SEJARAH SATIR
• Dilahirkan pada 26 Jun 1916 di
Neillsville,Wisconsin.
• Kerjaya beliau adalah sebagai guru
pada awalnya.
• Pernah berkhidmat di Illinios
psychiatric Institute.
• Terlibat dalam penubuhan Mental
Research Institute (MRI) di Palo Alto, California(1962).
• Beliau dikenali melalui buku,
latihan dan bengkel yang dikendali olehnya.
• Terlibat dalam penubuhan
International Human Resources (1970) dan “The Avanta Networks” to reach out to
individu, keluarga dan pengamal kesihatan mental (Mental health practitioners.
• Beliau telah meninggal dunia pada
10September 1988
KONSEP ASAS
1.Pertumbuhan dan perkembangan setiap individu.
– Semua manusia mengalami pertumbuhan
dan perkembangan. Terdapat 3 faktor perkembangan manusia iaitu :
•
Baka
(genetic)
•
Apa
yang dipelajari semasa proses pertumbuhan.
•
Interaksi
minda dan tubuh badan.
2. Self-esteem and self worth.
– Satir percaya terdapat 5 perkara
yang dapat menggalakkan potensi manusia :
•
Fizikal
(tubuh badan)
•
Intelektual
Deria (pendengaran, penglihatan, sentuhan, rasa dan bau)
•
Interaksi
(interaksi dalam diri dan orang lain)
•
Keadaan
sekeliling (warna, bunyi, cahaya, suhu, ruang, masa)
•
Spiritual
3.
Komunikasi
– Cara komunikasi keluarga memberi
,gambaran bagaimana mereka rasa terhadap diri sendiri. Ahli keluarga yang
penghargaan kendiri tinggi akan bercakap secara terus,terbuka, jelas. Seseorang
yang self-esteemnya rendah selalu menggunakan komunikasi yang sebaliknya
– Satir yakin bahawa klien yang sedang
dikaunseling akan mempengaruhi dan dipengaruhi oleh anggota keluarga lain.Dalam
terapi keluarga, yang hadir tidak hanya individu yang dianggap bermasalah,
tetapi juga anggota keluarga yang lain.
-Anak-anak yang bermasalah dipengaruhi oleh
masalah di rumahnya.Apa yang terjadi di rumah seseorang mempengaruhi kerja
mereka di sekolah, ditempat kerja dan lain-lain. Ketidakfungsian keluarga
adalah kesan daripada masalah komunikasi di antara ahli keluarga.Masalah
komunikasi adalah berkait rapat dengan penghargaan diri yang rendah dikalangan
ahli keluarga
LATAR BELAKANG
KELAHIRAN & KELUARGA :
ü Virginia Satir dilahirkan pada
26.6.1916 dan meninggal dunia pada 10.9.1988 sewaktu berumur 72 tahun.
ü Pada tahun 1941,Satir berkahwin
dengan seorang askar, Gordon Rodgers. Pada tahun 1949 Satir bercerai dengan
suaminya. Selepas dua tahun iaitu pada tahun 1951,Satir bekahwin lagi dengan
Norman. Perkahwinan kali kedua ini hanya selama enam tahun sahaja, Satir
bercerai lagi pada tahun 1957. Pada masa itu , Satir berjumpa dengan dua
perempuan yang dianggap sebagai anak perempuan iaitu Mary dan Ruth yang
membantu beliau menghabiskan buku terakhirnya ‘The new peoplemaking’.
LATAR BELAKANG PENDIDIKAN:
ü Pada umur tiga tahun, Virginia Satir
sudah mula pandai membaca, Satir dapat membaca habis semua buku dalam bilik
kecil yang diumpama perpustakaan mini.
ü Pada tahun 1929,mereka sekeluarga
berpindah rumah ke Milwaukee supaya Virginia Satir dapat belajar di Sekolah
Tinggi
ü Pada tahun 1932, beliau masuk Maktab
Perguruan iaitu Milwaukee State Teacher Collage yang kini dikenali sebagai
University of Wisconsin-Milwaukee. Beliau tamat pada tahun 1936 dan mendapat
Bachelor pendidikan.
