PELAN
OPERASI 1
BIDANG: UNIT BIMBINGAN DAN KAUNSELING
NAMA
PROGRAM
|
LAWATAN KERJAYA
UNIVERSITI UTARA MALAYSIA
|
OBJEKTIF
|
1.MEMBERI DAN
MEMUPUK PENGALAMAN BARU KEPADA PELAJAR
2.MEMBERI
PENDEDAHAN KEPADA PELAJAR TENTANG PELUANG-PELUANG PEMBELAJARAN DI UUM.
3.MEMBUKA MINDA
PELAJAR UNTUK MENCUBA SESUATU YANG BAHARU.
|
TEMPOH
|
19.2.2017 (PUTERA)
4 .2.2017 (PUTERI)
|
KUMPULAN
SASARAN
|
TINGKATAN 3 , 4
, 5 DAN 6
|
GURU
TERLIBAT
|
CAMPAKA
BINTI YAAKOB
MOHD
NAJID BIN OMAR
SYARIFAH
HASNIDA BINTI SYED AHMAD
ROZILA
BINTI RADZI
|
PROSES
KERJA
|
URUSAN
SURAT MENYURAT PEMOHONAN PROGRAM KEPADA PENTADBIRAN.
HEBAHAN
KEPADA PELAJAR.
MENGHANTAR
SURAT KEBENARAN LAWATAN DAN PERMOHONAN PERMIT
PERMOHANAN
LAWATAN KEPADA UUM
PENGURUSAN
SEBPENUHNYA BERSAMA UUM APABILA MEMDAPAT KELULUSAN.
|
KEKANGAN
|
MENGHADAPI
MASALAH KERANA PERUBAHAN TARIKH DI TAKWIN , MINGGU TERSEBUT BERUBAH KEPADA
MINGGU PELAJAR PULANG.NAMUN MASALAH DAPAT DIATASI ATAS KOMITMEN TINGGI GURU
DAN PELAJAR.
|
PEMANTAUAN
|
PENGETUA
PK1
PK
HEM
|
PENILAIAN
|
OBJEKTIF
TERCAPAI KERANA PELAJAR DAPAT MELIHAT SUASANA DI UNIVERSITI, PAKEJ-PAKEJ YANG
DI TAWARKAN DI UUM DAN MERASAI SENDIRI BEBERAPA KEMUDAHAN YANG DISEDIAKAN
UNTUK PELAJAR UUM.
|
PENAMBAHBAIKAN
|
PERANCANGAN
PERLU LEBIH TELITI
|
PELAN
OPERASI 2
BIDANG:
Nama
Program
|
PROGRAM
SEKOLAH PENYAYANG , MENTOR MENTEE DAN SUMUR 2017
|
Objektif
|
MEMPERKENALKAN PELAJAR BERKAITAN SUMUR, MENTOR
MENTEE DAN GURU PENYAYANG.
MENJIWAI BAHAWA AMALAN GURU PENYAYANG ADALAH BUDAYA
GURU.
MENYEMARAKKAN DALAM DIRI PELAJAR DAN PELAJAR TENTANG
MATLAMAT SUMUR DAN GURU PENYAYANG.
MENGERAT HUBUNGAN GURU DAN PELAJAR MELALUI MENTOR
MENTEE
|
Tempoh
|
SEBULAN SEKURANG-KURANGNYA SEKALI PERJUMPAAN MENTOR
MENTEE
PELANCARAN 16 /1/2017
|
Kumpulan
Sasaran
|
SEMUA GURU DAN PELAJAR SMA AL MAAD
|
Guru
Terlibat
|
MOHD
NAJID BIN OMAR
CAMPAKA
BINTI YAAKOB
ROKIAH
BINTI LATEH
KARIMAH
BT ABDULLAH
|
Proses
Kerja
|
KERJASAMA
UNIT KAUNSELING BERSAMA UNIT SUMUR, BADAN PENGAWAS DAN PEMBIMBING RAKAN
SEBAYA
|
Kekangan
|
MASALAH
MASA DAN KOS
|
Pemantauan
|
PENGETUA
PK1
PK
HEM
|
Penilaian
|
Pelajar
mempunyai hubungan yang baik bersama guru terutama mentor masing-masing.
|
Penambahbaikan
|
|
PELAN
OPERASI 3
BIDANG:
Nama
Program
|
ORIENTASI TINGKATAN EMPAT
|
Objektif
|
MEMBOLEHKAN PARA PELAJAR TINGKATAN 4 MEMAHAMI DENGAN
JELAS DAN MENGHAYATI MISI DAN VISI SEKOLAH.
PELAJAR MENGETAHUI
PAKEJ DAN CORAK PEMBELAJARAN TINGKATAN 4.
MENDEDAHKAN FORMAT SPM KEPADA PELAJAR.MEMBANTU
MENGETAHUI PELUANG-PELUANG KERJAYA SELEPAS SPM.
