Rabu, 23 Julai 2014

Elemen kaunseling dalam solat



Elemen-elemen kaunseling dan psikologi yang diterapkan dalam solat
Disediakan : Campaka binti Yaakob ( Matrik 810328)

Abstrak
Tugasan ini dilakukan untuk menambah pengetahuan berkaitan kebaikan solat dalam seseorang insan. Kita hanya mengetahui bahawa kita wajid menunaikan solat tapi kita tidak lihat secara mendalam kebaikan-kebaikan tersirat dalam solat. Solat adalah aspek penting dalam kehidupan seharian kita. Solat ditekankan dalam kehidupan setiap insan yang dilahirkan di dalam Islam mahupun kepada yang baru memeluk Islam.
Solat merupakan tiang kepada agama yang dapat mendisiplinkan umat dan dengan solat juga, ia dapat memelihara jiwa seorang Islam daripada kemaksiatan dan kemungkaran yang saban hari semakin mencabar dalam kehidupan arus kemodenan akhir-akhir ini. Ia aspek penting dalam membentuk jati diri yang kuat untuk menempuh dugaan seharian yang menjadi permainan dalam kehidupan manusia.
Solat menjadi kekuatan jiwa yang hakiki dalam memainkan peranan yang penting untuk menjaga diri serta mendapat ketaqwaan yang tinggi dengan kekuatan-kekuatan tambahan yang harus difahami oleh setiap insan dalam menyesuaikan diri dengan persekitaran semasa.





Pendahuluan / Pengenalan
Psikologi Islam merupakan salah satu dari kajian ilmu-ilmu keislaman. Ia memiliki kedudukan yang sama dengan disiplin ilmu keislaman yang lain, seperti Ekonomi Islam, Sosiologi Islam, Politik Islam, Kebudayaan Islam, dan sebagainya. “Islam” di sini bermaksud corak, cara pandang, pola pemikiran, paradigma dan aliran. Maksudnya psikologi yang dibangunkan dengan gaya berfikir sebagaimana yang berlaku pada tradisi keilmuan dalam Islam sehingga dapat membentuk aliran tersendiri yang unik dan berbeza dengan psikologi barat.
Tentunya hal itu tidak terlepas dari kerangka ontologi (hakikat jiwa), epistimologi (bagaimana cara mempelajari jiwa) dan aksiologi (tujuan mempelajari jiwa) dalam Islam.
Psikologi Islam membicarakan aspek-aspek dan perilaku kejiwaan manusia. Aspek-aspek kejiwaan dalam Islam seperti al-ruh, al-nafs, al-kalb, al-`aql, al-dhamir, al-lubb, al-fu’ad, al-sirr, dan al-fithrah. Setiap aspek tersebut memiliki eksistensi, dinamisme, proses, fungsi, dan perilaku yang perlu dikaji melalui al-Qur’an, al-Sunnah, serta dari khazanah pemikiran Islam.
Psikologi Islam tidak hanya menekankan perilaku kejiwaan tetapi membicarakan secara mendalam erti jiwa itu sendiri. Sebagai satu fakulti insan, jiwa manusia bersifat punya potensi dan perlakuan yang sangat tergantung pada usaha. Ini menunjukkan psikologi Islam mengakui adanya kesedaran dan kebebasan manusia untuk berfikir, berkehendak, dan bersikap secara sedar. Walaupun begitu kebebasan tersebut tetap dalam batas-batas sunnah-sunnah Allah Swt.
Intervensi dalam kaunseling ialah merubah dan membuka pemikiran, perasaan dan tingkah laku seseorang yang bermasalah supaya menerokai, memulih dan mempertingkatkan keyakinan diri. Oleh itu intervensi solat dalam kaunseling ialah merubah dan membuka pemikiran, perasaan, tingkah laku dan spiriual individu yang bermasalah dengan menggunakan konsep pendekatan solat berdasarkan hikmah dan kelebihan yang terdapat dalam solat.
Intervensi solat ini juga ditakrifkan sebagai pendekatan solat dalam menangani masalah-masalah yang berkaitan dengan kaunseling. Solat merupakan salah satu intervensi yang digunakan dalam kaunseling islam. Intervensi solat dalam kaunseling ini bukan sahaja dilihat pada gerakan fizikal solat tersebut tetapi juga dilihat melalui hikmah-hikmah solat yang telah ditemui oleh beberapa tokoh. Daripada kajian yang telah dilakukan intervensi solat ini bersesuaian dalam pembangunan rohani, fizikal dan psikologi.

