PELAN OPERASI
BIDANG BIMBINGAN DAN
KAUNSELING
Nama Projek
|
Objektif
|
Tempoh
|
Kumpulan Sasaran
|
Guru Terlibat
|
Proses Kerja
|
Kekangan
|
Pemantauan
|
Penilaian
|
Penambah baikan
|
|
Kursus Pengurusan Masa Cemerlang
|
Mendedahkan pelajar dengan Teknik Pengurusan Masa
berkesan.
|
Mac - Julai
|
Tingkatan 1-6
|
PK HEM
Guru B & K
AJK
Kecemerlanga
nan
Tingkatan
|
-Kenalpasti kumpulan sasaran.
-Mesyuarat Jawatankuasa
-Membina modul.
-Pelaksanaan program.
-Penilaian Program.
|
-Masa yang ditetapkan bertembung dengan program lain.
-Pelajar tidak hadir.
|
Pengetua
PK HEM
|
Penilaian dilaksankan selepas program bagi mengenalpasti kelemahan dan
kekuatan.
|
Pelajar yang lemah dalam pengurusan masa akan di
bimbing secara individu atau kelompok
|
|
Program Motivasi
|
Mendedahkan pelajar dengan kepentingan mempunyai
matlamat hidup
|
Jan - Oktober
|
Tingkatan 1-6
|
PK HEM
Guru B & K
Guru Kelas
Penyelaras
AJK
Kecemerlanga
nan
Tingkatan
|
-Kenalpasti kumpulan sasaran.
-Mesyuarat Jawatankuasa
-Merancang pengisian.
-Pelaksanaan program.
-Penilaian Program.
|
-Berebut masa dengan aktiviti lain.
-Pelajar tidak memberi fokus dalam kelompok besar.
|
Pengetua
PK Pentadbiran
PK HEM
Guru Kanan
|
Penilaian dilaksankan selepas program bagi mengenalpasti kelemahan dan
kekuatan.
|
Pelajar yang kurang bermotivasi akan di bimbing secara
individu atau kelompok
|
|
Program Anakku Bertuah
|
Memastikan pelajar yang telah dikenalpasti sentiasa
memberikan tumpuan dalam pelajaran.
|
April - Okt
|
40 orang
murid yang
berisiko.
|
PK HEM
Guru B&K
Guru Kanan,
Guru
M/Pelajaran
Guru Disiplin
|
-Kenalpasti kumpulan sasaran.
-Mesyuarat Jawatankuasa
-Membina modul.
-Pelaksanaan program.
-Penilaian Program.
|
-kekurangan peruntukan.
-kurang mendapat kerjasama dari waris.
|
Pengetua
PK Pentadbiran
PK HEM
PK
Kokurikulum
Guru Kanan
|
Penilaian dilaksankan selepas program bagi mengenalpasti kelemahan dan
kekuatan untuk tindakan
|
Pelajar
yang akan sentiasa dipantau dan dibimbing secara individu atau kelompok
|
|
Bengkel Pengurusan Diri Cemerlang
|
Mendedahkan pelajar dengan kaedah pengurusan diri
cemerlang
|
April - Okt
|
Pelajar
yang
tinggal di
asrama
|
PK HEM
Guru B & K
Warden
|
-Kenalpasti sasaran.
-Mesyuarat Jawatankuasa
-Membina modul.
-Pelaksanaan program.
-Penilaian Program.
|
-Berebut masa dengan aktiviti lain.
-Pelajar kurang memberi fokus dalam kelompok besar.
|
Pengetua
PK HEM
|
Penilaian dilaksankan selepas program bagi mengenalpasti kelemahan dan
kekuatan.
|
Pelajar yang lemah dalam pengurusan diri akan di
bimbing secara individu atau kelompok
|
|
Bengkel Kemahiran Belajar Cemerlang
|
Mendedahkan pelajar dengan kemahiran-kemahiran belajar
yang perlu dikuasai.
|
Mac - Okt
|
Tingkatan 1
2 dan 4
|
PK HEM
Guru B & K
Guru
M/Pelajaran
Guru
Tingkatan
|
-Kenalpasti sasaran.
-Mesyuarat Jawatankuasa
-Merancang pengisian.
-Pelaksanaan program.
-Penilaian Program.
|
-Pelajar tidak menghadiri program.
-Pelajar tidak mengapilkasikan kemahiran semasa belajar.
|
Pengetua
PK Pentadbiran
PK HEM
Guru Kanan
|
Penilaian dilaksankan selepas program bagi mengenalpasti kelemahan dan
kekuatan.
|
Pelajar yang lemah akan di bimbing secara individu atau
kelompok
|
|
Program Jaya Waris
|
Memastikan calon PMR/SPM/STPM sentiasa bersedia untuk
menghadapi peperiksaan.
|
Feb - Jun
|
Calon PT3,
SPM,STAM
|
PK
Pentadbiran
Guru kanan
Guru B & K
Guru
Tingkatan
Guru
M/ pelajaran
Penyelaras
Tingkatan.
|
-Mesyuarat Jawatankuasa
-Menghantar surat.
