TUGASAN
1 : ULASAN JURNAL
PENGENALAN
Dalam jurnal pendidikan ini
membincangkan proses kaunseling yang digunakan dalam pengendalian masalah
pelajar di Institut Pengajian Tinggi. Tujuan perkhidmatan kaunseling ialah untuk membantu pelajar menangani
isu-isi penyesuaian seperti akademik ,
peribadi, social , masalah psikososial
yang memerlukan intervensi kaunseling klinikal dan kerjaya. Dua kajian
kes yang dipilih adalah berfokus kepada masalah pengendalian kebebasan. Data diperoleh
melalui pemerhatian, laporan kaunseling dan temu bual yang dirakamkan dalam
lima sesi kaunseling .Data daripada temu bual telah dianalisis dengan cara
mendengar kembali, menulis verbatim dan mengkategori. Data temu bual ini telah
dibandingkan dengan laporan bertulis kaunselor untuk melihat keselarasan
maklumat yang diperoleh. Dapatan menunjukkan kedua-dua klien yang dikaji
didapati terlalu seronok dengan kebebasan, mempunyai konflik dengan keluarga,
mempunyai masalah pergantungan dengan rakan sebaya dan tidak menjalankan
tanggungjawab sebagai pelajar. Disamping itu, faktor latar belakang yang
dikenal pasti ialah kurang mendapat kebebasan sebelum ini, mempunyai bapa yang
garang, dan merupakan anak tengah. Proses kaunseling yang dijalankan melibatkan
latihan ketegasan diri dan kaunseling keluarga. Pendekatan kaunseling yang
dijalankan telah menunjukkan hasil yang positif di mana klien kembali mendapat
keyakinan diri, mendapat celik akal tentang hubungan kekeluargaan serta
mendapat sokongan keluarga dan membina tingkah laku yang lebih berkesan.
METODOLOGI
KAJIAN
Pengkaji telah menggunakan kaedah pemilihan sampel bertujuan. Proses
kaunseling individu dijalankan dengan dirakam dalam lima sesi. Kes studi ini telah
dijalankan terhadap dua klien yang berusia 19 dan 20 tahun yang dikenal pasti
telah berhadapan dengan isu kurang bijak menangani kebebasan di kolej. Klien-klien
ini telah dibantu oleh kaunselor sehingga dapat menyelesaikan masalah mereka.
Klien 1
Klien satu berusia 20 tahun adalah seorang siswi diploma dalam
jurusan kejuruteraan. Beliau merupakan seorang pelajar yang cemerlang yang
berasal dari sebuah kampung. Bapanya adalah seorang pesara kaki tangan kerajaan
yang tegas dan garang. Semasa di kampung beliau tidak dibenarkan berkawan sehingga
klien tidak mengenali rakan sekampung. Klien telah menyatakan beliau berasa
terkongkong dengan disiplin yang ketat. Walaupun beliau berada di IPT dan
tinggal di kamsis, bapanya terus menggariskan peraturan dan kawalan yang
ketat ke atasnya.
Klien 2
Klien dua berusia 19 tahun berasal dari sebuah kampung di negeri
Pahang. Bapa beliau adalah seorang yang garang dan tegas. Klien melaporkan
adik-beradik beliau juga merasa agak takut jika membuat kesalahan. Contohnya
klien pernah diterajang oleh bapanya atas kesalahan yang dianggapnya sebagai
satu kesalahan biasa sahaja.
INSTRUMEN
KAJIAN
Data diperoleh daripada pemerhatian, laporan rekod kaunseling
dan temu bual yang dirakamkan dalam lima sesi kaunseling untuk setiap klien.
Data ini dianalisis dengan cara mendengar kembali, menulis verbatim, dan
seterusnya mengkategorikan serta menjadualkan penyataan-penyataan yang
berlangsung antara kaunselor dengan klien. Analisis verbatim ini dibandingkan
dengan laporan bertulis kaunselor tentang sesi yang berlangsung untuk
memastikan ketepatan rumusan-rumusan yang dipaparkan. Petikan interaksi dibuat
agar menjurus kepada persoalan kajian secara sistematik dan hasilnya dapat
memberi maklumat yang bermakna.
