Khamis, 24 Julai 2014

PENDEKATAN TERAPI-TERAPI KAUNSELING INDIVIDU



TEORI KAUNSELING INDIVIDU
1.  TEORI PSIKOANALITIK
Perspektif yang akan disentuh disini ialah pandangan Sigmund Freud berkaitan struktur personaliti. Beliau mengemukakan Teori Psikoanalitik yang menyentuh tentang pembentukan personaliti berdasarkan persaingan antara tiga unsur kuasa iaitu (a) keinginan memenuhi kehendak asas yang dikenali sebagai id (b) keperluan untuk akur dengan peraturan yang telah ditetapkan oleh masyarakat yang dikenali sebagai ego (c) ingin hidup dengan kod moral mengikut pandangan sendiri yang dikenali sebagai superego. Ketiga-tiga kehendak tersebut sering tidak dapat ditunaikan oleh seseorang secara serentak. Ini menyebabkan kita bertindak
mengikut kehendak diri sendiri. Inilah yang berlaku kepada pelajar di sekolah. Sebagai contoh, mereka tahu ponteng sekolah menyalahi peraturan sekolah serta bertentangan dengan kehendak ibu bapa mereka. Namun oleh kerana terikut dengan kawan ataupun tarikan daripada keseronokan luar seperti kedai siber yang menyediakan kemudahan internet dan permainan yang lebih menarik daripada pelajaran yang terdapat di sekolah, telah menyebabkan mereka sanggup ponteng sekolah demi memenuhi kehendak diri sendiri. Inilah unsur memenuhi keseronokan yang disebut sebagai id. Jika remaja tersebut dapat berfikir bahawa ponteng menyalahi undang-undang sekolah, maka remaja telah mencapai tahap ego. Peringkat superego dapat dicapai apabila kod moral remaja tersebut selari dengan id dan ego lalu merealisasikannya dengan tidak akan melakukan perkara yang bertentangan dengan undang-undang dan juga bertentangan dengan prinsip moral diri yang tidak sanggup melakukan perkara yang salah. Jika tahap ini berjaya dicapai maka tingkah laku remaja berada di landasan yang betul dan selari dengan kehendak sekolah. Ketiga-tiga kuasa dalaman ini bertindak dalam zon yang dipanggil unconscious iaitu tidak sedar. Dalam menyelesaikan permasalahan dalam zon unconscious ini, Freud telah mengenal pasti strategi yang dipanggil defence mechanisms (mekanisma untuk mempertahankan) yang merupakan suatu usaha untuk mempertahankan sebarang tindakan yang telah dilakukan oleh individu.
Defence mechanisms yang pertama ialah rationalization. Apabila kita mula bertindak untuk melakukan sesuatu, kita telah bersedia dengan jawapan tentang mengapa kita bertindak demikian. Contoh remaja yang pertama kali ingin ponteng sekolah akan memberi alasan pada diri sendiri, tindakan ponteng tersebut tidak mengapa kerana itulah pertama kali dia ponteng dan tidak merasa rugi tidak hadir ke sekolah pada hari tersebut. Defence mechanisms yang kedua dipanggil repression iaitu perasaan cemburu yang perlu dipendamkan sahaja akibat kesilapan sendiri. Contohnya seorang remaja yang selalu melakukan kesalahan disiplin, prestasinya mula merosot. Dia melihat rakan lain yang berdisiplin dan rajin, lulus dengan cemerlang. Akibatnya timbul perasaan cemburu di hatinya. Perasaan cemburu tersebut terpaksa dipendamkan kerana tidak sepatut dia merasa cemburu kerana sikapnya memang bermasalah berbanding rakannya yang baik dan mengikut peraturan sekolah. Defence mechanisms seterusnya dipanggil displacement iaitu seorang pelajar merasa marah terhadap guru kerana menegur sikapnya yang tidak baik. Kesannya pelajar tersebut rasa ingin bertindak terhadap guru tersebut tetapi tahu kesan akibat daripada tindakan itu. Maka dia meluahkan perasaan marahnya terhadap rakan pelajar lain misalnya bertindak kasar terhadap mereka seperti memaki hamun dan memukul seolah-olah kita sedang melepaskan geram terhadap guru tersebut. Defence mechanisms yang disebut sebagai projection pula adalah perasaan bersalah tentang sesuatu tindakan yang telah kita lakukan, lalu kita membuat kesimpulan bahawa individu lain juga akan bertindak begitu dalam situasi yang sama seperti situasi yang kita alami. Seterusnya adalah defence mechanisms yang dikenali sebagai reaction formation iaitu bertindak secara bertentangan dengan perasaan yang telah sebati dengan jiwanya. Contohnya seorang remaja yang mempunyai tingkah laku baik tetapi oleh kerana ingin diterima oleh ahli kumpulan di sebuah sekolah yang baru dimasuki, dia terpaksa mengikut budaya kumpulan tersebut walaupun
bertentangan dengan sifat asalnya. Ini banyak berlaku kepada pelajar yang  tidak ada rakan di tempat baru. Oleh kerana ingin diterima sebagai rakan, mereka sanggup berubah sikap asal, seterusnya menghancurkan diri dan masa depan. Akhir sekali adalah sublimation iaitu mengarahkan perasaan yang tidak sesuai agar ditukarkan menjadi sesuatu yang bermanafaat dan diterima oleh masyarakat. Sebagai contoh, seorang remaja yang berasa terlalu marah kepada rakannya dalam kelas tetapi enggan memukul rakannya itu kerana takut dimarahi guru, telah meluahkan kemarahan tersebut dengan menyibukkan diri dengan aktiviti di padang seperti bermain bola sepak dan sebagainya. Ini merupakan defence mechanisms yang baik dan dapat membentuk tingkah laku baik kerana berjaya mengubah sikap asal yang berbentuk negatif kepada tindakan yang bersifat positif. Ini patut digalakkan dalam kalangan remaja. Jelas sekali dalam memahami tingkah laku bermasalah dalam kalangan remaja, peranan unsur kuasa dalaman seperti id, ego dan superego yang dinyatakan oleh teori psikoanalitik secara terus berkait rapat dengan pembentukan tingkah laku bermasalah. Ini ditambah lagi dengan peranan kewujudan aspek unconscious dalam diri seseorang. Dengan mengetahui beberapa aspek dalam defence mechanisms, kita dapat menyelami fikiran remaja
yang bertindak secara bermasalah kerana aspek unconscious telah mempengaruhi tingkah laku remaja tersebut. Mereka ingin mengelak daripada dikenakan tindakan disiplin ataupun dikenali sebagai remaja yang nakal dan bermasalah. Sebagai ibu bapa dan guru, aspek unconscious perlu diberi perhatian dalam menangani masalah tingkah laku remaja kerana remaja tidak dapat melihat secara signifikan, cara tindakan mereka selari dengan kehendak masyarakat ataupun sekolah. Sekiranya elemen unconscious itu bertepatan dengan tuntutan moral, ianya perlu dipupuk tetapi jika ia bertentangan maka ibu bapa dan guru perlu memperbetulkan agar ia tidak berterusan dan menjadi sebahagian daripada nilai hidup mereka.

