PELAN STRATEGIK (TAHUN 2011 - 2015)
BIDANG BIMBINGAN DAN KAUNSELING
Isu
|
Masalah
|
Matlamat
|
Strategi
|
Indikator Pencapaian
|
Sasaran/ETR
|
|||||
TOV
|
2011
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
|||||
Terdapat pelajar kurang berminat untuk belajar.
|
Tidak
memberikan tumpuan semasa guru mengajar.
Pelajar
tidak pandai mengurus masa dengan baik.
Pelajar
tidak dapat mengurus diri dengan
cemerlang.
Terdapat
pelajar tidak menyiapkan kerja rumah
yang diberikan.
Keputusan
peperiksaan kurang cemerlang.
|
Meningkatkan
keupayaan pelajar untuk belajar dan memberikan tumpuan di kelas.
Meningkatkan
keupayaan pelajar untuk mengurus masa dengan cemerlang
Meningkatkan
keupayaan pelajar untuk mengurus diri dengan cemerlang
Mengurangkan
masalah pelajar tidak menyiapkan kerja rumah.
Meningkatkan
keputusan peperiksaan sekolah.
|
Menekankan semula
Kemahiran Belajar kepada pelajar.
Menekankan
kemahiran Pengurusan Masa yang cemerlang.
Menekankan semula
Kemahiran Pengurusan diri
Mengadakan program
motivasi Pelajar.
Mengadakan bimbingan
dan motivasi secara berkelompok.
Mengadakan kursus
perkembangan staf kepada guru.
Mengadakan program
Keibubapaan.
|
Pelajar
memberikan tumpuan di kelas meningkat.
Pelajar
yang mempunyai jadual belajar meningkat
Penampilan
diri pelajar cemerlang meningkat
Masalah
pelajar tidak menyiapkan kerja rumah berkurang
Pelajar
bermasalah lulus dalam peperiksaan.
Kemahiran
guru meningkat
Penglibatan waris meningkat.
|
30
20
20
25
20
|
25
15
15
20
15
|
15
12
12
15
10
|
10
7
6
10
5
|
5
2
3
5
2
|
3
-
-
2
-
|
PELAN TAKTIKAL (TAHUN
2011)
BIDANG BIMBINGAN DAN
KAUNSELING
Bil
|
Program
|
Objektif
|
Tanggungjawab
|
Tempoh
|
Kos/Sumber
|
TOV
|
ETR
|
Indikator Pencapaian
|
1.
|
Kursus Pengurusan Masa Cemerlang
|
Mendedahkan pelajar
dengan Teknik Pengurusan Masa berkesan.
|
PK HEM
Guru B & K
|
Mac - Julai
|
RM500.00/
Unit
Bimbingan dan Kaunseling
|
20 %
pelajar tidak mengetahui cara mengurus masa dengan cemerlang
|
15 %
pelajar tidak mengetahui cara mengurus masa dengan cemerlang.
|
Pelajar mempunyai jadual belajar sendiri
|
2.
|
Program Motivasi
|
Mendedahkan pelajar dengan kepentingan mempunyai
matlamat hidup
|
PK HEM
Guru B & K
|
Jan - Mei
|
RM400.00/
Unit Bimbingan
dan Kaunseling
|
25 %
pelajar kurang bermatlamat untuk berjaya.
|
15 %
pelajar Kurang bermatlamat untuk berjaya
|
Pelajar bermotivasi untuk belajar
|
3.
|
Program Anakku Bertuah
|
Memastikan pelajar yang telah dikenal pasti sentiasa
memberi kan tumpuan dalam pelajaran.
|
PK1,
Guru B&K
GKMP,
Guru M/Pelajaran
Guru Disiplin
|
April - Okt
|
RM300.00
Unit Bimbingan dan Kaunseling
|
Pelajar
bermasalah tidak berminat untuk belajar
|
Pelajar
bermasalah berminat untuk belajar
|
Pencapaian Pelajar bermasalah cemerlang dalam
peperiksaan
|
4.
