|
LEMBAGA KAUNSELOR MALAYSIA
BAHAGIAN 1
KERANGKA PIAWAIAN
1.1 Kriteria Umum
Kriteria umum Piawaian
Program Latihan Kaunselor meliputi aspek nama Ijazah yang dianugerahkan,
peringkat pengajian, bahasa pengantar, tempoh pengajian, pecahan kursus, cara
mengira nilai kredit, dan syarat kemasukan ke program pengajian.
I.
Nama Ijazah
Nama
Ijazah hendaklah menggambarkan bahawa pengajian itu mengkhusus dalam bidang
kaunseling sama ada di peringkat Ijazah Sarjana Muda atau Sarjana.
Nama-nama
panggilan seperti berikut bolehlah dipakai untuk maksud tersebut;
Contoh
nama Ijazah untuk Ijazah Sarjana Muda
·
Sarjana Muda Kaunseling
·
Sarjana Muda Pendidikan (Bimbingan dan Kaunseling)
·
Sarjana Muda Sastera (Kaunseling)
·
Sarjana Muda Pendidikan Kepujian (Bimbingan dan
Kaunseling)
·
Bacelor Pendidikan (Bimbingan dan Kaunseling)
Contoh nama Ijazah untuk Ijazah Sarjana
·
Sarjana Kaunseling
·
Sarjana Pendidikan (Bimbingan dan Kaunseling)
·
Sarjana Sains (Bimbingan dan Kaunseling)
·
Sarjana Sastera (Kaunseling)
·
Sarjana Sains (Kaunseling)
·
Master Pendidikan (Bimbingan dan Kaunseling)
·
Master Sains (Bimbingan dan Kaunseling)
·
Sarjana Psikologi Kaunseling
II.
Peringkat Pengajian Minimum
Peringkat
pengajian minimum yang diiktiraf sebagai memenuhi keperluan piawaian ialah di
peringkat Ijazah Sarjana Muda dalam bidang kaunseling atau Sarjana Muda dalam
bidang bukan kaunseling yang diikuti dengan pengajian di peringkat Sarjana
dalam bidang kaunseling.
III.
Bahasa Pengantar
Bahasa
pengantar program pengajian hendaklah dalam Bahasa Melayu atau Bahasa Inggeris atau kedua-duanya.
IV.
Bilangan Jam Kredit
Program
pengajian di peringkat Sarjana Muda hendaklah mengandungi minimum 81 jam kredit komponen kursus-kursus kaunseling yang
meliputi kursus teras, latihan amali atau praktikum, internship dan elektif.
Program
pengajian di peringkat Sarjana hendaklah mengandungi minimum 48 jam kredit
kursus-kursus dalam bidang kaunseling. Di peringkat Sarjana diperlukan minimum
48 jam kredit sahaja, untuk diselaraskan dengan piawaian antarabangsa. Pada dasarnya
program Sarjana diikuti oleh pelajar yang lebih matang dan lebih berpengalaman
kerana telah mempunyai Ijazah Sarjana Muda. Kursus Pasca Ijazah melibatkan proses penganalisisan dan kajian
yang lebih padat dan mendalam.
V.
Pecahan Kursus
Pecahan kursus untuk Ijazah
Sarjana Muda hendaklah seperti berikut:
Komponen |
Jumlah Jam Kredit
|
1. Teras
|
66
|
2. Latihan Amali Atau Praktikum
3. Internship
|
3
6
|
4. Elektif/Projek Penyelidikan
|
6
|
Jumlah
|
81
|
Pecahan kursus di
peringkat Ijazah Sarjana hendaklah seperti berikut:
Komponen |
Ijazah Sarjana
(Jumlah Jam Kredit)
|
1. Teras
|
33
|
2. Latihan Amali Atau
Praktikum
|
3
|
3. Internship
|
6
|
4. Elektif/Projek
Penyelidikan
|
6
|
Jumlah
|
48
|
VI.
Kredit dan Beban
Pembelajaran Pelajar
Kredit
ialah ukuran kuantitatif yang melambangkan volum pembelajaran atau beban
pembelajaran untuk mencapai hasil pembelajaran tertentu.
Beban
pembelajaran ialah ukuran kuantitatif semua aktiviti pembelajaran yang
diperlukan untuk mencapai satu set hasil pembelajaran. Aktiviti ini termasuklah
kuliah, toturial, seminar, praktikal, pembelajaran kendiri, pencarian maklumat,
kajian, kerja lapangan serta persediaan dan menduduki peperiksaan. Empat puluh
(40) jam pembelajaran nasional dinilai sebagai satu kredit.
VII.
