TERAPI RINGKAS
PENYELESAIAN MASALAH BERFOKUS
SEJARAH
SFBT
telah dikembangkan lebih dari 50 tahun dahulu, bermula di Amerika Syarikat. Dan kemudian berkembang diserata pelosok
dunia termasuk Eropah. Tokoh yang
memberi nama terapi ini dan terlibat dalam langkah-langkah spesifik dalam
terapi ini ialah sepasang suami isteri, Steve de Shaver dan Insoo Kim Berg
beserta kumpulan mereka di Pusat Brief Family Therapy di Milwaukee, Amerika
Syarikat. Terapi singkat berfokus solusi
(SFBT) adalah salah satu pendekatan keluarga, yang dikenal sebagai terapi sistem.
Antara tokoh –tokoh yang utama dalam mengetengahkan terapi ini ialah Steve de
Shazer , Insoo
Kim Berg , Willion’Hanlon dan Michele Weiner-Davis ( Gladding , 2005).
De Shazer (1988, 1991) menyatakan bahawa
tidak perlu mengetahui penyebab masalah untuk menyelesaikannya, dan bahawa
tidak ada hubungan antara masalah dan solusi mereka. (Bertolino dan Hanlon,
2002; Gingerich & Eisengart, 2000; O’Hanlon & Weiner-Davis, 1989).
Menyatakan mengumpulkan maklumat tentang masalah tidak diperlukan untuk
perubahan, setiap orang mungkin mempertimbangkan beberapa solusi, dan apa yang
benar bagi satu orang mungkin tidak sesuai untuk orang lain.
Solusi yang berfokus pada terapi
singkat (SFBT) didasarkan pada pandangan bahawa orang-orang yang sihat dan
berkeyakiann, memiliki kemampuan untuk membangun solusi yang dapat meningkatkan
kehidupan mereka.Proses terapeutik menyediakan suatu konteks dimana individu
fokus pada pemulihan dan menciptakan solusinya, bukan membicarakan masalah
mereka. O’Hanlon (1994) menggambarkan orientasi positif ini: “mengembangkan
solusi-meningkatkan kehidupan untuk
kehidupan manusia daripada berfokus pada masalah dan perubahan luar biasa dapat
terjadi sangat cepat.Kaunselor dapat
berperanan dalam membantu orang dalam membuat suatu pergeseran dari masalah
dengan kemungkinan-kemungkinan baru, dapat mendorong dan menentang klien untuk
menulis cerita yang berbeza dan berakhir pada sesuatu yang baru (O’Hanlon,
dalam Bubenzer & West, 1993).
MATLAMAT
Konsep
terapi SFBT ini telah banyak digunakan dalam bidang-bidang seperti
penyalahgunaan dadah, terapi keluarga dan terapi seks, Matlamat utama terapi ialah untuk membantu
klien mengenalpasti dan melayan kemahiran, keupayaan dan sumber luaran. Proses ini bukan sahaja membantu menstruktur
cerita klien sebagai individu yang cekap tetapi dapat membantu mengenalpasti
sumber-sumber untuk menangani masalah yang mana sumber dikenalpasti oleh
klien. Klien digalakan untuk
membincangkan tentang perubahan daripada membincangkan tentang masalah yang
sedang di hadapi. Mereka mengandaikan
sekiranya seseorang selalu bercakap mengenai masalah ia akan menghasilkan
tambahan masalah, sekiranya kita bercakap mengenai perubahan ia akan
menghasilkan perubahan. Terapi ini melihat keunikan individu sebagai kekuatan
untuk menentukan masa hadapan. Masalah
dan masa silam tidak perlu difikirkan dalam menangani sesuatu masalah kerana SFBT memberi fokus pada
masalah yang ada, bukan yang tiada dan
klien dilihat sebagai pakar dalam penyelesaian masalah.
Seperti namanya, ini adalah tentang terapi yang
singkat dan berfokus pada solusi, bukan pada masalah. Ketika ada masalah,
banyak profesional menghabiskan banyak waktu berpikir, berbicara, dan
menganalisis permasalahan, sementara penderitaan yang dialami klien sedang
berlangsung.