2. TERAPI KEWUJUDAN
Tokoh bagi terapi kewujudan adalah Sidney Jourard, Abraham Maslow, Viktor Frankl, Irvin Yalom, Rollo May, dan Clement Vontrest. Mereka adalah ahli teori Amerika. Falsafah asas Kewujudan berasal dari Eropah. Tulisan-tulisan Soren Kierkegaard, Pyoder Dostoyeski, dan Viktor Frankl banyak mengandungi falsafah-falsafah Kewujudan, dan mereka ini dating dari Eropah.

Walau bagaimanapun, Rollo May dan Viktor Frankl adalah dua tokoh teori yang utama. Terapi Eksistensial yang juga dikenali sebagai Terapi Kewujudan berasal dari satu bentuk falsafah yang menekankan kebebasan individu. Kehidupan manusia tidak disekat oleh kuasa-kuasa yang tidak sedar, seperti mana yang diutarakan oleh Terapi Psikoanalitik ataupun oleh pelaziman-pelaziman yang dipelajari di dalam masyarakat seperti mana yang dianjurkan oleh Terapi Tingkah Laku. Malah, Terapi Kewujudan ini memberi maruah, penghormatan dan kedudukan kepada manusia sebagai unsur yang boleh memandu hidupnya sendiri.

Hasil daripada keyakinan dan kepercayaan seperti ini telah wujud terapi yang mirip kepada falsafah ini. Terapi Pemusatan Insan oleh Carl Rogers dan Terapi Gestalt oleh Perls yang memberi status dan keyakinan telah sedikit sebanyak dipengaruhi oleh falsafah Kewujudan. Oleh kerana falsafah ini begitu sejagat sifatnya, maka Terapi Kewujudan yang terhasil juga mempunyai asas-asas dan pengaruh yang berbeza. Menyedari akan wujudnya perbezaan-perbezaan di antara teori-teori yang diutarakan serta sifat-sifat umum yang terdapat di dalam pandangan pelopor-pelopor teori ini, maka satu keputusan telah diambil untuk menghuraikan teori ini yang diutarakan oleh Rollo May, sebagai satu pendekatan yang berteraskan falsafah kewujudan.



Rollo May


Beliau telah dilahirkan pada tahun 1909 di Ada, Ohio. Beliau merupakan anak kedua dari enam orang adik beradik dan anak lelaki yang tertua di kalangan keluarganya. Bapa May bekerja di Young Men’s Christian Association (YMCA) dan inilah yang telah menggalakkan May untuk memepelajari disiplin diri melalui aktiviti renang. Hubungan beliau dengan keluarganya tidak begitu erat dan beliau membayangkan kehidupan di rumah adalah tidak membahagiakan. Akibatnya, beliau berubah menjadi seorang pendiam dan pemberontak semasa beliau remaja (Rabinowitz, Good & Cozad, 1989).

Pada tahun 1930, beliau Berjaya mendapat ijazah dalam bahasa Inggeris dari Oberlin College dan diterima untuk mengajar dalam bidang tersebut di Anatolia College di Greece. Semasa cuti semester, beliau telah bercuti dan melancong ke Vienna dan beliau telah mendaftarkan diri di seminar yang telah dikendalikan oleh Alfred Adler di mana kemudiannya beliau berminat dalam bidang psikoanalisis. Selama beliau tinggal di Greece, beliau lebih gemar bersendirian dan bekerja secara berterusan. Ini menyebabkan keputusan peperiksaan beliau gagal di mana beliau terpaksa mengulang setahun lagi.

Pada tahun 1933, beliau telah kembali ke Amerika Syarikat untuk memasuki Union Theological Seminary. Disinilah beliau kuat dipengaruhi oleh Paul Tillich seorang ahli teologi kewujudan. Selepas itu, beliau mempunyai kerjaya yang cemerlang sebagai seorang Menteri Keagamaan. May telah mengambil keputusan untuk menyambung ijazah dalam bidang Psiokologi Klinikal dari Universiti Columbia. Tetapi, beliau telah diserang penyakit batuk kering. Ini menyebabkan beliau terpaksa ditahan di Sanitarium selama dua tahun.
Semasa dalam proses rawatan, beliau banyak menghabiskan masa dengan membaca dan mempelajari buku yang ditulis oleh seorang ahli teori kewujudan, Soren Kierkegaard. Selepas beliau sembuh, May telah menyambung dan menamatkan pelajaran dalam bidang kedoktoran di Columbia pada tahun 1949. Beliau telah menyertai fakulti William Allanson White Institute di New York.

Beliau telah muncul sebagai seorang yang boleh menyatakan tentang Terapi Kewujudan yang difikirkan boleh diaplikasikan dalam psikoterapi di Eropah. Beliau juga telah menulis dua buah buku iaitu Love and Will (1969) iaitu bukunya yang paling popular dan The Courage To Create  ( 1975). Pada tahun 1980-an, beliau telah bersara. Beliau meninggal dunia pada 22 Oktober 1994, ketika berusia 85 tahun.