LATAR BELAKANG KERJAYA
ü Virginia Satir mengajar di ‘public
school’ di William Bay,Wisconsin selama dua tahun yang pada mulanya sebagai
guru dan kemudian menjadi pengetua sekolah. Seterusnya Satir menjadi ‘guru
beredar’ di beberapa tempat di Ann Arbor, Michigan, Shreveport, Louissiana, dan
Miami, Florida
ü Pada tahun 1955 Satir bekerja
sebagai seorang psikiatrik di sebuah institut. Beliau menggalakkan terapis yang
lain untuk menjadi terapis keluarga. Pada tahun 1962, Satir memulakan Program
Latihan Terapi keluarga. Idea novel beliau adalah berdasarkan isu semasa
dan masalah-masalah yang dihadapi berdasarkan penghargaan kendiri.
KEJAYAAN / KREDIBILITI DIPEROLEHI
ü Pada tahun 1976 Virginia Satir
mendapat pingat emas daripada ‘Outstanding and Consistent Service to mankind’.
Pada tahun 1978,Satir mendapat PhD sosial sains di Universiti Wisconsin Madison
. Pada tahun 1982, beliau dipilh oleh Kerajaan German Barat menjadi pemimpin
berpengaruh daripada 12 orang tokoh yang berpengaruh.
KEJAYAAN / KREDIBILITI DIPEROLEHI
ü Seterusnya pada tahun 1985,selepas
beliau memberi sumbangan kepada Evolution of Psychotherapy Conference di
Phoenix,Arizona. Satir menjadi terkenal, Time magazine menggelarkan beliau
boleh memenuhkan semua dewan di seluruh dunia iaitu seorang penceramah yang
baik.
ü Pada tahun 1986 mendapat phD dari
Professional School of Psychological Studies dan pada tahun yang sama beliau
menjadi ahli kepada The Council of Elders. Pada tahun yang berikutnya iaitu
tahun 1987 beliau menjadi ahli kepada Czechoslovakian Medical Society.
ü Beliau adalah seorang penulis
Amerika dan psikoterapis terutamanya terapis keluarga. Buku yang paling
terkenal ialah ‘Conjoint Family Therapy’ yang ditulis pada tahun 1964,
‘Peoplemaking’ pada tahun 1972 dan ‘The New Peoplemaking ’ pada tahun 1988.
Terdapat dua bentuk komunikasi yang digunakan
oleh manusia. Satu komunikasi berfungsi dan lagi komunikasi tidak berfungsi.
CARA KOMUNIKASI TIDAK BERFUNGSI
4 corak komunikasi yang tidak berfungsi yang boleh mewujudkan ketegangan dalam sesuatu sistem keluarga.
4 corak komunikasi yang tidak berfungsi yang boleh mewujudkan ketegangan dalam sesuatu sistem keluarga.
- Corak komunikasi ‘placater’
• Tidak akan membuat orang lain rasa marah. Motto mereka ialah “sanggup bayar untuk keamanan”.
• Sentiasa cuba menyenangkan orang lain
• Selalu meminta maaf
• Tidak pernah tidak setuju. Terkenal sebagai ‘yes person’
• Tidak berani membuat keputusan
• Hidup untuk orang lain - Corak komunikasi ‘blamer’
• sering kali mencari kesalahan orang lain serta tidak rasa selesa atau puas hati terhadap diri sendiri
• Mudah rasa sunyi dan rasa tidak berjaya serta menyalahkan orang lain juga merupakan satu cara yang bagus
• Mahir mewujudkan rasa bersalah dalam diri orang lain dengan menggunakan kata-kata misalannya;
‘Dengan apa yang telah saya lakukan kepada awak, inikah cara awak membalas jasa saya?’