Pengiraan Nilai Jam Kredit
Nilai 1 jam kredit dikira mengikut formula berikut:
Perkara
|
Formula
|
Kuliah |
1 jam kredit = 1 jam seminggu x 14 minggu
|
Tutorial/Makmal |
1 jam kredit = 3 jam seminggu x 14 minggu
|
Latihan Amali atau Praktikum dan Internship
|
1 jam kredit
= 6 jam seminggu x 14 minggu di tempat latihan
|
Jumlah kredit minimum
komponen kaunseling untuk peringkat Sarjana Muda dan Sarjana yang perlu diambil
seperti berikut:
Peringkat
|
Nilai Kredit Minimum
|
Ijazah
Sarjana Muda
|
81
|
Ijazah
Sarjana
|
48
|
1.2 Tenaga Pengajar
Tenaga pengajar adalah
terdiri daripada kakitangan yang dilantik oleh universiti sebagai pensyarah.
Piawaian tenaga
pengajar dilihat dalam dua aspek iaitu nisbah tenaga pengajar dengan pelajar,
dan taraf kelulusan dan pengalaman tenaga pengajar.
i.
Nisbah bilangan tenaga pengajar yang berkelulusan dalam
bidang kaunseling dengan bilangan pelajar hendaklah pada kadar 1:15. Nisbah ini
adalah nisbah yang dianggap sesuai untuk keefisienan dan keberkesanan
pengajaran, penyeliaan internship, latihan amali atau praktikum dan projek
penyelidikan.
ii.
Taraf kelulusan minimum tenaga pengajar
Tenaga
pengajar yang mengajar kursus kaunseling mestilah berdaftar dengan lembaga
kaunselor dan mempunyai kelayakan berikut:
a.
Berkelulusan sekurang-kurangnya di peringkat Sarjana yang
diiktiraf dalam bidang kaunseling.
b.
Pengalaman dalam
bidang pendidikan kaunseling diutamakan.
c.
Mempunyai pengalaman dalam penyelidikan kaunseling.
1.3 Kursus Pengajian (Mata Pelajaran)
Piawaian minimum kursus
pengajian yang ditawarkan meliputi bidang-bidang berikut :
I.
Bidang Kursus
Pengajian
Bidang
kursus pengajian di tahap Sarjana Muda hendaklah mengandungi komponen berikut
dengan jumlah kredit yang dinyatakan:
Komponen
|
Jumlah Jam Kredit
|
Pertumbuhan dan Perkembangan Manusia
|
12
|
Perhubungan Menolong
|
15
|
Kepelbagaian Sosial dan Budaya
|
6
|
Kerja Kelompok
|
6
|
Perkembangan Kerjaya
|
6
|
Pengujian dan Pengukuran Psikologi
|
6
|
Penyelidikan dan Penilaian Program
|
12
|
Isu-Isu Profesional dalam Kaunseling dan Psikologi
|
3
|
Latihan Amali atau Praktikum Kaunseling
|
3
|
Internship
|
6
|
Kursus-Kursus Elektif yang Berkaitan dengan Bidang
Kaunseling
atau Projek Penyelidikan
|
6
|
Jumlah
|
81
|
Bidang
kursus pengajian di tahap Sarjana hendaklah mengandungi komponen berikut dengan
jumlah kredit yang dinyatakan:
Komponen
|
Jumlah Jam Kredit
|
Pertumbuhan dan Perkembangan Manusia
|
3
|
Perhubungan Menolong
|
6
|
Kepelbagaian Sosial dan Budaya
|
3
|
Kerja Kelompok
|
3
|
Perkembangan Kerjaya
|
6
|
Pengujian dan
Pengukuran Psikologi
|
6
|
Penyelidikan dan Penilaian Program
|
3
|
Isu-Isu Profesional dalam Kaunseling dan Psikologi
|
3
|
Latihan Amali atau Praktikum Kaunseling
|
3
|
Internship
|
6
|
Kursus-Kursus Elektif yang Berkaitan dengan Bidang
Kaunseling
atau Projek Penyelidikan
|
6
|
Jumlah
|
48
|
II.
Penggubalan
Kursus
Berikut
adalah panduan penggubalan kursus:
a.
Penggubalan kursus hendaklah berdasarkan garis panduan Piawaian
dan Kelayakan Latihan Kaunselor terkini oleh Lembaga Kaunselor.
b.
Pihak yang terlibat dalam penggubalan kursus hendaklah
terdiri daripada tenaga pengajar yang berkepakaran dan berpengalaman.
c.
Perlu ada prosedur penilaian atau semakan berkala
mengenai keberkesanan dan perlaksanaan kurikulum.
III.
Kelayakan
Tenaga Pengajar Bagi Setiap Kursus Pengajian
Kelayakan
minimum tenaga pengajar untuk kursus kaunseling adalah seperti dalam perkara
2.2. Kelayakan minimum tenaga pengajar untuk kursus bukan kaunseling pula ialah
Ijazah Sarjana dalam bidang yang diajar.
IV.