MEWUJUDKAN SEMANGAT KEKITAAN DAN PERPADUAN YANG JITU
DALAM KALANGAN PELAJAR.
|
Tempoh
|
3-5 JANUARI 2017
|
Kumpulan
Sasaran
|
SEMUA PELAJAR TINGKATAN 4
|
Guru
Terlibat
|
MOHD
NAJID BIN OMAR
CAMPAKA
BINTI YAAKOB
SEMUA
GKMP
|
Proses
Kerja
|
PERBINCANGAN
BERSAMA PENTADBIRAN
PERBINCANGAN
BERSAMA GKMP
PENGURUSAN
KERTAS KERJA
PERLAKSANAAN
PROGRAM SELAMA 3 HARI
|
Kekangan
|
-
|
Pemantauan
|
PENGETUA
PK1
|
Penilaian
|
PELAJAR
MEMAHAMI PAKEJ-PAKEJ YANG DITAWARKAN DAN HALA TUJU SELEPAS SPM
|
Penambahbaikan
|
-
|
PELAN
OPERASI 4
BIDANG:
Nama
Program
|
MOTIVASI
KEMAHIRAN BELAJAR TINGKATAN 3, 4 DAN 5
|
Objektif
|
Membina keyakinan diri yang mantap
Menyediakan gerakerja yang menjurus kepada mencapai matlamat sekolah.
Membantu pelajar dalam
menguruskan pembelajaran demi menghadapi peperiksaan.
|
Tempoh
|
11 MAC 2017
|
Kumpulan
Sasaran
|
TINGKATAN 3, 4 DAN 5
|
Guru
Terlibat
|
MOHD
NAJID BIN OMAR
CAMPAKA
BINTI YAAKOB
SYARIFAH
HASNIDA BINTI SYED AHMAD
|
Proses
Kerja
|
Pemilihan
tarikh , perbincangan bersama unit kecemerlangan, pelaksanaan kertas kerja.
Pengurusan
pemilihan penceramah daripada kaunselor ipta
Surat
menyurat kepada Kolej Matrukulasi Arau
Taklimat
kepada pelajar
|
Kekangan
|
-
|
Pemantauan
|
PK
HEM
|
Penilaian
|
Objektif
tercapai, pelajar mengetahui teknik-teknik yang bersesuaian diri mereka
|
Penambahbaikan
|
-
|
PELAN
OPERASI 5
BIDANG:
Nama
Program
|
MOTIVASI
PSIKOSOSIAL PERKEMBANGAN REMAJA TINGKATAN 1 DAN 2
|
Objektif
|
Membina keyakinan diri yang mantap
Menyediakan gerakerja yang menjurus kepada mencapai matlamat sekolah.
Membantu perbentukan identiti dan sahsiah pelajar.
|
Tempoh
|
11 MAC 2017
|
Kumpulan
Sasaran
|
TINGKATAN 1 DAN 2
|
Guru
Terlibat
|
MOHD
NAJID BIN OMAR
CAMPAKA
BINTI YAAKOB
|
Proses
Kerja
|
Pemilihan
tarikh , perbincangan bersama unit kecemerlangan, pelaksanaan kertas kerja.
Pengurusan
pemilihan penceramah daripada kaunselor ipta
Surat
menyurat kepada Kolej Komuniti Arau
Taklimat
kepada pelajar
|
Kekangan
|
-
|
Pemantauan
|
PK
HEM
|
Penilaian
|
-
|
Penambahbaikan
|
-
|
PELAN
OPERASI 6
BIDANG:
Nama
Program
|
KEM
TINGKATAN 4
|
Objektif
|
Meningkatkan peratasi
para pelajar tingkatan 4 tahun 2017
Membina keyakinan
diri yang mantap
Menyediakan gerakerja
yang menjurus kepada mencapai matlamat sekolah.
Membentuk jatidiri yang
kukuh
Belajar mempelajari alam
sekitar dan bersyukur dengan anugerah Allah.
|
Tempoh
|
31/3/2017-2/4/2017
|
Kumpulan
Sasaran
|
TINGKATAN 4
|
Guru
Terlibat
|
MOHD
NAJID BIN OMAR
CAMPAKA
BINTI YAAKOB
ROSMAN
BIN HARIS
MAIZATON
HAZNIZA BT MANSOR
ROZILA
BT RADZI
|
Proses
Kerja
|
URUSAN
SURAT MENYURAT PEMOHONAN PROGRAM KEPADA PENTADBIRAN.
HEBAHAN
KEPADA PELAJAR.