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiEMlgWC_OEeZWlwI9NaYOIrlurNIdhneupek9uqhdyCeweXWpuM9rW3qLD2VxGWQ4-eD6YqLxO4CUv6LKXl5KokVm6lnNHosaD9d_aJFvI2RpHMOPlcWUqbKDEAq3t1owvIZLVsPliLdiT/s320/rollo_may.jpg






Viktor Frankl

Beliau telah dilahirkan pada tahun 1905 di Venna Australia. Beliau menerima ijazah dalam bidang perubatan pada tahun 1930 dan ijazah kedoktorannya pada tahun 1949 daripada Universiti Vienna. Beliau telah menubuhkan Youth Advicement Centre di Vienna pada tahun 1928 hingga 1938. Beliau juga memiliki beberapa buah hospital dan klinik pada sekitar tahun 1930 dan 1942.

Walaupun beliau adalah pelajar Freud, tetapi beliau begitu meminati Teori Kewujudan yang diperkenalkan pada tahun 1930-an apabila beliau membaca buku falsafah seperti Heidegger. Beliau mula mewujudkan formula dan idea tentang Teori Kewujudan (logotherapy) dalam kaunseling pada tahun 1938. Menurut bahasa Greek perkataan logo bermaksud mencari makna.

Semasa Perang Dunia Kedua (1942-1945), beliau telah dipenjarakan oleh nazi di Kem Auschwitz dan Dachau dan ahli keluarganya termasuk abang, isteri dan anak-anaknya telah mati. Di Kem inilah beliau memikirkan tentang makna kehidupan dan bagaimana seksanya tinggal di kem tersebut. Berkat keazaman inilah beliau mendapatkan kepercayaan untuk meneruskan kehidupan.

Pada tahun 1940-an, beliau telah berkahwin dengan Ellenonara dan menetap di Australia. Pada tahun 1947, beliau telah menyertai fakulti Universiti Vienna dan akhirnya menjadi ahli United States International Universiti of San Diego. Beliau telah mengembara ke seluruh dunia dan telah memberi ceramah di Eropah, Amerika Latin, Asia Tenggara dan Amerika Syarikat. Selain itu, beliau juga merupakan professor pelawat di Universiti Harvard, Universiti Stanford dan Universiti Southern Medthodist. Beliau juga telah bekerja untuk mengalih bahasa lebih kurang 20 buah buku dan menyambung pengajian dalam bidang perkembangan Terapi Kewujudan. Beliau telah menulis buku Man’s Search For Meaning (1962) yang merupakan antara buku paling terkenal di dunia dan The Will To Meaning (1969).



https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjb7Jf7hS62bsVUSAuOagsLYXoSs_p6hcLEjLgEPFUZ500UQ9sswC-kQRjEYxhmZPzHFrdcMQFEZQVtTs8eClZJ-HPhyphenhyphen5t3jMUVPyxNIH_iUxOl8FwqLyMkNCZgMtEzw4Nf4G8E_u6tPwvi/s320/frankl_1994.jpg

 Viktor Frankl


Peranan kaunselor

Mengikut Graen (1976) terdapat 3 faktor yang menentukan satu peranan.
1) Had keupayaan yang dibuat oleh seseorangitu ditetapkan oleh kepintarannya, metodologi serta alat kelengkapan yang telah sedia ada.

2) Had keupayaan yang menggolongkan unsur-unsur yang telah ditetapkan  oleh sesebuah organisasi itu sendiri.

3)  Had keupayaan bagi orang yng memenuhi peranan itu sendiri.
Terapi kewujudan membuat andaian bahawa individu mempunyai masalah hasil daripada kewujudan yang terbatas. Sekatan itu termasuklah: 

  • Batasan biologi
·         Batasan persekitaran
·         Batasan diri sendiri

Tugas utama kaunselor:

·  Membantu dan membimbing klien mengenali masalahnya serta mencari alternative untuk membuat pilihan menyelesaikan masalahnya.
·         Mengenali klien dengan lebih dekat, mengetahui dunia subjektifnya serta membantu menerokai kemungkinan-kemungkinan baru dalam hidupnya.
·      Mencabar dan seterusnya mendorong klien mencabar diri sendiri sehingga mereka menyedari tindakan-tindakan yang dilakukan selama ini telah menyebabkan mereka menghadapi masalah.

Peranan klien

·         Klien merupakan orang yang dating meminta pertolongan dalam menyelesaikan masalah.
·    Setiap klien yang dating menemui kaunselor mengharapkan pertolongan dan bantuan agar soalan-soalan yang mereka kemukakan akan terjawab dalam sesi kaunseling.
·    Bukan semua harapan yang diletakkan kepada kaunselor dapat dipenuhi oleh kaunselor semata-mata tanpa bantuan ,kerjasama dan pendedahan serta penerokaan yang jujur, ikhlas, terbuka dan bebas daripada pihak klien kerana merekalah yang sebenar-benarnya yang akan menentukan kejayaan satu sesi kaunseling.


Perhubungan kaunselor dengan klient

·         Dalam teori kewujudan, perhubungan antara kaunselor dengan klienamatlah penting.
·         Kaunselor haruslah bersifat jujur,ikhlas,boleh dipercayai dan dicontohi oleh klien.
·  Melalui teknik empati,refleksi,parafrasa dan lain-lain teknik bukan arahan yang digunakan akanmenyebabkan klien membina hubungan dengan kaunselordan sedia mencurahkan segala isi hati, perasaan dan pengalamannya.


3. TERAPI PEMUSATAN KLIEN
Carl R.Rogers.
Perubahan boleh berlaku.
Desakan semulajadi untuk majukan diri dan bergerak ke arah kesejahteraan.
Mempunyai nilai positif dan negatif terhadap pengalaman.
Anggapan penghargaan terhadap diri  mempengaruhi tingkahlaku.Konsep kendiri terbentuk hasil persepsi individu berhubung dengan pengalaman positif atau negatif.
Individu boleh mengasingkan pengalaman positif dan negatif.
Ia boleh menolak, menerima dan memberi erti yang bermakna terhadap pengalaman dalam pembentukan konsep kendiri.
Jika kehendak desakan tidak tercapai ia akan memendam pengalaman. Ia menganggap orang lain tidak dapat menerima secara positif desakan tadi dan menghasilkan konsep kendiri yang negatif. Ini menimbulkan konflik antara ideal self dengan real self.
Individu menerima syarat-syarat penilaian yang telah dipelajari agar diterima oleh orang lain. Syarat-syarat ini lebih menguasai desakan.
Konflik berlaku kerana tidak kongruen antara kendiri dengan pengalaman.Konflik adalah ancaman kepada pertumbuhan individu dan menimbulkan helah bela diri.