Kamal Abd Manaf (1995) menyatakan solat merupakan penghulu kepada tiang agama dan tempat berlindungnya segala keyakinan. Solat juga penghulu segala amal kebaktian dan ketaatan. Semua asal usul dan cabang-cabangnya (furuk) dapat dijadikan sebagai asas dalam pembentukan insan kamil. Solat juga mempunyai rahsia-rahsia kebatinan yang dapat menyuluh keindahan dan membina ketenteraman. Melalui solat, kita dapat membersihkan diri untuk mempelajari ketepatan masa, hidup berdisiplin dan membina kosentrasi.







Ulasan karya elemen-elemen kaunseling atau psikologi yang diterapkan dalam solat

Ibadat adalah satu perkara yang sangat penting dalam kehidupan. Sebab itu dalam Al Fatihah yang kita baca dalam solat, kita dahulukan ibadat sebelum meminta pertolongan daripada Allah Taala yang bermaksud :
“ Engkaulah sahaja (ya Allah) yang kami sembah,dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan ‘.(Surah Al-Fatihah 1:5)
Ayat ini dimulakan dengan perkataan sembah yakni ibadat dan ayat ini diulang setiap rakaat, kemudian disebut mohon pertolongan. Ini menunjukkan kepentingan ibadat dalam kehidupan muslim.
Solat adalah penghubung utama antara hati manusia dengan Allah.Dalam sehari kita diwajibkan bersolat sebanyak lima kali sehari. Pengabaian terhadap tanggungjawab ini menyebabkan ramai muslim mudah terjebak ke kancah kemaksiatan; zina, gejala dadah, gangsterisme, pemujaan dan sebagainya.Dalam tinjauan yang dilakukan ke atas remaja yang terlibat dalam gejala sosial mendapati kebanyakan remaja ini tidak mengambil peduli akan solat.
Kita harus sentiasa ingat, solat adalah kunci untuk amalan lain diterima Allah. Tanpa mengerjakan solat yang diibaratkan sebagai tiang agama, amalam-amalan baik yang lain hanya sia-sia.Justeru,setiap muslim tidak harus mengambil sambil lewa akan tanggungjawab mereka sebelum melaksanakan tuntutan agama yang lain.
Disamping itu juga, doa dan wuduk memainkan peranan penting tanpa disedari, melalui kajian ini kita dapat melihat kebaikan dan kelebihan yang diterapkan dalam setiap aspek yang ditekankan dalam solat.
Metodologi Kajian
Metodologi kajian yang digunakan adalah kaedah penyelidikan kualitatif dengan merujuk bahan dokumentasi seperti buku-buku ilmiah, majalah-majalah islamik, jurnal , kutbah jumaat dan maklumat internet. ( rujuk bahagian rujukan)









Hasil kajian elemen-elemen kaunseling atau psikologi yang diterapkan dalam solat

Wujudnya suasana sentiasa menasihati
Berjemaah amat penting dalam Islam dan hidup seseorang insane. Manusia tidak mampu hidup sendirian . Konsep hidup berjemaah atau bermasyarakat amat penting dalam pelbagai cabang ilmu seperti psikologi, akhlak, sains, politik dan lain-lain lagi. Sekiranya tiada masyarakat, maka cabang ilmu tersebut tidak akan wujud. Contoh yang paling praktikal adalah dengan mewujudkan budaya melakukan aktiviti secara bersama seperti dengan solat berjemaah. Ibubapa patut melatih anak-anak mereka solat berjemaah kerana melalui solat, si ayah dapat melatih anak mentaatinya. Solat berjemaah simbol ketaatan kepada seorang ketua. Makmum mesti mengikut setiap gerak laku dalam solat yang diketuai imam.
Dengan itu, anak-anak lebih mudah mendengar nasihat dan teguran ayah. Si ayah juga juga boleh menyampaikan tazkirah selepas solat berjemaah dan secara tidak langsung dapat menegur tingkah laku anak-anak. Ibu bapa juga boleh menyuruh anak-anak menyaipaikan tazkirah ringkas kepada ahli keluarga. Tazkirah ini tidak semestinya terlalu ilmiah, memadailah anak menyampaikan apa-apa yang telah dipelajarinyadi sekolah. Ini dapat mewujudkan budaya suka akan ilmu dalam keluarga tersebut.  Selain itu, solat berjemaah juga dapat merapatkan hubungan kekeluargaan antara ahli keluarga, disamping boleh berbincang perbagai perkara selepas solat berjemaah.

