Isnin, 24 November 2014

Banjir .... banjir....


BANJIR
Banjir merupakan keadaan di mana berlakunya limpahan air daripada sungai dan laut yang telah tengelamkan kawasan yang rendah seperti kawasan perumahan.

JENIS BANJIR
Banjir dapat diklasfikasikan dalam pelbagai keadaan iaitu
1 Banjir kilat
Banjir kilat adalah satu keadaan banjir yang berlaku secara tiba-tiba iaitu dimana hujan yang lebat dan berpanjangan telah mengakibatkan berlakunya banjir tersebut. keadaan banjir ini sering terjadi di kawasan bandar yang mempunyai bandar yang padat. banjir ini hanya berlaku dalam masa yang singkat sahaja akibat daripada kegagalan sistem peparitan. kawasan yang sering mengalami banjir kilat ini seperti di bandar kuala lumpur yang mempunyai tahap pembangunan yang tinggi. keadaan jalan yang berturap merupakan punca di mana berlakunya banjir kerana kadar telap air kurang akibat turapan jalan raya tersebut.
2 Banjir lumpur
banjir lumpur adalah banjir yang terjadi akibat daripada gelongsoran tanah. dalam erti kata lain banjir lumpur merupakan banjir yang membawa tanah lumpur sekali dengan air dalam satu keadaan. Banjir lumpur lebih berpunca daripada tiadanya pokok yang menjadi penampan kepada tanah tersebut. akibatnya air hujan akan membawa lumpur dan tanah ke kawasan yang rata.
3 Banjir monsun.
banjir monsun adalah banjir yang terjadi apablia musim banjir berlaku akibat daripada pegerakan angin yang membawa hujan. banjir ini lebih di khususkan di kawasan malaysia kerana mempunyai angin monsun yang berlaku pada bulan tengkujuh iaitu diantara bulan 9 hingga bulan 2. banjir monsun ini berlaku di kawasan tertentu sajaha seperti di kawasan pantai timur semenanjung malaysia iaitu Pahang,Kelantan,Terengganu dan juga sabah dan serawak.

Punca berlakunya banjir
terdapat pelbagai punca berlakunya banjir di negara ini antaranya adalah berpunca daripada sikap manusia,dan juga faktor semula jadi.


Apapun yang terjadi ..langkah2 yang perlu adalah
1. Berpindah di tempat selamat.
2. Letak barang2 penting dan dokumen penting tempat selamat .
3. Pastikan kanak-kanak tidak bermain kawasan air.
4. Pindahkan segera orang2 tua, org2 sakit dan kanak2 segera ditempat yang selamat.
5. Pastikan sius elektrik dipadamkan sebelum tinggal rumah.
6. Letak barangan elektrik ditempat tinggi agar tidak mudah rosak.
7. Sentiasa mengetahui tempat menempatan mangsa2 banjir.
8.Laporan segera kepada pihak berkaitan.
9. Pastikan makan makanan yang dimasak dan minuman yang dimasak.
10. Jangan biarkan diri dan keluarga terlampau terdedah kepada air banjir.
11. Parking kenderaan ditempat tinggi .
12. Pastikan hairan peliharan berada dikawasan yang tinggi.
13. Sentiasa menerima rawatan jika berasa tidak sihat seperti demam.