Teori Konstruktivisime
Konstruktivisime merupakan proses pembelajaran yang menerangkan bagaimana pengetahuan disusun dalam minda manusia. Unsur-unsur konstruktivisme telah lama dipraktikkan dalam kaedah pengajaran dan pembelajaran di peringkat sekolah, maktab dan universiti tetapi tidak begitu ketara dan tidak ditekankan. Mengikut kefahaman konstruktivisme, ilmu pengetahuan tidak boleh dipindahkan daripada guru kepada pelajar dalam bentuk yang serba sempurna. Pelajar perlu bina sesuatu pengetahuan itu mengikut pengalaman masing-masing. Pembelajaran adalah hasil daripada usaha pelajar itu sendiri dan guru tidak boleh belajar untuk pelajar. Blok binaan asas bagi ilmu pengetahuan ialah satu skema iaiatu aktiviti mental yang digunakan oleh pelajar sebagai bahan mentah bagi proses renungan dan pengabstrakan. Fikiran pelajar tidak akan menghadapi realiti yang wujud secara terasing dalam persekitaran. Realiti yang diketahui pelajar adalah realiti yang dibina sendiri. Pelajar sebenarnya telah mempunyai satu set idea dan pengalaman yang membentuk struktur kognitif terhadap persekitaran mereka.Untuk membantu pelajar membina konsep atau pengetahuan baru, guru harus mengambil kira struktur kognitif yang sedia ada pada mereka. Apabila maklumat baru telah disesuaikan dan diserap untuk dijadikan sebahagian daripada pegangan kuat mereka, barulah kesimpulan idea-idea tersebut dibentuk. .
Beberapa orang ahli konstruktivisme yang terkemuka berpendapat bahawa pembelajaran yang bermakna itu bermula dengan pengetahuan atau pengalaman sedia ada pelajar. Rutherford dan Ahlgren berpendapat bahawa pelajar mempunyai idea mereka sendiri hampir dalam semua perkara, di mana ada yang betul dan ada yang salah. Jika kefahaman dan salah konsep ini diabaikan atau tidak ditangani dengan baik, kefahaman atau kepercayaan asal mereka itu akan tetap kekal walaupun dalam peperiksaan mereka mungkin memberi jawapan seperti yang dikehendaki oleh guru. John Dewey menguatkan lagi teori konstruktivisme ini dengan mengatakan bahawa pendidik yang cekap harus melaksanakan pengajaran dan pembelajaran sebagai proses menyusun atau membina pengalaman secara berterusan. Beliau juga menekankan kepentingan penyertaan pelajar di dalam setiap aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Dari persepektif epistemologi yang disarankan dalam konstruktivisme fungsi guru akan berubah. Perubahan akan berlaku dalam teknik pengajaran dan pembelajaran, penilaian, penyelidikan dan cara melaksanakan kurikulum. Sebagai contoh, perspektif ini akan mengubah kaedah pengajaran dan pembelajaran yang menumpu kepada kejayaan pelajar meniru dengan tepat apa saja yang disampaikan oleh guru kepada kaedah pengajaran dan pembelajaran yang menumpu kepada kejayaan pelajar membina skema pengkonsepan berdasarkan kepada pengalaman yang aktif.
Dalam teori konstruktivisme, pelajar tidak lagi dianggap belajar daripada apa yang diberikan guru atau sistem pengajaran tetapi secara aktif membina realiti mereka sendiri dan pada masa yang sama mengubah suai realiti tersebut. Ini adalah sesuai dengan kaedah pengajaran dan pembelajaran berasaskan komputeri. Dalam melaksanakan pengajaran perkakasan komputer pelajar aktif dalam membina realiti mereka sendiri. Segala pengetahuan dibina oleh pelajar dalam modul tidak disokong dari pengetahuan luar. Dick (1997) menyatakan bahawa konstruktivisme hanya mencadangkan kaedah dalam mana persekitaran pembelajaran boleh disusunatur dan diurus supaya dapat membekalkan pelajar dengan konteks terbaik untuk belajar. Pembelajaran akan melibatkan pelajar yang aktif dengan mencari pengetahuan dan melibatkan kerja-kerja amali. Teori ini juga beranggapan bahawa pelajar mampu untuk membuat penyelidikan, menganalisis dan mempersembahkan maklumat .