Cara
Pengajaran:
Kaedah
pengajaran dan pembelajaran boleh dipelbagaikan. Walau bagaimanapun,
kursus-kursus berikut hendaklah diajar bersemuka secara keseluruhan: Makmal
Kaunseling, Teknik Kaunseling, Kaunseling Individu, Kaunseling Kelompok, Kaunseling
Keluarga, Pengujian dan Pengukuran, Latihan Amali atau Praktikum, Internship, dan Projek Penyelidikan (Jam kontak
bersemuka merujuk kepada perkara 1.1(vi)).
V.
Kandungan
Kursus Pengajian
Kandungan
kursus pengajian hendaklah menepati perkara seperti dalam Bahagian 2 Kurikulum Latihan Kaunselor.
1.4 Kemudahan Fizikal
Institusi yang
menawarkan latihan dalam bidang kaunseling perlulah mempunyai kemudahan fizikal
seperti berikut :
i.
Bilik pengajaran
ii.
Makmal individu dan kelompok yang mempunyai kemudahan rakaman
dan bilik pemerhatian.
iii.
Peralatan elektronik yang diperlukan untuk membuat
rakaman.
iv.
Kemudahan rujukan dan sistem maklumat yang meliputi
koleksi buku, jurnal, bahan elektronik, kemudahan mengakses maklumat dan
sebagainya dalam bidang kaunseling, psikologi dan psikoterapi.
v.
Senarai tempat latihan praktikum/internship
1.5 Sistem Pengurusan Program Kaunseling
Pengurusan program kaunseling hendaklah dikendalikan secara sistematik
dan berkualiti yang meliputi perkara berikut:
i.
Pentadbiran dan penyimpanan rekod
ii.
Pengawalan dan penggunaan bahan pengajaran
iii.
Pengurusan penjadualan pengajaran seperti kuliah, makmal,
praktikum dan sebagainya
iv.
Pihak yang bertanggungjawab terhadap penilaian dan
penambah-baikan kurikulum
v.
Personelia pelajar
vi.
Program perkembangan profesional staf akademik
vii.
Sistem penilaian progam termasuk sistem penilai dalaman
dan penilai luaran
1.6 Sumbangan
Institusi Latihan Terhadap Perkembangan Ilmu Kaunseling
Institusi juga dinilai
dari segi sumbangannya kepada bidang kaunseling seperti penyelidikan, perkhidmatan kaunseling,
penganjuran konvensyen, seminar, bengkel, dan sebagainya.
BAHAGIAN 2
KURIKULUM LATIHAN KAUNSELOR
Bahagian ini
mengandungi bidang yang perlu dalam kurikulum latihan kaunselor.
2.1 Identiti Profesional
Kursus dalam bidang ini hendaklah
meliputi kefahaman tentang semua aspek kefungsian profesional termasuk sejarah,
peranan, struktur organisasi, etika, perundangan, pensijilan, perlesenan,
kepiawaian dan pengakreditasian.
Bidang ini perlulah meliputi
komponen berikut:
i.
Sejarah
dan falsafah profesion kaunseling
ii.
Peranan,
fungsi dan perhubungan profesional dengan perkhidmatan kemanusiaan yang lain.
iii.
Kemahiran
asas menggunakan ICT dalam perkhidmatan kaunseling.
iv.
Kepentingan
dan fungsi lembaga kaunselor di bawah Akta Kaunselor 1998 (Akta 580). Peranan dan kepentingan
organisasi profesional berkaitan amalan kaunseling.
v.
Pengiktirafan
profesional termasuk pensijilan, pendaftaran dan perlesenan, amalan pengakreditasian,
kepiawaian dan kesan polisi awam ke atas isu ini. Penekanan diberikan terhadap
peranan Lembaga Kaunselor.
vi.
Proses
polisi awam dan swasta seperti peranan kaunselor profesional dalam menjaga
kewibawaan profesion.
vii.
Proses
membantu klien dan pengamal yang menghadapi halangan institusi dan sosial
daripada memperolehi perkhidmatan, kejayaan, dan kemajuan.
viii.
Piawaian
etika kaunselor dan hal yang berkaitan, dan aplikasi pertimbangan etika dan
perundangan dalam profesion kaunseling.
Contoh Tajuk Kursus:
a.
Etika
dan Perundangan Kaunseling
b.
Amalan
Profesionalisme Kaunseling
c.
Falsafah
dan Etika Kaunseling
d.
Isu
Etika dan Profesionalisme Kaunseling
e.
Isu
Etika dan Perundangan Kaunseling
2.2 Kepelbagaian
Sosial dan Budaya
Kursus dalam bidang ini bertujuan memberi
kefahaman tentang kepelbagaian konteks sosial dan budaya seperti aspek
perhubungan, isu dan tren dalam masyarakat majmuk dan berbilang budaya.
Bidang ini perlulah meliputi komponen
berikut:
i.
Tren pelbagai
budaya dan masyarakat majmuk seperti ciri dan kepekaan sesuatu kumpulan dan
antara kumpulan di peringkat kebangsaan dan antarabangsa.
ii.