• Tingkahlaku bukan lisan ‘blamer’ seolah-olah memberi mesej;
“awak tidak pernah buat betul, apa yang tak kena dengan awak?” - iii. Corak komunikasi
“computer”
• Orang komputer adalah betul dan tenang
• Tidak menunjukkan perasaan dan bercakap seolah-olah rakaman suara
• Berpura-pura macam tidak ada konflik walaupun sebenarnya ada
• Merupakan orang yang rasional
• Bahasa badan mereka melambangkan sikap rigid mereka
• Boleh mempengaruhi sesuatu situasi dan orang lain
demi memperolehi apa yang mereka kehendaki
• Menutup kelemahan diri mereka dengan kata-kata besar untuk
mewujudkan penghargaan kendiri
• Tingkahlaku bukan lisan orang komputer membawa mesej seperti;
“I sentiasa tenang (cool)” - iv. Corak komunikasi
“distractor”
• Sentiasa membuat kenyataan yang tidak relevan
• Sering menukar tajuk perbualan dan tidak akan memberi respon secara jujur.
• Dapat menggelakkan diri daripada isu ataupun konflik
• Mereka sering menidakkan 3 elemen realiti:
a. diri sendiri
b. Orang lain
c. Konteks sesuatu situasi - iii. Corak komunikasi
“computer”
• Orang komputer adalah betul dan tenang
• Tidak menunjukkan perasaan dan bercakap seolah-olah rakaman suara
• Berpura-pura macam tidak ada konflik walaupun sebenarnya ada
• Merupakan orang yang rasional
• Bahasa badan mereka melambangkan sikap rigid mereka
• Boleh mempengaruhi sesuatu situasi dan orang lain
demi memperolehi apa yang mereka kehendaki
• Menutup kelemahan diri mereka dengan kata-kata besar untuk
mewujudkan penghargaan kendiri
• Tingkahlaku bukan lisan orang komputer membawa mesej seperti;
“I sentiasa tenang (cool)” - iv. Corak komunikasi
“distractor”
• Sentiasa membuat kenyataan yang tidak relevan
• Sering menukar tajuk perbualan dan tidak akan memberi respon secara jujur.
• Dapat menggelakkan diri daripada isu ataupun konflik
• Mereka sering menidakkan 3 elemen realiti:
a. diri sendiri
b. Orang lain
c. Konteks sesuatu situasi - CARA KOMUNIKASI BERFUNGSI
- Corak komunikasi yang berfungsi mengikut Satir ialah berbentuk ‘Leveler’.
- Ciri-ciri komunikasi ‘leveler’
adalah adalah seperti berikut;
• Sentiasa berterus terang dalam perkara yang berkaitan dengan diri sendiri, orang lain atau konteks sesuatu situasi
• Mesej lisan dan bahasa bukan lisan yang dipamerkan adalah konsisten.
• Semua aspek komunikasi (badan, nada suara, konteks, dan ekspresi muka) adalah kongruen.
• Tidak akan berselindung mahu pun menjatuhkan orang lain dalam konteks bersikap terbuka dan jujur.
• Tidak akan berpura-pura.
• Bercakap benar tentang apa yang difikirkan, dirasakan ataudibuat dan memberi peluang kepada orang lain untuk berbuat demikian
• Perhubungan mereka adalah bebas dan jujur dengan sedikit ancaman terhadap penghargaan kendiri.
• Respon yang diberikan merupakan mesej benar untuk orang tertentu dalam masa-masa tertentu. Ianya menuju terus kepada isu yang diperbincangkan dan tiada maksud berselindung.
• Dalam perbincangan dengan orang leveler ini, satu respon yang terbuka dan dan perasaan boleh percaya dirasai dalam komunikasi. - Menjadi orang leveler memberi peluang kepada diri mereka untuk memiliki Integriti
- (kualiti kejujuran dan prinsip moral yang tinggi), komitmen, kejujuran, keintiman,
- kecekapan, kreativiti dan kebolehan untuk menangani masalah benar.
