Khamis, 25 Jun 2015

Kenangan bersama ayah ..memory indah

Ayah dah tak ada. Dulu kadang-kadang aku terfikir apa yang ayah nak sebab kadang-kadang rasa macam pemikiran ayah tidak saya dengan ayah orang lain dan kadangkala rasa macam orang yang jadi ayah ni selalu fikir dia betul. Akhirnya bila dewasa baru sedar banyak ajaran ayah ada sebab dan pengajarannya. Banyak sangat yang jadi panduan pada aku dan adik beradik aku. Banyak sangat, aku dah letak sikit kat untuk panduan bersama



1.       Setiap kali pergi sekolah selalu kena pergi awal. Dulu aku mengeluh juga rasa macam skemanya aku, bukan tu ja kalau janji dengan kawan-kawanpun selalu aku kena keluar awal. Mula-mula rasa nak berontak tapi bila tinggal diasrama dah jadi tabiat pergi ke sekolah , maksud aku ke kelas awal pagi. Bila kerjapun dah terbiasa dah pergi awal. Aku ingat lagi ayah bagi tau bila kita pergi awal , maksud dia kita ada masa untuk buat persediaan, relak, tidak kelam kabut, ada masa ke tandas ka dan ambik mood sebelum kelas bermula. Macam tu juga bila janji dengan orang , ni bermaksud komitmen kita dan kita menghargai orang lain. Ayah kata orang selalu bagi alasan lambat dengan janji orang melayu, buat malu kaum ja. Ada ka patut kita yang tidak salah bangsa kita sedangkan kita yang salah. Jadi ayah terapkan kat anak-anak dia, janji melayu yang sah-sah beragama Islam.

2.       Setiap hari pukul 5.30 pagi ( tak kira time cutipun) , ayah akan buka tv kuat dan kejut kami bangun pagi, sebelum masuk waktu solat subuh kena dengar dulu ceramah motivasi atau ceramah agama kat tv dulu. Lawak la bukan kami ja terpaksa bangun tapi sebenar bila suara tv kuat tu, habis jiran2 merangkap saudara mara aku pun bangun awal juga. Ha.ha.ha bangun awal satu, kena mandi awal pula. Dah la air sejuk sebab sebelum rumah kami ada bilik mandi dalam rumah dan berpaip, bilik mandi luar rumah dan air telaga. Sekitar bilik mandi pulak sawah. Sejuknya macam nak kancing gigi pun ada. Lepas solat dan mandi, masa cuti sekolah ayah suruh kami jalan sekitar rumah atau kayuh basikal keliling kampung untuk hirup udara pagi. Kata ayah angin pagi bagus untuk kesihatan dan bangun awal pagi rezeki murah.

3.       Ayah aku ni muka serius, orang nampak macam garang. Selalunya kami adik beradik tak pergi bermain dirumah orang tapi kawan-kawan kami datang main di rumah. Kami main sungai dan pancing ikan kena sungai depan rumah saja, ayah aku suap buat pondok main masak-masak untuk kami bersama kawan-kawan. Dulu masa zaman kami ada cerita jepun popular berkaitan bola tambar, tah nama apa tah mero attack  kot, masa tu budak –budak kecoh minat bola tampar. Ayah aku siap pasang net dan beli bola plastic untuk anak-anak dia dan kawan-kawan bermain. Jadi orang kampong pun tak risau anak-anak dia orang keluar main, bagi ayah aku yang penting anak-anak dia tak berkeliaran merata. Sebenarnya ayah aku izin kami ke rumah kawan bermain-main terutama anak lelaki la tapi dengan syarat sebelum 6.30 petang ada di rumah. .Balik la lambat kalau nak dapat hadiah denda percuma. Ha.ha.ha

4.       Ayah juga mendisiplinkan anak-anak , waktu makan malam perlu makan bersama. Ingat lagi kami ramai adik beradik, meja makan pun ada masa aku dah sekolah menengah dah dan abang2 dah bekerja.  Jadi kami makan berhidang dan dah tentu dalam bulatan. Kalau time ramai-ramai masa cuti tu kira memanjang la bentuknya. Masa makan tak boleh cakap, lepas makan tak bangun lagi tapi pakat bercerita la cerita masing-masing. Seronok makan berhidang sebab ajar kami semua erti berkongsi makanan bersama-sama dan tidak membazir, bayangkan seekor ikan atau seketul ayam kita boleh share makan. Jadi secara tidak langsung kami akrab dan menghargai. Kalau kita tengok zaman sekarang keluagraselalu amalkan makan berasing2 dan kadangkala anak-anak makan depan tv ja. Aku amat bersyukur didikan yang diberikan.

5.       Ingat dulu masa kecil aku takut gelap terutama berada diluar rumah, biasa cerita orang macam versi hantu ada. Ayah punya nak hilangkan rasa takut aku, dia letak aku diluar rumah masa tengah malam, dia kunci pintu ada dalam rumah. Ayah tanya aku siang tadi kawasan rumah ada apa, aku siap sebut nama pokok2 keliling rumah sambil menagis ( ingat2 lucu pula), ayah tanya lagi sekarang waktu malam sekarang ,aku nampak apa. Aku bagi tau perkara yang sama. Akhirnya ayah keluar rumah duduk sebelah aku, dia kata siang atau malam sama ja, kita selalu bayangkan benda yang bukan-bukan. Ayah kata anak-anak dia perlu berani kerana dia dan mak tidak akan selama menjaga kami. Kami berani , berdikari dan saling menyayangi adik beradik sebab tu ja harta yang kekal ayah untuk kami.

6.       Ayah amat tegas dalam pelajaran, dia kategori paksa juga suruh anak-anak dia belajar. Anak-anak  lelaki atau perempuan dapat layanan sama ja. Kalau ayah tengok result tak ok ja, nay terus pergi jumpa guru matapelajaran tanya anak dia masalah dalam pelajaran bab apa. Balik nanti mau kena kuarantin, yang duk asrama, cuti sekolah siap angpa. Ayah kata dia bukan orang kaya, tak da harta tinggalan untuk anak-anak. Tu saja harta yang dia dapat beri iaitu pelajaran. Kadangkala sedih tengok untuk tamping kami belajar mak upah kat sawah orang waktu siang , ayah ambik upah menebas waktu malam, abang-abang jual ambil upah jual ais cream dan tangkap ikan waktu balik sekolah. Bila agak senang sikit ayah buka kedai makan dan juga kedai buah di pekan , mak buat kuih dan abang-abang tolong memasak waktu balik sekolah. Ayah kata sebab dia paksa juga anak-anak dia belajar terutama anak lelaki supaya ada juga sijil sekurang-kurangnya SPM dan STPM, nanti boleh bantu dapat kerja. Ayah kata dia tak harap duit anak-anak , cuma dia tak mahu nanti bakal cucu-cucu dia nanti susah, dia tak mahu anak-anak dia iaitu abang-abang kahwin nanti menyusahkan anak orang lain ( menantu dia), dia tak mahu anak perempuan pula terlampau bergantung kepada suami atau abang2 sampai tidak berdikari. Alhamdulilah , akhirnya semua anak-anak ayah dan mak berkerjaya dan semua cucu-cucunya berpendidikan tinggi.

Banyak lagi didikankan ayah yang mendidik kami, sesungguhnya aku bersyukur menjadi anak ibu dan ayah. Semoga Allah bemberi kebahagiaan kepada mak dan arwah ayah di dunia dan akhirat.