Sikap,
kepercayaan, kefahaman dan pengalaman seperti aktiviti pembelajaran melalui
pengalaman khusus berkaitan faktor budaya, etnik, keturunan, umur, gender, orientasi
seksual, ciri mental dan fizikal, pendidikan, nilai keluarga, nilai agama dan
kepercayaan, status sosio-ekonomi dan keunikan individu, pasangan, keluarga,
dan komuniti.
iii.
Teori
kaunseling pelbagai budaya, pembangunan identiti dan keadilan sosial.
iv.
Strategi
perhubungan individu, pasangan, keluarga, kumpulan dan komuniti dalam
masyarakat majmuk.
v.
Peranan
kaunselor dalam memupuk keadilan sosial, advokasi dan resolusi konflik,
kesedaran swadiri dalam konteks
budaya. Juga, peranan kaunselor dalam menangani sifat prejudis, proses
penindasan serta diskriminasi yang disengaja dan tidak disengajakan serta
tingkah laku lain yang didukungi oleh budaya yang merugikan perkembangan
semangat, fikiran atau jasmani manusia.
vi.
Pertimbangan
etika dan perundangan.
Contoh Tajuk Kursus:
a.
Kaunseling
Pelbagai Budaya
b.
Kaunseling
Silang Budaya
c.
Psikologi
Sosial
d.
Individu
dan Masyarakat
e.
Antropologi
dan Sosiologi Budaya
f.
Budaya
dan Masyarakat
2.3 Pertumbuhan dan Perkembangan Manusia
Kursus dalam bidang ini
bertujuan memberi kefahaman tentang pertumbuhan dan perkembangan manusia.
Bidang ini perlulah meliputi komponen berikut:
i.
Teori pertumbuhan dan perkembangan individu dan keluarga
yang merentasi kehidupan sepanjang hayat.
ii.
Teori pembelajaran dan perkembangan personaliti.
iii.
Tingkah laku manusia merangkumi kefahaman tentang
perkembangan krisis, ketidakupayaan, psikopatologi, faktor alam sekeliling dan
situasi yang mempengaruhi tingkahlaku normal dan bilazim.
iv.
Strategi yang memudahkan perkembangan kehidupan sepanjang
hayat.
v.
Pertimbangan etika dan perundangan.
Contoh Tajuk Kursus:
a.
Pertumbuhan dan Perkembangan Manusia
b.
Teori Personaliti
c.
Psikologi Bilazim
d.
Teori Pembelajaran
e.
Perkembangan Peringkat Dewasa
f.
Psikologi Kanak-Kanak dan Remaja
2.4 Kerjaya dan Cara Gaya Kehidupan
Kursus dalam bidang ini memberi kefahaman perkembangan kerjaya dan faktor
yang berkaitan dengan kehidupan.
Bidang ini perlulah meliputi komponen berikut:
i.
Teori perkembangan kerjaya dan model
membuat keputusan kerjaya.
ii.
Kerjaya dan kerja sampingan, sumber
maklumat pasaran buruh, media visual dan cetak tentang kerjaya, sistem maklumat
kerjaya berasaskan komputer, dan media elektronik lain.
iii.
Program perancangan kemajuan kerjaya dan pendidikan,
perkembangan, pengurusan dan pentadbiran, pelaksanaan, penempatan, susulan, dan
penilaian kerjaya.
iv.
Perhubungan di antara kerja, keluarga dan cara gaya
kehidupan, peranan kehidupan yang lain termasuk faktor kepelbagaian gender
berkaitan dengan perkembangan kerjaya.
v.
Perancangan kerjaya dan pendidikan, penempatan, susulan
dan penilaian.
vi.
Teknik dan alat penaksiran yang berkaitan dalam membuat
perancangan dan keputusan kerjaya.
vii.
Strategi, aplikasi dan perkembangan kerjaya berasaskan
teknologi termasuk sistem maklumat dan bimbingan kerjaya berkomputer dan cara melayari
laman web yang berkaitan dengan kerjaya.
viii.
Proses, teknik dan sumber kaunseling kerjaya, termasuk
yang boleh diaplikasikan kepada populasi yang khusus.
ix.
Pertimbangan etika dan perundangan.
Contoh Tajuk Kursus :
a.
Kaunseling Kerjaya
b.
Teori Perkembangan Kerjaya
c.
Kerjaya dan Cara Gaya Kehidupan
d.
Kaunseling Kerjaya dan Perkembangan Personel
e.
Perkembangan
Kerjaya
f.
Maklumat dan Perkembangan Kerjaya
2.5 Kemahiran Perhubungan Menolong
Kursus dalam bidang ini bertujuan untuk memberi kefahaman dan kemahiran
dalam perhubungan menolong dan perundingan dalam proses kaunseling. Kursus ini
juga dapat membantu pelajar meningkatkan kesedaran kendiri bagi mewujudkan
hubungan terapeutik kaunselor-klien yang efektif serta memelihara sempadan
profesional.