Sebagai ibubapa menasihati adalah tanggungjawab yang tidak boleh di abaikan. Lukman al-Hakim memberi nasihat kepada anak-anak anaknya :
Wahai anakku:
·         Janganlah mensyirikkan Allah kerana syirik adalah sebesar-besar kezaliman.
·         Taatilah dan berbuat baik kepada kedua-dua ibubapa. Allah akan membalas semua amalan walaupun sebesar biji sawi.
·         Dirikanlah solat.
·         Ajak manusia kea rah kebaikan dan tegahlah mereka daripada melakukan kemungkaran.
·         Bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu.
·         Jangan bangga diri
·         Sederhanalah dalam berjalan dan lunakkanlah suaramu kerana seburuk-buruk suara ialah suara keldai.
Ini adalah contoh seorang bapa yang bijaksana, yang menasihati anaknya secara hikmah sehingga terekod dalam al_Quran dalam surah Luqman ayat 13 hingga 19. Nasihat kita terhadap anak-anak perlu berdasarkan keadaan semasa dan keadaan anak itu sendiri.
Hubungan kekeluargan
Melalui solat juga sebenarnya, kita telah mewujudkan sesuasana kasih sayang. Hal ini adalah kerana ketika di tempat ibadat kita akan sama-sama mengaminkan doa dari iman . Selalunya doa lebih kearah kebaikan dunia dan akhirat kepada diri, masyarakat, keluarga dan Negara. Malahan ketika kita solat juga kita tidak lupa mendoakan untuk ibubapa dan keluarga. Malahan dalam agama sendiri menuntut agar kita menghormati ibubapa sekalipun mereka berakhlak buruk. Bukan sahaja tidak boleh menderhaka, tidak mendoakan kesejahteraan kedua-duanya juga sudah dianggap derhaka,apatah lagi mendoakan kecelakaan. Sebenarnya dengan berdoa juga kita dapat mengeluarkan rahsia yang terpendam dalam diri dan juga membantu kita menanggani tekanan. Kadangkala sebagai manusia, kita seringkali wujud perasaan memendam masalah kerana tidak pasti siapa yang paling dipercayai, namun dengan solat kita dapat meluahkan rasa hati kepada Allah.

Solat membantu mendisiplinkan tingkahlaku seseorang invdividu
Intervensi solat dalam tingkah laku digunakan bagi mengubah amalan dan gaya hidup mereka. Solat membantu manusia mendisiplinkan diri dan membantu manusia membina peribadi agung. Selain itu, ia juga berperanan dalam meningkatkan penampilan diri sebagai seorang muslim dan membantu mengatur kehidupan agar lebih afektif dan sihat.
Oleh itu, apabila masyarakat hidup dalam keadaan berdisiplin dan mematuhi peraturan-peraturan yang luhur, yang terhasil dari mengerjakan solat berjemaah maka terhakislah rasa sombong, dengki, riak dan akan terjalin rasa saling memahami, hidup tenang, bersopan santun dan penuh kemesraan.

Solat dapat menangani tekanan /stress
Dunia pekerjaan banyak memberi tekanan kepada setiap individu dan memberi kesan yang buruk dalam kehidupan seharian. Tekanan disebabkan interaksi kompleks anatara persekitaran kerja, personaliti dan reaksi tubuh badan dan mental seseorang yang sekaligus memberi tekanan tertentu yang merangsang tindakbalas individu secara mental dan fizikal. Contohnya hubungan dengan rakan sekerja, ketua yang suka menengking, suasana kerja yang negatif dan banyak lagi sehingga ianya memberi impak kepada psikologi dan fisiologi individu. Sekiranya tekanan ini tidak dikawal dengan baik, ia akan menyebabkan banyak perkara negatif yang mengganggu kehidupan seseorang itu seperti rasa terganggu, lesu, gelisah, rasa bersalah,takut serta hilang tumpuan terhadap kerja yang dijalankan.