PANDANGAN KELUARGA BERMASALAH
MELALUI SATIR
KELUARGA NORMAL
• Menurut Satir, 1972, keluarga adalah
tempat untuk berkongsi pengalaman.
• Mengikut pandangan teori ini, sesebuah
keluarga yang normal akan memberi galakan dan sokongan yang penuh terhadap
semua ahli keluarga.
• Keluarga yang baik akan memberi kebebasan
kepada ahli keluarganya untuk menjadi diri sendiri.
• Teori ini berpandangan bahawa manusia itu
mempunyai kehendak sendiri dan sekiranya kehendak mereka dipenuhi, mereka akan
cenderung untuk lebih berkembang dari sudut potensi diri.
• Keluarga yang baik adalah keluarga yang
membangun secara berterusan tidak kira dalam apa jua situasi yang datang.
(Whitaker & Keith, 1981).
• Menurut ahli terapi bagi teori ini,
sesebuah keluarga yang normal akan membantu individu untuk berkembang dan
mempunyai pengalaman.
• Keluarga yang normal adalah keluarga yang
mendidik ahli-ahlinya (Satir, 1972)
• Individu dalam keluarga akan mendengar dan
bertimbang rasa terhadap satu sama lain, menyebabkan mereka akan rasa disayangi
dan dihargai.
KELUARGA BERMASALAH
• Mengikut teori ini, sesebuah keluarga itu
bermasalah apabila berlaku penolakan atau penafian dari sudut perasaan.
• “from the experiential perspective, denial
of impulses and suppression of feelings are the root of family problems”.
• Masalah bermula apabila kecenderungan
semulajadi telah dipengaruhi oleh sosial dan nilai kekeluargaan.
• “problems arise because this innate
tendency toward self actualization runs afoul of social and familial
counterpressures”.
• Keluarga menambah kawalan mereka sendiri
untuk mencapai keamanan dan ketenangan, mengekalkan mitos keluarga dan
menggunakan mitos itu untuk mengasingkan anak-anak dari pengalaman mereka.
• Satir, 1972 menyatakan sesebuah keluarga
yang bermasalah mempunyai penamatan emosi, di mana mereka akan lebih mencari
perlindungan daripada kepuasan.
• Apabila berlaku penamatan emosi, ianya
akan menyebabkan semua ahli keluarga akan cuba mengelakkan diri dari melakukan
tanggungjawab, ibu bapa tidak gembira bersama anak-anak, manakala anak-anak
tidak akan menghargai dan menyayangi ibu bapa.
• Dalam keadaan ini, ibu bapa dan anak-anak
akan saling mengelak di antara satu sama lain dan akan membuatkan diri mereka
sibuk dengan hal yang lain. Mereka tidak mengetahui mengenai perasaan di antara
satu sama lain.
MATLAMAT TERAPI
• Matlamat utama dalam pendekatan
teori Satir adalah mewujudkan komunikasi yang jelas (clear communication)
untuk meningkatkan kesedaran, pertumbuhan terutamanya ke atas penghargaan
kendiri serta berkemampuan untuk menghadapi proses perubahan.
• Satir mengkaitkan konsep penghargaan kendiri
dengan sikap optimis terhadap harapan dan keinginan, keberanian, kongruen,
perasaan yang ingin tahu dan kebijaksanaan.
• Matlamat terapi Satir juga menuju ke arah
mencapai 5 jenis kebebasan (five freedom), iaitu:
1.
kebebasan untuk melihat dan mendengar
2.
kebebasan untuk mengutarakan sesuatu yang benar
3.
kebebasan untuk berfikir dan berdikari
4.
kebebasan untuk meminta apa yang diingini
5.
kebebasan untuk mengambil risiko tetapi atas tanggungjawab Sendiri
• Human Validation Process Model mementingkan pertumbuhan individu
dan keluarga bukannya semata-mata untuk menstabilkan keluarga. Tujuannya untuk
membantu individu yang terlibat lebih memahami dan sensitif antara satu sama
lain, berkongsi pengalaman dan berinteraksi dalam cara yang baru dan genuine.