Kursus dalam bidang ini
hendaklah meliputi
sekurang-kurangnya :
i.
Ciri dan tingkahlaku kaunselor yang mempengaruhi proses
kaunseling dan perundingan seperti umur, jantina, perbezaan ras, tingkahlaku
lisan dan bukan lisan, ciri, orientasi teori dan kemahiran kaunselor.
ii.
Kemahiran temubual dan kaunseling supaya pelajar dapat
mewujudkan perhubungan terapeutik untuk membina matlamat kaunseling yang
sesuai, mengkonseptualisasi kes, merangka strategi tindakan, menilai hasil
kaunseling dan menamatkan perhubungan kaunseling dengan berkesan.
iii.
Teori kaunseling yang membantu pelajar menggunakan model
yang tekal untuk memahami masalah klien dan memilih tindakan kaunseling yang
sesuai. Pengalaman yang diperolehi pelajar hendaklah meliputi sejarah
perkembangan teori kaunseling, dan
penerokaan teori afektif, kognitif dan tingkahlaku. Pelajar wajar diberikan
peluang untuk menerapkan teori tersebut dalam kajian kes di samping didedahkan
kepada model kaunseling mutakhir berdasarkan penyelidikan dan amalan terkini
serta digalakkan membina model kaunseling sendiri.
iv.
Perspektif sistem untuk membantu pelajar memahami sistem
keluarga dan teori sistem yang lain serta model utama intervensi keluarga dan
intervensi yang berkaitan. Pelajar juga hendaklah didedahkan kepada rasional memilih
teori keluarga dan teori sistem lain
sebagai modaliti yang sesuai untuk penaksiran
dan kaunseling keluarga.
v.
Penyediaan kerangka umum untuk memahami dan mengamalkan
perundingan dalam kaunseling. Pelajar dikehendaki meneliti sejarah perkembangan
perundingan, penerokaan peringkat dan model utama perundingan dan menerapkan
teori dalm pembentangan kes. Pelajar digalakkan membina model perundingannya
sendiri.
vi.
Pengintegrasian strategi teknologi serta penggunaannya
dalam proses kaunseling dan perundingan.
vii.
Pertimbangan etika dan perundangan.
Contoh Tajuk Kursus:
a.
Kaunseling Individu,
b.
Kemahiran Menolong
c.
Proses Kaunseling
d.
Perundingan dalam Kaunseling
e.
Kaunseling Keluarga
f.
Teknik Kaunseling
g.
Teori Kaunseling dan Psikoterapi
2.6 Kerja Kelompok
Kursus dalam bidang ini
memberi kefahaman tentang tujuan, perkembangan dan dinamika kelompok, teori,
kaedah dan kemahiran kaunseling kelompok serta pendekatan kelompok yang lain.
Bidang ini meliputi
komponen berikut:
i.
Prinsip dinamika kelompok, termasuk tahap proses kelompok,
teori tahap perkembangan, peranan dan tingkahlaku ahli kelompok dan faktor
terapeutik dalam kelompok.
ii.
Cara
gaya dan pendekatan kepemimpinan kelompok termasuk pelbagai jenis pemimpin
kelompok dan gaya kepemimpinan.
iii.
Teori
kaunseling kelompok merangkumi aspek persamaan dan aspek yang membezakan antara
teori itu serta penyelidikan dan bahan bacaan yang berkaitan.
iv.
Kaedah
kaunseling kelompok termasuk orientasi dan tingkahlaku pemimpin, kriteria dan
kaedah saringan, pemilihan ahli serta cara menilai keberkesanan kelompok.
v.
Pendekatan
yang digunakan untuk jenis kelompok yang lain termasuk kelompok petugas,
kelompok terfokus, kelompok sokongan, kelompok pencegahan, kelompok
psiko-pendidikan dan kelompok terapi.
vi.
Piawai
latihan pemimpin kelompok.
vii.
Pertimbangan etika dan perundangan.
Contoh Tajuk Kursus:
a.
Kaunseling Kelompok
b.
Prosedur Kelompok
c.
Teori dan Teknik Kelompok
d.
Dinamika dan Proses Kelompok
e.
Kelompok dan Komunikasi Kelompok
2.7 Pengujian dan Pengukuran Psikologi
Kursus dalam bidang ini memberi kefahaman
tentang pendekatan individu dan kelompok dalam penaksiran dan penilaian.
Bidang ini
perlu meliputi komponen berikut:
i.
Perspektif sejarah berkaitan sifat dan makna penaksiran.
ii.
Konsep asas berkaitan piawaian dan bukan piawaian alat
ukuran dan teknik penaksiran lain termasuk penaksiran rujukan–norma dan
rujukan–kriteria, penaksiran persekitaran, penaksiran prestasi, kaedah
inventori dan ujian individu dan kelompok, pemerhatian tingkahlaku dan kaedah
yang diurus dan dibantu komputer.
iii.
