Rabu, 3 Mei 2017

contoh pelan strategik unit bimbingan dan kaunseling 2017-2021



PELAN STRATEGIK (TAHUN 2017-2021)

BIDANG BIMBINGAN DAN KAUNSELING

Isu
Masalah
Matlamat
Strategi
Indikator Pencapaian
Sasaran/ETR
TOV
2017
2018
2019
2020
2021
Terdapat pelajar kurang berminat untuk belajar.
Tidak memberikan tumpuan semasa guru mengajar.



Pelajar tidak pandai mengurus masa dengan baik.



Pelajar tidak  dapat mengurus diri dengan cemerlang.



Terdapat pelajar  tidak menyiapkan kerja rumah yang diberikan.



Keputusan peperiksaan kurang cemerlang.
Meningkatkan keupayaan pelajar untuk belajar dan memberikan tumpuan di kelas.

Meningkatkan keupayaan pelajar untuk mengurus masa dengan cemerlang


Meningkatkan keupayaan pelajar untuk mengurus diri dengan cemerlang


Mengurangkan masalah pelajar tidak menyiapkan kerja rumah.


Meningkatkan keputusan peperiksaan sekolah.

Menekankan semula Kemahiran Belajar kepada pelajar.



Menekankan kemahiran Pengurusan Masa yang cemerlang.


Menekankan semula Kemahiran Pengurusan diri



Mengadakan program motivasi Pelajar.



Mengadakan bimbingan dan motivasi secara berkelompok.

Mengadakan kursus perkembangan staf kepada guru.

Mengadakan program Keibubapaan.
Pelajar memberikan tumpuan di kelas meningkat.



Pelajar yang mempunyai jadual belajar meningkat



Penampilan diri pelajar cemerlang meningkat



Masalah pelajar tidak menyiapkan kerja rumah berkurang



Pelajar bermasalah lulus dalam peperiksaan.


Kemahiran guru meningkat



 Penglibatan waris meningkat.
30





20





20





25





20

25





15





15





20





15
15





12





12





15





10
10





7





6





10





5

5





2





3





5





2

3





-





-





2





-
Terdapat pelajar yang kurang menitikberatkan sahsiah dalam pembentukan diri
Pelajar memilih untuk berbaik dengan guru yang mengajar mereka.


Pelajar memilih untuk berbaik hanya guru yang mereka senangi.



Pelajar  tidak menghormati sesama pelajar.

Terdapat aduan daripada Unit Disiplin dan Asrama berkaitan sahsiah.
Meningkatkan pemahaman  pelajar untuk bersahsiah baik terhadap semua guru.

Meningkatkan perhubungan baik dan kemesraan antara guru dan   pelajar 


Meningkatkan penerapan nilai-nilai murni dikalangan pelajar

Mengurangkan masalah berkaitan sahsiah

Menekankan semula Kemahiran Pengurusan diri


Mengadakan program motivasi Pelajar.



Mengadakan kem kepimpinan  dan program-program sahsiah

Kerjasama bersama Unit Disiplin, Asrama dan Sumur

Mengurangkan aduan guru

 Pencapaian yang meningkat dalam matapelajaran terutama kelas peperiksaan
Mengurangkan aduan pelajar

Mengurangkan masalah disiplin sekolah dan asrama
10






15





20




10
7



13


15


7
5



10


10


5
3



7


7


3
2



4


4


2
-



2


1


1