Selain itu juga, impak negatif juga menyebabkan ada individu yang mengambil jalan mudah untuk menyelesaikan tekanan mereka iaitu dengan cara ponteng kerja, meminum arak, pertengkaran dengan pasangan, mendera anak dan banyak lagi. Dengan melepaskan tekanan mereka dengan cara tersebut menyebabkan mereka berasa puas. Namun, ianya bukanlah menyelesaikan masalah tetapi semakin bertambah masalah mereka. Sebagai seorang muslim, kita perlu sedar bahawa kaedah terbaik menangani tekanan dalam hidup dengan cara merapatkan diri serta mengeratkan hubungn kita dengan Pencipta kita iaitu melalui solat dengan cara menjalankan solat 5 waktu dan memperbanyakkan solat sunat.

Menurut kajian pakar psikologi barat, mereka mengakui bahawa solat banyak memainkan peranan penting dalam memberi ketenangan jiwa dan pemikiran seseorang. Menurut kesimpulan beberapa kajian sarjana barat juga, secara saintifiknya solat merupakan satu tempoh masa ‘aman dan damai’ di mana seluruh tubuh dan minda seseorang berfokus kepada sesuatu iaitu Allah s.w.t. Gerakan-gerakan dan keadaan minda dalam solat berupaya menghalang pengaliran keluar hormon-hormon seperti Cortisol, Epinephrine dan Neropinephrine daripada kalenjar adrenalin yang bertindak balas terhadap sebarang tekanan. Selain itu juga, solat merupakan intervensi positif terhadap sistem pernafasan, aliran oksigen dalam badan, degupan jantung serta gelombang otak.

Selain itu juga, dengan mendirikan solat 5 waktu dan dilengkap dengan solat-solat sunat yang pelbagai, seseorang itu akan diberikan pertolongan oleh Allah dalam sebarang kesukaran seperti Firman Allah s.w.t dalam surah Al Baqarah ayat 153 yang bermaksud:


“Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan dengan bersabar dan dengan mengerjakan sembahyang kerana sesungguhnya Allah menyertai menolong orang yang sabar”Amalan berzikir dan bertasmid yang terdapat dalam solat dapat menenangkan jiwa sebagaimana jaminan Allah dalam surah ara Radh ayat 28 maksudnya : “ orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah”.  Dan   ketahuilah bahawa zikrullah itu tenang tenteramlah hati manusia.”

Selain itu juga solat boleh menghilang tekanan dalam diri seseorang dengan cara mendengar, membaca dan menghayati ayat-ayat Quran serta setiap apa yang kita baca setiap kali kita mendirikan solat kerana Al-Quran adalah penawar kepada kesaktian minda ( riwayat Bukhari). Membaca Al-Quran dapat memberi ketenangan kepada individu bila dihayati dan difahami dan dengan syarat kita mestilah khusyuk dan istiqamah dalam mendirikan solat.

Solat juga mewujudkan hubungan erat antara masyarakat
Antara hikmah solat berjemaah di masjid adalah mampu untuk membentuk ukhwah dan saling bertukar fikiran secara rasional tanpa mengira latar belakang dan fahaman, kerana masing-masing menjaga adab ketika berada di rumah Allah.
Solat berjemaah mengajar umat Islam hidup bermasyarakat dengan disiplin dan peraturan yang murni dan luhur. Ini dapat digambarkan apabila azan berkumandang, maka bilal lah yang patut dipatuhi dan imam solat yang mesti diikuti, serta saff jemaah yang mesti diperhati, berdiri sama lurus, rukuk sama tunduk dan sujud sama merendah diri sebagai syiar dan lambang untuk sama-sama meletakkan kepatuhan dan ketaatan hanya kepada Allah dalam menjalani hidup berkeluarga, berjiran tetangga, bermasyarakat, bekerja dan bernegara.
Sabda rasulullah s.a.w yang bermaksud:
“Dan tidaklah berkumpul satu kaum di satu rumah dari rumah-rumah Allah sambil membaca kitab Allah (al-Quran) dan mempelajarinya bersama di antara mereka kecuali turunlah ke atas mereka pertolongan, mereka dilimpahi rahmat, malaikat menaunginya dan Allah menyebut namamereka dikalangan orang yang ada di sisinya. Sesiapa yang lambat amalnya maka tidak disegerakan dekatnya kepada Allah”.
Sungguhpun begitu hebat kebaikan solat berjemaah namun sebahagian umat Islam pula tidak mengambil berat dengan azan yang dikumandangkan oleh bilal, biar sekuat mana pembesar suara sampai ke telinga, biar secantik mana masjid dibina, biar masjid berkarpet tebal dan berhawa dingin, namun jemaahnya hanya dalam lingkungan lima puluhan atau ratusan orang berbanding dengan jumlah penduduk taman ribuan orang, sedangkan masjid boleh menampung ribuan jemaah dengan kos pembinaan masjid jutaaan ringgit. Namun anak-anak kita, jiran tetangga kita, ahli masyarakat kita sebahagiannya masih liar dengan masjid, masih seronok berlonggok di simpang-simpang jalan, masih selesa di padang-padang permainan, masih enak menghirup kopi di kedai-kedai berhampiran, masih leka berurus niaga di pasar-pasar malam, masih leka denagn menggilapkan kereta, atau masih leka dengan gurauan anak dan cucu yang tercinta atau masih ternganga dengan siaran television, sekalipun masjid hanya dipisahkan dengan pagarnya sahaja.