Konsep statistik termasuk skala pengukuran, pengukuran
kecederungan memusat, penanda variabiliti, bentuk dan jenis taburan dan
korelasi.
iv.
Kebolehpercayaan: Teori keralatan pengukuran, model
kebolehpercayaan dan penggunaan maklumat kebolehpercayaan.
v.
Kesahan: Bahan bukti kesahan, jenis kesahan dan hubungan
antara kebolehpercayaan dan kesahan.
vi.
Penaksiran tentang umur, gender, orientasi seksual, kaum,
bahasa, ketidakupayaan, budaya, spiritualiti, dan faktor lain berkaitan
penaksiran dan penilaian individu, kelompok dan populasi tertentu.
vii.
Strategi untuk memilih, mengendali, dan menginterpretasi
alat penaksiran dan penilaian serta teknik dalam kaunseling. Penggunaan bahan
penaksiran mesti ditumpukan kepada bahan ujian atau inventori yang piawaian dan
telah diterima pakai secara sejagat mengikut piawaian akademik dan diterbitkan
di dalam jurnal berwasit yang diiktiraf dalam bidang berkaitan.
viii.
Kefahaman mengenai prinsip umum dan kaedah membuat
pengkonsepsian kes, penaksiran, dan/atau membuat diagnosis status mental dan
emosi.
ix.
Pertimbangan etika dan perundangan.
Nota:
Pengendalian, pentadbiran, penginterpretasian ujian dan inventori hendaklah dikendalikan oleh individu
yang terlatih dalam penggunaan
ujian dan inventori tersebut.
Contoh Tajuk Kursus:
a.
Ujian dan Pengukuran dalam Kaunseling
b.
Analisis Individu dan
Kelompok dalam Kaunseling
c.
Penaksiran dalam Kaunseling
d.
Penaksiran dalam Kesihatan Mental
e.
Ujian dan Pengukuran Psikologi
2.8
Penyelidikan, Projek Kajian atau Penilaian Program
Kursus dalam bidang ini
memberi kefahaman tentang kaedah penyelidikan, analisis statistik, keperluan
dan penilaian program. Pelajar didedahkan kepada kepentingan, peluang dan
masalah penyelidikan dalam profesion kaunseling. Pelajar dikehendaki
menjalankan penyelidikan/projek
kajian/penilaian program dalam bidang kaunseling.
Bidang ini perlulah meliputi komponen
berikut:
i.
Kepentingan
penyelidikan dalam memajukan profesion kaunseling.
ii.
Kaedah
penyelidikan seperti kuantitatif, kualitatif, reka bentuk kajian kes,
penyelidikan tindakan dan penyelidikan menguji keberkesanan.
iii.
Penggunaan
teknologi dan kaedah statistik dalam menjalankan penyelidikan dan penilaian
program serta kemahiran asas analisis perisian statistik.
iv.
Prinsip,
model, aplikasi taksiran keperluan, penilaian program dan penggunaan dapatan
kajian untuk pengubahsuaian program.
v.
Penggunaan
penyelidikan untuk menunjukkan amalan berdasarkan bukti.
vi.
Pertimbangan
etika dan perundangan.
Contoh Tajuk Kursus:
a.
Penyelidikan dalam Kaunseling
b.
Statistik dalam Kaunseling
c.
Projek Penyelidikan/Kajian dalam Bidang Kaunseling
d.
Kaedah Penyelidikan Kaunseling
e.
Kaedah Kuantitatif dan Kualitatif dalam Penyelidikan
Kaunseling
BAHAGIAN 3
PIAWAIAN LATIHAN AMALI ATAU PRAKTIKUM
Bahagian
Ini menyediakan garis panduan mengenai pelbagai aspek yang mesti dipenuhi bagi
mencapai piawaian praktikum.
3.1 Latihan Amali atau Praktikum
Latihan Amali atau
Praktikum bermakna pengalaman klinikal yang diselia dengan tujuan untuk
membolehkan pelajar membina dan mengembangkan kemahiran asas kaunseling dan
mengintegrasikan pengetahuan profesional semasa pengajian. Pengalaman klinikal
ini merangkumi pengalaman mengendalikan kaunseling dan juga aktiviti berkaitan
dengan kaunseling. Latihan Amali atau Praktikum biasanya dijalankan di dalam
kampus dan hendaklah disempurnakan sebelum internship.
3.2 Pelajar Latihan Amali atau Praktikum
Pelajar yang hendak
mendaftar kursus latihan amali/praktikum hendaklah sekurang-kurangnya telah
lulus kursus-kursus berikut :
·
Teori Kaunseling
·
Teknik Kaunseling
·
Kerja Kelompok
·
Pertumbuhan dan Perkembangan Manusia
·
Perkembangan Kerjaya
3.3 Penyelia Latihan Amali atau Praktikum
Penyelia Praktikum ialah
seseorang yang telah dilantik oleh insitusi sebagai penyelia yang
sekurang-kurangnya mempunyai Ijazah Sarjana dalam bidang kaunseling. Penyelia
tersebut hendaklah kaunselor berdaftar dan mempunyai Sijil Perakuan Amalan. Penyelia boleh dibantu
oleh kaunselor berdaftar yang mempunyai
Sijil Perakuan Amalan dan berkelulusan sekurang-kurangnya Ijazah Sarjana Muda dalam
bidang kaunseling.
