Rabu, 23 Julai 2014

JURNAL ENVY AS PAIN : RETHINKING THE NATURE OF ENVY AND ITS IMPLICATIONS FOR EMPLOYEES AND ORGANIZATIONS (IRI HATI SEBAGAI PENYAKIT : KEADAAN IRIHATI DAN KESANNYA TERHADAP MAJIKAN DAN PEKERJA.)



Pengenalan
Walaupun iri hati selalu dilihat muncul disebabkan kebencian, pemusuhan dan niat jahat, namun pengkaji mengkaji punca dan kesan iri hati secara positif dan negatif kepada diri dan orang lain. Pihak pengkaji melihat kesan tingkahlaku interpersonal dan prestasi keja yang timbul akibat dari perasaan iri hati. Iri hati muncul ditempat kerja kerana sumber yang terhad, perhatian dari pihak atasan dan persaingan antara rakan sekerja seperti senioriti atau tumpuan majikan kepada pekerja baru.  Perasaan iri hati juga boleh muncul disebabkan masalah kewangan dan perebutan kuasa atau kenaikan pangkat antara rakan sekerja.

Pengkaji juga melihat iri hati juga boleh menyebabkan perasan positif seperti mengagumi pencapaian orang lain, bersaing untuk setaraf orang yang mereka iri hati  dan memberi motivasi untuk mereka berusaha untuk mencapai kecemerlangan. Iri hati akan timbul sebagai penyakit apabila timbul perbandingan social. Pertemuan terbaru daripada neutrosains megesahkan bahawa  kawasan otak yang memberi tekanan apabila pengalaman yang pernah timbul akibat irihati. Iri hati juga memberi kesan kebada tindakbalas suhu badan  dan mencetuskan perubahan tingkahlaku.


Pengkaji melihat kesan positif  dan negatif iri hati kepada individu dan organisasi. Pengkaji menghasilkan tiga sumbangan berkaitan kajian ini yang memberi kesan kepada individu dan organisasi. Pertama pengkaji melihat punca timbulnya iri hati dan melihat kesan iri hati. Kedua mengenalpasti  kesan positif dan negative disebabkan iri hati. Ketiga melihat iri hati mempengaruhi tingkahlaku dan mempengaruhi psikologi seperti penilaian diri, kawalan diri, harga diri dan seterusnya pesepsi organisasi terhadap iri hati dan kesannya.
Tinjauan berkaitan irihati
Dalam kajian psikologi oleh Smith dan Kim mentakrifkan  iri hati sebagai sesuatu yang tidak menyenangkan dan mengakibatkan timbul perasaan rendah diri, permusuhan dan kebencian. Smith juga menyatakan perasaan ini timbul apabila seseorang itu  merasakan diri tidak berkualiti  tinggi serta pencapaian dan keinginan yang kurang (1993). Iri hati akan menyebabkan timbul permusuhan, kurang persahabatan terhadap orang yang dicemburui, mengurangkan keterbukaan dalam  berkongsi maklumat bersama persaing dan  seseorang yang iri hati akan mempunyai keinginan yang kuat untuk mencederakan pesaing mereka.

Iri hati juga boleh menyebabkan timbul tingkahlaku yang tidak beretika seperti bertindak tidak jujur untuk menyakiti orang yang mereka iri hati, tidak membantu persaing dan membesarkan cerita berkaitan pencapaian peribadi ( Gino  & Pierce). Terdapat perbezaan individu yang normal dan individu yang mempunyai symptom iri hati. Individu yang iri hati akan  menghadapi kecenderungan kemurungan, kesihatan mental terjejas, kualiti kerja rendah, kepuasan kerja dalam kumpulan kurang, merasa rendah diri dalam organisasi, menilai potensi rakan sekerja , ketidakhadiran tinggi dan tumpuan terhadap kerja adalah rendah. Mengikut Skala Kecenderungan Irihati (DES) menyatakan  iri hati merupakan penyakit berbahaya kepada seseorang individu, boleh menyebabkan permusuhan serta mempengaruhi tingkah laku .