Di
dalam teori konstruktivisme, pelajar tidak lagi dianggap belajar daripada apa
yang diberikan oleh pendidik tetapi secara aktif membina realiti mereka sendiri
dan pada masa yang sama mengubahsuai realiti tersebut. Secara umumnya pelajar
akan belajar melalui pengalaman yang diperolehi secara sendiri.
Pelajar
akan dapat pengalaman untuk belajar pada situasi yang sebenar melalui proses
pembelajaran yang aktif . Kesimpulannya konstruktivisme membentuk suasana
pembelajaran yang menjurus kepada situasi sebenar dengan kaedah pengajaran dan
pembelajaran yang berpusatkan kepada pelajar. Seterusnya berdasarkan pandangan
Jonassen (1991) perbezaan yang besar yang wujud di antara konstruktivisme
dengan tingkahlaku serta kognitif ialah untuk kaedah pengajaran yang berasaskan
tingkahlaku dan kognitif ianya mempunyai objektif pembelajaran yang telah
ditetapkan manakala kaedah pengajaran yang berasaskan konstruktivisme objektif
pembelajaran dan apa yang hendak dicapai adalah lebih terbuka dan bebas.
Pandangan Jonassen diambilkira di dalam pembangunan perisian kursus ini dengan
menyediakan tempat masuk yang banyak pada setiap skrin di mana pelajar
mempunyai kebebasan untuk membina prasarana pembelajaran mereka secara kendiri.
Teori-teori baru dalam psikologi pendidikan dikelompok dalam teori
pembelajaran konstruktivis (constructivist theories of learning).
Teori konstruktivis ini menyatakan bahwa pelajar harus menemukan sendiri dan mentransformasikan
maklumat, melihat maklumat baru dengan aturan-aturan lama dan mengemaskini
apabila terdapat itu tidak lagi sesuai.
Bagi pelajar benar-benar memahami dan dapat menerapkan pengetahuan, mereka
harus mlihat masalah, menemukan segala sesuatu untuk dirinya, berusaha dengan
susah payah dengan idea-idea sendiri. Teori ini berkembang dari kerja Piaget,
Vygotsky, teori-teori pemrosesan informasi, dan teori psikologi kognitif yang
lain, seperti teori Bruner (Slavin dalam Nur, 2002: 8).
Menurut teori konstruktivis ini, satu prinsip yang paling penting dalam
psikologi pendidikan adalah bahwa guru tidak hanya sekadar memberikan
pengetahuan kepada siswa. Siswa harus membangun sendiri pengetahuan di dalam
benaknya. Guru dapat memberikan kemudahan untuk proses ini, dengan memberi
kesempatan pelajar untuk menemukan atau menerapkan idea-idea mereka sendiri,
dan mengajar pelajar menggunakan strategi mereka sendiri untuk belajar. Guru
dapat membantu pelajar ke pemahaman yang lebih tinggi, dengan menggunakan
kaedah mereka sendiri. ( Nur, 2002 :8).
Prinsip-prinsip Konstruktivisme
Secara garis besar, prinsip-prinsip konstruktivisme yang diterapkan dalam
belajar mengajar adalah:
- Pengetahuan dibangun oleh siswa sendiri, baik secara personal maupun sosial.
- Pengetahuan tidak dapat dipindahkan dari guru ke murid, kecuali hanya dengan keaktifan murid sendiri untuk menalar.
- Murid aktif mengkonstruksi terus-menerus, sehingga selalu terjadi perubahan konsep ilmiah.
- Guru sekedar membantu menyediakan sara dan situasi agar proses konstruksi berjalan lancar.
- Menghadapi masalah yang relevan dengan pelajar.
- Struktur pembelajaran seputar konsep utama pentingnya sebuah pertanyaan.
- Mencari dan menilai pendapat pelajar.
- Menyesuaikan kurikulum untuk menanggapi anggapan pelajar.
- Menilai belajar pelajar dalam konteks pengajaran.
.Berikut adalah penerangan secara ringkas tentang setiap prinsip
tersebut. Setiap prinsip yang terlibat akan dibincangkan tentang
aplikasinya dalam proses pendidikan dengan selanjutnya dalam bahagian
kesan-kesannya terhadap pembelajaran para pelajar nanti.