• Matlamat yang umum dalam Terapi
Satir adalah untuk membantu memudahkan perubahan yang diinginkan oleh ahli-ahli
dalam sesebuah keluarga.
• Manakala matlamat yang spesifik
dalam terapi ini adalah :-
menggalakkan
ahli keluarga berani untuk membentuk pilihan yang baru
membantu
memperkukuh, meningkat ataupun membentuk coping skills dalam kalangan
ahli keluarga
menggalakkan
ahli keluarga melaksanakan pilihan kearah kesejahteraan keluarga
• Satir (1972) telah
mengidentifikasikan 3 matlamat terapi keluarga, iaitu:
setiap
individu yang terlibat dalam terapi mempunyai kebebasan dan hak untuk
mengutarakan apa yang dilihat, dengar, rasa dan fikir.
keputusan/pilihan
terbaik yang dibuat oleh individu yang terlibat adalah melalui penerokaan
keperluan setiap individu dan perundingan antara satu sama lain bukannya dengan
kuasa
perbezaan
hendaklah dibincang dan diakui (acknowledged) secara terbuka untuk
membantu perkembangan keluarga
• Bantu setiap ahli keluarga bentuk
penghargaan kendiri untuk perkembangan hidup.
• Terapis berperanan untuk betulkan 4
elemen di dalam keluarga:
Penghargaan
kendiri
Kemahiran
komunikasi
Sistem
Perikatan dan Gabungan (Alliance and coalition system)
Peraturan-peraturan
yang menguasai keluarga
• Penekanan dalam rawatan ini ialah
perkembangan, perubahan, kreativiti, fleksibiliti dan keceriaan.
• Menjadikan perkara yang tersembunyi
dan yang tidak diluahkan itu kelihatan jelas dan nampak.
• Pada mulanya teori ini dikenali
sebagai Conjoint Therapy - terapis memberi tumpuan tehadap seluruh
keluarga nuklear di dalam proses kaunseling.
• Model ini juga menekankan kepada
konsep kongruen
• Jika didapati wujud tanda-tanda
masalah di dalam keluarga, terapis akan mencari peraturan-peraturan
komunikasi keluarga yang menguasai sistem keluarga.
• Peraturan-peraturan di
dalam keluarga ini membentuk pola-pola yang mempengaruhi
penghargaan kendiri kanak-kanak.
• Jika didapati wujud tanda-tanda
masalah di dalam keluarga, terapis akan mencari peraturan-peraturan
komunikasi keluarga yang menguasai sistem keluarga.
• Peraturan-peraturan di dalam keluarga
ini membentuk pola-pola yang mempengaruhi penghargaan kendiri
kanak-kanak.
PROSES
Proses rawatan adalah selaras dengan matlamat rawatan dalam keluarga yang
perlu menjalani procecess memudahkan komunikasi yang berkesan dan membina harga
diri dalam konteks yang rasional. , Koleksi dan pahit (1991) indicatet bahawa
terapi menjadi lebih berjaya , tahap kebimbangan mengurangkan dengan ketara,
dan keluarga belajar bagaimana untuk melihat perubahan sebagai satu bahagian
yang diharapkan daripada kehidupan keluarga. Lima peringkat rawatan adalah
seperti berikut:
1. Menubuhkan amanah dengan keluarga. Membangunkan penilaian dan rawatan merancang awal untuk mendapatkan kepercayaan keluarga. , Koleksi refeered kepada ini sebagai membuat kenalan.
2. Membangunkan kesedaran melalui pengalaman. Terapi membantu keluarga membangunkan awereness baru tentang fungsi mereka dengan bertanya soalan tertentu atau dengan menggunakan teknik tertentu. , Koleksi ini caled huru-hara.
