan klien, malahan mereka juga tidak efektif walaupun dalam
kepakaran mereka sendiri.
PRINSIP, BUKANNYA FORMULA
Model
yang diperkenalkan ini, adalah satu prinsip asas dalam membantu klien menguruskan hidup mereka dengan lebih
berkesan. Namun begitu, model ini bukannya satu formula mudah dalam menyelesaikan masalah klien. Klien
dan kaunselor perlu bekerja sama dalam menterjemahkan prinsip-prinsip
dalam model ini kepada cara penyelesaian mengikut kesesuaian
kes yang diutarakan klien.
KESIMPULAN
Perkataan
kaunseling mempunyai pelbagai erti mengikut
pendekatan individu yang
memperaktikkannya tetapi intipati tugas seorang kaunselor terhadap kliennya
sama ada dari kelompok kecil atau individu yang
bermasalah dan memerlukan bantuan adalah sama-sama memikirkan cara penyelesaian
kesulitan dan kekusutan yang dialami seterusnya memilih alternatif-alternatif
yang sesuai dan dengan bantuan kaunselor mereka melaksanakan jalan penyelesaian
yang dipilih.
Kesediaan kaunselor dan
klien mahupun situasi dan tempat untuk memulakan sesi kaunseling adalah penting untuk memastikan kaunseling dapat berjalan dengan lancar.
Dalam hal ini kaunselor seharusnya bijak meyakinkan kliennya bahawa dia
benar-benar bersedia dan bersungguh-sungguh ingin membantunya dan mengambil
berat masalah yang dibawa, secara jujur dan ikhlas sama ada dinyatakan secara
lisan atau gerak tubuh di samping menyediakan fasiliti yang sesuai dalam
memulakan sesi kaunseling.
Penstrukturan sesi kaunseling perlu dilaksanakan agar masa
yang diperuntukkan kepada klien dapat digunakan sepenuhnya dengan topik
perbincangan yang releven dengan pokok perbincangan yang dibawa. Penstrukturan
ini juga perlu dijelaskan peranan kaunselor sebagai fasilitator dan klien yang
dapat menerima dan membuat pilihan alternatif berpaksikan matlamatnya bertemu
dengan kaunselor dimana kaunselor bertindak berdasarkan etika kaunseling secara professional.
Matlamat sesi pertama adalah
penting bagi klien membina kepercayaannya kepada kaunselor yang akan sentiasa
memerhatikan segala apa yang dilakukan oleh klien semasa perbincangan tersebut
dimana matlamat utamanya adalah mengasaskan satu hubungan yang baik, supaya
perbincangan selanjutnya akan lebih mudah dan mesra.
Penjelasan
di atas menunjukkan bahawa proses kaunseling
merupakan satu proses yang berterusan dan melalui fasa-fasa tertentu apabila
wujud persetujuan dan kata sepakat antara kaunselor dan klien yang
membolehkan pelaksanakan proses tersebut berjalan seterusnya.
Walaubagaimanapun, persetujuan ini boleh berubah-ubah mengikut keadaan masa dan
juga kehendak klien sendiri dan boleh ditamatkan apabila klien telah
memperolehi jalan penyelesaian berdasarkan beberapa alternatif terhadap pokok
perbincangan yang dibawa kepada kaunselor. Proses kaunseling juga
boleh diberhentikan segera, sekiranya kaunselor mendapati tiada jalan lain
untuk membantu klien dan lazimnya ia akan merujuk kepada pakar lain untuk
meneruskan proses tersebut yang gagal dilaksanakan dengan sempurna. Biar
bagaimana sekalipun proses ini patut ditamatkan seharusnya kaunselor bertindak
secara bijaksana dan professional agar semua pihak yang terlibat dalam
pertemuan ini berpuas hati.
RUJUKAN
Brammer
L.,& Shostrom E. (1996), Therapeutic Psychology, Englewood Cliffs,
New Jersey: Prentice Hall Inc
Egan, G.
(2002). Exercise in helping skills. A
manusal to accompany the skillep helper.( 7 th ed) Pasific Grove: CA :
Brooks Cole.
Sapora
Sipon, Hapshah Md Yusof. (2008) .Pengantar
Kaunseling Individu. Arah Publication.
Zainal
Abidin Ahmad (2004), Bimbingan dan
Kaunseling, Kuala Lumpur: UNITEM Sdn. Bhd
Kaunseling Individu Egan. http://www.geocities.ws/norlionline/assg_kaunseling.doc