Sebenarnya setiap orang dipertanggungjawabkan untuk mengajak, menyeru, menasihat orang Islam yang lain apabila berlaku keengkaran terhadap kepatuhan beragama atau tidak kisah dan tidak ambil peduli dengan seruan azan yang mengajak solat bersama, mengajak ke arah kemenangan bersama, kita bimbang mereka lebih jauh dari Allah. Apabila Allah jauh dari hati kita maka syaitanlah yang cepat menghampiri kita.
Rasulullah s.a.w bersabda:
Maksudnya:
“Tidak sewajarnyalah bila ada tiga orang dalam sebuah qariah atau sebuah kampung yang tidak mahu mendirikan solat berjemaah dalam kampong tersebut melainkan syaitanlah yang akan menguasai mereka, maka kamu hendaklah mendirikan solat berjemaah, kerana sesungguhnya serigala itu hanya akan memakan kambing yang duduk bersendirian”.
(riwayat Abu Daud dan an-Nasa’i).

Solat membuka pintu rezeki
Kebanyakan masyarakat beranggapan bahawa rezeki itu hanyalah harta dan wang ringgit.Akhirnya, mereka berkerja siang malam hanya untuk itu. Mereka berkerja keras sehingga meninggalkan solat dan mengabaikan tanggungjawab kepada anak-anak, kasih sayang dah perhatian yang secukupnya. Natijahnya, masalah melanda rumah tangga, anak-anak menjadi liar dan hati selalu tidak tenteram.
Puncanya, kerana mereka tersalah mentafsir rezeki. Sebab itu Islam meletakkan solat sebagai kunci kepada rezeki. Mengajak keluarga menunaikan solat, akan melahirkan keharmonian dah ketenangan dalam rumah tangga. Si suami yang selalu bersolat jemaah di masjid,akan membawa pulang ‘cahaya kebahagiaan’ kepada keluarga.
Ingat, wang dah harta benda bukanlah rezeki yang mutlak, tapi keluarga yang bahagia mampu memberi kita ketengangan dan kebahagian yang lebih baik yang akan memotivasikan anda untuk berkerja dengan lebih kuat.
Membantu dalam proses memberi ilham dan panduan
Cuba tanya diri anda, tatkala anda berasa keliru untuk membuat keputusan, apa yang anda lakukan.Tatkala seorang lelaki mahu melamar anda sebagai isteri dan anda terasa sangsi, apa yang anda lakukan?.Dan ketika anda mendapat banyak tawaran ke universiti dan ragu-ragu universiti manakah yang terbaik buat anda, apa yang anda lakukan Adakah anda terus berfikir dan berfikir?. Atau anda membiarkan masalah itu terus membelungi tanpa jalan penyelesaian.Jadi bagaimana?
Jawapannya ada dalam solat.Orang yang menunaikan solat akan dibuka hatinya oleh Allah. Lihat sahaja para nabi , setiap kali mereka berada dalam situasi sukar, mereka pasti berdoa.
Solat membantu memperkuatkan mental dan fizikal
Solat yang khusyuk melatih kita untuk menjadi fokus dalam setiap perkara yang kita lakukan.Bagaimana? Dalam solat,kita diajar untuk khusyuk dan memahami setiap maksud bacaan. Solat melatih kita mendiamkan anggota zahir dan dalam pada masa yang sama menggerakkann angota batin iaitu hati dan minda untuk memahami maksud bacaan.
Solat juga mampu menguatkan fizikal anda. Bandingkan perbezaan tatkala anda bangun subuh pada waktunya dan keadaan anda bangun lewat.Jika anda bangun lewat, anda akan terasa tidak bersemangat, lesu dan tidak bermotivasi. Sebab itulah, dalam islam kita digalakkan agar tidak tidur selepas subuh.