Pengetahuan dibina
oleh pelajar – pelajar bukan merupakan ‘tin kosong’ untuk diisi, tetapi
merupakan individu aktif yang perlu berusaha mencari pengertian kepada
perkara-perkara yang ditemuinya. Para pelajar mestilah ‘construct’ iaitu
membina pengetahuan. Dengan ini, para pelajar perlu menggunakan daya pemikiran
mereka sendiri, dan bukannya bergantung semata-mata pada maklumat yang dimiliki
oleh guru. Oleh itu, guru-guru tidak sekadar memberi maklumat dan ilmu yang
terkandung dalam sukatan pelajaran begitu sahaja, tetapi menggalakkan pelbagai
jenis aktiviti dilakukan oleh pelajar di mana setiap aktiviti merupakan suatu
proses ke arah membina pengetahuan tertentu.
Setiap pelajar
memiliki idea dan pengetahuan asas – pelajar perlu membina pengetahuan baru
berdasarkan pengetahuan yang sedia ada serta menggunakan idea mereka sendiri.
Sememangnya, setiap pelajar mempunyai pandangan dan satu set idea sendiri
tentang subjek yang dipelajari. Idea-idea ini tidak harus ditolak begitu
sahaja, malah perlu digalakkan oleh guru dengan adanya bimbingan guru.
Pengetahuan asas yang sudah ada perlu diaplikasikan oleh para pelajar untuk
mewujudkan hubungkait antara subjek-subjek tertentu, seterusnya membentuk suatu
pengetahuan dan kefahaman yang baru terhadap subjek tersebut.
Proses pembinaan
pengetahuan melibatkan aspek sosial – para pelajar perlu berinteraksi dan
bertukar-tukar pendapat sesama sendiri dan juga dengan para pendidik tentang
subjek yang sedang dipelajari, iaitu pembelajaran secara berkumpulan
dititikberatkan. Hal ini adalah kerana para psikologi seperti Jean Piaget
berpandangan bahawa pembelajaran merupakan proses yang dinamik dan sosial,
iaitu idea-idea berbeza yang difikirkan oleh individu-individu yang berlainan
perlu dikumpulkan dan dibandingkan supaya dapat membina pengetahuan yang kukuh
asasnya. Para pelajar tidak digalakkan untuk belajar bersendirian semasa dalam
kelas.
Mencari dan menilai pendapat pelajar. Pelajar dapat mengaplikasi
pengetahuan baru dengan menyelesaikan masalah dalam situasi baru. Ini dapat
mewujudkan pemahaman yang baru dan menggalakkan inkuiri dalam kalangan pelajar.
Guru merupakan fasilitator dalam proses pembinaan
pengetahuan pelajar – guru hanya membimbing para pelajar, bukan memindahkan
ilmu pengetahuan terus ke otak pelajar. Guru bertanggungjawab untuk memberi
para pelajar penunjuk dan garis panduan yang sesuai. Guru tidak memberi jawapan
kepada soalan-soalan yang dikemukakan; malah, guru hanya berperanan untuk
bertanyakan soalan-soalan yang dapat memberangsang pemikiran para pelajar.
Menerusi tugasan ini, prinsip - prinsip Teori
Konstuktivisme akan diaplikasikan dalam pendidikan; seterusnya, dalam
tugasan ini, kesan-kesannya terhadap pembelajaran para pelajar dan bagaimanakah
kesan-kesan tersebut berlaku akan dianalisis dan dijelaskan.
Kesan-kesan
Dalam pendidikan yang biasa iaitu pendidikan konvensional,
para pelajar dilatih oleh guru untuk menjawab soalan semata-mata berdasarkan
fakta-fakta. Meskipun cara menjawab soalan ini mampu memberikan jawapan yang
betul serta tepat, cara ini tidak menitikberatkan daya pemikiran para pelajar.
Mereka hanya perlu mengingati fakta-fakta tertentu dan memberikannya terus
sebagai jawapan tanpa benar-benar memahami mengapa jawapan yang diberi adalah
sedemikian.
Daya ingatan, bukannya
daya pemikiran, menjadi asas kepada kecemerlangan seseorang pelajar.
Lebih-lebih lagi, para pelajar hanya akan menjalankan proses pembelajaran
secara bersendirian, bukannya berkumpulan.