-Pelaksanaan program.
-Penilaian Program.
|
-kehadiran waris tidak 100 peratus.
|
Pengetua
PK Pentadbiran
PK HEM
Guru Kanan
|
Penilaian dilaksankan selepas program bagi mengenalpasti kelemahan dan
kekuatan.
|
Pelajar akan dipantau supaya sentiasa memberikan fokus
dalam peperiksaan.
|
|
Perjumpaan Waris
|
Mengeratkan hubungan guru-waris untuk mengatasi masalah pelajar
|
Jun, sept,Okt
|
Semua
Waris
pelajar
|
PK
Pentadbiran
GKMP,
Guru B & K
Guru
Tingkatan
Guru
M/ pelajaran
|
-Mesyuarat Jawatankuasa
-Menghantar surat.
-Pelaksanaan program.
-Penilaian Program.
|
-Kehadiran waris kurang dari jangkaan
|
Pengetua
PK Pentadbiran
PK HEM
Guru Kanan
|
Penilaian dilaksankan selepas program bagi mengenalpasti kelemahan dan
kekuatan.
|
Perjumpaan waris akan dilaksankan secara berperingkat
mengikut pencapaian pelajar.
|
|
Kursus Perkemba-ngan Staf
|
Mendedahkan guru dengan kemahiran psikologi mengenai
pelajar
|
April –September
|
Semua
Guru dan
Staf
sokongan
|
Semua
Guru dan
Staf
sokongan
|
-Kenalpasti keperluan
-Mesyuarat Jawatankuasa
-Pelaksanaan program.
-Penilaian Program.
|
-kekangan masa.
-kehadiran staf kurang.
|
Pengetua
PK Pentadbiran
PK HEM
PK Kokurikulum
Guru Kanan
|
Penilaian dilaksankan selepas program bagi mengenalpasti kelemahan dan
kekuatan.
|
Kursus akan dilaksanakan secara berkala bagi memudahkan
guru dan staf.
|
|
Restu Guru
|
Memastikan calon peperiksaan membuat persediaan yang
terbaik sebelum menghadapi peperiksaan dan Memohon restu guru agar berjaya
dengan cemerlang
|
Sept dan Nov
|
Calon PT3,
SPM,STAM
|
PK
Pentadbiran
Guru kanan,
Guru B & K
Guru
Tingkatan
Guru
M/pelajaran
|
-Mesyuarat Jawatankuasa
-Pelaksanaan program.
-Penilaian program.
|
-kekangan masa guru.
|
Pengetua
PK Pentadbiran
PK HEM
Guru Kanan
|
Penilaian dilaksankan selepas program bagi mengenalpasti kelemahan dan
kekuatan.
|
Program akan dilaksankan apabila hampir dengan hari
peperiksaan awam.
|
|
Program Keibu bapaan
|
Mengeratkan hubungan waris dan guru untuk kecemerlangan
pelajar.
Mengetahui kaedah cemerlang dalam pendidikan anak-anak.
|
Julai
|
Semua
Waris
pelajar
|
Semua Guru dan
AJK PIBG
|
-Mesyuarat Jawatankuasa
-Merancang
pengisian.
-Pelaksanaan program.
-Penilaian Program.
|
-Kehadiran waris kurang dari jangkaan
|
Pengetua
PK Pentadbiran
PK HEM
PK Kokurikulum
|
Penilaian dilaksankan selepas program bagi mengenalpasti kelemahan dan
kekuatan.
|
Mengenalpasti fasilitator yang berkemahiran dan
pelaksanaannya disesuaikan dengan kelapangan waris
pelajar.
|
|
Program Sentuhan Pengetua
|
Mengeratkan hubungan pentadbiran dan pelajar untuk
kecemerlangan pelajar.
Pendekatan kasih sayang untuk memberi semangat pelajar
ke arah peperiksaan.
|
April -September
|
Calon PT3,
SPM,STAM
|
Semua Pentadbiran dan UBK
|
-Mesyuarat Jawatankuasa
-Merancang
pengisian.
-Pelaksanaan program.
-Penilaian Program.
|
-Kehadiran waris kurang dari jangkaan
|
Pengetua
PK Pentadbiran
PK HEM
|
Penilaian dilaksankan selepas program bagi mengenalpasti kelemahan dan
kekuatan.
|
Penglibatan semua guru yang mengajar kelas-kelas
peperiksaan
|
|