3.4 Tempat Latihan Amali atau Praktikum
Tempat latihan amali
atau praktikum hendaklah mempunyai kemudahan dan peralatan yang sesuai bagi
tujuan memberi latihan klinikal serta mempunyai prosedur tetap bagi menjamin
kerahsiaan dan melindungi hak-hak klien mengikut undang-undang. Tempat itu juga
harus menyediakan peluang seluas-luasnya untuk pelatih membiasakan diri dengan
pelbagai aktiviti profesional seperti penyimpanan rekod, penyeliaan,
perkhidmatan maklumat dan menghadiri mesyuarat staf. Tempat itu juga hendaklah
mempunyai:
i.
Prasarana untuk melaksanakan kaunseling individu dan
kelompok yang menjamin kerahsiaan.
ii.
Ruang yang mencukupi untuk penggunaan peralatan pandang
dengar.
iii.
Staf sokongan seperti pembantu teknik bagi penjagaan dan
pengendalian alat pandang dengar.
3.5 Tempoh Latihan Amali atau Praktikum
Tempoh minimum latihan
amali atau praktikum adalah 252 jam yang bernilai 3 jam kredit di mana 96 jam
daripadanya diperuntukkan untuk perhubungan bersemuka dengan klien (kaunseling
individu, kelompok, keluarga atau perkahwinan).
3.6 Prosedur Pentadbiran dan Penyeliaan
Latihan Amali atau Praktikum
I.
Syarat dan
Peraturan Latihan Amali atau Praktikum
i.
Pelajar perlu mendaftar dalam kursus latihan amali atau
praktikum.
ii.
Pelajar perlu mendapat pengalaman mengendalikan proses
kaunseling dari tahap awal sehingga tahap sesi penutup.
iii.
Pelajar perlu diselia sepenuhnya.
iv.
Pelajar perlu menjalankan latihan amali atau praktikum di
tempat yang memenuhi syarat dalam perkara 3.4.
v.
Pengendalian, pentadbiran dan penyeliaan perlu memenuhi
syarat dan peraturan yang ditetapkan dalam piawaian dan kelayakan latihan
kaunselor.
II.
Aspek Penilaian
Pengendalian Kaunseling
Penilaian hendaklah berasaskan kriteria berikut:
i.
Penerapan teori
ii.
Penggunaan kemahiran dan teknik kaunseling
iii.
Konseptualisasi masalah
iv.
Perancangan dan strategi rawatan
v.
Kepatuhan kepada etika
vi.
Refleksi
III.
Aspek
Pengurusan Rekod
Pengurusan
rekod merangkumi perkara berikut:
i.
Penyimpanan rekod aktiviti harian dalam buku log
ii.
Laporan perancangan rawatan
iii.
Laporan sesi kaunseling
iv.
Rekod penggunaan dan pentadbiran ujian
v.
Dokumen lain yang berkaitan
Bahagian 4
Piawaian Internship
Bahagian
ini menyediakan garis panduan mengenai pelbagai aspek yang mesti diberi
pertimbangan bagi mencapai piawaian
internship.
4.1 Internship
Internship ialah
pengalaman klinikal pasca praktikum yang diselia dengan tujuan untuk
membolehkan pelajar menghalusi, meningkat dan memantapkan pengaplikasian pengetahuan dan kemahiran kaunseling di
tempat latihan profesional. Latihan internship hendaklah dilaksanakan di premis
di mana perkhidmatan kaunseling profesional dijalankan.
4.2 Pelajar Internship
Pelajar internship ialah pelatih yang telah
menyempurnakan kesemua kursus dan
praktikum yang ditetapkan dalam program ijazahnya. Pelajar hendaklah mendaftar
dalam kursus internship.
4.3 Penyelia Internship
Penyelia internship terbahagi kepada dua kategori:
i.
Penyelia Akademik
ii.
Penyelia Lapangan
Penyelia akademik
hendaklah seorang yang telah dilantik oleh institusi sebagai penyelia dan
sekurang-kurangnya mempunyai Ijazah Sarjana dalam bidang kaunseling. Penyelia
tersebut hendaklah kaunselor berdaftar yang mempunyai Sijil Perakuan Amalan.
Penyelia lapangan pula
hendaklah seorang yang telah dilantik bersama oleh institusi dan organisasi di
mana pelajar tersebut menjalankan internship. Penyelia lapangan juga hendaklah
mempunyai sekurang-kurangnya Ijazah Sarjana Muda dalam bidang kaunseling.