Sebaliknya, hal tersebut
adalah amat berbeza dalam pendidikan yang berbentuk konstruktivis. Dalam
pendidikan konstruktivis, guru-guru mencabar para pelajarnya untuk mendapatkan
jawapan bagi soalan secara lebih konstruktif, iaitu dengan mengaitkan dan
merumuskan konsep-konsep yang diketahui. Cara ini lazimnya dikenali sebagai “problem-solving”
di mana guru mengemukakan suatu situasi dan meminta pelajar-pelajar untuk menjelaskan
situasi tersebut secara berkumpulan. Apabila para pelajar menganalisis data
yang sedia ada iaitu data yang diberikan oleh guru ataupun data yang boleh
diperhatikan oleh pelajar itu sendiri, mereka berupaya untuk membuat
justifikasi terhadapnya, seterusnya melakukan suatu ramalan untuk membuat suatu
kesimpulan tentang masalah yang hendak diselesaikan. Kesimpulan yang dibina
itulah merupakan jawapan bagi soalan yang dikemukakan oleh guru.
Tambahannya, kaedah
pembelajaran secara berkumpulan dalam kelas ini meningkatkan lagi kualiti
pendidikan yang disampaikan. Menurut kajian yang dilakukan oleh Johnson and
Johnson (1986) [4], terdapatnya bukti kukuh bahawa pembelajaran
secara berkumpulan ini mencapai tahap pemikiran yang lebih tinggi dan para
pelajar tersebut boleh mengingati maklumat yang dipelajari untuk jangka masa
yang lebih lama berbanding dengan pelajar yang belajar secara bersendirian.
Dalam konteks
perbincangan ini, Teori Konstuktivisme mampu meninggalkan kesan yang
signifikan khasnya dalam mata pelajaran berunsurkan Sains seperti Biologi,
Fizik dan Kimia. Hal ini demikian kerana mata pelajaran tersebut menekankan
cara membuat kesimpulan terhadap fenomena alam menerusi eksperimen. Dalam
pelaksanaan eksperimen, guru-guru akan menyatakan suatu masalah manakala para
pelajar akan berfikir secara berkumpulan untuk merangka suatu eksperimen untuk
menyelesaikan masalah tersebut. Kumpulan pelajar itu perlu membuat pemerhatian
sendiri dan seterusnya membuat penilaian terhadap pemerhatian yang dialami
supaya boleh memberi penjelasan yang sesuai bagi pemerhatian tersebut.
Sesungguhnya, proses ini
hanya dapat dilakukan sekiranya kumpulan pelajar tersebut melakukan
perbincangan, memikul tanggungjawab sendiri dalam proses pembelajaran, dan
hasilnya, pelajar-pelajar yang berfikiran kritis akan dilahirkan (Totten,
Sills, Digby & Russ, 1991 [5])Akhirnya, dalam proses ini,
para pelajar akan berjaya membina pengetahuan tentang sesuatu fenomena alam
menerusi usaha sendiri dengan bimbingan oleh guru dari semasa ke semasa.
Tidak dapat dinafikan,
jawapan yang dibina secara konstruktivis ini tidak semestinya betul pada setiap
masa. Akan tetapi, proses untuk membina jawapan tersebut membolehkan para
pelajar untuk menggunakan daya pemikiran mereka, sekaligus melahirkan pelajar
yang lebih kritis, kreatif dan rasional. Sememangnya, sama ada jawapan yang
dibina itu betul atau salah tidak perlu dibimbangi, kerana pada akhir sesuatu
sesi pengajaran dan pembelajaran (P & P), guru masih dapat menjelaskan
jawapan yang sebenar.
Malah, dalam Journal
of Technology Education oleh Anuradha A. Gokhale , para pelajar yang telah
melibatkan diri dalam suatu kajian terhadap pembelajaran secara berkumpulan
telah memberi respons bahawa pembelajaran dengan cara sedemikian berjaya
membantu pemahaman mereka, memberangsangkan pemikiran mereka dan memberi
persepsi baru kepada mereka.
Oleh
hal demikian, melalui proses“problem-solving” ini yang berunsurkan Teori
Konstuktivisme, pelajar-pelajar bukan sahaja mendapat jawapan yang betul,
malah dalam proses tersebut, mereka melatih diri sendiri untuk berfikir secara
invididu dalam usaha menjelaskan sesuatu fenomena. Hal ini jauh lebih berkesan
berbanding dengan kelas konvensional di mana pelajar hanya mengetahui jawapan
betul tanpa menggunakan daya pemikiran otak mereka.
