Isnin, 10 November 2014

Pengurusan sesi kaunseling



PENGURUSAN SESI KAUNSELING
PERMULAAN SESI
Permulaan sesi kaunseling dengan klien adalah satu set operasi yang dinamik. Ini melibatkan satu perhubunganpotensi  yang sangat bererti. Oleh kerana banyak isu emosi yang bermain di minda seorang kaunselor, kejayaan yang dapat dilihat adalah bermula dari permulaan sesi temubual lagi. Kaunselor mempunyai pilihan bagi sesi yang pertama untuk membuat temubual pengambilan atau mengumpulkan informasi yang diperlukan. Di dalam permulaan sesi ini, satu set yang perlu difahami secara lebih objektif iaitu :-
1.       Mengurangkan tahap kebimbingan seseorang klien itu bercakap.
2.       Menghadapi setiap ayat yang diperkatakan oleh klen dari semua sudut atau aspek.
3.       Medengar dengan berhati-hati apa yang dikatakan dan dirasai oleh klien dengan membuat pengstrukturan di dalam minda.
4.       Berawas dengan pilihan topic yang diperkatakan oleh klien untuk melihat kepada keutamaan pada masa itu.  
PENGSTRUKTURAN SEMASA PEMULAAN SESI
Pengstrukturan adalah satu cara untuk kaunselor mendefinisikan atau mengetahui tentang persekitaran, halangan, peraturan dan matlamat dengan perhubungan kaunseling (Brammer, Abrego & Shostrom : 1993). Ini termasuklah tentang had masa, bilangan sesi, kerahsiaan, kemungkinan & jangkaan, pemantauan dan prosedur rakaman perbualan. Kottler (1991) telah merumuskan kandungan yang berkesan di dalam penstrukturan permulaan sesi iaitu :-
1.       Memberikan gambaran keseluruhan dan memperlihatkan tentang proses kaunseling.
2.       Memasuki jangkaan klien dan memperlihatkan sudut positif.
3.       Menyenaraikan jangkaan bagi kaunselor.
4.       Memberikan kepada klien tentang sudut yang baru dan kelakuan yang baru.
5.       Menolong klien meningkatkan toleransi untuk kekecewaan dan ketidakselesaan.
6.       Memperolehi komitmen klien.
   
1.       KERAHSIAAN
Kerahsiaan ini adalah merujuk kepada etika sebagi seorang kaunselor untuk menyimpan segala rahsia apa yang diperbincangan di dalam sesi kaunseling itu. Rahsia itu tidak boleh diceritakan kepada sesiapa pun kecuali sesuatu perkara yang mendatang kemudaratkan perlakuannya itu kepada orang lain.

1.1   MASA UNTUK KERAHSIAAN
Keperluan untuk menyimpan rahsia di dalam perkhidmatan menolong akan diterangkan dan dilibatkan semasa awal sesi. Perkara ini adalah amat penting untuk memastikan klien dan kaunselor memahaminya sejak dari awal lagi.  



2.       MENGGALAKKAN KLIEN BERCAKAP
2.1   PENYIASATAN TIDAK BERSTRUKTUR
Penyiasatan tidak berstruktur ini menpunyai 2 cadangan iaitu memberikan peluang seluasnya kepada klien untuk bercakap dan kaunselor sendiri menentukan topik yang hendak dibincangkan dalam sesi tersebut. Perkara ini adalah penting bagi kaunselor untuk menggalakkan klien bercakap.

2.2   SOALAN TERBUKA
Soalan terbuka adalah soalan yang memerlukan lebih banyak satu ayat atau perkara bagi melihat respon oleh klien. Soalan ini biasanya dimulakan dengan apa, bagaimana, bila atau dimana. Lazimanya soalan terbuka ini akan membuatkan klien tidak akan menjawab ya atau tidak sahaja. Sebaliknya klien akan lebih menjawab dengan ayat-ayat yang lebih menyambung penceritaannya. Contohnya ialah apa perasaan kamu bila kamu berkelakuan sedemikian.
   
2.3   SOALAN TERTUTUP
Selalunya soalan yang akan ditanya menggunakan soalan tertutup ini akan lebih spesifik. Maklumat yang diperolehi akan lebih menyokong apa yang diperkatakannya. Contohnya adakah kamu tinggal di sebelah masjid seberang jalan sana.

2.4   MENGENALPASTI  SOALAN
Bentuk-bentuk soalan ini akan membolehkan kaunselor tentukan bagi menggalakkan klien bercakap tentang sesuatu perkara atau memahami perasaan klien itu kepada kaunselor. Walaubagaimanapun kaunselor akan merasai kesukaran untuk memahami apa yang diperkatakan oleh klien. Kadang-kadang kaunselor hendaklah menanyakan soalan yang menjurus kepada topik tertentu sahaja.   
KANDUNGAN KUANTITI TEMUBUAL
I.                    MENGENALPASTI DATA
A.      Nama klien, alamat dan nombor telefon untuk klien dihubungi. Maklumat ini penting sekiranya kaunselor ingin menhubungi kien di antara sesi itu dijalankan.
B.      Umur, jantina, bangsa, status, pekerjaan, status pendidikan, bahasa, warganegara dan status imigrasi.

