PELAN STRATEGIK (TAHUN 2011 - 2015)
BIDANG HAL EHWAL MURID- UNIT DISIPLIN - TERAS 2:
MEMBANGUNKAN MODAL INSAN (Fokus 8:
Memperkukuhkan disiplin pelajar)
Isu
|
Masalah
|
Matlamat
|
Strategi
|
Indikator Pencapaian
|
Sasaran/ETR
|
||||
2011
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
|||||
Kes salah laku
murid sekolah meningkat
|
1.Peratus murid
sekolah yang terlibat dalam kes salah laku ringan meningkat kepada 30% dalam
tempoh dua tahun kebelakangan.
2. Peratus
murid sekolah yang terlibat dalam kes salah laku berat meningkat kepada 5%
dalam tempoh dua tahun kebelakangan.
|
1. Mengurangkan
peratus murid sekolah yang terlibat dalam kes salah laku ringan kepada 10%
menjelang tahun 2015
2. Mengurangkan
peratus murid sekolah yang terlibat dalam kes salah laku berat kepada sifar
menjelang tahun 2015.
|
1. Memantapkan sistem pengurusan disiplin murid.
2. Memberi kefahaman dan kesedaran kepada murid tentang kesan laku kepada
diri sendiri, keluarga dan masyarakat melalui pelbagai aktiviti / program.
|
Peratus kes disiplin salah laku ringan dan berat di sekolah
|
20
|
18
|
16
|
14
|
10
|
PELAN TAKTIKAL (TAHUN 2011)
BIDANG HAL EHWAL MURID - UNIT DISIPLIN - TERAS 2:
MEMBANGUNKAN MODAL INSAN (Fokus 8:
Memperkukuhkan disiplin pelajar)
Bil
|
Program
|
Objektif
|
Tanggungjawab
|
Tempoh
|
Kos/Sumber
|
TOV
|
ETR
|
IndikatorPencapaian
|
1.
2.
3.
|
Program Ponteng Sekolah Sifar
Program Kekemasan Diri
Program Ketepatan Masa
|
Mengurangkan kes Ponteng Sekolah
Meningkatkan kualiti kekemasan diri pelajar
Meningkatkan
ketepatan masa pelajar ke sekolah dan kelas.
|
1. Semua Guru
2. Guru Disiplin
1. Semua Guru
2. Guru Disiplin
1. Semua Guru
2. Guru Disiplin
3. Badan
Pengawas
|
Sepanjang Tahun
Sepanjang Tahun
Sepanjang Tahun
|
Sekolah
Sekolah
Sekolah
|
Peratus murid
yang terlibat dengan kes ponteng sekolah 25%
Peratus
murid yang terlibat dengan masalah kekemasan diri 10%
Peratus
murid yang terlibat dengan masalah ketepatan masa 5%
|
Peratus
murid yang terlibat dengan kes ponteng sekolah 25%
Peratus murid
yang terlibat dengan kes ponteng kelas 5%
Peratus
murid yang terlibat dengan masalah ketepatan masa 2%
|
Peratus
murid yang terlibat dengan kes ponteng sekolah
Peratus
murid yang terlibat dengan masalah kekemas an diri.
Peratus
murid yang terlibat dengan masalah ketepatan masa
|
PELAN OPERASI
UNIT DISIPLIN
NamaProjek
|
Objektif
|
Tempoh
|
Kumpulan Sasaran
|
Guru Terlibat
|
Proses Kerja
|
Kekangan
|
Pemantauan
|
Penilaian
|
Penambahbaikan
|
|
Program Kekemas an Diri
|
Meningkatkankualitikekemasandiripelajar
|
SepanjangTahun
|
Semuapalajar
|
Semua guru
|
1. Pelajarakan di
maklumkantentangperaturanberkaitankekemasandiri.
2.Pemeriksaan se
caraberkalaakan di lakukandarisemasakesemasa.
3.Catatanakan di
buatbagipelajar yang gagal me matuhiperaturan yang ditetapkan.
4. Tindakanatauhukumanakan di
kenakansekiranyakesalahan yang di lakukanmelebihi had yang ditetapkan.
|
Penglibatan guru
dalammenguatkuasakanperaturan.
|
Dilakukankhususnyaoleh guru
disiplindansemua guru.
|
Penilaiandilakukanberdasarkantahapkualitikekemasandiridanpakaianpelajar.
|
Berdasarkanpadahasilpemeriksaan
yang telah di jalankan
|
|