Tujuan kaunseling untuk menyepadukan/ kongruen semula rasa hati yang ideal dengan konsep kendiri klien.

Penerimaan Tanpa Syarat akan menimbulkan kesedaran tentang pengalaman rasa hati terpendam. Menerima klien tanpa penghakiman. menerima sebagai dirinya  yang mempunyai kekuatan dan kelemahan emosi, pemikiran dan tingkahlaku. Klien dapat meluahkan segala desakan rasa hatinya iaitu konsep kendirinya.

Kongruen  


Usaha persepaduan secara sedar pengalaman yang wujud kini dengan kendiri. Jurjur atau tidak berpura-pura.

Empati

Faham dan peka keadaan dalaman dari segi pemikiran dan emosi yang sedang dirasai klien. Membawa kepada hubungan yang akrab.
Tingkahlaku individu berpunca dari desakan dalaman individu yang menggerakkan ke arah kesejahteraan diri. Ini menyebabkan berlaku konflik antara kehendak kesempurnaan yang idel dengan alam situasi sebenar. Ini akan menghasilkan suasana kecelaruan dalam diri individu.

Proses Kaunseling

Interaksi akrab antara kaunselor dengan klien menjadi pemangkin perubahan dalaman klien.

Konsep kendiri individu merupakan tunjang pembentukan personaliti individu.

Pengurangan jurang antara ideal self dengan real self adalah permulaan perubahan tingkahlaku klien.

Proses tanpa arahan.

Keredaan, kongruen dan empati adalah kunci utama proses.

Jika kaunselor dapat mewujudkan suasana yang teraputik, maka dengan sendirinya kesan terapi akan dapat dinikmati oleh klien.

Matlamat kaunseling adalah klien dapat mencapai kesejahteraan diri melalui rasa lega dan pembaharuan syarat-syarat penilaian kendiri serta dapat membuat perubahan tingkahlaku.

Terbina wawasan baru terhadap alam sebenar.

MATLAMAT

Bebas dan bersepadu.
·         Menghadapi dan mengatasi masalah.
·         Membuka apa yang membalutnya dan menghadapi realiti.
·         Menerima dirI
·         Menerima, merasai, dan mengalami realiti
·         Yakin diri
·         Mengarah kendiri tanpa mengenepikan norma
·         “inner directed”
·         Kesediaan untuk berkembang


4. TERAPI GESTALT
Terapi Gestalt dikembangkan oleh Friedrich Salomon Perls berpandukan psikologi Gestalt yang diasaskan oleh Max Werthemeir dan Wolfgang Kohler.  Semua tokoh ini berpendapat bahawa manusia seharusnya dilihat secara keseluruhan (holistic) dan tidak berasingan.  Perkataan Gestalt itu sendiri bermaksud keseluruhan dalam bahasa Jerman.  Perls melihat secara keseluruhannya bahawa manusia mempunyai bahagian-bahagian tertentu seperti  pengalaman, perasaan, kegembiraan, ketakutan, kesedihan dan sebagainya.  Semua fenomena ini menjadikan manusia itu unik. Manusia pada mulanya adalah satu tetapi kemudiannya telah berkembang dan mengalami pelbagai peristiwa dan menyebabkan manusia telah kehilangan bahagian-bahagian tersebut. Contohnya apabila seseorang bersedih ia akan kehilangan bahagian gembiranya, apabila ia takut ia akan hilang bahagian beraninya.  Dalam terapi Gestalt ia akan menyatukan kembali bahagian-bahagian yang terpisah tersebut ke satu unit yang menyeluruh.  Secara umumnya terapi Gestalt mempersepsikan manusia adalah bertanggungjawab terhadap tindakan-tindakan yang dibuatnya.  Terapi ini member focus kepada “disini dan sekarang” (here and now).  Menurut Perls sekiranya seseorang terlalu memikirkan masa hadapan maka ia akan mengalami kebimbangan.  Oleh itu Perls menekankan kewujudan (existential) pada masa sekarang dan fokus pada diri sendiri serta bersedia merasai kewujudan pada masa sekarang.

Pada dasarnya teori Gestalt mengandaikan manusia boleh menghadapi persoalan hidupnya terutama jika mereka mengetahui apa yang berlaku di persekitaran mereka.  Oleh itu terapi ini telah menyediakan persekitaran yang sepatutnya dan cabaran-cabaran untuk menolong individu kearah kewujudan yang sebenar yang lebih penting dan lebih mencabar.


