TEORI PERKEMBANGAN KERJAYA GINZBERY
Ginzberg ( 1970,1972,1984) telah membentuk semula modelnya yang sebelum
ini. Dalam teori sebelum ini, beliau menyatakan bahawapemilihan vokasional
tidak boleh berubah, tetapi seterusnya
mengubahsuai pandangan tersebut dengan memasukkan aspek fikiran. Ginbery
( 1984) dalam Puteri Hayati Megat Ahmad
(2010) melihat proses pemilihan kerjaya sebagai suatu yang optimis, membebankan
dan penuh dengan desakan yang bertentangan dengan dengan persekitaran. Ginzbery membahagikan kepada beberapa peringkat.
Peringkat perkembangan kerjaya Ginzbery
Peringkat fantasi ( 6-11 tahun)
Peringkat percubaan (11-17 tahun)
-
Peringkat minat (11-13 tahun)
-
Peringkat kebolehan (13-14 tahun)
-
Peringkat nilai (15-16 tahun)
-
Peringkat transisi (16-17 tahun)
Peringkat Realistik (17-18 tahun)
-
Peringkat penjelajahan
Perongkat
pengkhususan