PERANAN
KAUNSELOR DAN KLIEN
Klien sepenuhnya mengambil
peranan dalam proses terapeutik jika mereka berkeinginan untuk menentukan arah
dan tujuan perbualan (Walter & Peller, 1996).Kaunselor berusaha untuk
menciptakan hubungan kolaboratif untuk membuka berbagai kemungkinan sekarang
dan perubahan masa depan (Bertolino & O’Hanlon, 2002).
Kaunselor berperanan menciptakan iklim saling menghormati, dialog, pertanyaan, dan penegasan di mana klien bebas untuk menciptakan, mengeksplorasi, dan co-penulis cerita-cerita mereka yang berkembang (Walter & Peller, 1996).Tugas utama sesi kaunseling adalah membantu klien membayangkan bagaimana mereka akan menyukai hal-hal yang berbeza dan apa yang diperlukan untuk membawa perubahan-perubahan ini (Gingericli & Eisengart, 2000).
Kaunselor berperanan menciptakan iklim saling menghormati, dialog, pertanyaan, dan penegasan di mana klien bebas untuk menciptakan, mengeksplorasi, dan co-penulis cerita-cerita mereka yang berkembang (Walter & Peller, 1996).Tugas utama sesi kaunseling adalah membantu klien membayangkan bagaimana mereka akan menyukai hal-hal yang berbeza dan apa yang diperlukan untuk membawa perubahan-perubahan ini (Gingericli & Eisengart, 2000).
Dalam terapi ini juga, klien memberi
maklumat kepada kaunselor. Beberapa pandangan digunakan untuk memberi keyakinan
kehidupan klien, maklumat tidak dapat diubah dan membantu klien agar tidak
terpesong daripada masalah sebenar. Kaunselor yang berfokus solusi Singkat
membantu klien dalam memberi perhatian pada pengecualian untuk pola masalah
mereka (Miller, Hubble, & Duncan, 1996). SFBT berfokus pada mencari tahu
apa yang dilakukan orang-orang yang bekerja dan kemudian membantu mereka dalam
menerapkan budaya untuk menghilangkan masalah dalam jumlah waktu yang sesingkat
mungkin.
O’Hanlon (1999) menyatakan: “itu
mendorong orang untuk pindah dari sifat menganalisis masalah yang muncul dan
sebagai gantinya mulai mencari solusi dan mengambil tindakan pemecahannya” Ada berbagai cara untuk membantu klien dalam
berfikir mudah apa yang telah mereka lakukan. De Shazer (1991) lebih memilih
untuk melibatkan klien dalam percakapan yang mengarah ke cerita progresif
dimana orang menciptakan situasi, mereka lebih terus pada tujuan.
Berg
dan Miller (1992) menjelaskan terdapat
tiga perkara penting dalam terapi SFBT
- Jangan cari masalah
- Apabila anda tahu sesuatu perkara itu berkesan, anda perlu lebih banyak lakukan perkara tersebut
TUJUAN
Terapi penyelesaian masalah
berfokus mencerminkan gagasan dasar tentang perubahan, interaksi, dan mencapai
tujuan.Tujuan SFBT (O’Hanlon & Weiner Davis, 1989):
(1) Mengubah situasi atau kerangka acuan; mengubah perbuatan situasi yang problematis, dan menekan kekuatan klien dan sumber daya.
(2) Membantu klien mengasingkan sebuah sikap dan mengukur pergeseran dari membicarakan masalah-masalah untuk berbicara tentang solusi.
(3) Mendorong klien untuk terlibat dalam perubahan atau berbicara solusi daripada masalah dengan memahamkan bahawa apa yang kita bicarakan kebanyakan akan berjaya.
(1) Mengubah situasi atau kerangka acuan; mengubah perbuatan situasi yang problematis, dan menekan kekuatan klien dan sumber daya.
(2) Membantu klien mengasingkan sebuah sikap dan mengukur pergeseran dari membicarakan masalah-masalah untuk berbicara tentang solusi.
(3) Mendorong klien untuk terlibat dalam perubahan atau berbicara solusi daripada masalah dengan memahamkan bahawa apa yang kita bicarakan kebanyakan akan berjaya.