Selain
itu, pendidikan konstruktivis melatih daya pemikiran pelajar apabila guru-guru
mengemukakan soalan terbuka (soalan “open-ended”). Contoh-contoh soalan
terbuka adalah seperti “Apakah pendapat anda terhadap situasi ini?”, “Terangkan
sebab-sebab anda membuat pilihan tersebut.”, “Bagaimanakah anda boleh jelaskan
masalah ini?”, dan sebagainya. Haruslah disedari bahawa apabila pelajar-pelajar
digalakkan untuk memberi respons terbuka, mereka bukan sahaja boleh memberi
pandangan sendiri terhadap sesuatu subjek, malah lebih penting lagi, mereka
akan didorong untuk memikirkan suatu penjelasan yang logikal bagi menyokong
pandangan mereka terhadap subjek tersebut. Dalam konteks ini, guru-guru
menerima mana-mana jawapan daripada pelajar, asalkan jawapan tersebut
mempunyai asas yang logikal, matang dan bermakna.
Soalan terbuka
sedemikian sememangnya amat sesuai digunakan dalam proses P & P,
terutamanya dalam mata pelajaran seperti Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris.
Contohnya, sekiranya dilihat menerusi komponen sastera mata pelajaran Bahasa
Melayu, para pelajar dapat ditanyakan sama ada mereka bersetuju dengan tindakan
watak-watak dalam sesebuah cerita dan untuk memberi penjelasan atas jawapan
mereka. Di samping menggalakkan para pelajar untuk memberi penerangan yang
bermakna sebagai sokongan jawapan mereka, soalan terbuka sedemikian boleh
melahirkan daya pemikiran yang lebih matang dalam diri pelajar-pelajar.
Jelasnya, dari segi daya
pemikiran para pelajar, penggunaan Teori Konstuktivisme dapat
menghasilkan proses pembelajaran yang lebih saintifik, matang dan menyeluruh
bagi para pelajar.
Selai
itu, telahpun dibuktikan bahawa terdapatnya hubungan yang jelas
antara sikap pelajar dalam kelas serta keberkesanan pembelajaran pelajar
tersebut. Keaktifan penglibatan serta usaha yang disumbangkan oleh para pelajar
dalam sesuatu aktiviti dalam kelas berhubung kait dengan tahap motivasi para
pelajar (Pintrich & De Groot, 1990 Pintrich & Schrauben,
1992).
Dalam konteks ini,
penggunaan Teori Konstuktivisme dalam proses P & P juga dapat
menanam sikap yang lebih positif dalam para pelajar dalam kelas. Hal ini
disebabkan beberapa faktor iaitu tahap penglibatan pelajar dalam kelas, tahap
bimbingan yang diberikan oleh guru dan juga kepelbagaian dalam cara
pembelajaran.
Sekiranya
cara pendidikan konvensional dipraktikkan, para pelajar lazimnya merupakan
golongan yang pasif, di mana guru-guru akan mengajar manakala penglibatan para
pelajar hanya tertakluk kepada mendengar dan menerima segala maklumat yang
disampaikan oleh guru. Dalam keadaan sedemikian, kemungkinan besar para pelajar
merasakan diri sendiri tidak terlibat dalam kelas. Tidak hairanlah para pelajar
berpendapat bahawa sesuatu kelas membosankan. Kesannya, penglibatan para
pelajar yang minima ini mengakibatkan sesetengah pelajar hilang minat dan tidak
bermotivasi untuk belajar.
Menerusi
cara pendidikan konstruktivis, tahap penglibatan pelajar dalam kelas
ditingkatkan, dan ini mampu menyumbang kepada sikap mereka terhadap
pembelajaran mereka. Menurut Teori Konstuktivisme, interaksi yang jelas
antara guru dengan para pelajar perlu wujud. Misalnya, guru-guru sentiasa
mengemukakan soalan-soalan yang memberangsang untuk dijawab oleh pelajar, para
pelajar turut digalakkan untuk menyertai sesi perbincangan dengan guru ataupun
sesama sendiri.
Menurut Garner (1990),
proses memperoleh pengetahuan dipengaruhi oleh faktor kontekstual kelas –
contohnya, interaksi yang dinyatakan tadi mampu menyediakan suasana yang
menyumbang kepada pemahaman para pelajar. Pembelajaran yang optimum dapat
dicapai dengan adanya komunikasi antara guru dengan pelajar serta dalam
kalangan pelajar.
Haruslah disedari juga
bahawa aktiviti-aktiviti yang diadakan dalam kelas konstruktivis sentiasa
berbentuk ringkas supaya para pelajar dapat memahami konsep-konsep utama dalam
sesuatu bidang dahulu, sebelum mempelajarinya secara teliti. Ini dapat
memudahkan proses pembelajaran, sekaligus memberi motivasi dan keyakinan kepada
para pelajar. Motivasi sedemikian pernah digambarkan mempunyai dua komponen:
satu yang berkait dengan nilai sesuatu aktiviti dan satu lagi berkait dengan
keyakinan pelajar terhadap kebolehannya sendiri untuk berjaya (Pintrich,
Marx & Boyle, 1993).
