Khamis, 16 Jun 2016

contoh simulasi gbk ...



Text Box: CONTOH SIMULASI
GBK
Cikgu Ali merupakan seorang guru bimbinan dan kaunseling sekolah menengah. Hasil perbincangan beliau dengan PP telah bersetuju:
1.  Menetapkan aspek, deskripsi, wajaran dan sasaran bagi elemen keberhasilan pada awal tahun:
BIL
ASPEK
KOD DESKRIPSI
DESKRIPSI
WAJARAN
SASARAN
Keberhasilan Utama
1
Kesedaran


3.1


Peningkatan kesedaran klien menangani pengurusan emosi


25

Bilangan klien meningkat 10%

3.3
Peningkatan kesedaran klien dalam memotivasi diri


25
Bilangan klien meningkat 10%
Keberhasilan Tugas Lain
2
Sahsiah dan etika

4.1

Peningkatan usaha klien dalam menepati masa

25
Bilangan klien menepati masa meningkat 10%


4.2

Peningkatan sahsiah klien dalam berbudi bahasa

25
Bilangan klien dalam amalan berbudi bahasa meningkat 10%



2.      Hasil perbincangan ini perlu dicatat dalam borang markah keberhasilan seperti berikut:
BIL
KEBERHASILAN
PENCAPAIAN

Pertengahan tahun / semester/ penggal

AGIHAN WAJARAN
TAHAP
JULAT SKOR
(0-100)
MARKAH
KEBERHASILAN UTAMA (50%)


3.1
Peningkatan kesedaran klien menangani pengurusan emosi
25



3.3
Peningkatan kesedaran klien dalam memotivasi diri
25









Jumlah Kecil (A)
50



KEBERHASILAN TUGAS-TUGAS LAIN (50%)


4.1
Peningkatan usaha klien dalam menepati masa
25



4.2
Peningkatan sahsiah klien dalam berbudi bahasa
25









Jumlah Kecil (B)
50



JUMLAH KESELURUHAN (A+B)
100



SKOR KEBERHASILAN



3.      Penilaian Pertengahan tahun
Dapatan peningkatan / pencapaian sasaran pertengahan tahun serta rumusan adalah:
SASARAN
Peningkatan/pencapaian  sasaran pertengahan tahun
Rumusan
Bilangan klien meningkat 10%

Bilangan klien meningkat 8%
Menghampiri sasaran
Bilangan klien meningkat 10%
Bilangan klien meningkat 3%

Jauh dari sasaran




Bilangan klien menepati masa meningkat 10%
Bilangan klien meningkat 8%
Menghampiri sasaran
Bilangan klien dalam amalan berbudi bahasa meningkat 10%
Bilangan klien meningkat 7%
Menghampiri sasaran

4.      Rumusan menunjukkan bahawa:
a.       Tiga daripada sasaran telah menghampiri sasaran
b.      Satu daripada sasaran jauh dari sasaran
5.      Penilaian secara holistik dan profesional menunjukkan bahawa tahap keberhasilan bagi Encik Ali yang telah dipersetujui oleh beliau dan PP ialah:
BIL
KEBERHASILAN
PENCAPAIAN

Pertengahan tahun / semester/ penggal

AGIHAN WAJARAN
TAHAP
JULAT SKOR
(0-100)
MARKAH
KEBERHASILAN UTAMA (50%)


3.1
Peningkatan kesedaran klien menangani pengurusan emosi
25



3.3
Peningkatan kesedaran klien dalam memotivasi diri
25









Jumlah Kecil (A)
50



KEBERHASILAN TUGAS-TUGAS LAIN (50%)


4.1
Peningkatan usaha klien dalam menepati masa
25



4.2
Peningkatan sahsiah klien dalam berbudi bahasa
25









Jumlah Kecil (B)
50



JUMLAH KESELURUHAN (A+B)
100



SKOR KEBERHASILAN



6.      Hasil penilaian komponen kebehasilan  pertengahan tahun/ semester/penggal bagi Cikgu Ali adalah skor 3 dan skor ini perlu ditanda dalam system SMG Model e-prestasi kemudian disimpan.
7.      Selepas penilaian komponen keberhasilan bagi pertengahan tahun/semester/penggal, Cikgu Ali perlu berbincang dengan PP sama ada mengekal atau mengubah sasaran beliau. Hasil perbincangan perubahan sasaran adalah seperti berikut:
SASARAN
Peningkatan/pencapaian  sasaran pertengahan tahun
PERUBAHAN SASARAN
CATATAN