Walter dan Peller (1992) menekankan pentingnya
membantu klien untuk menciptakan tujuan:
(1) Positif dalam bahasa klien,
(2) Berorientasi proses atau tindakan,
(3) Secara terstruktur di sini dan sekarang,
(4) Dapat dicapai, konkret dan spesifik, dan
(5) Dikawal oleh klien.
Klien harus terlebih dahulu merasa bahawa masalah mereka didengar dan difahami sebelum mereka dapat merumuskan tujuan yang bermakna.
(1) Positif dalam bahasa klien,
(2) Berorientasi proses atau tindakan,
(3) Secara terstruktur di sini dan sekarang,
(4) Dapat dicapai, konkret dan spesifik, dan
(5) Dikawal oleh klien.
Klien harus terlebih dahulu merasa bahawa masalah mereka didengar dan difahami sebelum mereka dapat merumuskan tujuan yang bermakna.
PRINSIP-PRINSIP
TERAPI PENYELESAIAN MASALAH BERFOKUS
Bery
dan Miller (1992) menjelaskan tiga perkara penting dalam SPBT ialah jangan cari
masalah, apabila anda tahu sesuatu perkara itu berkesan, anda perlu banyak
lakukan perkara tersenut. Jika tidak berkesan, jangan teruskan. Usaha yang
lain. Menurut Bery dan Miller (1992) lagi, keunikan pengalaman manusia menjelaskan bahawa setiap individu adalah individu yang unik. Masalah yang berlaku dimanifestasikan berbeza mengikut sumber
semasa , nilai peribadi, iklim politik
dan konteks di manaterapi dijalankan. Kaunseling perlu dilakukan dengan melihat keunikan setiap keperluan
individu, bukannya melihat kepada secara keseluruhannya.Setiap masalah perlu
berfokus kepada apa yang boleh dilakukan lebih daripada apa yang tidak boleh
dilakukan. Klien bermula dengan melihat
apa yang telah Berjaya dilalui.
KONSEP
DAN PROSES SPBT
Konsep
SFBT ialah:
- Keunikan pengalaman manusia menjelaskan bahawa setiap individu adalah unik. Kaunseling perlu dilakukan dengan melihat keunikan setiap keperluan individu bukannya melihat secara keseluruhan (Berg dan Miller,1992)
- Klien adalah pakar dalam kehidupan mereka sendiri dan mempunyai kebolehan menyelesaikan masalah hasil daripada kemahiran yang dibawa dalam sesi secara sedar atau tidak.
- Pengalaman negative yang berulan-ulang mempunyai kesan yang akan menghalang individu daripada mengetahui kekuatan dan kebolehan mereka.
- Melahirkan perhubungan yang terapeutik dan hubungan kerjasama antara klien dan kaunselor dimana mereka sama-sama mencipta reality dan setiap pihak akan saling mempengaruhi antara satu sama lain.
- Terapi ini member focus kepada perkara yang ada daripada perkara yang tiada.
- Setiap masalah akan memfokuskan kepada apa yang boleh dilakukan lebih daripada apa yang tidak boleh dilakukan.
- Perubahan dicapai dengan menghargai apa yang berlaku dalam kontek kehidupannya
Ada beberapa
kebaikan positif dan fokus pada solusi di masa depan. Jika klien dapat.
Reorientasi diri dalam arah kekuatan mereka menggunakan solusi-talk, ada kesempatan
baik sesi kaunseling dapat dilaksanakan dalam masa yang singkat.Orang yang
datang untuk terapi memang memiliki kemampuan cara bertindak secara efektif,
mengenali mereka telah berurusan dengan masalah.Ada pengecualian untuk setiap
masalah. Berbicara tentang pengecualian, klien boleh mendapatkan mengawal atas apa yang menjadi
masalah untuk dapat diatasi. Iklim pengecualian ini memungkinkan untuk
menciptakan kemungkinan solusi dapat dilaksanakan secepat mungkin.Klien sering
hadir hanya satu sisi dari diri mereka sendiri. Kaunselor aliran solusi
berfokus mengundang klien untuk memeriksa sisi lain dari cerita yang mereka
sajikan.Perubahan kecil membuka jalan bagi perubahan yang lebih besar.Klien
ingin mengubah, memiliki keinginan untuk perubahan, dan melakukan yang terbaik
untuk membuat perubahan terjadi. Kaunselor harus analisis kerjasama memahami
klien daripada merancang strategi untuk mengendalikan pola resistif. Klien
boleh dipercayai dalam keinginan mereka untuk memecahkan masalah mereka.
