Rabu, 3 Mei 2017

PELAN STRATEGIK , PELAN TAKTIKAL DAN PELAN OPERASI UNIT DISIPLIN




PELAN STRATEGIK (TAHUN 2011 - 2015)

BIDANG HAL EHWAL MURID- UNIT DISIPLIN - TERAS 2: MEMBANGUNKAN MODAL INSAN (Fokus 8:   Memperkukuhkan disiplin pelajar)

Isu
Masalah
Matlamat
Strategi
Indikator Pencapaian
Sasaran/ETR
2011
2012
2013
2014
2015
Kes salah laku murid sekolah meningkat
1.Peratus murid sekolah yang terlibat dalam kes salah laku ringan meningkat kepada 30% dalam tempoh dua tahun kebelakangan.
2. Peratus murid sekolah yang terlibat dalam kes salah laku berat meningkat kepada 5% dalam tempoh dua tahun kebelakangan.

1. Mengurangkan peratus murid sekolah yang terlibat dalam kes salah laku ringan kepada 10% menjelang tahun 2015
2. Mengurangkan peratus murid sekolah yang terlibat dalam kes salah laku berat kepada sifar menjelang tahun 2015.

1.  Memantapkan sistem pengurusan disiplin murid.

2.  Memberi kefahaman dan kesedaran kepada murid tentang kesan laku kepada diri sendiri, keluarga dan masyarakat melalui pelbagai aktiviti / program.


Peratus kes disiplin salah laku ringan dan berat di sekolah
20
18
16
14
10









PELAN TAKTIKAL (TAHUN 2011)

BIDANG HAL EHWAL MURID - UNIT DISIPLIN - TERAS 2: MEMBANGUNKAN MODAL INSAN (Fokus 8:   Memperkukuhkan disiplin pelajar)

Bil
Program
Objektif
Tanggungjawab
Tempoh
Kos/Sumber
TOV
ETR
IndikatorPencapaian
1.






2.






3.








Program Ponteng Sekolah Sifar





Program Kekemasan Diri





Program Ketepatan Masa
Mengurangkan kes Ponteng Sekolah




Meningkatkan kualiti kekemasan diri pelajar



Meningkatkan
ketepatan masa pelajar ke sekolah dan kelas.
1. Semua Guru
2. Guru Disiplin





1. Semua Guru
2. Guru Disiplin





1. Semua Guru
2. Guru Disiplin
3. Badan
    Pengawas
Sepanjang Tahun





Sepanjang Tahun





Sepanjang     Tahun
Sekolah






Sekolah






Sekolah
Peratus murid yang terlibat dengan kes ponteng sekolah 25%


Peratus murid yang terlibat dengan masalah kekemasan diri 10%


Peratus murid yang terlibat dengan masalah ketepatan masa 5%




Peratus murid yang terlibat dengan kes ponteng sekolah 25%




Peratus murid yang terlibat dengan kes ponteng kelas 5%




Peratus murid yang terlibat dengan masalah ketepatan masa 2%




Peratus murid yang terlibat dengan kes ponteng sekolah




Peratus murid yang terlibat dengan masalah kekemas an diri.




Peratus murid yang terlibat dengan masalah ketepatan masa




PELAN OPERASI

UNIT DISIPLIN

NamaProjek
Objektif
Tempoh
Kumpulan Sasaran
Guru Terlibat
Proses Kerja
Kekangan
Pemantauan
Penilaian
Penambahbaikan
Program Kekemas an Diri





Meningkatkankualitikekemasandiripelajar
SepanjangTahun
Semuapalajar
Semua guru
1. Pelajarakan di maklumkantentangperaturanberkaitankekemasandiri.
2.Pemeriksaan se caraberkalaakan di lakukandarisemasakesemasa.
3.Catatanakan di buatbagipelajar yang gagal me matuhiperaturan yang ditetapkan.
4. Tindakanatauhukumanakan di kenakansekiranyakesalahan yang di lakukanmelebihi had yang ditetapkan.

Penglibatan guru dalammenguatkuasakanperaturan.
Dilakukankhususnyaoleh guru disiplindansemua guru.
Penilaiandilakukanberdasarkantahapkualitikekemasandiridanpakaianpelajar.

Berdasarkanpadahasilpemeriksaan yang telah di jalankan