Analisis
Persekitaran (TOWS<>SWOT/COWS<>SWOC Matriks)
Bidang : UNIT BIMBINGAN DAN KAUNSELING
Dalaman
Luaran
|
(S)KEKUATAN:
Kerjasama daripada pihak
pengurusan tertinggi sekolah sangat baik.
Program yang dirancang
setiap tahun dapat dilaksanakan.
Pelajar-pelajar adalah
pelajar terpilih.
Kerjasama yang mantap
antara Unit Bimbingan dan Kaunseling bersama Unit Kecemerlangan.
|
(W)KELEMAHAN:
Kewangan kurang mencukupi
Tidak semua guru berminat melaksanakan program.
Berlaku penindanan program sekolah dan jabatan.
Penindanan tugas guru-guru kaunseling bersama tugas-tugas lain di
sekolah
|
(O)PELUANG:
Kerjasama dengan guru dan pibg.
Bantuan daripada bekas pelajar dan pembimbing
rakan sebaya.
Bilik kaunseling yang agak kondusif
Kerjasama bersama Unit Disiplin dan Asrama
|
Strategi SO
Memantapkan lagi program UBK bersama pelajar.
Mempelbagaikan aktiviti motivasi
|
Strategi WO
Melaksanakan lebih banyak program dalaman.
Membuat program kerjasama bersama-sama unit lain.
|
(C)CABARAN:
Jadual takwin yang sentiasa berubah menyebabkan program terpaksa
berubah mengikut .
Budaya keluar melepak diluar kelas ketika guru tidak masuk dalam
kelas.
Kerjasama ibubapa untuk program kecemerlangan adalah kurang
Terdapat ibubapa yang
menyerahkan 100% kemenjadian anak mereka kepada sekolah
|
Strategi SC
Mengaktifkan lagi
penglibatan Pembimbing rakan sebaya.
Pelaksanaan program
mengikut tarikh lain yang bersesuaian.
Mengadakan program
bersama ibubapa pada hari ibubapa mengambil anak pulang dari asrama.
|
Strategi WC
Mengadakan program mengikut peruntukkan yang ada.
Mempelbagaikan aktiviti yang tidak melibatkan
kos.
Memantapkan kaunseling/ bimbingan individu atau
Kelompok.
|
.