Bilangan klien meningkat 10%
Bilangan klien mencapai 8%
Bilangan klien meningkat 10%
Sasaran kekal
Bilangan klien meningkat 10%
Bilangan klien mencapai 3%
Bilangan klien meningkat 5%
Sasaran berubah

Bilangan klien menepati masa meningkat 10%
Bilangan klien meningkat 8%
Bilangan klien menepati masa meningkat 10%
Sasaran kekal
Bilangan klien dalam amalan berbudi bahasa meningkat 10%
Bilangan klien meningkat 7%
Bilangan klien dalam amalan berbudi bahasa meningkat 10%
Sasaran kekal

8.      Hasil daripada perubahan sasaran ini, Cikgu Ali dan PP telah bersetuju mengubah wajaran seperti berikut:
BIL
KEBERHASILAN

PENCAPAIAN


Pertengahan tahun / semester/ penggal

Akhir tahun / semester/ penggal


AGIHAN WAJARAN
TAHAP
JULAT SKOR
(0-100)
MARKAH
AGIHAN WAJARAN
TAHAP
JULAT SKOR
(0-100)
MARKAH

KEBERHASILAN UTAMA (50%)



3.1
Peningkatan kesedaran klien menangani pengurusan emosi
25



25




3.3
Peningkatan kesedaran klien dalam memotivasi diri
25



25















Jumlah Kecil (A)
50



50




KEBERHASILAN TUGAS-TUGAS LAIN (50%)



4.1
Peningkaan usaha klien dalam menepati masa
25



25




4.2
Peningkatan sahsiah klien dalam amalan berbudi bahasa
25



25















Jumlah Kecil (B)
50



50




JUMLAH KESELURUHAN (A+B)
100



100




SKOR KEBERHASILAN




3













9.      Selepas penentuan wajaran bagi akhir tahun/ semester/penggal maka , Cikgu Ali akan dinilai sehingga akhir tahun. Peningkatan/pencapaian sasaran pada akhir tahun adalah seperti berikut:


 SASARAN AKHIR TAHUN
PENINGKATAN/PENCAPAIAN SASARAN AKHIR TAHUN
CATATAN
Bilangan klien meningkat 10%
Bilangan klien meningkat 10%
Mencapai sasaran
Bilangan klien meningkat 5%
Bilangan klien meningkat 5%
Mencapai sasaran


Bilangan klien menepati masa meningkat 10%
Bilangan klien menepati masa meningkat 10%
Menghampiri sasaran
Bilangan klien dalam amalan berbudi bahasa meningkat 10%
Bilangan klien dalam amalan berbudi bahasa meningkat 10%
Mencapai sasaran




10.  Hasil peningkatan/pencapaian sasaran akhir tahun maka Cikgu Ali perlu berbincang dengan PP bagi penentuan skor penilaian keberhasilan pada akhir tahun secara holistik dan profesional. Hasil perbincangan Ali dengan PP adalah seperti berikut:
BIL
KEBERHASILAN

PENCAPAIAN

Pertengahan tahun / semester/ penggal

Akhir tahun / semester/ penggal

AGIHAN WAJARAN
TAHAP
JULAT SKOR
(0-100)
MARKAH
AGIHAN WAJARAN
TAHAP
JULAT SKOR
(0-100)
MARKAH
KEBERHASILAN UTAMA (50%)


3.1
Peningkatan kesedaran klien menangani pengurusan emosi
25



25



3.2
Peningkatan kesedaran klien dalam memotivasi diri
25



25



Jumlah Kecil (A)
50



50



KEBERHASILAN TUGAS-TUGAS LAIN (50%)


4.1
Peningkatan usaha klien dalam menepati masa
25



25



4.2
Peningkatan sahsiah klien dalam berbudi bahasa
25



25



Jumlah Kecil (B)
50



50



JUMLAH KESELURUHAN (A+B)
100



100



SKOR KEBERHASILAN
















11. Hasil penilaian komponen kebehasilan  akhir tahun/ semester/penggal bagi Cikgu Ali adalah skor 4 dan skor ini perlu ditanda dalam system SMG Model e-prestasi kemudian disimpan dan dihantar.