Iri hati juga memberi kesan tingkahlaku negative yang kuat. Elster menegaskan kecenderungan iri hati adalah tindakan memusnahkan objek dicemburui atau seseorang yang dicemburui (1999:39), kerana itulah seseorang  mungkin membuat kesimpulan bahawa kecenderungan tindakan iri hati adalah negative dan kecenderungan untuk menghasilkan kesan yang negative. Bagi kajian ini, pengkaji mendapati bahawa jika pihak yang iri hati mencapai setaraf dengan orang yang mereka iri hati jika mereka menukar iri hati itu kepada kecenderungan berusaha untuk menjadi setaraf , mengganggap sebagai satu cabaran dan bersama-sama persaing dalam berusaha mendapat kejayaan.

Iri hati tidak hanya menimbulkan kesan negatif tetapi juga kesan positif. Kesan-kesan positif adalah seperti merasa kagum dengan orang yang iri hati dan seterusnya bersedia meningkatkan produktiviti kerja, bersedia untuk berlajar bersama orang yang dicemburui, mengingkatkan prestasi kerja dan meningkatkan motivasi diri dalam membina kerjaya. Iri hati dianggap penyakit kerana kita selalu mencampurkan perasaan tidak menyenangkan dan menyakitkan perasaan sendiri dengan mewujudkan perbandingan sosial pada diri dengan orang lain. Orang yang bermotivasi akan mengangani gangguan iri hati ini dengan mencari strategi mengurangkan ketidakselesaan hati dan memotivasikan diri. Pihak yang iri hati boleh melihat “cabaran” dalam situasi yang dihadapi dan bertindak balas dengan berusaha untuk setaraf dengan orang yang dianggap saingan. Ancaman dan cabaran yang wujud dalam situasi ini boleh digunakan sebagai pendorong untuk berusaha setaraf atau melebihi pencapaian orang yang mereka iri hati. Selalunya orang yang iri hati akan berusaha untuk melemahkan persaing mereka dan melakukan tindakan negative, namun dengan mengubah irihati kepada ancaman dan cabaran , seseorang yang irihati akan berusaha membaiki diri diri dan prestasi kerja tanpa menganiayai pesaing mereka.

Kerangka konsep
Dalam kajian ini pengkaji cenderung untuk mengurangkan iri hati dengan mengaktifkan ancaman dan kecenderungan tindakan berorentasikan cabaran . Tumpuan pengkaji diberikan kepada  kepada hubungan iri hati di organisasi atau tempat kerja, membincangkan implikasi iri hati bagi hubungan antara perorangan ( contohnya sejauh mana pihak yang iri hati membantu dan / atau menjejaskan hubungan dengan mereka yang iri hati) dan organisasi  dalam hubungan iri hati wujud seperti dalam penilaian prestasi. Selain itu pihak pengkaji merumuskan model mereka dalam gambarajah 1. Dalam gambarajah ini menerangkan hasil tingkah laku yang wujud dalam perasaan iri hati. Teori ekuiti menyediakan gambaran bagi memahami akibat tingkahlaku iri hati.

Teori ini mencadangkan bahawa manusia perlu membuat penilaian ekuiti dengan membandingkan  nisbah apa yang mereka terima ( hasil) dan sumbangan ( input ) dengan nisbah yang sama dari orang lain. Sebenarnya  ketidakadilan dan perbandingan sosial  tidak menguntungkan sesiapa tetapi menyakitkan perasaan orang yang terlibat serta membawa kepada iri hati dalam hubungan sesame rakan sekerja. Orang ramai boleh mengurangkan ekuiti dengan mengambil langkah untuk mengurangkan iri hati dengan mengembalikan ekuiti dengan pelbagai cara.

