PELAN STRATEGIK (TAHUN 2017-2021)
BIDANG BIMBINGAN DAN KAUNSELING
Isu
|
Masalah
|
Matlamat
|
Strategi
|
Indikator Pencapaian
|
Sasaran/ETR
|
|||||
TOV
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
2021
|
|||||
Terdapat pelajar
kurang berminat untuk belajar.
|
Tidak memberikan tumpuan semasa
guru mengajar.
Pelajar tidak pandai mengurus
masa dengan baik.
Pelajar tidak dapat mengurus diri dengan cemerlang.
Terdapat pelajar tidak menyiapkan kerja rumah yang
diberikan.
Keputusan peperiksaan kurang
cemerlang.
|
Meningkatkan keupayaan pelajar
untuk belajar dan memberikan tumpuan di kelas.
Meningkatkan keupayaan pelajar
untuk mengurus masa dengan cemerlang
Meningkatkan keupayaan pelajar
untuk mengurus diri dengan cemerlang
Mengurangkan masalah pelajar
tidak menyiapkan kerja rumah.
Meningkatkan keputusan
peperiksaan sekolah.
|
Menekankan semula Kemahiran Belajar
kepada pelajar.
Menekankan kemahiran Pengurusan Masa
yang cemerlang.
Menekankan semula Kemahiran Pengurusan
diri
Mengadakan program motivasi Pelajar.
Mengadakan bimbingan dan motivasi secara
berkelompok.
Mengadakan kursus perkembangan staf
kepada guru.
Mengadakan program Keibubapaan.
|
Pelajar memberikan tumpuan di
kelas meningkat.
Pelajar yang mempunyai jadual
belajar meningkat
Penampilan diri pelajar cemerlang
meningkat
Masalah pelajar tidak menyiapkan
kerja rumah berkurang
Pelajar bermasalah lulus dalam
peperiksaan.
Kemahiran guru meningkat
Penglibatan waris meningkat.
|
30
20
20
25
20
|
25
15
15
20
15
|
15
12
12
15
10
|
10
7
6
10
5
|
5
2
3
5
2
|
3
-
-
2
-
|
Terdapat pelajar
yang kurang menitikberatkan sahsiah dalam pembentukan diri
|
Pelajar memilih untuk berbaik
dengan guru yang mengajar mereka.
Pelajar memilih untuk berbaik
hanya guru yang mereka senangi.
Pelajar tidak menghormati sesama pelajar.
Terdapat aduan daripada Unit
Disiplin dan Asrama berkaitan sahsiah.
|
Meningkatkan pemahaman pelajar untuk bersahsiah baik terhadap semua
guru.
Meningkatkan perhubungan baik
dan kemesraan antara guru dan pelajar
Meningkatkan penerapan
nilai-nilai murni dikalangan pelajar
Mengurangkan masalah berkaitan sahsiah
|
Menekankan semula Kemahiran Pengurusan
diri
Mengadakan program motivasi Pelajar.
Mengadakan kem kepimpinan dan program-program sahsiah
Kerjasama bersama Unit Disiplin, Asrama
dan Sumur
|
Mengurangkan aduan guru
Pencapaian yang meningkat dalam
matapelajaran terutama kelas peperiksaan
Mengurangkan
aduan pelajar
Mengurangkan
masalah disiplin sekolah dan asrama
|
10
15
20
10
|
7
13
15
7
|
5
10
10
5
|
3
7
7
3
|
2
4
4
2
|
-
2
1
1
|