Tambahan lagi, aktiviti
dalam kelas yang lebih berkemungkinan membuahkan hasil dalam pembelajaran
adalah aktiviti yang dirasakan menarik, penting dan mudah dilakukan oleh
pelajar (Strike & Posner, 1992).
Lebih-lebih
lagi, apabila para pelajar berupaya mencari penyelesaian kepada masalah-masalah
yang dikemukakan dalam kelas, baik secara berkumpulan mahupun individu, mereka
akan berasa lebih yakin terhadap kebolehan diri dalam sesuatu bidang. Pokoknya,
dengan penggunaan Teori Konstuktivisme, mereka akan berasa lebih bersemangat
untuk menyertai sesi P & P, seterusnya meningkatkan tahap pembelaja
Tidak dapat dinafikan, dalam usaha penggunaan Teori
Konstuktivisme dalam proses P & P, terdapat beberapa cabaran
serta masalah yang perlu dikawal dan ditangani untuk memastikan Teori
Konstuktivisme dapat diimplementasi dengan berkesan.
Disebabkan
Teori Konstuktivisme menggalakkan para pelajar untuk membina pengetahuan
sendiri berdasarkan idea-idea sendiri, kemungkinannya jawapan yang diperoleh
oleh para pelajar tidak begitu konstruktif seperti yang diharapkan. Hal ini
adalah kerana setiap individu mempunyai tahap pemikiran serta cara pemikiran
yang berlainan. Meskinpun para pelajar akan melatih daya pemikiran mereka, akan
menjadi suatu masalah untuk menjadikan sebuah kelas konstruktivis efektif dalam
melengkapi mereka dengan ilmu pengetahuan yang sebenarnya.
Lebih-lebih lagi, setiap
guru masing-masing mengejar masa untuk menghabiskan sukatan pelajaran yang
telah disediakan. Kelas konstruktivis lebih menekankan penerokaan yang lebih
bebas oleh para pelajar dalam sesuatu bidang. Masalah yang mungkin timbul
daripada kebebasan ini adalah bahawa para pelajar akan mengemukakan pelbagai
persoalan yang tidak terkandung dalam sukatan pelajaran. Akibatnya, sukatan
pelajaran yang patut diajar tidak dapat dihabiskan dan para pelajar mungkin
mencapai keputusan yang tidak memuaskan dalam peperiksaan awam.
Selain itu, terdapat
faktor-faktor lain yang perlu dipertimbangkan seperti kebolehan para pendidik,
kedudukan kewangan keluarga para pelajar yang masing-masingnya berlainan (ini
menyediakan persekitaran yang mungkin kondusif ataupun sebaliknya bagi para
pelajar yang berlainan status ekonomi), sikap ibu bapa yang berlainan dan
kurangnya sumber maklumat bagi sesetengah kumpulan pelajar.
Akan tetapi, haruslah
disedari bahawa cabaran-cabaran tersebut bukanlah mustahil untuk diatasi.
Dengan adanya kerjasama yang utuh antara guru-guru dengan ibu bapa serta
subsidi oleh pihak kerajaan, pendidikan yang mempunyai unsur konstruktivis
dapat mencapai matlamatnya dengan para pelajar.
Kesimpulan
Kesimpulannya,
memandangkan penggunaan Teori Konstuktivisme mendatangkan kesan yang
amat positif terhadap pembelajaran para pelajar, Teori Konstuktivisme perlulah
dipraktikkan di mana-mana yang sesuai dalam proses P & P seharian
untuk memberi pendidikan yang lebih efektif, selaras dengan hasrat negara
Malaysia untuk melahirkan generasi masa depan yang “Cemerlang, Gemilang,
Terbilang”.
Bibliografi
Ar-Rosail.Www.freewebs.com.arrosailtep/majalah/konstruktivisme.htm.
Bab
5.Www.b.domaindlx.com/infodata/pdf.
Konstruktivisme.Www.scribd.com/doc/414820/konstruktivisme.
Tajuk.Geoticies.Com/ishamnurul/geb353.wdp/pdf.
Teori
pembelajaran konstruktivisme. Members lycos.co.uk/jcaldwell/teori pembelajaran.