PROSES
Bertolino dan O’Hanlon (2002)
menekankan pentingnya menciptakan hubungan terapeutik kolaboratif dan
melakukannya untuk keberhasilan terapi. Mengakui bahawa terapis memiliki
keahlian dalam menciptakan konteks untuk perubahan, mereka menekankan bahawa
klien adalah ahli dalam kehidupan mereka sendiri. Singkatnya, collaborative dan
hubungan kerjasama cenderung lebih efektif daripada hubungan dalam terapi.
Walter dan Peller (1992) Empat langkah yang menjadi ciri gambaran proses SFBT:
(1) Mencari tahu apa yang diinginkan dan yang tidak mereka inginkan klien.
(2) Jangan mencari patologi, dan tidak berusaha untuk mengurangi memberikan dengan label diagnostik bagi klien. Sebaliknya, carilah apa yang klien lakukan dan mendorong mereka agar terarah. Ini adalah untuk membantu klien lebih berfokus.
(3) Bereksperimen dengan melakukan sesuatu yang berbeza.
(4) Simpan terapi singkat dengan mendekati setiap sesi seolah-olah itu adalah yang sesi terakhir.
Pendekatan tradisional untuk
memecahkan masalah (De Jong & Berg, 2002):
(1) Klien diberi kesempatan untuk menjelaskan masalah-masalah mereka, kaunselor mendengarkan dengan penuh hormat dan klien hati-hati menjawab pertanyaan kaunselor, “Bagaimana saya boleh membantu anda?”
(2) Kaunselor bekerja dengan klien dalam mengembangkan maklumat klien dengan secepat mungkin. “Apa yang berbeza dalam hidup anda ketika masalah anda bermula?”
(3) Kaunselor meminta klien tentang masalah-masalah yang kurang parah. Klien dibantu dengan penekanan khusus pada apa yang mereka lakukan untuk membuat suatu peristiwa terjadi.
(4) Pada setiap akhir percakapan solusi, kaunselor menawarkan maklumat semula, memberikan dorongan, dan menunjukkan apa yang difikir klien sebelum sesi berikutnya untuk memecahkan masalah mereka kepada beberapa peringkat penyelesaian.
(5) Terapis dan klien mengevaluasi kemajuan yang dibuat dalam mencapai solusi dengan menggunakan skala penilaian
(1) Klien diberi kesempatan untuk menjelaskan masalah-masalah mereka, kaunselor mendengarkan dengan penuh hormat dan klien hati-hati menjawab pertanyaan kaunselor, “Bagaimana saya boleh membantu anda?”
(2) Kaunselor bekerja dengan klien dalam mengembangkan maklumat klien dengan secepat mungkin. “Apa yang berbeza dalam hidup anda ketika masalah anda bermula?”
(3) Kaunselor meminta klien tentang masalah-masalah yang kurang parah. Klien dibantu dengan penekanan khusus pada apa yang mereka lakukan untuk membuat suatu peristiwa terjadi.
(4) Pada setiap akhir percakapan solusi, kaunselor menawarkan maklumat semula, memberikan dorongan, dan menunjukkan apa yang difikir klien sebelum sesi berikutnya untuk memecahkan masalah mereka kepada beberapa peringkat penyelesaian.