Kita perlu memberi tumpuan  pada kelemahan social, tingkahlaku prososial dan tindak balas prestasi kerja bermula dengan iri hati, ancaman dan cabaran berorientasikan kecenderungan tindakan.  Melalui Model Teori Iri Hati dan hasil pembelajaran ( 2012 Tai, Narayanan) mengaitkan hubungan positif dengan kejayaan di tempat kerja dan menggalakkan pengingkatan reputasi di tempat kerja. Malah, kajian  baru-baru ini telah menunjukkan iri hati yang membawa kepada kelemahan social pekerja dengan rakan sekerja mereka atau organisasi. Secara langsung masalah adalah berkaitan kesan negative yang dikaitkan berorientasikan ancaman kepada orang-orang yang terlibat. Keseimbangan dalam mencari persamaan perlu dalam mempositifkan suasana pekerja. Penemuan kajian menunjukkan orang yang berpengalaman kerja akan memilih perhubungan social yang positif berbanding yang negative. Individu yang mempunyai hargai diri yang tinggi dan positif diri akan dapat mengurangkan iri hati negative dalam perhubungan atau perbandingan social. Oleh itu menurut pengkaji orang yang dapat mengubah perasaan iri hati yang negative kepada positif akan  mempunyai peluang masa depan yang baik berbanding sebaliknya. Melalui model Teori Iri Hati dan Hasil Pembelajaran merumuskan bahawa irihati yang diwujudkan sebagai ancaman akan melemahkan tingkahlaku seseorang dalam perhubungan sosial.

Pekerja yang bertindak positif dalam sosial akan memberi manfaat kepada diri dan orang lain. Usaha dalam merasionalkan diri dengan berusaha menggunakan budi bicara membantu orang lain walaupun orang itu pesaing sendiri  akan menyebabkan orang lain melihat individu iri hati ini sebagai seseorang yang positif , peningkatan dalam prestasi kerja dan peningkatan dalam mereka untuk maju dalam kerjaya. Pengkaji juga menyedari sokongan dari orang luar juga penting dimana seseorang individu akan bersemangat jika dia diberi perhatian seperti persaingnya, sokongan ini meliputi keperluan, minat dan keinginan orang lain dinilai positif seperti disukai dan dipercayai . Ini akan mewujudkan tingkahlaku untuk berusaha dan membaiki menjadi lebih baik. Kajian menunjukkan bahawa apabila mengesan potensi kepercayaan dari organisasi yang mereka percayai akan mendorong mereka untuk saling mempercayai antara rakan sekerja dan bekerjasama dalam meningkatkan organisasi. Maka pihak yang terlibat dalam iri hati akan saling berkerjasama untuk memberi peningkatan kepada organisasi mereka bekerja. Namun jika tindakan sebaliknya berlaku iaitu perbezaan layanan dari organisasi atau majikan akan mewujudkan persaingan yang tidak sihat.

Iri hati juga boleh memberi kesan kepada prestasi kerja . Salah satu sebab pendekatan ekuiti digunakan adalah kerana ingin memulihkan prestasi kerja dikalangan pekerja. Pihak yang iri hati akan merasakan ketidakadilan daripada pihak organisasi kepada mereka. Seterusnya pekerja tersebut akan memberi respon dengan mengurangkan prestasi kerja mereka  kerana ketidak adilan daripada pihak majikan. Bagi pekerja yang iri hati mereka merasakan mereka tidak dihargai  dan merasa kecewa dengan layanan yang diberikan, tindakan mengurangkan prestasi kerja dianggap sebagai cara menebus kembali kerugian yang dirasakan mereka. Pengkaji melihat pendekatan lain perlu digunakan untuk mengembalikan ekuiti , ia mungkin melibatkan inisiatif yang bertentangan iaitu bertujuan untuk menunjukkan peningkatan prestasi kerja dengan mengganggap apa yang berlaku sebagai cabaran iri hati, meningkatkan prestasi dengan memperbaiki peribadi dan memotivasikan diri pekerja yang terlibat.