MENGHANTAR
SURAT KEBENARAN LAWATAN DAN PERMOHONAN PERMIT
PERMOHANAN
LAWATAN KEPADA UUM
PENGURUSAN
SEBPENUHNYA BERSAMA UUM APABILA MEMDAPAT KELULUSAN.
|
Kekangan
|
-
|
Pemantauan
|
PENGETUA
PK
1
PK
KOKO
PK
ULUM DINIAH
|
Penilaian
|
|
Penambahbaikan
|
|
PELAN
OPERASI 7
BIDANG:
Nama
Program
|
KEM
CAKNA ( SLOT MOTIVASI HARI JUMAAT)
|
Objektif
|
KEMAHIRAN
BELAJAR DAN HALA TUJU
|
Tempoh
|
28/4/2017
|
Kumpulan
Sasaran
|
SEMUA TINGKATAN 5
|
Guru
Terlibat
|
MOHD
NAJID BIN OMAR
CAMPAKA
BINTI YAAKOB
|
Proses
Kerja
|
Mengambil slot dalam kem
kepimpinan tingkatan 5
|
Kekangan
|
(Tulis
masalah semasa atau selepas program dilaksanakan semasa pemantauan atau
sepanjang program)
|
Pemantauan
|
(Oleh
siapa dan bagaimana pemantauan dilakukan serta ulasan setiap bulan)
|
Penilaian
|
-
|
Penambahbaikan
|
-
|
PELAN
OPERASI 8
BIDANG:
NAMA
PROGRAM
|
KARNIVAL
JOM PI U
|
OBJEKTIF
|
PELAJAR MENGETAHUI KURSUS-KURSUS YANG DITAWARKAN
OLEH IPTA –IPTA DI MALAYSIA.
PELAJAR DAPAT BERSOAL JAWAB BERSAMA WAKIL UNIVERSITI
BERKAITAN KURSUS YANG DIMINATI.
PELAJAR DAPAT MERANCANG HALA TUJU SELEPAS STAM DAN
SPM.
|
TEMPOH
|
18 FEBRUARI 2017
|
KUMPULAN
SASARAN
|
LEPASAN SPM DAN STAM
|
GURU
TERLIBAT
|
CAMPAKA
BINTI YAAKOB
|
PROSES
KERJA
|
PENGURUSAN
BERSAMA SEKOLAH , JABATAN PENDIDIKAN PERLIS DAN UNIMAP
|
Kekangan
|
MINGGU
PELAJAR PULANG. PELAJAR DATANG DARI RUMAH DAN BERKUMPUH DISEKOLAH,
TERDAPATSEDIKIT KELEWATAN.
|
Pemantauan
|
PENGETUA
|
Penilaian
|
PELAJAR
DAPAT MENGETAHUI PAKEJ-PAKEJ YANG DITAWARKAN OLEH IPTA DAN IPTS
|
Penambahbaikan
|
PERBINCANGAN
BERSAMA PELAJAR DALAM MENGETAHUI JARAK KEDIAMAN
|
PELAN
OPERASI 9
BIDANG:
Nama
Program
|
PROGRAM SENTUHAN
KASIH PT3, SPM DAN STAM
|
Objektif
|
MENINGKATKAN PESEDIAAN KE
ARAH PEPERIKSAAN.
MENGUKUHKAN INTERAKSI
PENTADBIRAN DAN PELAJAR BERKAITAN KECEMERLANGAN.
MEMBINA KEYAKINAN
DIRI YANG MANTAP DI KALANGAN PELAJAR.
MENYEDIAKAN GERAKERJA
YANG MENJURUS KEPADA MENCAPAI MATLAMAT SEKOLAH.
|
Tempoh
|
SETAHUN 3 – 4 KALI PERTEMUAN SETIAP KELAS
PEPERIKSAAN
|
Kumpulan
Sasaran
|
PELAJAR PT3 ,SPM DAN STAM
|
Guru
Terlibat
|
MOHD
NAJID BIN OMAR
CAMPAKA
BINTI YAAKOB
PENTADBIRAN
DAN KECEMERLANGAN
|
Proses
Kerja
|
KERJASAMA
UNIT KAUNSELING BERSAMA UNIT KECEMERLANGAN
|
Kekangan
|
-
|
Pemantauan
|
PENGETUA
PK1
PK
HEM
|
Penilaian
|
MERUJUK
KEPUTUSAN PEPERIKSAAN SETIAP PELAJAR
|
Penambahbaikan
|
|
PELAN
OPERASI 10
BIDANG:
Nama
Program
|
MOTIVASI SEMUA TINGKATAN
|
Objektif
|
BERTERASKAN PEPERIKSAAN DAN SAHSIAH UNGGUL
|
Tempoh
|
SEPANJANG TAHUN
|
Kumpulan
Sasaran
|
SEMUA GURU DAN PELAJAR SMA AL MAAD
|
Guru
Terlibat
|
MOHD
NAJID BIN OMAR
CAMPAKA
BINTI YAAKOB
ROKIAH
BINTI LATEH
KARIMAH
BT ABDULLAH
|
Proses
Kerja
|
KERJASAMA
UNIT KAUNSELING BERSAMA UNIT SUMUR
|
Kekangan
|
-
|
Pemantauan
|
PENGETUA
PK1
PK
HEM
|
Penilaian
|
-
|
Penambahbaikan
|
|