5. TERAPI REALITI
Terapi realiti adalah satu bentuk terapi yang agak baru dalam kaunseling. Terapi ini diasaskan oleh William Glasser seorang psikologis di California dalam tahun 1965. realiti adalah selari. Terapi realiti adalah merujuk kepada dunia fenomena klien dan menekankan kepada cara yang subjektif iaitu klien akan melihat dan bertindakbalas dengan dunia persekitaran mereka melalui kaawalan penilaian dalaman internal locus of evaluation. Glasser (1985) telah menekankan bahawa manusia melihat dunia melalui lima keperluan asas genetik dan bukannya dunia seperti ianya yang sebenar. Seperti mana terapi lain yang di atas, terapi realiti telah menegaskan bahawa manusia mempunyai kebebasan, boleh membuat pilihan dan bertanggungjawab terhadap pilihan tersebut. Manusia boleh mengawal secara berkesan kehidupan ini jika mereka bersedia untuk berusaha menentukan matlamat. Oleh itu dengan meletakkan prinsip-prinsip teori kawalan dalam, manusia boleh mencegah banyak masalah yang menjurus kepada terapi. Terapi realiti berorientasikan tingkah laku secara menyeluruh yang melibatkan komponen doing, thinking, feeling dan physiology. Hal ini bermakna klien bertanggungjawab untuk memilih bukan sahaja apa yang mereka lakukan tetapi apa jua yang mereka fikirkan, rasai, dan mengalaminya secara fizikal. Dalam ertikata yang lain terapi ini menekankan kepada tingkah laku dan pemikiran. Tugas kaunselor ialah bertindak secara aktif , mengarah, didaktif dan kognitif. Kaunselor juga akan mengikat kontrak dengan klien dalam usaha klien untuk mengubah tingkah lakunya. Sebagai suatu bentuk terapi mengarah, kaunselor berperanan sebagai guru, dan juga sebagai teladan. Walau bagaimanpun, adalah menjadi tanggungjawab kaunselor untuk mencabar klien berhadapan dengan realiti semasa jika perlu. Terapi ini juga menekankan secara langsung kepada peristiwa-peristiwa masa lampau. Ia juga menolak konsep sakit jiwa yang dipolopori oleh teori psikoanalisis.
Secara umumnya matlamat terapi realiti ialah untuk menyediakan suatu suasana yang boleh membantu klien bagi membina kekuatan psikologi (psychology strength) untuk menilai atau menghargai tingkah laku semasa. Ianya boleh digunakan dalam terapi atau kaunseling individu, kerja-kerja sosial, pendidikan, terapi kelompok, , kaunseling keluarga, kaunseling pemulihan, pengurusan institusi dan perkembangan serta kemajuan masyarakat.

4.2Latar Belakang Tokoh. William Glasser merupakan pengasas kepada terapi realiti. Beliau dilahirkan di Cleveland Ohio, California pada tahun 1925. Beliau merupakan anak yang ketiga dan yang bongsu dalam keluarganya. Bagi Glasser , zaman kanak-kanaknya merupakan zaman yang mengembirakan dan semasa di sekolah beliau sangat berminat bermain muzik dan dalam bidang sukan. Pada tahun 1944, ketika berumur 19 tahun, Glasser telah mendapat ijazah pertamanya dalam bidang kejuruteraan kimia dari Case Institute of Technology. Empat tahun kemudian beliau mendapat ijazah Master dalam Clinical Psychology dari Case Western Reserve University. Namun tesis untuk mendapatkan PhDnya telah ditolak. Semasa berumur 28 tahun(1953), Glasser mendapat ijazah perubatan dari universiti yang sama. Pada tahun 1956, Glasser telah menjadi ketua psikatarist di Ventura School for Girls, iaitu sebuah institusi yang dikendalikan oleh kerajaan California untuk merawat gadis-gadis yang rosak moral dan melanggar peraturan atau undang-undang.Dalam tahun 1961, Glasser menghasilkan bukunya yang pertama iaitu Mental Health or Mental Illness yang menjadi asas kepada teknik dan konsep terapi realiti. Selama tempoh dua belas tahun di Ventura School, Glasser telah memajukan lagi terapi realitinya dengan mengendalikan program-program yang berjaya di sekolah berkenaan. Istilah realiti terapi digunakan untuk pertama kalinya oleh Glasser dalam manuskripnya yang bertajuk “Reality Therapy” : A Realistic Approach To The Young Offender” dalam tahun 1964. Pada tahun 1965, bukunya yang terkenal bertajuk Reality Therapy : A New Approach To Psychiatry telah diterbitkan.Dalam tahun 1966, Glasser mula mengaplikasikan idea-idea realiti terapinya dalam sistem pendidikan di California. Idea-idea ini akhirnya telah dimuatkan ke dalam bukunya yang ketiga iaitu “Schools Without Failure”(1969). Pada tahun 1968, Glasser telah mengasaskan penubuhan Institute For Reality Therapy do Los Angeles. Institut ini menawarkan kursus-kursus dan latihan untuk para doktor, ahli-ahli fiziks, pegawai perundangan, pegawai polis, jururawat, peguam, hakim, guru dan kaunselor. Dua tahun kemudian iaitu tahun 1970, William Glasser La Verne College Center ditubuhkan di University of La Verne di California Selatan untuk menyediakan pengajian luar kampus kepada guru-guru untuk mendapatkan ijazah.Bermula tahun 1981, Glasser telah menjalinkan idea asalnya dengan teori kawalan (Control Theory) yang menegaskan bahawa tingkah laku dijana dari dalam individu. Apa yang diperoleh dari luar hanyalah maklumat (information). Bukunya yang bertajuk Stations of the mind(1981) dan Control Theory : A New Explanation of We Control Our Lives(1984) telah menunjukkan pendirian teori ini dan menghuraikan bagaimana otak manusia mempengaruhi persepsi dalaman.
Buku-buku lain yang dihasilkan oleh Glasser ialah The Identity Society(1972), Positive Addiction(1976), Control Theory In The Claaroom(1986), The Quality School :Managing Students Without Coercion(1990) dan The Quality School Teacher(1993). Glasser juga sering memberikan kuliah atau ceramah dan bengkel di peringkat antara bangsa mengenai aplikasi teori kawalan dan realiti terapi.