Pengkaji melihat cabaran berorientasikan tindakan akan mendorong pekerja meningkat prestasi mereka bukan menurun prestasi kerja mereka. Pengkaji juga melihat prestasi pekerja bergantung kepada pekerja yang terlibat melihat diri mereka, orang yang mereka iri hati dan  organisasi yang mereka bekerja. Selain itu,  penilaian terhadap diri juga penting dalam iri hari dalam diri seseorang. Penilaian terhadap diri merangkumi empat aspek yang dinilai iaitu tahap harga diri sendiri, kesan kepada diri, lokus kawalan dan kestabilan emosi  ( Hakim, el ,1997). Kajian terdahulu melihat kepada penilaian terhadap diri melibatkan kepuasan bekerja dan prestasi kerja. Hubungan ini akan menyebabkan pekerja menggalakkan diri untuk cenderung untuk mendekati cabaran yang mereka hadapi  dan mengganggap cabaran tersebut sebagai peluang untuk mereka berjaya. Mereka akan bersikap realistic dan tidak memperbesarkan ancaman-ancaman yang mereka hadapi. Ancaman-ancaman tersebut akan diangap sebagai cabaran-cabaranuntuk bertindak balas dalam usaha mereka membina kerjaya. Bagi pengkaji pembinaan persefahaman ini akan menyebabkan kesederhanaan kesan iri hati kepada tingkah laku. Menurut kajian ini, tindakan berorentasikan cabaran ini akan  mencenderungkan pekerja mengalakkan diri mereka membina diri kepada penilaian yang diri yang mereka kehendaki. Menurut penemuan emprikal oleh Buunk dan rakan-rakan menunjukkan  bahawa kesan yang sederhana menunjukkan bahawa kesan sederhana penilaian diri disamping tahap harga diri dan neuroticism tentang peningkatan hubungan social . Pengkaji melihat bagaimana seseorang individu menggunakan ancaman dan cabaran sebagai  satu cara menyokong dan meningkatkan pandangan mereka terhadap diri sendiri.

Berdasarkan pemahaman ini,  pengkaji melihat individu yang tinggi harga diri  akan memyebabkan iri hati mereka mendorong mereka melakukan tingkahlaku yang positif dan menghindarkan diri dengan tingkahlaku yang dianggap tidak konsisten untuk diri mereka seperti menganiayai orang yang mereka iri hati. Sebaliknya , bagi individu yang mempunyai tahap hargai diri yang rendah  akan cuba mengurangkan tingkahlaku yang menyebabkan mereka bersikap negative dan memberi tumpuan untuk membaiki sikap negative dan perasaan rendah diri mereka. Manakala bagi individu yang mempunyai harga diri yang tinggi pula  akan bertindakkan positif seperti berbaik dengan pesaing mereka. Mereka bersedia menghadapi persaingan dan bersedia membantu persaing mereka dan orang lain.

Kajian lepas menunjukkan individu yang mempunyai hargai diri yang tinggi  akan membaiki tingkahlaku mereka . Interpersonal tinggi adalah membantu secara positifnya dalam meningkat reputasi, status dan prestasi individu yang berkaitan ( Flynn, 2003). Sebaliknya individu yang lemah akan akan menyedari bahawa pengalaman iri hati sebagai satu ancaman. Apabila perasaan  kebimbangan dan ancaman bermula, ini  individu mungkin tidak sanggup untuk memberikan bantuan dan mungkin lebih cenderung untuk kelemahan social dengan persaing. Dalam kajian juga menyatakan perhubungan antara rakan sekerja secara ekternal dan internal lebih cenderung akan mengambil peluang untuk mempelajari perhubungan social untuk perkembangan kerjaya. 

Oleh itu, pengkaji  akan menjangkakan menghormati orang lain  dan berusaha untuk standing pencapaian orang lain tidak semestinya perlu melemahkan rakan sekerja yang dicemburui. Pekerja melakukan pelbagai cara untuk menggalakkan perhubungan yang kukuh dan meningkatkan reputasi mereka seiring dengan orang yang mereka bersaing. Bagi pekerja yang iri hati akan bertindak mengarahkan kekecewaan mereka kepada orang yang mereka cemburui dan mencari kelemahan persaing mereka. Secara ringkasnya penilaian terhadap diri penting dalam mengurangkan iri hati sesasa rakan sekerja. Implikasi pekerjaan terhadap penting penilaian organisasi.