DAPATAN
KAJIAN
Soalan
Kajian 1: Isu sosial yang dihadapi oleh klien remaja yang kurang bijak menangani
kebebasan di IPT.Sesi kaunseling telah dapat mengesan beberapa isu sosial yang
dibawa oleh pelajar-pelajar ini. Pembentukan identiti merupakan faktor utama
dalam isu menangani kebebasan. Kedua-dua klien ini hilang identiti diri sebagai
individu yang sihat apabila terdedah kepada cabaran-cabaran persekitaran.
Perkara lain yang terjadi dalam hidup mereka ialah pertambahan pengaruh rakan
dalam hidup mereka, terjejasnya nilai keluarga dan agama, dan seterusnya
terjejas tanggungjawab sebagai pelajar (Zainal & Mohd Sharani 2004). Keadaan
ini sama seperti yang dibincangkan sebelum ini oleh Mac Green dan Navaro (1998)
yang menyatakan bahawa individu yang kurang tegas sering menjadi mangsa dalam
hubungan yang tidak sihat, kurang keupayaan penyesuaian, mempunyai pasangan
seksual yang bersilih ganti, dan berperasaan tidak selamat (takut
ditinggalkan). Dapatan ini juga selari dengan perkembangan khidmat kaunseling
di Turki seperti yang dilaporkan oleh Oya Yerin Guneri (2006) di mana masalah
komunikasi, penyesuaian, dan hubungan romantik adalah cir iciri masalah pelajar
kolej. Pelajar yang tidak mempunyai identiti diri yang sihatberpotensi bertemu
dengan rakan sebaya bermasalah dan seterusnya terlibat dalam gejala sosial.
Soalan Kajian
2: Ciri-ciri
peribadi, keluarga dan persekitaran yang terdapatpada klien.Untuk memahami
permasalahan klien, kaunselor mengkaji ciri-ciri personality dan latar belakang
klien tersebut. Penggunaan genogram semasa sesi kaunseling (Charlotte 2001)
menunjukkan kedua-dua klien ini berasal dari kampung yang terpencil serta
mempunyai bapa yang garang dan mengongkong. Budaya tradisional Timur yang
mementingkan kesopanan tidak membenarkan anak-anak muda kampung bercampur gaul
dengan bebas antara jantina berlainan. Berada jauh dari keluarga telah
membuatkan pelajar ini bebas bertindak. Bagaimanapun jika hubungan dengan
keluarga positif, mereka akan menghormati nilai yang diterapkan oleh ibu bapa
walaupun berjauhan dan berada di kalangan rakan sebaya (Brown et al. 1993;
Mounts 2001; Santor, Messervey & Kusumakar 2000). Sebaliknya dalam kajian
ini, kedua-kedua sampel menunjukkan hubungan yang berkonflik dengan keluarga,
oleh itu terdapat kecenderungan untuk mereka bertindak secara negatif dan
memberontak bila berpeluang (Bartholomew & Horowitz 1991; Dishion et al.
1991; Fuligni & Eccles 1993; Jas Lailie 2002).Pengalaman pahit dengan
keluarga menyebabkan pelajar berdendam dan sentiasa mencari peluang untuk
membebaskan perasaan kecewa ini (Nor Ba’yah 2004), mencari kasih sayang dan
rasa selamat di tempat lain (Bartholomew & Horowitz 1991; Rubiah 2001).
Petikan di bawah menggambarkan beberapa contoh cirri peribadi
dan keluarga klien 1 dan 2.
Klien 1
“Ibu bapa saya tak benarkan saya berkawan dengan budak-budak
lain dikampung tu. Sampai sekarang pun bapa saya masih nak kawal hidup
saya…”
“Saya terpaksa tipu ibu
bapa saya supaya tak perlu balik rumah waktu cuti semester..
Klien 2
“Saya pernah diterajang oleh bapa saya disebabkan satu kesalahan
kecil”.
Soalan
kajian 3: Pendekatan yang digunakan oleh kaunselor dalam membantu klien
yang menghadapi masalah kurang bijak menangani kebebasan.Kaunselor telah
menggunakan pendekatan yang agak berbeza dalam menangani kedua-dua klien ini.