3. Mewujudkan pemahaman baru dalam ahli keluarga walaupun kefahaman baru melalui tingkah laku yang berbeza semasa sesi.
4. Adakah ahli keluarga menggunakan tingkah laku yang baru di luar persekitaran terapeutik , apa , koleksi dirujuk sebagai integrasi.
1. Menubuhkan amanah dengan keluarga. Membangunkan penilaian dan rawatan merancang awal untuk mendapatkan kepercayaan keluarga. , Koleksi refeered kepada ini sebagai membuat kenalan.
2. Membangunkan kesedaran melalui pengalaman. Terapi membantu keluarga membangunkan awereness baru tentang fungsi mereka dengan bertanya soalan tertentu atau dengan menggunakan teknik tertentu. , Koleksi ini caled huru-hara.
3. Mewujudkan pemahaman baru dalam ahli keluarga walaupun kefahaman baru melalui tingkah laku yang berbeza semasa sesi.
4. Adakah ahli keluarga menggunakan tingkah laku yang baru di luar persekitaran terapeutik , apa , koleksi dirujuk sebagai integrasi.
TEKNIK
Pendekatan ini adalah yang terkenal dengan pelbagai teknik kreatif. Antara
yang paling terkenal adalah seperti berikut:
1. Fakta kehidupan keluarga kronologi. Sejarah keluarga holistik dibuat, bermula dari kelahiran datuk nenek tertua kini.
2. Peta Keluarga: perwakilan Visual sama ti genograms dicipta struktur keluarga selama tiga generasi. Digunakan , koleksi ini teknik ini, tiga peta keluarga telah disediakan : keluarga ibu asal, keluarga bapa asal, dan keluarga semasa.
3. Tali : Tali mewakili hubungan dengan ahli keluarga yang lain terikat ti yang pinggang setiap ahli sehingga masing-masing mempunyai banyak tali kerana ada ahli-ahli keluarga. Hujung lain daripada tali terikat kepada setiap anggota keluarga yang lain. Semua ahli keluarga menyedari bagaimana mereka yang berkaitan dan bagaimana ketegangan dalam tali. Selalunya kekusutan berlaku. Ini memberi gambaran konkrit dinamik keluarga.
4. Metafora : Perkataan yang digunakan untuk mewakili idea dan idea itu sendiri dibincangkan oleh analogi. Sebagai contoh, , koleksi akan menggunakan perkataan " pod " sebagai metafora untuk seseorang harga diri dan bagaimana penuh pod seseorang pada masa yang diberikan.
5. Touch: , koleksi digunakan berhubung dengan ahli keluarga, bersalaman dengan setiap orang pada awal terapi. Walau bagaimanapun, dia berhati-hati untuk tidak melanggar sempadan individu, kerana sesetengah orang menganggap sentuhan menjadi pelanggaran.
6. Arca : Seorang ahli keluarga diminta untuk menggambarkan hubungan beliau dengan satu ahli keluarga lebih menggunakan kedudukan badan dan gerak isyarat untuk mewakili darjah keakraban dan komunikasi corak. Apabila pergerakan ditambah, patung keluarga menjadi balet tekanan. Semua entiti yang memberi kesan kepada dinamik keluarga , termasuk haiwan, ettented kawan dan keluarga, adalah simbolik dibawa masuk ke patung dengan menggunakan peranan -bermain dan fantasi.
1. Fakta kehidupan keluarga kronologi. Sejarah keluarga holistik dibuat, bermula dari kelahiran datuk nenek tertua kini.
2. Peta Keluarga: perwakilan Visual sama ti genograms dicipta struktur keluarga selama tiga generasi. Digunakan , koleksi ini teknik ini, tiga peta keluarga telah disediakan : keluarga ibu asal, keluarga bapa asal, dan keluarga semasa.