Solat membantu dalam menguat jiwa dan penyeri wajah
Orang yang mengerjakan solat dengan khusyuk akan lahir ketenangan atau sakinah dalam dirinya.Ketenganan ini akan memberi dua kebaikan.
Pertama, wajahnya akan kelihatan berseri kesan daripada kebersihan hati. Orang yang berseri wajahnya bukanlah bermakna dia cantik atau kacak tetapi diwajah ada ketenagan pada orang yang melihatnya.
Kedua, ketenangan itu akan memberi kekuatan untuk menghadapi masalah. orang yang tenang akan sentiasa sabar, tidak gelabah dan menyelesaikan sesuatu masalah dengan tersusun.
Solat  membantu membentuk sahsiah dan kematangan individu
Orang yang matang adalah orang yang bijak membuat keputusan berdasarkan sebab-sebab yang munasabah. Mereka tahu menzahirkan emosi berdasarkan keadaan dan bertindak mengikut keperluan.
Orang yang khusyuk dalam solat membuahkan ketajaman fikiran. ini memberi kesan dalam aspek berfikiran dan membuat keputusan. Orang matang tidak akan menghabiskan masanya dengan perkara yg tidak berfaedah.
Solat melatih seseorang individu berkaitan ketepatan masa
Islam meletakkan solat lima waktu sebagai satu signifikan agar manusia tidak pernah lupa akan penciptanya.Solat lima waktu perlu ditunaikan pada awal waktunya, maka seseorang yang selalu bersolat akan menunaikan tepat pada waktunya.Jadi, solat lima waktu merupakan satu latihan tersusan untuk meningkatkan kualiti jiwa seeorang.
Kebaikan berwuduk
Syarat mendirikan solat ialah mengambil wudhuk . Banyak rahsia dalam kandungan wudhu’ yang hanya Allah Maha Mengetahui namun antara rahsia wudhu’ yang dapat diungkapkan ialah:
Setiap perintah Allah SWT tentu memiliki hikmah kebaikan disebaliknya. Lima pancaindera kenapa semua tanpa terkecuali disapu oleh air wudhu’. Mata, hidung, telinga & seluruh kulit tubuh.Ini betul-betul luar biasa.Ahli syaraf/ neurologist pun telah membuktikan dengan air wudhu’ yang menyejukkan hujung-hujung urat syaraf jari-jari tangan dan jari-jari kaki berguna untuk menenangkan fikiran. Hal ini boleh dirujuk juga kepada kaedah akupultur.


Pada anggota badan yang terkena semasa berwuduk terdapat ratusan titik akupunktur yang merupakan titik penerima ransangan terhadap sentuhan berupa basuhan, gosokan, usapan, dan tekanan/urutan ketika melakukan wuduk. Sentuhan tersebut akan dihantarkan ibarat signal ke sel, jaringan, organ dan sistem organ yang bersifat terapi. Ini terjadi kerana adanya sistem komunikasi iaitu sistem syaraf dan hormon bekerja untuk mengadakan homeostasis (keseimbangan). Titik-titik akupunktur, suatu fenomena yang menarik bila dibandingkan dengan syariat wudhu yang disyari’atkan 15 abad yang lalu. Berikut merupakan titik –titik akupultur yang didapati ketika mengambil wuduk:
 Muka 84
Tangan 95
Kepala 64
Telinga 125
Kaki 125
Jumlah keseluruhan = 493!

Ternyata terdapat 493 titik penerima ransangan pada anggota wuduk.

Kita tidak harus memandang ringan semasa menjalani wuduk. Hal ini adalah kerana wuduk mambantu merawat kesihatan pada tuduh badan Dari ilmu ahli akupuntur, di celah-celah jari terdapat 16 titik akupunktur yang mana titik-titik tersebut apabila dirangsang yang istmewa yang dapat mengubati migrain, sakit gigi, tangan-lengan merah, bengkak, dan jari kaku.

Berkenaan telinga pula, walau pun ia adalah amalan sunat, ia mengandungi 30 titik ransangan. Maka, semasa menyapu telinga itu jangan cuma membasuh saja, tapi harus dengan urutan lembut juga. Selepas ini sebaiknya kita tidak meninggalkan amalan sunat semasa berwuduk kerana setiapnya mempunyai titik penerima ransangan.