4.3 Latar Belakang Terapi. Terapi Realiti merupakan satu bentuk terapi yang agak baru dalam dunia kaunseling. Ianya telah diasaskan oleh William Glasser iaitu seorang psikologis dari California pada tahun 1965 ekoran daripada ketidaksetujuan Glasser terhadap teori psikoanalitik. Kottler dan Brown( )menyatakan bahawa terapi realiti merupakan suatu pendekatan mengajar yang menekankan kepada penyelesaian masalah, tanggungjawab peribadi dan keperluan untuk menangani atau mengatasi keperluan ‘realiti’ seseorang individu. Menurutnya lagi terapi realiti adalah berdasarkan kepada assumsi atau andaian bahawa setiap individu perlu untuk membina identiti sama ada berjaya atau gagal. John J. Pietrofesa(1984), berpendapat bahawa terapi realiti berasaskan kepada andaian terhadap sesuatu tingkah laku sama ada menolong atau menghalang untuk memenuhi keperluan asas manusia. Keperluan tersebut merupakan keperluan untuk disayangi dan menyayangi orang lain dan keperluan merasa dihargai dan menghargai orang lain. Tingkah laku yang dapat dipenuhi dikatakan bertanggungjawab dan yang gagal adalah sebaliknya. Tingkah laku yang tidak bertanggungjawab akan membina identiti gagal dan seterusnya akan menghadapi kegagalan. Maka kaunselor adalah membina identiti individu itu ke arah kejayaan.
Glading (1993), berpendapat terapi realiti menegaskan baahawa perubahan individu dilakukan melalui tindakan dan pemikiran. Beliau mencadangkan bahawa dunia dalaman individu adalah yang paling berpengaruh dalam menentukan tingkah laku yang telah dipilihya. Terapi ini juga berorientasikan tindakan (action oriented) yang bersifat konkrit, mengajar, mengarah dan kognitif. Oleh itu secara keseluruhannya kita dapati, teori realiti lebih menekankan kepada keperluan untuk memenuhi kehendak psikologi (a fulfilments of psychology needs). Secara amya didapati terapi realiti adalah untuk menyediakan individu dalam susasana yang boleh membantu mereka membina kekuatan psikologi untuk menilai atau menghargai tingkah laku semasa. Terapi ini juga boleh digunakan dalam kaunseling individu, kaunseling keluarga, kaunseling pemulihan, kaunseling kelamin, pendidikan, kerja-kerja sosial, terapi kelompok, crisis intervention, pengurusan institusi dan perkembangan kemajuan masyarakat.

4.4 Pandangan terapi Tentang Kejadian Manusia
Menurut William Glasser (1965), terdapat tiga andaian terhadap kejadian manusia berdasarkan terapi realiti. Diantaranya ialah :
4.4.1 Manusia berfungsi pada tahap atau keadaan kesedaran tanpa dipengaruhi oleh kuasa tidak sedar.
4.4.2 Dalam diri setiap manusia terdapat dorongan yang sihat. Dorongan ini mengandungi dua tahap iaitu dalam bantuk fizikal dan psikologikal.
Dalam bentuk fizikal, merupakan suatu keperluan asas kepada manusia seperti makan minum dan tidur. Manusia juga dipengaruhi oleh keinginan untuk kelangsungan hidup (survival). Manakala dalam bentuk psikologikal pula, terbahagi kepada empat bahagian iaitu :
a. Rasa kepunyaan (belonging). Rasa kepunyaan ini misalnya seperti keperluan kepada rakan, keluarga dan kasih sayang.
b. Kuasa iaitu suatu keperluan penghargaan kendiri , dihargai dan bersaing.
c. Kebebasan (freedom) iaitu suatu keinginan untuk membuat pilihan dan keputusan.
d. Keseronokan iaitu suatu bentuk keperluan untuk bermain, berehat, ketawa, gembira dan lain-lain .
Keempat-empat keperluan ini akan membawa kepada identiti diri seseorang individu. Ianya akan tercapai apabila individu itu diterima oleh orang lain atau masyarakat. Yang paling penting dalam keperluan psikologikal ialah apaabila seseorang itu akan mengalami rasa cinta dan rasa dihargai.Menurut Glasser, seseorang individu yang tidak ada rasa dicintai akan mengalami kegagalan identiti, personaliti tidak seimbang, kurang keyakinan diri dan cepat putus asa. Dalam suasana mencapai identiti diri ini terdapat dua waktu yang kritikal dalam kehidupan di zaman kanak-kanak di antara umur 2 hingga 5 tahun dan 5 hingga 10 tahun.
Dalam peringkat umur antara 2 hingga 5 tahun , proses sosialisasi awal berlaku seperti berhubung dengan ibu bapa, adik beradik dan rakan sebaya. Pada peringkat ini kanak-kanak sudah mula mengalami perasaan kecewa dan kerisauan. Pada peringkat ini, kanak-kanak memerlukan kasih sayang, bimbingan, dan penerimaan dari ibu bapa. Jika ini berlaku maka kanak-kanak itu tadi akan mula membentuk identiti yang kekal.Pada peringkat umur 5 hingga 10 tahun pula, kanak-kanak akan terlibat dengan alam persekolahan dan mula memperolehi pengetahuan dan membentuk konsep diri. Di peringkat ini, kanak-kanak akan menghadapi masalah sosialisasi dan masalah pembelajaran . Dalam kontek pembelajaran , sekiranya individu tidak belajar sesuatu pada masa atau peringkat muda maka individu itu boleh belajar di waktu selepas itu.