Soalan
Kajian 4: Apakah kesan yang dialami oleh klien dari aspek emosi, pemikiran
dan tingkah laku setelah menjalani sesi kaunseling.Keberkesanan proses
kaunseling boleh dinilai melalui aspek-aspek tingkah laku, pemikiran dan
perasaan klien sepanjang sesi (Zuria 2005). Dalam kajian ini, kedua klien
datang dengan rasa terdesak dan tertekan di samping mempunyai jangkaan yang
negatif tentang kemampuan khidmat kaunseling untuk membantu mereka. Emosi yang
diluahkan dapat dilihat melalui komunikasi verbal dan non verbal. Di antaranya
emosi sedih, rasa kecewa, menyesal, bimbang dan sebagainya. Klien menunjukkan
resah, bercakap dalam keadaan tersekat-sekat sambil menangis. Tindakan ini
berkemungkinan terbina dari persepsi awal dan pemikiran yang tidak rasional
terhadap diri dan sesi ini. Namun begitu kaunselor terus memberi harapan dan
memberi peneguhan positif. Keupayaan klien untuk hadir berjumpa kaunselor
dianggap satu kekuatan kerana inilah titik awal untuk merubah diri ke arah perkembangan
diri yang positif.
PENDEKATAN
KLIEN 1
1. Temu duga
bio-psiko-sosial
Borang bio-psiko-sosial menunjukkan klien tiada masalah
psikologikal yang kronik, ataupun masalah salah guna alkohol dan dadah. Beliau
menghadapi gangguan psikologikal seperti
kemurungan, rasa bersalah yang berpanjangan dan estim kendiri
yang rendah.
2. Membina hubungan
dan mengenal pasti masalah klien
Kaunselor memulakan sesi dengan menyambut kehadiran klien dengan
tangan yang terbuka dan situasi yang ceria serta menerima klien tanpa syarat.
Kaunselor telah menjemput klien untuk bercerita tentang dirinya dan mewujudkan
suatu hubungan yang empati. Teknik-teknik yang digunakan termasuklah; refleksi
perasaan, mendengar dengan penuh minat dan empati, dan menggalakkan klien
menyatakan masalah secara terbuka serta melakukan konfrontasi (Ivey & Ivey
2007) dalam membantu klien memahami makna kebebasan, konsep kendiri, serta
ketegasan diri klien.
Contoh dialog yang menggambarkan bagaimana kaunselor cuba menyedarkan
klien adalah seperti di bawah:
Kaunselor: Anda rasa bersalah kerana terlalu mengikut kawan
walaupun sebenarnya anda tidak suka keadaan tersebut.
Klien: Saya tahu, tapi kenapa ye, saya masih still dengan dia,
saya ikut sahaja kehendak dia. Dia suruh temankan dia saya temankan, suruh ikut
dia saya ikut.
3. Penerokaan dan
mencari alternatif
Hasil daripada penerokaan, kaunselor telah mengenal pasti klien
mempunyai konsep kendiri yang rendah. Konsep kendiri yang rendah inilah yang menyebabkan
beliau bertingkah laku pasif, terlalu bergantung kepada rakan-rakan serta sukar
untuk membuat keputusan.
Klien: Saya perlukan rakan-rakan ni. Tapi mereka ni dah
menyusahkan
saya.
Kaunselor meletakkan tanggung jawab kepada klien untuk
melaksanakan tindakan dengan menekankan kepada aspek sikap toleransi, memberi kebebasan
klien untuk berfikir, merasa dan bertindak. Klien juga digalakkan menjelajahi
dan meneroka perasaan secara mendalam. Dalam proses kaunseling ini, klien telah
dibimbing untuk membuat beberapa pilihan bagi menyelesaikan permasalahan yang
dihadapinya.
4. Pembentukan
matlamat
Pembentukan matlamat kaunseling sangat penting dalam memberi
bantuan kepada klien. Matlamat kaunseling adalah mengikut kehendak klien dan bersesuaian
dengan keadaan. Bagi klien satu penetapan matlamat kaunseling yang telah
dipersetujui bersama ialah meningkatkan konsep kendiri dan membentuk tingkah
laku tegas. Diharapkan selepas menjalani sesi kaunseling klien akan bertingkah
laku dengan lebih tegas.
5. Latihan tegas diri
Dalam latihan tegas diri ini, klien telah diajar bagaimana untuk
menyatakan pendapatnya dengan tegas tanpa rasa takut atau bimbang. Kaunselor
juga mengulas pernyataan-pernyataan yang boleh dianggap sebagai responsrespons yang
tidak tegas yang dilakukan oleh klien.