3. Tali : Tali mewakili hubungan dengan ahli keluarga yang lain terikat ti yang pinggang setiap ahli sehingga masing-masing mempunyai banyak tali kerana ada ahli-ahli keluarga. Hujung lain daripada tali terikat kepada setiap anggota keluarga yang lain. Semua ahli keluarga menyedari bagaimana mereka yang berkaitan dan bagaimana ketegangan dalam tali. Selalunya kekusutan berlaku. Ini memberi gambaran konkrit dinamik keluarga.
4. Metafora : Perkataan yang digunakan untuk mewakili idea dan idea itu sendiri dibincangkan oleh analogi. Sebagai contoh, , koleksi akan menggunakan perkataan " pod " sebagai metafora untuk seseorang harga diri dan bagaimana penuh pod seseorang pada masa yang diberikan.
5. Touch: , koleksi digunakan berhubung dengan ahli keluarga, bersalaman dengan setiap orang pada awal terapi. Walau bagaimanapun, dia berhati-hati untuk tidak melanggar sempadan individu, kerana sesetengah orang menganggap sentuhan menjadi pelanggaran.
6. Arca : Seorang ahli keluarga diminta untuk menggambarkan hubungan beliau dengan satu ahli keluarga lebih menggunakan kedudukan badan dan gerak isyarat untuk mewakili darjah keakraban dan komunikasi corak. Apabila pergerakan ditambah, patung keluarga menjadi balet tekanan. Semua entiti yang memberi kesan kepada dinamik keluarga , termasuk haiwan, ettented kawan dan keluarga, adalah simbolik dibawa masuk ke patung dengan menggunakan peranan -bermain dan fantasi.
7. Drama : Ahli-ahli keluarga diminta untuk melakonkan satu babak dalam
kehidupan keluarga atau individu. Ini Upacara penting evens dalam sejarah
keluarga lagi Ide an poportunity untuk perspektif baru dan wawasan yang lebih.
8. Pembinaan semula Keluarga: Sama seperti drama, pembinaan keluarga melibatkan reenactment peristiwa dari beliau telah dianugerahkan Ijazah Malah keluarga hidup atau peta keluarga.
9. Reframing . Terapi ini mewujudkan satu anjakan dalam persepsi ahli keluarga. Beliau mengurangkan ancaman menyalahkan oleh accentuating idea kebingungan dan niat yang baik.
10. Humor: Humor boleh digunakan untuk menggalakkan hubungan antara ahli terapi dan keluarga, serta di kalangan ahli keluarga. Ia boleh mengurangkan intensiti , kejelasan dinamik dibesar-besarkan dan menggalakkan pergerakan dengan cara yang mengurangkan tindakan defensif. , Koleksi akan menggunakan sentuhan ringan lucu untuk memastikan suasana yang santai untuk belajar.
11. Verbalisasi andaian : Terapi secara terang-terangan menyatakan andaian jelas dalam tingkah laku keluarga. Sebagai contoh, , koleksi akan dgn kata-kata harapan dan jangkaan untuk mengubah keluarga menjelma menurut involment mereka dalam terapi.
12. Denominalization : Ini melibatkan mendapatkan penerangan tingkah laku tertentu bagi perkataan-perkataan seperti "cinta " dan "hormat ", dan mencari apa yang perlu dilakukan bagi seseorang untuk melihat bahawa dia menerima kasih sayang dan hormat. Jawapan menjelaskan sering berkaitan ti utama sistem deria- asas individu perwakilan (iaitu penglihatan, pendengaran , atau kinestetik ).
13. Berlabuh : Ini merujuk kepada sebuah persatuan yang dipelajari antara rangsangan dan tindak balas atau di antara satu jawapan dan lain. Teknik ini pelayan untuk membawa perasaan ke tahap pengalaman fizikal interpersonal.
14. Terapi keluarga Pelbagai: Banyak keluarga yang tidak berkaitan adalah brougt bersama-sama untuk sesi keluarga bersama.