6. TERAPI TINGKAHLAKU
Mengikut pendekatan ini perasaan, pemikiran dan kepercayaan adalah perkara- perkara yang boleh dipelajari (Hyman 1997). Melalui pendekatan ini tingkah laku dibentuk melalui pengalaman. Oleh itu untuk membentuk tingkah laku pelajar ialah dengan cara menyelami perasaan dan pemikiran pelajar melalui unsur-unsur nasihat dan perbincangan. Dengan memahami pelajar yang bermasalah disiplin, pembentukan tingkah laku dapat dilakukan. Tingkah laku bermasalah ataupun tidak berdisiplin dapat dihindari dan seterusnya melahirkan tingkah laku yang baik (Alberto & Troutman 1990, Bandura 1977, Skinner 1982,1968, Axelrod 1983). Dengan beranggapan semua tingkah laku boleh dipelajari, guru berperanan penting untuk membantu pelajar yang menghadapi masalah tingkah laku untuk membina tingkah laku yang positif dan dapat diterima di sekolah. Pembelajaran pula berlaku setelah melalui prinsip-prinsip peneguhan dan dendaan. Pendekatan ini melihat peneguhan sebagai pembentuk tingkah laku yang sangat berkesan. Di samping itu tingkah laku, pemikiran, dan perasaan dapat diukur, diramal dan dikawal. Mereka menambah bahawa tingkah laku dapat dimodifikasi dengan cara peneguhan yang sistematik, menarik keluar peneguhan, mengenakan dendaan dan mendesak secara rasional. Ini dapat melahirkan tingkah laku yang
dikehendaki. Kajian yang telah dilakukan menunjukkan bahawa pemberian ganjaran
merupakan pembentuk tingkah laku yang sangat berkesan (Wolery, Baily &Sugai 1988). Pengamal tingkah laku percaya tingkah laku bermasalah adalah akibat daripada pelajar tidak selesa dengan peraturan ataupun undang-undang sekolah dalam mengawal tingkah laku. Dalam minda pelajar telah sedia wujud perasaan iaitu guru mesti menghukum pelajar yang melakukan kesalahan dan pelajar sekolah mesti patuh kepada undang-undang yang telah ditetapkan oleh pihak sekolah dan tidak boleh melakukan sebarang kesalahan. Di samping itu
terdapat tanggapan pelajar iaitu mereka mesti mendapat markah sebaik mungkin agar diiktiraf sebagai pelajar yang berjaya. Kesannya pelajar akan menghukum diri sendiri terlebih dahulu dengan menyatakan bahawa dia seorang pelajar yang nakal, malas, tidak pandai dan pelbagai sifat negatif lagi menyebabkan pelajar tersebut enggan berubah disebabkan kepercayaan bahawa sifat tersebut akan terus kekal dalam diri mereka. Di sinilah guru perlu memainkan peranan dengan mengenali pelajar dengan lebih dekat agar masalah pelajar dapat diketahui. Suatu diagnosis perlu dilakukan agar guru tahu sifat negatif yang bersarang dalam
minda pelajar supaya ia dapat dirungkaikan. Dengan lain perkataan, teori tingkah laku percaya personaliti seseorang dibentuk oleh pengalaman (Hamilton 2007). Pandangan pendokong teori tingkah laku percaya semua manusia dilahirkan bersih, suci dalam keadaan kosong. Apa yang terjadi kepada manusia adalah hasil pembentukan tingkah laku yang telah dibentuk oleh asakan persekitaran. Kita dianggap sebagai makhluk yang pasif dan menerima apa sahaja yang membentuk kita berdasarkan pengaruh persekitaran. Pembentukan personaliti individu adalah kesan daripada pembelajaran melalui pelbagai pengalaman yang dilalui. Pendekatan tingkah laku merujuk situasi begini yang membentuk tingkah laku manusia sebagai pelaziman (conditioning). Terdapat dua jenis pelaziman iaitu pelaziman klasik dan pelaziman operan. Pelaziman klasik merupakan suatu pembelajaran yang berkait rapat antara rangsangan neutral dengan rangsangan biologikal. Pelaziman ini dikemukakan oleh Ivan Pavlov berdasarkan ujiannya terhadap seekor anjing dan perkaitan dengan pengeluaran air liur. Setelah diberi pelaziman mendapat makanan, anjing tersebut akan  mengeluarkan air liur. Pelaziman operan pula yang diperkenalkan oleh B.F. Skinne rberkaitan dengan pembelajaran berdasarkan kesan akibat yang telah diterima. Ia melibatkan penggunaan peneguhan positif dan peneguhan negatif. Peneguhan positif berkait rapat dengan pemberian ganjaran terhadap tingkah laku yang ditonjolkan dan ingin terus dikekalkan. Ini memberi gambaran tingkah laku tersebut akan berulang dengan pemberian ganjaran tersebut. Peneguhan negative pula berkaitan dengan memberi sesuatu yang tidak baik tetapi kesannya menghasilkan sesuatu yang baik. Sama ada peneguhan positif ataupun negatif kedua-duanya akan memberi kesan yang baik ia itu membentuk tingkah laku yang baik dalam suatu jangka masa yang panjang. Satu lagi pembentuk tingkah laku ialah dengan menggunakan dendaan. Ia merupakan satu kaedah mengenakan sesuatu yang tidak menyenangkan kepada individu agar individu dipaksa untuk mengubah tingkah laku yang tidak baik kepada tingkah laku yang boleh diterima. Bagi Skinner, dendaan merupakan kaedah yang tidak berkesan untuk membentuk tingkah laku dan mengekalkan dalam suatu jangka masa yang panjang. Oleh itu, dendaan hanya menghasilkan perubahan jangka pendek sahaja. Satu lagi teori yang menggunakan pendekatan tingkah laku ialah Teori Pembelajaran Sosial yang oleh Albert Bandura. Mengikut beliau individu bertingkah laku berdasarkan pengalaman dengan melihat orang lain yang dianggap sebagai model. Individu akan mengamalkan apa yang dilihat sebagai tingkah laku yang perlu diamalkan. Sekiranya berterusan, tingkah laku tersebut akan kekal dalam diri individu. Untuk jangka masa yang panjang, dendaan tidak akan memberi kesan kepada pelajar yang terlibat (Skinner 1968). Dendaan seperti merotan, berdiri atas kerusi dan lain-lain lagi hanya membawa kepada perasaan tidak puas hati, dendam dan ingin memberontak (Khalim 2004). Untuk  jangka masa pendek, memang diakui pelajar yang didenda akan mengubah tingkah laku kerana terpaksa, takut malu ataupun tidak mahu menanggung kesakitan.

7. TERAPI KOGNITIF TINGKAHLAKU
Terapi Tingkah Laku Kognitif ialah satu model psiko-pendidikan. Ia menekankan terapi sebagai satu proses pembelajaran: mendapatkan dan berlatih menggunakan kemahiran-kemahiran baru, mempelajari cara-cara baru untuk berfikir dan mendapatkan cara-cara yg lebih efektif untuk mengatasi masalah.
Masalah-masalah tingkah laku mungkin berpunca daripada zaman kanak-kanak lagi. Akan tetapi, masalah-masalah ini berulang kerana pengaruh-pengaruh semasa. Sistem pemikiran individu ialah punca utama kecelaruan. Dialog dalaman mempengaruhi tingkah laku