Penyelia tersebut hendaklah kaunselor
berdaftar yang mempunyai Sijil Perakuan Amalan.
4.4 Tempat Internship
Internship hendaklah
dijalankan di organisasi, institusi atau klinik yang menyediakan khidmat
kaunseling profesional seperti pusat perkhidmatan kaunseling di institusi
pengajian tinggi, hospital, sekolah, pusat komuniti, pusat pemulihan, penjara,
jabatan kebajikan masyarakat, pusat diagnostik, jabatan sumber manusia, jabatan agama, badan korporat dan
institusi/organisasi lain. Tempat itu juga harus dapat menyediakan peluang
seluas-luasnya untuk pelatih membiasakan diri dengan pelbagai aktiviti
profesional berkaitan dengan tugas sebagai kaunselor.
4.5 Tempoh Internship
Tempoh minimum internship adalah 504 jam yang
bernilai 6 kredit, di mana tempoh minimum 192 jam hendaklah merupakan
perhubungan dengan klien secara bersemuka (kaunseling individu, kelompok,
keluarga atau perkahwinan) dan selebihnya untuk aktiviti yang berkaitan dengan
tugas-tugas kaunselor profesional.
4.6 Prosedur
Pentadbiran dan Penyeliaan Internship
I.
Syarat dan Peraturan
Internship
i.
Pelajar perlu mendaftar untuk internship
ii.
Pelajar telah menyempurnakan semua kerja kursus dan
praktikum
iii.
Pelajar diselia sepenuhnya oleh penyelia.
iv.
Pelajar perlu menjalankan internship di tempat yang memenuhi syarat dalam perkara 4.4.
v.
Pengendalian, pentadbiran dan penyeliaan perlu memenuhi
syarat dan peraturan yang ditetapkan dalam piawaian dan kelayakan latihan
kaunselor.
II.
Penyeliaan Internship
i.
Penyeliaan individu dijalankan secara bersemuka atas
nisbah 5 pelatih kepada 1 orang penyelia.
ii.
Penyeliaan berkelompok hendaklah berbentuk seminar atas
nisbah 10 pelatih kepada satu penyelia.
iii.
Pelatih hendaklah diberi peluang menilai penyelia mereka.
iv.
Pelatih internship digalakkan mempunyai perlindungan
insurans.
III.
Aspek Penilaian
Internship
Penilaian
hendaklah berasaskan kriteria berikut:
i.
Penerapan teori
ii.
Penggunaan kemahiran dan teknik kaunseling
iii.
Konseptualisasi masalah
iv.
Perancangan dan strategi rawatan
v.
Kepatuhan kepada etika
vi.
Refleksi
IV.
Aspek Pengurusan
Rekod
Pengurusan rekod
merangkumi perkara berikut:
i.
Penyimpanan rekod aktiviti harian dalam buku log
ii.
Laporan perancangan rawatan
iii.
Laporan sesi kaunseling
iv.
Rekod penggunaan dan pentadbiran ujian
v.
Dokumen lain yang berkaitan
V.
Aktiviti Berkaitan
dengan Kaunseling
i.
Rujukan
ii.
Konsultasi
iii.
Aktiviti bimbingan
iv.
Pengujian, pengukuran dan penaksiran
v.
Aktiviti perkembangan diri
vi.
Pendidikan psikologi
RUJUKAN
Bork, M.T.,
Hackney, H., Hudson P., Miranti, J.,
Watss, G.A., And Epp. L. (1999).Spirituality, Religion, And Cacrep Curriculum
Standards. Journal Of Counselling And
Development, 77, 251-257.
Council For
Accreditation Of Counselling And Related Educational Programs
(1987). Accreditation Procedures Manual For
Counseling And Related Educational Programs. Alexandria, Va: Author.
Council For
Accreditation Of Counselling And Related Educational Programs
(2001). Accreditation Procedures Manual For
Counseling And Related Educational Programs: The 2001 Standards. Alexandria,
Va: Author.
Council For
Accreditation Of Counselling And Related Educational Programs
(2009). Accreditation Procedures Manual For
Counseling And RelateEducational Programs: The 2009 CACREP Standards. Alexandria,
Va: Author.
Hosie, T.W.
(1995). Counselling Specialities: A Case
Of Basic Preparation Rather Than
Advanced Specialization. Journal Of
Counselling And Development, 74,177-180.
Kerajaan
Malaysia (1988). Undang-Undang Malaysia:
Akta Kaunselor 1998 (Akta
580). Kuala Lumpur: Percetakan Nasional Malaysia
Berhad.
Lembaga
Akreditasi Negara (2002). Garis Panduan Kriteria
Dan Standard Kursus Pengajian Ipts. Kuala Lumpur: Pengarang.
Sweeney T.J
(1995). Accreditation Credentialing Professionalization: The Role Of Specialities. Journal Of Counselling And Development, 74,
117-125.