Titik akupuntur di telinga. 125 disentuh semasa mengambil wuduk.

Wuduk membantu mengawal perasaan marah
Pada peringkat permulaan, sifat marah bukan penyakit, cuma luahan seseorang dalam bentuk tindakan dan tingkah laku. Ia adalah akibat daripada sesuatu sebab atau kesan yang kalau tidak berbuat demikian, kita berasa tidak selesa dan resah gelisah.
Sifat marah sudah mula bertapak di hati, jika tidak dibendung lama kelamaan akan memakan diri sendiri. Ia juga akan membawa padah kepada orang yang kita sayangi dan hormati, serta membawa keburukan serta kemudaratan kepada sekeliling kita.
Bagi membendung dan mengubati penyakit marah, Islam mengajarkan kepada kita satu ubat terbaik iaitu menahan diri tatkala marah dan sabar ketika hawa nafsu meluap-luap.


Rasulullah bersabda bermaksud:
“Sesungguhnya marah adalah secebis api yang dinyalakan dalam hati. Tidakkah engkau melihat kepada kedua-dua matanya yang merah dan urat-urat lehernya yang mengelembung? Maka apabila salah seorang daripada kamu berasakan sesuatu dari yang demikian, maka rapatkan diri kamu ke muka bumi (duduk menenangkan diri atau sujud kepada Allah).” (Riwayat al-Tirmizi)
Sebenarnya, sifat marah itu dicetuskan oleh syaitan. Syaitan dijadikan daripada api oleh itu ingatlah bahawa api itu boleh dipadamkan dengan air. Apabila seseorang itu sedang marah, sebaiknya dia hendaklah segera berwuduk, kerana air yang disapukan di anggota wuduk bukan saja dapat menjauhkan diri daripada godaan dan hasutan syaitan, malah ia juga dapat menyejukkan muka dan anggota badan kita yang sedang panas akibat marah.
Rasulullah bersabda bermaksud:
“Apabila seseorang daripada kamu marah, maka hendaklah ia mengambil wuduk. Maka sesungguhnya marah itu daripada secebis api.” (Riwayat Abu Daud).
Nabi Muhammad SAW menasihatkan kepada orang yang sedang marah supaya mengambil wuduk. Di samping itu, perbanyakkan zikir kepada Allah dapat menghapus dan memadamkan api kemarahannya yang sedang meluap-luap.
Islam mengajar umatnya mengambil berat hubungan murni antara suami dan isteri, anak dengan ibu bapa dan antara adik beradik. Ia adalah teras penting kehidupan sesebuah keluarga.