 Pengkaji menyatakan organisasi perlu telus dalam penilaian pekerja. Budaya rasuah perlu dielakkan dan prestasi yang baik dikalangan pekerja perlu diberi ganjaran yang sesuai dengan peningkatan prestasi mereka. Dengan perspektif ini, pemerhatian kerjayaan orang lain akan  terutapa persaing mereka  dapat memberi motivasi pekerja untuk menetapkan piawaian prestasi yang lebih tinggi untuk diri mereka sendiri dan memperuntukkan lebih banyak sumber kearah pencapaian  matlamat diri mereka sendiri. ( Huguet, Galvaing & Dumas, 1999). Pengkaji juga percaya  tindak balas ini penting jika pihak iri hati menggalakkan diri dalam peningkatan kendiri. Secara positifnya persaingan perlu dalam organisasi bagi meningkatkan prestasi pekerja. Selain itu iri hati juga boleh berlaku apabila bentuk kumpulan, dimana seseorang pekerja iri hati kepada rakan sekerja yang berada dalam kumpulan yang yang anggotanya terdiri dari pekerja-pekerja yang berjaya. Pekerja yang iri hati akan bermotivasi untuk menyertai kumpulan tersebut. Selain itu , kerjasama untuk membantu pekerja-pekerja lain untuk memasuki kumpulan yang berjaya juga akan mengurangkan perasaan iri hati antara pekerja.

Organisasi perlu memberi sokongan kepada pekerja yang mempunyai prestasi yang cemerlang dengan menghargai sumbangan mereka. Sokongan organisasi juga perlu dalam penghargaan kepada pekerja-pekerja berpengalaman dalam memberi tumpuan kepada dasar dan kehendak organisasi. Penghargaan perlu dinilai kepada pengalaman, sumbangan, mengikut norma dan prosedur organisasi yang mempengaruhi pekerja. Hasil kajian menunjukkan bahawa persepsi  terhadap sokongan organisasi mempunyai peranan penting keperluan dan kehendak pekerja. Penghargaan organisasi akan menyebabkan pekerja bertindak balas prositif seperti meningkatkan prestasi kerja dan menghargai organisasi tersebut disamping mengurangkan iri hati dikalangan pekerja. Ketidakpekaan organisasi dalam mengangani kehendak pekerja atau tidak menghargai pekerja akan menyebabkan berlaku ketidakpercayaan pekerja kepada organisasi dan ketaatan pekerja kepada organisasi adalah rendah. Ketidakpercayaan pekerja terhadap organisasi juga akan berkurang jika terdapat kesilapan dalam penghargaan kepada pekerja.  Pekerja akan kurang bermotivasi bekerja apabila pesaing mereka mendapat penghargaan organisasi walaupun tiada sumbangan kepada organisasi. Ini akan menyebabkan pekerja bertindak menurunkan prestasi kerja mereka.  Iri hati dalam pekerjaan  akan memberi kesan positif jika pihak organisasi bijak mengunakan kelebihan ini dalam meningkatkan prestasi pekerja.
Perbincangan
Jurnal ini membincangkan kebaikan dan keburukan iri hati dalam pekerjaan.  Iri hati akan menjadi buruk jika dianggap sebagai ancaman namun memberi kebaikan kepada pekerja dan organisasi jika diaplikasikan sebagan ancaman dan cabaran. Melalui kajian ini iri hati dapat dikurangkan menjadi tahap sederhana jika perasaan negatif dijadikan dorongan untuk  membaiki prestasi kerja. Iri hati merukanan satu dorongan untuk peningkatan prestasi kerja , namun akan menjadi penyakit jika tidak ditangani secara rasional. Pengkaji percaya iri hati tidak hanya dikalangan pekerja bawahan tetapi juga dikalangan pekerja atasan  dan dikalangan pekerja atasan dan bawahan. Pengkaji mengalakkan ketelusan dalan peningkatan prestasi kerja dan ketelusan dalam penilaian prestasi oleh pihak majikan.