II.                  MEMPERSEMBAHKAN ISU SAMADA UTAMA DAN KEDUA
Ini adalah penting untuk mempersembahkan apakah yang jalan sebenar yang dilaporkan oleh klien. Adakah isu itu berkait rapat dengan kompenen tingkahlaku.
 
III.                CARA HIDUP SEMASA KLIEN
Bagaimanakah klien memperuntukan masa di dalam harian atau mingguan. Apakah social, semangat, dan aktiviti agama, reakresi dan apa-apa yang sering dilakukannya. Kaunselor juga melihat kepada persekitaran kerja dan pendidikan klien. Apakah situasi yang disukai oleh klien. Klien juga dilihat kepada kepentingan perhubungannya sekarang.

IV.                SEJARAH KELUARGA
Sejarah keluarga juga mestilah dilihat dengan secara keseluruhannya di dalam kehidupan klien. Ini adalah kerana sejarah keluarga akan banyak mempengaruhi penghidupannya pada masa sekarang.

V.                  SEJARAH INDIVIDU
Sejarah hidup klien itu sendiri juga mestilah dilihat oleh kaunselor. Ini akan memberikan gambaran kepada kaunselor tentang penghidupannya. Sebagai contohnya sejarah perubatan klien pada masa lalu.

VI.                UNGKAPAN KATA-KATA KLIEN SEMASA TEMUBUAL
Di sini kaunselor perlu melihat kepada pengukuran tentang berat & tinggi, pakaian, gerak laku, bahasabadan, ekpresi muka, kualiti suara dan tahap tekanan yang dihadapi oleh klien. Kaunselor juga akan melihat kepada tahap motivasi, respon, jarak, keadaan pasif klien dan pelbagai lagi.

VII.              RINGKASAN DAN CADANGAN
Dari sini kaunselor akan cuba untuk membuat perbandingan atau perkaitan maklumat tentang masalah klien hadapi dengan apa yang diperkatakan oleh klien. Apa yang kaunselor faham tentang masalah yang dihadapi oleh klien. Dari sini juga kaunselor akan memikirkan apakah jenis rawatan yang boleh diberikan kepada klien ini.
PENAMATAN TEMUBUAL
PENAMATAN PERHUBUNGAN KAUNSELING
1.       BILA SEPATUTNYA SESI TAMAT
Hackney dan Cormier (2005) merumuskan 4 perkara cadangan yang pragmatik yang diperlukan di dalam penamatan sesi ialtu :-
i.                     Bila sesi kaunseling itu memperolehi sesuatu tentang kelakuan atau dari kontraknya, menjurus kepada matlamat sesi atau memperolehi kontrak yang mempersembahkan maklumat yang jelas.
ii.                   Bila klien merasakan matlamat mereka hampir selesai.
iii.                  Bila perhubungan mereka tidak dapat lagi menolong menyelesaikan masalah.
iv.                 Bila kandungan syarat berubah.
  
2.       PERSEDIAAN KLIEN UNTUK PENAMATAN
3.       PENGARUH BUDAYA DAN PENAMATAN
4.       PERMULAAN PENAMATAN
5.       CABARAN UNTUK PENAMATAN
6.       ISU ETIKA DALAM PENAMATAN
7.       LAPORAN PENAMATAN
KESIMPULAN
Permulaan sesi sehingga ke penamatan sesi memperlihatkan cabaran kepada kedua-dua belah pihak kaunselor dan juga klien. Ini adalah kerana di dalam perjalanan sesi kaunseling, kedu-dua belah akan mengalami pengalaman tentang kebimbangan dan ketidakpastian. Ini adalah penting bagi kaunselor untuk membangunkan rasa selamat dan kepercayaan dari mula proses kaunseling lagi. Ini juga adalah kerana ada sesetengah klien yang mempunyai pengalaman atau tanggapan yang negatif tentang kaunseling. Pembinaan perhubungan yang baik dan maklumat antara kedua-duanya sangat penting di dalam permulaan sesi kaunseling. Salah satu perkara yang juga penting di dalam sesi kaunseling ialah kerahsiaan.
Penamatan sesi diantara temubual dan proses kaunseling adalah juga mencabar dan juga penuh dengan emosi. Apa yang penting bagi kaunselor untuk penamatan sesi proeses kaunseling ialah memperkasakan klien. Perasaan yang menyebabkan klien tidak perkasa ialah kepelbagaian budaya, kemahuan untuk menamatkan sesi lebih awal dan tergesa-gesa, perasaan kaunseling tidak relevan dengan mereka, kaunselor tidak memahami klien secara keseluruhan atau menggagap mereka adalah mangsa penindasan dan diskriminasi di dalam proses kaunseling.
Kedua-dua penamatan temubual dan penamatan sesi di dalam proses kaunseling adalah memerlukan pengurusan transisi secara efektif oleh kaunselor. Transisi ini lebih menyukarkan sekiranya klien atau kaunselor mempunyai kebimbingan yang disembunyikan di dalam diri mereka. Perkara yang penting bagi kaunselor ialah menyatakan perasaan yang hilang tindakan, menyediakan klien untuk penamatan yang melebihi jangkamasa dan menolong klien mencari jalan menyokong perkembangan selepas sesi kaunseling tamat.