Kaunselor: Tegas diri bermaksud kita menghormati, bukan
menolaknya,dalam masa yang sama kita menghormati hak kita sendiri. Ceritakan
pada saya, jika kawan anda mengajak anda keluar, tapi anda terlalu sibuk dengan
tugasan, apa yang akan anda lakukan?
Klien: Saya akan cakap minta maaflah, saya ada tugasan ni nak
dihabiskan, bila saya siap tugasan ni, kita boleh keluar.
KLIEN 2:
1. Membina hubungan
dan mengenal pasti masalah klien
Klien sedang mengandung anak luar nikah hasil hubungan dengan
teman lelaki. Bagi memberi keyakinan kepada klien, kaunselor menerima klien
tanpa syarat dan menunjukkan empati. Oleh kerana keadaan klien yang kritikal secara
fizikal dan daripada perspektif budaya masyarakat, serta masalah disiplin
dengan pihak kolej, kaunselor telah meminta kebenaran dari klien tersebut untuk
menghubungi keluarganya untuk mendapatkan sokongan.
2. Membina hubungan
dengan keluarga yang paling rapat dengan klien
Kakak klien adalah ahli keluarga yang paling rapat dengannya.
Oleh itu, kaunselor telah menghubungi kakak klien melalui telefon dan
menyatakan perkara yang sebenar. Pengalaman dalam kes yang dibentangkan oleh
Terry (1989) menjadi panduan bahawa sistem sokongan sangat penting dalam mengendalikan
kes-kes begini. Selepas itu klien pula diberi peluang untuk menyatakan sesuatu
kepada kakaknya. Kaunselor meminta kakak beliau untuk berbincang dan
menceritakan peristiwa ini kepada kedua ibu bapa klien. Keluarga tidak
digalakkan datang terus selepas sahaja menerima berita ini kerana ditakuti
keluarga terlalu dipengaruhi emosi dan berkemungkinan akan lebih memburukkan
lagi keadaan.
3. Membina hubungan
dengan ibu bapa klien
Kaunselor menerima kehadiran keluarga klien dengan tangan yang
terbuka dan tanpa syarat. Mereka terdiri daripada ibu, bapa, kakak dan abang
ipar klien. Kaunselor tidak mempertemukan ahli keluarga dengan klien pada sesi ini.
Kaunselor sekali lagi menunjukkan rasa empati pada ahli keluarga kerana sedang
berdepan dengan tekanan dan krisis, iaitu ketelanjuran klien. Kaunselor
memfokuskan kepada peranan, struktur dan gaya komunikasi keluarga serta
pembentukan personaliti dan tingkah laku klien. Keluarga juga mengaku terdapat
masalah dan ketidakfungsian keluarga sebelum ini. Hasil daripada sesi ini, ahli
keluarga memahami dan menerima permasalahan yang berlaku. Keluarga juga dapat
melihat kepentingan memperbaiki pola interaksi dalam hubungan kekeluargaan
mereka. Walaupun ibu bapa klien berasa sangat kecewa dengan tingkah laku anak
mereka, mereka menyatakan sanggup menerima klien kembali.
4. Membina alternatif
dan tindakan
Dalam sesi ini kaunselor mempertemukan klien dengan keluarga.
Kaunselor bersama ‘joining’ dengan ahli keluarga sama seperti salah
seorang daripada mereka. Kaunselor menggalakkan klien berinteraksi secara terus
dengan ahli keluarga bagi meluahkan isi hati dan harapannya agar diterima
kembalioleh keluarga. Alternatif yang dibincangkan ialah i) masa depan
kandungan klien, ii) masa depan klien sebagai pelajar, iii) pembentukan pola
interaksi yang lebih berkesan antara klien dan keluarganya.Pembentukan pola
interaksi yang lebih berkesan di sini telah melibatkan isu-isu hairaki kuasa,
peranan sebagai ahli keluarga, sempadan keluarga, serta‘unbalancing the
homeostasis’ (Minuchin 1974). Jika sebelum ini, bapa klien sangat garang dan
sentiasa marah, beliau berjanji akan lebih bertenang dan menerima pandangan
ahli keluarganya. Keluarga klien bersedia menerima klien dan anak yang bakal
dilahirkan. Kaunselor dan pihak pengurusan jabatan pula berjanji membantu
menguruskan masalah pembelajaran dan proses penangguhan sesi pengajian.