|
Bengkel Pengurusan Diri Cemerlang
|
Mendedahkan pelajar dengan kaedah pengurusan diri
cemerlang
|
PK HEM
Guru B & K
|
April - Okt
|
RM400.00/
Unit
Bimbingan dan Kaunseling
|
20 %
pelajar tidak mempunyai penampilan yang cemerlang
|
15 %
pelajar tidak mempunyai penampilan yang cemerlang
|
Penampilan diri pelajar cemerlang
|
5.
|
Bengkel Kemahiran Belajar Cemerlang
|
Mendedahkan pelajar dengan kemahiran-kemahiran belajar
yang perlu dikuasai.
|
PK HEM
Guru B & K
Guru M/Pelajaran
Guru Tingkatan
|
Mac - Okt
|
RM600.00/
Unit
Bimbingan dan Kaunseling
|
Pelajar
kurang menguasai kemahiran belajar untuk belajar
|
Pelajar
menguasai kemahiran belajar untuk belajar
|
Pencapaian Pelajar
|
6.
|
Program Ikrar Gemilang
|
Memastikan calon PMR/SPM/STPM sentiasa bersedia untuk
menghadapi peperiksaan.
|
PK1,
GKMP,
Guru B & K
Guru Tingkatan
Guru M/
pelajaran
|
Feb - April
|
RM500.00/ PIBG
|
Pelajar Peperiksaan kurang bermotivasi
|
Pelajar Peperiksaan bermotivasi
|
Pencapaian Pelajar
|
7
|
Perjumpaan Waris
|
Mengeratkan hubungan guru-waris untuk mengatasi masalah pelajar
|
PK Pentadbiran
Guru Kanan,
Guru B & K
Guru Tingkatan
Guru M/ pelajaran
|
Mac,Jun, sept,Okt
|
RM600.00/
PIBG
|
Peratus pelajar yang bermasalah meningkat
|
Peratus pelajar yang bermasalah kurang
|
Pencapaian Pelajar
|
8.
|
Kursus Perkembangan Staf
|
Mendedahkan guru dengan kemahiran psikologi mengenai
pelajar
|
Pengetua
Penolong Kanan
Guru Kanan,
Guru B & K
Guru Tingkatan
Guru M/ pelajaran
|
April, Mei, Julai
|
Peruntukan JPNPs
|
Peratus guru yang mempunyai kemahiran psikologi dalam
menghadapi pelajar kurang
|
Peratus guru yang mempunyai kemahiran psikologi dalam
menghadapi pelajar meningkat
|
Pencapaian pelajar
|
9.
|
Restu Guru
|
Memastikan calon peperiksaan membuat persediaan yang
terbaik sebelum menghadapi peperiksaan dan Memohon restu guru agar berjaya
dengan cemerlang
|
PK Pentadbiran
Guru Kanan,
Guru B & K
Guru Tingkatan
Guru M/ pelajaran
|
Okt dan Nov
|
RM200.00/ Unit Bimbingan & Kaunseling
|
Terdapat pelajar yang tidak mempunyai persediaan yang
sempurna untuk menghadapi peperiksaan
|
Semua pelajar
mempunyai persediaan yang sempurna untuk menghadapi peperiksaan
|
Semua pelajar hadir sepanjang peperiksaan dan
Pencapaian Pelajar cemerlang
|
10.
|
Program Keibubapaan
|
Mengeratkan hubungan waris dan guru untuk kecemerlangan
pelajar.
|
Pengetua
Penolong kanan
Guru kanan,
Guru B & K
AJK PIBG
|
Mei, Julai
|
RM1000.00/
PIBG
|
Peratus kehadiran waris dalam program sekolah kurang
|
Peratus kehadiran waris dalam program sekolah meningkat
|
Peratus kehadiran waris tinggi.
|
PELAN OPERASI(TAHUN
2011)
BIDANG BIMBINGAN DAN
KAUNSELING
Nama Projek
|
Objektif
|
Tempoh
|
Kumpulan Sasaran
|
Guru Terlibat
|
Proses Kerja
|
Kekangan
|
Pemantauan
|
Penilaian
|
Penambah baikan
|
|
Kursus Pengurusan Masa Cemerlang
|
Mendedahkan pelajar dengan Teknik Pengurusan Masa
berkesan.
|
Mac - Julai
|
Calon PMR,
SPM,STPM
|
PK HEM
Guru B & K
Guru kelas
|
-Kenalpasti kumpulan sasaran.