(5) Terapis dan klien mengevaluasi kemajuan yang dibuat dalam mencapai solusi dengan menggunakan skala penilaian
TEKNIK SPBT
Teknik-teknik yang dalam SPBT adalah teknik soalan
ajaib, soalan berskala scaling question,
soalan berdaya tindak balas dan soalan berfokus masa depan. Soalan ajaib ialah
kaedah soal jawab ahli terapi atau kaunselor yang digunakan untuk membantu
klien melihat bagaimana masa depan akan berbeza apabila masalah tidak lagi
wujud. Ia juga boleh membantu dalam membentuk matlamat klien. Soalan berdaya
tindak balas pula dibentuk untuk mendapatkan maklumat mengenai sumber
kekuatan klien yang sering tidak
diketahui atau dipedulikan oleh klien . Cerita-cerita dan pengalaman yang
paling teruk juga mempunyai daya tindak balas dan sumber kekuatan. Soalan
berfokus masa hadapan adalah bertujuan
melihat bagaimana sesuatu perkara boleh berbeza. Soalan ini bertujuan
memberitahu bahawa perkara boleh berbeza dan boleh membantu menghubung membina
matlamat. Teknik soalan mencari pengecualian menjelaskan bahawa klien
menghadapi masalah yang berbeza-beza daripada masalah yang paling serius kepada
masalh yang kurang serius. Kaunselor pada peringkat ini akan menggalakkan klien
untuk menjelaskan masalah yang pernah dialami dan apa yang telah klien lakukan
untuk mengatasi masalh ini. Tujuan teknik ini adalah untuk mengingati kejayaan
pada masa lalu dan memberi keyakinan klien untuk menghadapi masa akan datang.
Teknik soalan berskala pula digunakan untuk membantu dalam menjelaskan masalah
klien. Tujuan teknik ini adalah untuk membantu klien membina matlamat dan
keyakinan.
KELEBIHAN
DAN KELEMAHAN
Kelebihan terapi ini
adalah terapi ini memberi penekanan kepada teori dan maklumat yang diberikan
oleh klien secara langsung. Maklumat yang diberi oleh klien akan diuji dalam
konteks yang luas tetapi pengalaman lalu akan dititik beratkan dan diberi
perhatian jika berkaitan peristiwa yang
berlaku sekarang. Kelebihan seterusnya , kaunselor akan membantu klien untuk
menjelaskan atau mendefinisikan masalah yang dihadapi dengan jelas , tepat dan
boleh berlaku. Kaunselor juga akan memfokuskan kepada perubahan bagi masalah
yang ingin diselesaikan bukan membuat
analisis ke atas punca masalah. Segala perubahan yang berkaitan tingkahlaku walaupun kecil
akan memjadi asas kepada perubahan yang besar. Klien diminta atau
digalakkkan pada peristiwa yang berlaku
sekarang dan membayangkan peristiwa yang akan berlaku pada masa hadapan.
Manakala kelemahan
terapi ini adalah kaunselor hanya memfokuskan sedikit sahaja peristiwa masa lalu
klien. Menurut Gladding (2005), kadang-kadang seseorang individu itu
memerlukan penyelesaian masalah terhadap
isu masa lalu mereka sebelum mereka boleh bergerak kepada masa sekarang dan
akan datang.
KESIMPULAN
Secara ringkasnya
terapi ini melihat seseorang individu itu mempunyai keunikan tersendiri dan
individu itu sebenarnya mempunyai kemampuan diri atau potensi untuk mencari jalam penyelesaian terhadap
masalah yang dihadapi. Malahan dalam terapi penyelesaian masalah berfokus
sebenarnya mempunyai kelebihan dan sumber kekuatan untuk klien menentukan masa
hadapan penyelesaian yang dibuat mereka. Terapi ini juga menekankan kepada
masalah masa sekarang dan kemungkinan yang berlaku pada masa hadapan untuk
menghadapi masalah daripada membebankan klien untuk memikirkan masalah pada
masa lalu. Kaunselor hanya membantu dalam memberi panduan untuk klien celik
akal untuk mencapai matlamat mereka.
RUJUKAN
Bertolino,B. &
O’Hanlon, W.H.(2002). Collaborative, competency-based counselling and therapy.
In Corey, G,(2009).Theory and Practice of
Counseling and Pcychotherapy (8th ed.).(pp.380).Belmont,
CA:Brooks/Cole.
Bery & Miller,
(1992) Working with the Problem Drinker: A Solution Focused Approach.
New York: Norton.
O’Hanlon,
W.H& Weiner-Davis, M. (2003). In
search of solutions : A new direction in
psychotherapy (rev.ed.) . In Corey, G. 2009. Theory of practice of counselling and Psychotherapy (8th ed).(pp.381-382).
Belmont, CA:Brooks/Cole.
Walter,
J.L., l. & Peller,J.E. (1992). Becoming
solution-focused in brief therapy. In Corey, G. (2009). Theory and practice of counselling and
Psychotherapy (8th ed).(pp.380-381). Belmont, CA:Brooks/Cole.