Penggunaan sistem sokongan seperti keluarga, rakan-rakan dan personalia telah
dibincangkan oleh Terry (1989).Klien yang bermasalah menangani kebebasan cepat
mengalah dan merasa rendah diri. Pemikirannya tidak rasional dan hidupnya
dirasakan penuh kesengsaraan dan cuma menjadi beban kepada ibu bapa dan
masyarakat sekelilingnya. Inilah yang telah ditunjuk dan diluahkan oleh klien
dalam sesi kaunseling. Apabila klien menghadapi masalah, ia merasa buntu dan
tidak tahu di mana untuk mendapatkan pertolongan. Rasa bimbang dan takut untuk berkongsi
masalah sering menghantui pemikirannya kerana pengalaman menyelesaikan masalah
ialah dengan mendiamkan diri. Kefahaman klien terhadap punca masalah memberi
celik akal bahawa merekatelah menyalahgunakan kebebasan. Kesungguhan klien
membina matlamat yang ingin dicapai memberi keyakinan kepada mereka untuk
berubah. Dalam kes klien dua, sokongan dari keluarga dan personalia kolej telah
membantu klien melihat bahawa masih ada orang yang menyayangi walaupun beliau
telah tersilap langkah. Klien telah belajar untuk bertanggungjawab ke atas
dirinya dan menjadilebih produktif. Perubahan ke atas emosi, pemikiran dan
tingkah laku klien pada akhir sesi kaunseling.
RUMUSAN
Secara kesimpulannya, merujuk kepada sesi berasingan kedua-dua
klien menunjukkan punca-punca masalah mereka berpunca pada dari zaman
kanak-kanak lagi, kajian menunjukkan
faktor keluarga seperti gaya asuhan, kasih sayang, dan kawalan memberi kesan
terhadap pembentukan identiti kendiri remaja. Kecacatan dalam aspek
kekeluargaan boleh menyumbang kepada ketidakupayaan remaja menangani kebebasan
dan sehingga berlakunya tingkah laku devian.
Masalah pembinaan kendiri yang tidak sempurna memuncak bila pelajar
berjauhan dari keluarga dan berada di kolej (Chandler & Gallagher 1996). Klien
dalam kes yang dibentangkan ini telah berhadapan dengan masalah menangani
kebebasan yang berpunca dari identiti kendiri yang rendah. Kaunselor telah
membuat latihan ketegasan dalam membantu klien membina jati diri dan seterusnya
mampu berhubung secara sihat dengan orang lain (MacGreen & Navaro 1998).
Kaunselor juga telah menggunakan pendekatan systemic dengan mengatur
pertemuan di antara remaja dan keluarganya untuk menyelesaikan konflik (Terry
1989). Kajian ini juga membuktikan bahawa rawatan kaunseling keluarga bukan
sahaja dapat membantu pelajar secara individu tetapi juga memberi celik akal
kepada keluarga. Perkhidmatan kaunseling secara profesional didapati
meninggalkan kesan positif terhadap perubahan jangka pendek dan jangka panjang.
Ini membuktikan bahawa para kaunselor mempunyai peranan yang penting dalam
usaha mengurangkan punca gejala sosial. Perkhidmatan kaunseling ini perlu dikembangkan
dengan pelbagai pendekatan bagi membantu remaja yang memerlukan sokongan emosi
yang berterusan dalam menghadapi cabaran. Kaunselor boleh mewujudkan satu
sistem rakan sebaya yang dapat memberi sokongan dan mendengar permasalahan
remaja tersebut. Melalui sokongan ini remaja yang kurang bijak menangani
kebebasan tidak akan merasa terasing, rasatidak diterima atau tidak diperlukan
tetapi sebaliknya, mempunyai ruang dan tempat untuk bercerita dan mendapat
maklumat bagaimana untuk mendapat pertolongan lanjut. Manusia memerlukan tempat
meluahkan perasaan atau masalah mereka, jika mereka membendung tanpa dapat
meluahkan makan perbagai tekanan yang akan mereka hadapi. Akibatnya akan muncul
pelbagai tindakai diluar kawalan dan seterusnya menyebabkan mereka memberontak
untuk menunjukkan perasaan tidak puas hati mereka kepada diri sendiri dan
orang-orang yang berada di persekitaran.