15. Pendirian Komunikasi: , koleksi akan meminta ahli keluarga untuk mengambil bahagian dalam latihan di mana setiap orang mengambil pendirian yang tertentu untuk mewakili personaliti : placater , mencela , komputer, distracter orang kongruen. Ahli-ahli keluarga berkongsi perasaan yang dikaitkan dengan menggunakan pelbagai pendirian dan dengan bertindak sebagai penerima pendirian . Dengan cara ini , ahli keluarga meningkatkan kesedaran mereka terhadap komunikasi yang berkesan dan belajar bagaimana untuk menjadi kongruen.
16. "I" kenyataan: , koleksi akan menggalakkan ahli keluarga untuk memiliki perasaan mereka. Selalunya orang menggunakan bentuk pasif seperti " ia mengelirukan ". , Koleksi akan model bentuk aktif , "Saya keliru" , dalam terapi keluarga dan membangunkan latihan di mana ahli-ahli keluarga akan berlatih menggunakan apa-apa " I" kenyataan.
8. Pembinaan semula Keluarga: Sama seperti drama, pembinaan keluarga melibatkan reenactment peristiwa dari beliau telah dianugerahkan Ijazah Malah keluarga hidup atau peta keluarga.
9. Reframing . Terapi ini mewujudkan satu anjakan dalam persepsi ahli keluarga. Beliau mengurangkan ancaman menyalahkan oleh accentuating idea kebingungan dan niat yang baik.
10. Humor: Humor boleh digunakan untuk menggalakkan hubungan antara ahli terapi dan keluarga, serta di kalangan ahli keluarga. Ia boleh mengurangkan intensiti , kejelasan dinamik dibesar-besarkan dan menggalakkan pergerakan dengan cara yang mengurangkan tindakan defensif. , Koleksi akan menggunakan sentuhan ringan lucu untuk memastikan suasana yang santai untuk belajar.
11. Verbalisasi andaian : Terapi secara terang-terangan menyatakan andaian jelas dalam tingkah laku keluarga. Sebagai contoh, , koleksi akan dgn kata-kata harapan dan jangkaan untuk mengubah keluarga menjelma menurut involment mereka dalam terapi.
12. Denominalization : Ini melibatkan mendapatkan penerangan tingkah laku tertentu bagi perkataan-perkataan seperti "cinta " dan "hormat ", dan mencari apa yang perlu dilakukan bagi seseorang untuk melihat bahawa dia menerima kasih sayang dan hormat. Jawapan menjelaskan sering berkaitan ti utama sistem deria- asas individu perwakilan (iaitu penglihatan, pendengaran , atau kinestetik ).
13. Berlabuh : Ini merujuk kepada sebuah persatuan yang dipelajari antara rangsangan dan tindak balas atau di antara satu jawapan dan lain. Teknik ini pelayan untuk membawa perasaan ke tahap pengalaman fizikal interpersonal.
14. Terapi keluarga Pelbagai: Banyak keluarga yang tidak berkaitan adalah brougt bersama-sama untuk sesi keluarga bersama.
15. Pendirian Komunikasi: , koleksi akan meminta ahli keluarga untuk mengambil bahagian dalam latihan di mana setiap orang mengambil pendirian yang tertentu untuk mewakili personaliti : placater , mencela , komputer, distracter orang kongruen. Ahli-ahli keluarga berkongsi perasaan yang dikaitkan dengan menggunakan pelbagai pendirian dan dengan bertindak sebagai penerima pendirian . Dengan cara ini , ahli keluarga meningkatkan kesedaran mereka terhadap komunikasi yang berkesan dan belajar bagaimana untuk menjadi kongruen.
16. "I" kenyataan: , koleksi akan menggalakkan ahli keluarga untuk memiliki perasaan mereka. Selalunya orang menggunakan bentuk pasif seperti " ia mengelirukan ". , Koleksi akan model bentuk aktif , "Saya keliru" , dalam terapi keluarga dan membangunkan latihan di mana ahli-ahli keluarga akan berlatih menggunakan apa-apa " I" kenyataan.