-Mesyuarat Jawatankuasa
-Membina modul.
-Pelaksanaan program.
-Penilaian Program.
|
-Masa yang ditetapkan bertembung dengan program lain.
-Pelajar tidak hadir.
|
Pengetua
PK HEM
|
Penilaian dilaksankan selepas program bagi mengenalpasti kelemahan dan
kekuatan.
|
Pelajar yang lemah dalam pengurusan masa akan di bimbing
secara individu atau kelompok
|
|
Program Motivasi
|
Mendedahkan pelajar dengan kepentingan mempunyai
matlamat hidup
|
Jan - Mei
|
Tingkatan 1
2 dan 4
Calon PMR,
SPM,STPM
|
PK HEM
Guru B & K
Guru Kelas
Penyelaras
|
-Kenalpasti kumpulan sasaran.
-Mesyuarat Jawatankuasa
-Merancang pengisian.
-Pelaksanaan program.
-Penilaian Program.
|
-Berebut masa dengan aktiviti lain.
-Pelajar tidak memberi fokus dalam kelompok besar.
|
Pengetua
PK Pentadbiran
PK HEM
Guru Kanan
|
Penilaian dilaksankan selepas program bagi mengenalpasti kelemahan dan
kekuatan.
|
Pelajar yang kurang bermotivasi akan di bimbing secara
individu atau kelompok
|
|
Program Anakku Bertuah
|
Memastikan pelajar yang telah dikenalpasti sentiasa
memberikan tumpuan dalam pelajaran.
|
April - Okt
|
40 orang
murid yang
berisiko.
|
PK HEM
Guru B&K
Guru Kanan,
Guru
M/Pelajaran
Guru Disiplin
|
-Kenalpasti kumpulan sasaran.
-Mesyuarat Jawatankuasa
-Membina modul.
-Pelaksanaan program.
-Penilaian Program.
|
-kekurangan peruntukan.
-kurang mendapat kerjasama dari waris.
|
Pengetua
PK Pentadbiran
PK HEM
PK
Kokurikulum
Guru Kanan
|
Penilaian dilaksankan selepas program bagi mengenalpasti kelemahan dan
kekuatan untuk tindakan
|
Pelajar
yang akan sentiasa dipantau dan dibimbing secara individu atau kelompok
|
|
Bengkel Pengurusan Diri Cemerlang
|
Mendedahkan pelajar dengan kaedah pengurusan diri
cemerlang
|
April - Okt
|
Pelajar
yang
tinggal di
asrama
|
PK HEM
Guru B & K
Warden
|
-Kenalpasti sasaran.
-Mesyuarat Jawatankuasa
-Membina modul.
-Pelaksanaan program.
-Penilaian Program.
|
-Berebut masa dengan aktiviti lain.
-Pelajar kurang memberi fokus dalam kelompok besar.
|
Pengetua
PK HEM
|
Penilaian dilaksankan selepas program bagi mengenalpasti kelemahan dan
kekuatan.
|
Pelajar yang lemah dalam pengurusan diri akan di
bimbing secara individu atau kelompok
|
|
Bengkel Kemahiran Belajar Cemerlang
|
Mendedahkan pelajar dengan kemahiran-kemahiran belajar
yang perlu dikuasai.
|
Mac - Okt
|
Tingkatan 1
2 dan 4
|
PK HEM
Guru B & K
Guru
M/Pelajaran
Guru
Tingkatan
|
-Kenalpasti sasaran.
-Mesyuarat Jawatankuasa
-Merancang pengisian.
-Pelaksanaan program.
-Penilaian Program.
|
-Pelajar tidak menghadiri program.