Kepentingan doa
a) Membentang masalah dengan jelas membantu mengurangkan tekanan
Doa adalah langkah pertama untuk menyelesaikan masalah. Doa secara tidak langsung adalah cara kita membentangkan masalah kita untuk diselesaikan. Malangnya, ramai orang yang hanya gelisah tidak tentu arah apabila ditimpa masalah. Mereka hilang arah, atau tidak tahu pun apa masalah mereka yang sebenar. Doa menolong kita menukarkan masalah ke dalam bentuk perkataan. Dengan berdoa, masalah yang asalnya kabur dan samar menjadi jelas dan terang. Doa adalah seperti menulis masalah kita di atas kertas. Dengan berdoa seolah-olah kita “ bercakap, berkata-kata dan mengadu” dengan Allah.
Justeru, semasa kita bermohon, merayu, mengadu dan meluahkan segala-galanya kepada Allah, kata-kata kita semasa itu seperti membentangkan kita kepada Allah. Ini tanpa disedari akan memberi keselesaan dan menguruangkan sedikit bebanan perasaan seseorang individu.
b) Melahirkan perasaan ingin berkongsi masalah
Menurut pakar psikologi, tidak ramai manusia yang begitu kuat sehingga mampu menanggung masalah paling sulit dan perit secara bersendirian. Adakalanya kita sangat memerlukan insane lain untuk mendengar dan berkongsi masalah dengan seseorang. Namun adakalanya masalah kita terlalu personal yang kita rasa malu dan enggan untuk diceritakan kepada orang lain. Namun, adakalanya masalah kita terlalu personal yang kita rasa malu atau enggan untuk diceritakan kepada orang lain. Kadangkala kebimbangan kita terlalu tinggi sehingga tidak dapat berbincang dengan saudara mara ataupun rakan-rakan. Jai berdoa kepada Allah adalah jalan yang sesuai. Berdoa memberikan kita berasa “tidak bersendirian” dalam menghadapi sebarang kebuntuan hidup. Kata pujangga Profesor Dr Hamka, ‘Ketika pintu dibumi sudah tertutup segalanya, pintu ke langit sentiasa terbuka!” Maksudnya , apabila manusia tidak boleh lagi diharap mendengar pengaduan kita, Allah sentiasa ada untuk mendengar segala rintihan dan harapan.
c) Menghindar daripada penyakit fizikal
Sains perubatan berjaya memusnahkan penyakit yang disebabkan opeh bacteria dan virus yang boleh membunuh manusia. Namun ia tidak mampu mengekat emosi kerisauan, ketakutan, kebencian, kemurungan yang semakin mendular dalam kehidupan masyarakat kini. Semua emosi negatif ini memberi kesan langsung kepada fizikal manusia. William James, seorang pakar perubatan dan psikologi menyatakan “Tuhan boleh mengampuni segala dosa kita, tetapi system urat saraf kita tidak.” Malahan dengan berdoa kita boleh mengubat hati dengan mengelak sifat-sifat yang tidak baik. Plato pernah berkata : Kesalahan ahli perubatan adalah cuba mengubat tubuh badan tanpa mengubat fikiran. Sedangkan fikiran dan jasad adalah satu dan tidak boleh dirawat berasingan”. Hal ini, diakui oleh pakar perubatan meden dengan mewujudkan satu “ubat” baru yang dikenali sebagai psikosomatik ( gangguan fizikal manusia yang timbul akibat masalah psikologi, seperti rasa bimbang, takut dan lain-lain) yang digunakan untuk merawat fikiran dan tubuh badan.
Aura Solat
  • Waktu Subuh
Pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh.

Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi. Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki.
Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) – dalam erti kata lain jaga daripada tidur. Disini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat diawal waktu.
Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.
  • Waktu Zuhur
Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (isyraq & dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor. Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman. Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan. Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya.
  • Waktu Asar
Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif. Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur). Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita
  • Waktu Maghrib
Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam. Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la .) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.
  • Waktu Isyak
Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak. Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta dimana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan.
Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini selalu  dipanggil Qiamullail.
Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam. Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya. Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh.
Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di’kurniakan’ syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini. Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hambanya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukannya. Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya .

Penutup
Sebenarnya, sebagai seorang yang beragama Islam, kita memang diterapkan bahawa solat itu tiang agama. Perkara penting dan paling asas yang perlu kita lalukan adalah solat, malahan solat juga mencegah kita daripada melakukan kemungkaran. Namun masih lagi dikalangan kita sibuk dengan segala urusan di dunia sehingga melewat-lewatkan solat atau tidak melaksanakan solat. Hal ini sedenarnya memberi kerugian dari segi rohani dan jasmani. Selain kita hilang keredhaan Allah, sebenarnya kita mengabaikan kesihatan kita.




Rujukan
Buku
Muhammad Nu’aim Yasin. Panduan Solat Qasar dan Jawak. (2010). Jasmin Publications.
 Selangor
Patricia H Miller (1996), Theories of development psychology. W.H. Freeman and

Company N.Y.
Ruhaya Hussin, Sapora Sipon. (2010) . Teori Kaunseling dan Psikoterapi Edisi
            Kedua.Universiti Sains Malaysia, Negeri Sembilan.
Sabariah Siron. (2005) .Teori Kaunseling dan Psikoterapi .Peartice Hall,Petaling Jaya
Internet
Sallmah Salleh. (2011). Intervensi solat dalam kaunseling.www.kelebihansolat.
Kelebihan Solat .www.halaqah.net
Kutbah jumaat.www.mimbarjumaat
Rahsia solat di awal waktu. http: pakarhowto.com/rahsia solat
Psikologi Islam. www.kaunselor sufi.com
Majalah
Nik Abdul Rahim Nik Abdul Ghani.(2010).Ibadah membentuk peribadi mulia. Solusi no:24.Telaga Biru

Pahrol Muhammad Juoi.(2011).Doa :Mustajab atau Terhijab. Solusi no:22.Telaga Biru
Pahrol Muhammad Juoi.(2011).Rahsia dan keajaiban solat subuh. Solusi no:31.Telaga Biru