seseorang. Klien menerokai tanggapan-tanggapan dan konsep-konsep salah dan mengubahnya dengan pemikiran yang efektif. Matlamat terapi untuk mencabar klien supaya melihat pemikiran salah dengan bukti- bukti yang dikumpulkan dan dinilaikan olehnya sendiri: Untuk membantu klien melihat dan mengurangkan pemikiran yang rigid: Untuk sedar tentang pemikiran automatik dan mengubahnya. CT memfokus pada hubungan kolaboratif. Menggunakan dialog Socratic, ahli terapi membantu klien mengenalpasti pemikiran tidak berfungsi (dysfunctional) dan mencari panduan alternatif dalam hidup. Ahli terapi menggalakkan pengalaman-pengalaman corrective yg membawa kepada kemahiran-kemahiran baru. Klien mendapat insight tentang masalahnya dan perlu aktif dalam mengubah pemikiran dan tingkah laku yang menjatuhkan diri sendiri (selfdefeating).
8. TERAPI RASIONAL EMOTIF TINGKAH LAKU
REBT ialah satu terapi yg berbentuk didactic, kognitif dan berorientasikan tindakan. Ia menekankan peranan fikiran dan sistem pemikiran sebagai punca masalah peribadi. Manusia cenderung untuk dipengaruhi oleh pemikiran yg salah (faulty). Hal ini menyebabkan gangguan emosi dan tingkah laku. Pemikiran sangat menentukan perasaan dan tindakan kita. Terapi berorientasikan pemikiran dan tingkah laku. Ia menekankan peranan berfikir, membuat keputusan, menyoal, bertindak dan kembali membuat keputusan.
9. TERAPI RINGKAS PENYELESAIAN MASALAH BERFOKUS

         SFBT  telah dikembangkan lebih dari 50 tahun dahulu,  bermula di Amerika Syarikat.  Dan kemudian berkembang diserata pelosok dunia termasuk Eropah.  Orang yang memberi nama terapi ini dan terlibat dalam langkah-langkah spesifik dalam terapi ini ialah sepasang suami isteri, Steve de Shaver dan Insoo Kim Berg beserta kumpulan mereka di Pusat Brief Family Therapy di Milwaukee, Amerika Syarikat.  Konsep terapi SFBT ini telah banyak digunakan dalam bidang-bidang seperti penyalahgunaan dadah, terapi keluarga dan terapi seks,    Matlamat utama terapi ialah untuk membantu klien mengenalpasti dan melayan kemahiran, keupayaan  dan sumber luaran.  Proses ini bukan sahaja membantu menstruktur cerita klien sebagai individu yang cekap tetapi dapat membantu mengenalpasti sumber-sumber untuk menangani masalah yang mana sumber dikenalpasti oleh klien.  Klien digalakan untuk membincangkan tentang perubahan daripada membincangkan tentang masalah yang sedang di hadapi.  Mereka mengandaikan sekiranya seseorang selalu bercakap mengenai masalah ia akan menghasilkan tambahan masalah, sekiranya kta bercakap mengenai perubahan ia akan menghasilkan perubahan. Terapi ini melihat keunikan individu sebagai kekuatan untuk menentukan masa hadapan.  Masalah dan masa silam tidak perlu difikirkan dalam menangani sesuatu  masalah kerana SFBT memberi fokus pada masalah  yang ada, bukan yang tiada dan klien dilihat sebagai pakar dalam penyelesaian masalah.

Seperti namanya, ini adalah tentang terapi yang singkat dan berfokus pada solusi, bukan pada masalah. Ketika ada masalah, banyak profesional menghabiskan banyak waktu berpikir, berbicara, dan menganalisis permasalahan, sementara penderitaan yang dialami klien sedang berlangsung. Terpikir tim profesional kesehatan mental di Pusat Terapi Singkat Keluarga yang begitu banyak waktu dan energi, serta sumber daya banyak, dihabiskan untuk berbicara tentang masalah, daripada berpikir tentang apa yang mungkin membantu klien untuk mendapatkan solusi yang akan membawa pada realistis, bantuan wajar secepat mungkin. Oleh karena itulah muncul Terapi Singkat Berfokus Solusi.
Terapi singkat berfokus solusi (SFBT) adalah salah satu pendekatan keluarga, yang dikenal sebagai terapi sistem, yang telah dikembangkan selama 50 tahun terakhir ini, pertama di Amerika Serikat, dan akhirnya berkembang di seluruh dunia, termasuk Eropa. Terapi singkat berfokus solusi disebut hanya sebagai “terapi berfokus solusi (TBS)” atau “terapi singkat”.
Pelopor terapi singkat berfokus solusi adalah Insoo Kim Berg dan Steve de Shazer, serta praktisi SFBT berbasis sekolah dan ahli lainnya. Kita terfokus kepada segi-segi pokok dari teori SFBT, khususnya cara dimana para praktisi berfokus solusi berpikir tentang perubahan, kapasitas klien, dan sifat resistensi klien.


Berg dan Miller (1992) menjelaskan  terdapat tiga perkara penting dalam terapi SFBT
  1. Jangan cari masalah
  2. Apabila anda tahu sesuatu perkara itu berkesan, anda perlu lebih banyak  lakukan perkara tersebut
Jika tidak berkesan jangan teruskan, usahakan yang
Konsep SFBT ialah:
  • Keunikan pengalaman manusia menjelaskan bahawa setiap individu adalah unik.  Kaunseling perlu dilakukan dengan melihat keunikan setiap keperluan individu bukannya melihat secara keseluruhan (Berg dan Miller,1992)
  • Klien adalah pakar dalam kehidupan mereka sendiri dan mempunyai kebolehan menyelesaikan masalah hasil daripada kemahiran yang dibawa dalam sesi secara sedar atau tidak.
  • Pengalaman negative yang berulan-ulang mempunyai kesan yang akan menghalang individu daripada mengetahui kekuatan dan kebolehan mereka.
  • Melahirkan perhubungan yang terapeutik dan hubungan kerjasama antara klien dan kaunselor dimana mereka sama-sama mencipta reality dan setiap pihak akan saling mempengaruhi antara satu sama lain.
  • Terapi ini member focus kepada perkara yang ada daripada perkara yang tiada.
  • Setiap masalah akan memfokuskan kepada apa yang boleh dilakukan lebih daripada apa yang tidak boleh dilakukan.
  • Perubahan dicapai dengan menghargai apa yang berlaku dalam kontek kehidupannya