-Pelajar tidak mengapilkasikan kemahiran semasa belajar.
|
Pengetua
PK Pentadbiran
PK HEM
Guru Kanan
|
Penilaian dilaksankan selepas program bagi mengenalpasti kelemahan dan
kekuatan.
|
Pelajar yang lemah akan di bimbing secara individu atau
kelompok
|
|
Program Ikrar Gemilang
|
Memastikan calon PMR/SPM/STPM sentiasa bersedia untuk
menghadapi peperiksaan.
|
Feb - April
|
Calon PMR,
SPM,STPM
|
PK
Pentadbiran
Guru kanan
Guru B & K
Guru
Tingkatan
Guru
M/ pelajaran
Penyelaras
Tingkatan.
|
-Mesyuarat Jawatankuasa
-Menghantar surat.
-Pelaksanaan program.
-Penilaian Program.
|
-kehadiran waris tidak 100 peratus.
|
Pengetua
PK Pentadbiran
PK HEM
Guru Kanan
|
Penilaian dilaksankan selepas program bagi mengenalpasti kelemahan dan
kekuatan.
|
Pelajar akan dipantau supaya sentiasa memberikan fokus
dalam peperiksaan.
|
|
Perjumpaan Waris
|
Mengeratkan hubungan guru-waris untuk mengatasi masalah pelajar
|
Jun, sept,Okt
|
Semua
Waris
pelajar
|
PK
Pentadbiran
GKMP,
Guru B & K
Guru
Tingkatan
Guru
M/ pelajaran
|
-Mesyuarat Jawatankuasa
-Menghantar surat.
-Pelaksanaan program.
-Penilaian Program.
|
-Kehadiran waris kurang dari jangkaan
|
Pengetua
PK Pentadbiran
PK HEM
Guru Kanan
|
Penilaian dilaksankan selepas program bagi mengenalpasti kelemahan dan
kekuatan.
|
Perjumpaan waris akan dilaksankan secara berperingkat
mengikut pencapaian pelajar.
|
|
Kursus Perkemba-ngan Staf
|
Mendedahkan guru dengan kemahiran psikologi mengenai
pelajar
|
Mac, Mei, Ogos
|
Semua
Guru dan
Staf
sokongan
|
Semua
Guru dan
Staf
sokongan
|
-Kenalpasti keperluan
-Mesyuarat Jawatankuasa
-Pelaksanaan program.
-Penilaian Program.
|
-kekangan masa.
-kehadiran staf kurang.
|
Pengetua
PK Pentadbiran
PK HEM
PK Kokurikulum
Guru Kanan
|
Penilaian dilaksankan selepas program bagi mengenalpasti kelemahan dan
kekuatan.
|
Kursus akan dilaksanakan secara berkala bagi memudahkan
guru dan staf.
|
|
Restu Guru
|
Memastikan calon peperiksaan membuat persediaan yang
terbaik sebelum menghadapi peperiksaan dan Memohon restu guru agar berjaya
dengan cemerlang
|
Sept dan Nov
|
Calon PMR,
SPM,STPM
|
PK
Pentadbiran
Guru kanan,
Guru B & K
Guru
Tingkatan
Guru
M/pelajaran
|
-Mesyuarat Jawatankuasa
-Pelaksanaan program.
-Penilaian program.
|
-kekangan masa guru.
|
Pengetua
PK Pentadbiran
PK HEM
Guru Kanan
|
Penilaian dilaksankan selepas program bagi mengenalpasti kelemahan dan
kekuatan.
|
Program akan dilaksankan apabila hampir dengan hari
peperiksaan awam.
|
|
Program Keibu bapaan
|
Mengeratkan hubungan waris dan guru untuk kecemerlangan
pelajar.
Mengetahui kaedah cemerlang dalam pendidikan anak-anak.
|
Julai
|
Semua
Waris
pelajar
|
Semua Guru dan
AJK PIBG
|
-Mesyuarat Jawatankuasa
-Merancang
pengisian.
-Pelaksanaan program.
-Penilaian Program.
|
-Kehadiran waris kurang dari jangkaan
|
Pengetua
PK Pentadbiran
PK HEM
PK Kokurikulum
|
Penilaian dilaksankan selepas program bagi mengenalpasti kelemahan dan
kekuatan.
|
Mengenalpasti fasilitator yang berkemahiran dan
pelaksanaannya disesuaikan dengan kelapangan waris
pelajar.
|
|